Jump to content

Bytte motor eller kjøpe ny båt? Har en Sollux 24 AC jeg begynte å pusse opp, ikke helt i mål.


PålD

Recommended Posts

Jeg begynte i 2017 å pusse opp min Sollux 24ac fra 1988/88 med 5,4L Bedford rekke 6 som jeg kjøpte på våren samme år. Mye er gjort både innvendig, utvendig og med motor, men jeg har kommet til et punkt hvor jeg enten ønsker å kjøpe ny motor med alle fordelene det har, da den jeg har er fra 1967 (fungerer men alderen kommer man ikke unna, jeg stoler ikke på den), eller selge båten til fordel for større og annen type (seil?)båt. Jeg har en 18 fots skjærgårdsjeep som er bruksbåt/fiskebåt året rundt, så jeg tåler at Solluxen står på land i ny og ned, så på sjøen kommer jeg uansett. Skal sies at båten har fått på ny rekke på akterkabinen som jeg tegnet selv, og ny kalesje, og nytt stort kjøleskap.. renovert mye treverk osv osv. Det er vanskelig å selge noe man har lagt ned enormt mye arbeid i, samtidig så må man være fornuftig når man kommer til det man føler er grensen for hva man skal legge ned i en båt i forhold til verdien på disse båtene i dag, man får aldri tilbake pengene hvis det skal selges igjen. Jeg legger ved noen bilder, så kan dere jo si hva dere mener, jeg er fryktelig usikker. Skal jeg beholde den blir det ny innredning i akterkabinen ,og samme finish i kabinen foran som ute. Ny motor må det også bli.  Dette krever mye arbeid, men fint blir det jo alltids. Båten har jo potensial.. men hvor er grensen til sunn fornuft...?

BE6E9F30-8873-4B42-94BF-3E2AC3C5C27E.jpeg

ECBCAC20-B2B5-467D-B66F-B3B4E227D213.jpeg

5866BE78-699D-431D-97C6-203597B50A8E.jpeg

3BA1BB5B-3D4A-4256-B951-0C55A333CE76.jpeg

0E22C88E-BDAF-4CE6-950F-1E91B9268386.jpeg

AD2E7D5F-10D4-4477-B57C-5A7FD5829E68.jpeg

8964C8C0-F67D-49D1-9C24-8FF416810ED7.jpeg

0E1D000C-5AF0-47BA-A75A-187C0648A585.jpeg

FD2DB81A-CDF2-4259-8094-449BDFE1C584.jpeg

Redigert av PålD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PålD skrev for 10 timer siden:

men hvor er grensen til sunn fornuft...?

 

Den grensen er fullstendig flytende.

 

Selv har jeg en Saga 27 1986 modell med original Yanmar-motor som jeg har hatt siden 1987. Jeg tør ikke tenke på hvor mange kroner jeg har kostet på denne båten i form av ekstra utstyr og vedlikehold. For 2 år siden ble det baugpropell til 40k, og i vinter ble motorlabber, varmeveksler, eksosbend og eksosmanifold byttet, tilsammen dette også 40k. Selge båten? Nix, det styret orker jeg ikke. Kjøpe ny /brukt båt (har råd til temmelig ny bruktbåt)? Nix, det styret orker jeg heller ikke. Beholde båten jeg kjenner som min egen bukselomme og nyte båtlivet i 10 - 15 år til (jeg er 76 år nå)? JA! 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Ja båten ser jo utrolig bra ut. Var sikkert mye arbeid og kos å komme dit. Og hvis du ønsker å gjøre det igjen så er jo det en ærlig sak, og ny båt ok. Du får kanskje maks igjen 50 øre for hver krone du har investert (tall hørt på Amerikansk podcast), men det sier lite om kvaliteten på tiden du har med arbeidet...

Link to post
Share on other sites

Jo takk, båten er fin den, jeg tror jeg har brukt ca 500 arbeidstimer på den, jeg vurderer jo å beholde den. Siste jeg kjøpte var nytt kjøleskap gass/12v/220v på 94L kjøl, 12L frys, bygd inn der toalettrommet i kabinen oftest er på SB side. Kan nevne at jeg har byttet hydraulikk slanger til styring også. Som dere ser på bildene har jeg åpnet godt opp mellom kabinen og utearealet, dette medførte at jeg fikk en mer åpen løsning, og romfølelse i båten samt god luftgjennomstrømning som forebygger jordslag og fukt. Planen videre er å gjøre om akterkabinen til toalettrom og garderobe, da vi aldri er mer enn to som overnatter i båten. Vil få på plass en webasto også :) hvis jeg bytter motor blir det mer nøkternt, klarer meg med 35-50hk for å putre rundt. Jeg er ikke sikker enda men kan få kjøpt overhalt yanmar til ca 30000, det frister jo :) 

Link to post
Share on other sites

Enig med de andre her. Båten ser meget hel og fin ut, og det er mye bra oppgraderinger og arbeid som er utført.

Forutsatt at du er fornøyd med båtens egenskaper og størrelse, og kan tenke deg å beholde den noen år til ville jeg satt inn en ny(ere) motor.

 

Om du en gang i fremtiden velger å selge vil jo båten også være langt mer attraktiv på bruktmarkedet med nyere motor, men du bør nok ikke forvente å få igjen alle kr som legges inn:rolleyes:.

Link to post
Share on other sites

Utrolig pen båt:thumbsup:

En 5,4 liters rekkesekser, må jo ruve godt ombord, så en mindre 3 eller 4 sylinders vil sikkert frigjøre litt plass ombord?

Som kjøper ville jeg personlig nok mistet interessen om jeg så det sto en gammel Bedford ombord, og slik tror jeg flere ville tenke. Uansett hvor bra disse motorene er, så er de temmelig ukurante i markedet.

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten er veldig fin, men seilbåt er noe helt for seg selv. Kanskje et tapsprosjekt å selge Solluxen, men hvis du vil utvide horisonten og båtstørrelsen er seilbåt veien å gå. Mange på forumet som skifter nå. Hvis bruksområdet bare er å tøffe litt rundt i nærområdet, kjøp en overhalt Yanmar.

 

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

PålD skrev for 18 timer siden:

grensen til sunn fornuft...?

Sunn fornuft er som nevnt over å beholde denne.

Den er jo kjempeflott!

Hadde og gått for en brukt overhalt yanmar.

 

Kjøper du ny, kommer du bare til å gå på på nytt for å få det like fint som det du hadde i Sollux'en.

 

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 20 timer siden:

Sunn fornuft er som nevnt over å beholde denne.

Den er jo kjempeflott!

Hadde og gått for en brukt overhalt yanmar.

 

Kjøper du ny, kommer du bare til å gå på på nytt for å få det like fint som det du hadde i Sollux'en.

 


Tror du har rett... jeg har jo muligheten til å få kanskje Norges fineste Sollux ? ? 

Jeg er veldig glad i klassiske trebåter også, og liker å jobbe med tre å få gode resultater. Jeg har hatt 5 båter. To av dem var tre, det er balsam for min sjel  å skape et flott smykke av en båt. Flott å ha en plastbåt med interiør i teak som skinner som et smykkeskrin. Plastbelagt respatex interiør er ikke noe for meg. Man lærer mye om materialer når man jobber med treverk på denne måten, og lærer seg å jobbe med riktige teknikker og produkter som eksempelvis olje og spritbeiser for å skape riktig glød og kontraster i treet. Owatrol edeltreolje, og Liberon sine beiser er mine favoritter. Det er gøy å gjøre en innsats når man får fram «wow» effekten hos andre. Jeg pleier å bruke 7 strøk edeltreolje, er liksom ikke lov med mindre ?Det er også utrolig trivelig å være i en flott båt. Det er nesten bare en selv som setter begrensningene.. mine  arbeidstimer er for meg gratis :) Får jeg inn en mindre motor kan jeg kanskje få mer eller mindre flatt gulv i båten, uten motorkassen, det hadde vært deilig, og frigjørende :) 

Redigert av PålD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PålD skrev 1 time siden:

 Får jeg inn en mindre motor kan jeg kanskje få mer eller mindre flatt gulv i båten, uten motorkassen, det hadde vært deilig, og frigjørende :) 

 

Ja, tenkte det samme når jeg så den motorkassen på bildet...

Kassen var jo flott i seg selv, men ødelegger mye plass i båten...

Ny motor vil forandre hele båten... mener jeg har sett de båtene der med motor under dørken...

Er du fornøyd med fart og plass, er det ingen grunn for å bytte båten...

Flott arbeid...:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 11 minutter siden:

Her blir det vel økonomisk tap uansett hva du velger å gjøre. 

 

Da kan du likegodt kjøpe seilbåt med en gang ;-)


Jeg utvider i alle fall horisonten, men begrenser meg en del pga dypgangen og mastehøyden i mer indre lokale trakter... men skal jeg ha seilbåt blir det ikke mindre enn 30 fot og da må jeg vel opp i minimum 150.000 for å finne noe som er brukbart uten veldig stort behov for oppgradering sånn med det første.? Har tittet litt på mamba 311.. o.l  om det er noe å satse på.. 

 

Må lære meg å seile også da... jeg kan sjøveisregel nr 12 seilfartøy, men der er det stopp ?

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev 12 minutter siden:

Vindö passer vel for deg som er glad i treverk, men ikke ønsker skrog av treverk. 

Må ta en titt på dem :) men båt med tre overbygg er litt mer krevende å vedlikeholde m.t.p lekkasjer osv.. teakdekk er ikke billig å bytte på båter av litt størrelse.. 

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg solgte min Sollux 24 uten AC i fjor våres etter 5 år. Var på langtnært så strøken som din, men i god teknisk stand. Volvo Penta D2 på 55 hk gjorde susen sammen med hydraulisk styring og splætt ny 4-bladers propell. Jeg bare koste meg rundt med denne. Toppfart var ca 13-14 knop. Litt større propell og jeg hadde fint klart 15. D2-55 kan varmt anbefales hvis du finner denne. Startet på et nano-sekund hver vår. Aldri et feilslag. Det er også en fordel uten turbo på denne type båt. Da kan du bare dorge i timesvis og blåse ut motoren noen minutter før du går i havn. Turbomotorer må passe litt mer på. Har i dag en Yanmar på 77 hk TD som må blåses godt ut etter hver kjøretur. Minimum 10 min på full guffe. Da bruker jeg like mye diesel som jeg har gjort de 2-3 foregående timene:giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...