Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

Er på utkikk etter ny båt, og har sett på diverse båter på Finn.no. Vi hadde en stor 33 foter med 2 motorer som ble solgt på ettersommeren 2019. Nå har vi har bestemt oss for å gå litt ned i størrelse, og med 1 motor.
Foreløpig har det blitt med bilder i annonser på Finn.no. Det ser ut til at det er 2 båter som peker seg ut til å være passende for oss. Og det er Riviera 925 og Viksund 290/310.
Kravene våre er:

Lukket båt (bakvegg)
 brukbar flybridge,
 Soveplass til 4, fordelt på køye i forpigg samt stikkøye.
Brukbart toalett/bad med dusjmulighet.  
(Og sikkert en del mere. Men dette er hovedtrekkene.)


1 motor med gear og aksling. (drev er ikke interessant) Fart er ikke hovedpri, da disse båtene er halvplanere. Men ser at det varierer en del på motorinstallasjonene på disse båtene.
Rivieraene har ofte Volvo KAMD 42 eller 43. Noen har KAMD 44 eller 300. Hvordan oppfører disse motorene seg når det gjelder kompressordrift? Vil den ligge inne i bestemte fartsområder, f.eks 12-15 knop? Er det gunstig i lengden,  og er det nok krefter i disse motorene for båten?


Ser at noen også er levert med Yanmar sin 260 eller 290 motor. Er disse ok?


Det samme gjelder Viksund sine båter. Mange levert med Volvo eller Yanmar der også.


Jeg kjenner lite til disse motorene, annet enn at jeg har lest litt om dem. Har sett at KAMD  43, eller rettere sagt KAD 43, har litt problemer med lekkasjer av kjølevæske fra toppakning. Mange har tydeligvis byttet pakningen, og er muligens ok da? Men muligens litt for svak for båten?


 Vi ser i hovedsak etter båter bygget rundt år 2000. Pluss-minus. det ser ut til at de ligger innenfor, eller i nærheten av vårt budsjett.  


Har jo sett at det er litt forskjell på  flybridge på Rivieraen og Viksund. Vi sitter på taket så fort det er mulighet, så det er litt vesentlig at det går an å bruke den, selv om den er liten. Skjønner at en ikke får så altfor mye plass der oppe, i forhold til størrelsen på båten, men det bør være mulig å sitte der og kjøre båten på fine soldager.  Det kan se ut for meg at Viksund'en har noe større fb, og at den bygger lenger bakover, slik at en ikke trenger bøyler til kalesjen  heller. Rivieraen får ikke den løsningen før rundt 2006 eller noe sånt, og da blir de for dyre for oss. Likeens badeplattformene. De er små, men kan vel forlenges på et vis?


Så er det denne litt "rare bulben" som Viksund har i baugen. Hvordan fungerer den? Er den i veien når man vil ligge med anker ute, og baugen mot fjellet?


Skulle gjerne vært og sett på disse båtene i virkeligheten, da ikke alle bilder viser nok. Men det dukker vel noen opp for salg etterhvert. I mellomtiden får man gjøre det beste ut av det, og se på bilder.


Har også sett litt på bilder av Skilsø 975/33, da denne er nesten identisk med Rivieraen. Men jeg er ikke sikker på om jeg liker løsningen med sittegruppen oppe. Den er jo plassert på samme siden som fører, og med flere personer med på tur, må man sitte litt som i en buss.  Er ikke sikker på om det passer oss. Så den båten ligger litt på sidelinjen.


Kom gjerne med innspill, dere som kjenner disse båtene bedre enn meg. Trenger litt mere info før vi bestemmer oss. :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Ja, du har et poeng der, Worry II. Synes jeg har sett at Rivieraen har bedre beskyttelse for propellen, med dypere kjøl og en form for flyndrejern. Tror ikke jeg har sett tilsvarende på Viksund, der er det vel mere fritthengende, etter hva jeg har klart å se, ihvertfall.

Nå hadde jeg 2 fritthengnede propeller og ror på min forrige båt. Og det gikk bra uten at jeg traff på noe som skadet dem. Men jeg må innrømme at jeg var særs forsiktig når jeg nærmet meg grunt vann. Og var nok litt overnervøs nettopp for dette. Jeg har en "uvane" om at jeg skal inn i litt trange og grunne områder, så det er bra med litt beskyttelse for drivlinjen.

Link to post
Share on other sites

Hadde Riviera i flere år før vi endte opp med hytte og hyttebåt. Flott, praktisk og solid båt, men stikklugaren er for trang for ungdommer etter min mening. Hadde aksling og Yanmar 290, mer enn nok kraft. Selvfølgelig et prisspørsmål, men jeg ville ha gått for en med stor badeplattform og da er vel fra 2004 som gjelder om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Vi er vanligvis bare 2 personer på tur, så stikklugaren kommer nok ikke til å bli brukt så mye. Men en grei gjestelugar, håper jeg.

Den store badeplattformen er flott, det er sikkert. Har sett den på eldre båter enn 2004, men den er sikkert byttet ut med den originale.

Budsjettet strekker nok ikke til for å kjøpe såpass ny modell med original plattform, dessverre. Det lå en 2001 modell, (tror jeg) på Finn for litt tid siden med den store plattformen. Men prisen for den båten var en del over budsjett, og etter min mening for høyt priset i utgangspunktet. 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 19 minutter siden:

Dersom du bruker søkefunksjonen finner du mye om Riviera 925 på forumet.

Ja, jeg har lest mye info her om Rivieraen, egentlig. Men synes jeg mangler litt for å få hele bildet.

Mons Olav skrev 9 minutter siden:

Viksund er alltid best.

Det hadde vært fint om du utdypet dette litt, og kanskje kom med litt mere matnyttig info. Det er ikke uten grunn at jeg etterlyser info om Viksund 290/310. Har lest hele tråden og St.Cruz også. Men finner ikke så mye om de mindre båtene. Det er mest om 340/360 modellene, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 7 minutter siden:

.. Det er mest om 340/360 modellene, synes jeg.

 

Ja, det er flere av de. Det er det nok flere årsaker til. 310 er etter hva jeg kjenner til, et større vindfang over vann, med mindre kjøl under vann, samt mangel av eller bittesmå akterthrustere. Ikke morsom å legge til med ved moderat vind. Det kjenner jeg til. Her er 925 mye bedre. Det er faktisk ganske viktig. Viktigere en bredden på senga, faktisk... 

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 25 minutter siden:

Hvis du utdyper hva du etterlyser av informasjon så får du sikkert gode svar. Det flere som kjenner Riviera 925 her inne.

Skal prøve. Men det dukker sikkert opp mere etterhvert.:smiley:

 

Hvordan er plassen på fly'en? (på den eldre modellen)Er det plass til at 4 personer kan sitte der under fart? (mange er ikke flnke til å legge ut bilder av fly'en, så det er ikke så lett å se utav annonsene) Og er det forholdsvis lunt der, eller får man mye vind på seg?

 

Worry II nevner bredden på køya. Hvordan er den, Er det grei plass til 2 voksne i forpiggen?

 

Er det grei plass i motorommet til å komme til de vanlige servicepunktene? Blir det trangere med motor/gear og aksling, eller er det liten forskjell i forhold til drev? Regner med at motoren med gear sitter lenger fram i båten enn med drev. Hva gjør det med plassen under dørken?

 

Toalett/bad ser jeg jo at har relativt god plass. Så den saken tror jeg er ok. Badet i 925 er vel et av de største i klassen?

 

Pantryet, hvordan er det med skuffer og skap?

generell stuveplass ellers, er det godt med skuffer og skap til klær osv?

 

Og tilsvarende spørmål gjeler også for Viksund.  Der er jeg ennå mere "grønn".

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå hatt min R925 fly -04 i 5år. Lang badeplattform med alt flush montert er veldig praktisk. Av og påstigning veldig trygt. Båten som er fabrikkbygd er ikke noe overlatt til tilfeldigheter, kvalitet tvers igjennom. Konstruktør Trond Huseklepp er veldig behjelpelig og sitter ennå på litt original deler eller henviser til rett leverandør. Eneste jeg har hatt problem med er regnvann inn fra innfelte horn bak sidevinduer og noe under vindusramme på BB. Eller er jeg veldig fornøyd med båten. Har gjort en del oppgraderinger, blir mye å skrive. Kan finne noe her inne og på FB gruppen Riviera 925

Erlend Halvorsen

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 9 timer siden:

Jeg har masser av bilder på jobb-PC. Skal legge ut mange bilder i morgen. Jeg er kjempe glad i denne båten. Akkurat passe for en normal lommebok og 3,5 meters båtplass.

Flott! Kjør på med bilder. :thumbsup:

v90 skrev for 9 timer siden:

Jeg har nå hatt min R925 fly -04 i 5år. Lang badeplattform med alt flush montert er veldig praktisk. Av og påstigning veldig trygt.  Eneste jeg har hatt problem med er regnvann inn fra innfelte horn bak sidevinduer og noe under vindusramme på BB. Eller er jeg veldig fornøyd med båten.

 

Ja, den store badeplattformen er super.

Dette med vannlekkasje er en ting som er litt interessant. Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste båt uten en eller annen form for lekkasje i vinduer o.l. Er dette veldig vanlig på Rivieraen?

enslagsgjest skrev for 9 timer siden:

Hansvik 900 / 950 er også en fin båt i denne klassen. De kan fås billig da det ikke er like stor etterspørsel etter de. 

Har bare så vidt sett disse båtene. Og kjenner de knapt nok. Ikke mange med flybridge heller, etter hva jeg kan skjønne. Men kan jo være  verdt å ta en titt på, hvis det skulle dukke opp en.

Brigg skrev for 9 timer siden:

Har ikke egen erfaring med Viksund 310, men har et par slike i omgangskretsen. I begge disse båtene blir stikklugaren benyttet som hovedlugar fordi den skråstilte køya i forlugaren ikke er særlig bred. 

 

Takk for den. Det høres ikke så bra ut, da. Og et lite minus til den, tydeligvis. Nå vet ikke jeg hvor bred køya er i Rivieraen heller, men håper det er plass til 2 voksne der, uten å måtte ligge som sild i tønne.

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva jeg skal svare om hvor mange det er plass til på flyen, :giggle: men vi sier 3 stk sittende i sofa, pluss at man kan sove bak sofa. Men ville nok ikke hatt flere enn 4 der oppe. Jeg sitter som regel alene der oppe sammen med hunden. Masse plass til servicepunkter rindt maskinen og gear. Du må nesten fortella hva du ønsker bilder av, så skal jeg finne fram.

 

Her er mål på madrasser:

1431333806.jpg

Lett manøvrerbar båt, ofte alene i uthavn.

DSC_0444.JPG

 

 

DSC_0576.JPG

 

Maskin/gear

98_1197977314_xl.jpg

 

Lett å komme til

98_1710994337_xl.jpg

 

DSC_0545.JPG

 

Plass til 3 sittende i sofa:

85_1608962374_xl.jpg

 

God plass i senga foran, med 2 vinduer som kan åpnes for gjennomtrekk, som kan stå oppe når det regner !!

DSC_0262.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 1 time siden:

 

Dette med vannlekkasje er en ting som er litt interessant. Jeg tror ikke jeg har hatt en eneste båt uten en eller annen form for lekkasje i vinduer o.l. Er dette veldig vanlig på Rivieraen?

Jeg har hatt Riviera 925 i 13 år.

100% feilfri, bortsett fra noen lyspærer, etc.  Aldri opplevd lekkasjer, skranglelyder, ting som løsner, mm. Denne var verftsbygget hos Huseklepp. Kvalitet helt ned i de små detaljene og like flott bygget under dørken som over.  Men når du kjøper brukt spiller selvsagt tidligere eiers vedlikehold like mye for din opplevelse som hva Huseklepp leverte i sin tid.

Mulig du synes Riviera 925 koster mer enn andre, men hva en båt har kostet deg vet du ikke før den dagen du selger den igjen. Da kan det imidlertid være greit å ha en attraktiv båt som er ettertraktet på bruktmarkedet og som folk er villig til å betale litt for. 

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Riviera 925 på det varmeste. Har hatt vår i 8år og er veldig fornøyd.

Vi har 2002mod med stor platform bak og Yanmar 290 med strak aksel.

Litt trangt å skifte sjøvannspumpe, men skal til gjengjeld kun skiftes hvert femte år.

Motor har godt skyv og båten er god i grov sjø.

God soveplass til fire voksne, men da blir det litt lite med skapplass. Vi har skiftet til fjærmadrass i lugar foran.

Litt luftig på Flyen da du sitter litt høyt i forhold til vindskjerm.

Største iritasjonsmomentet er at pulleren bak er plassert innenfor kalesjen...

Fin og stor salong oppe og fint pantry. toalettet er helt supert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...