Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

Bonus skrev for 7 timer siden:

Tvi tvi med båtkjøp, @GeirFrode.

Ikke kjøp "for fin" båt da, tenk litt på misunnelsen min når jeg sitter på verandaen en fin sommerdag og ser du glir forbi ... :giggle:

Så så. :lol: Tror ikke du skal være redd for det, Bonus. Har kun budsjett til gammal båt, jeg. Prøver bare å finne ut hvor vi får mest for pengene, da.

Men misunnelig kan du få lov til å være når vi sklir utover blank sjø, og koser oss på fly'en.:cool:

Worry II skrev for 5 timer siden:

DSC_0352.JPG

 

Takk for supre bilder, Worry II! Begynne nesten å lure på om du selger disse båtene jeg, gitt.:giggle:

Jeg sitter og ser på dette bildet, og det kan ikke være mye klaring mellom gearkasse og skroget? Er det så trangt at kassa dunker inni ved litt vibrasjoner, eller går det bra?

Ser jo at det er fin plass i motorrommet ellers.

Thorba skrev for 4 timer siden:

Kan anbefale Riviera 925 på det varmeste. Har hatt vår i 8år og er veldig fornøyd.

Vi har 2002mod med stor platform bak og Yanmar 290 med strak aksel.

Litt trangt å skifte sjøvannspumpe, men skal til gjengjeld kun skiftes hvert femte år.

Motor har godt skyv og båten er god i grov sjø.

God soveplass til fire voksne, men da blir det litt lite med skapplass. Vi har skiftet til fjærmadrass i lugar foran.

Litt luftig på Flyen da du sitter litt høyt i forhold til vindskjerm.

Største iritasjonsmomentet er at pulleren bak er plassert innenfor kalesjen...

Fin og stor salong oppe og fint pantry. toalettet er helt supert.

Takk for info. Jeg regner med at du mener bytte impeller, og ikke hele sjøvannspumpen hvert femte år?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 56 minutter siden:

 

Takk for supre bilder, Worry II! Begynne nesten å lure på om du selger disse båtene jeg, gitt.:giggle:

...Er det så trangt at kassa dunker inni ved litt vibrasjoner, eller går det bra?...

 

Hehe, nei fin klaring der. Yanmar Norge som har satt inn denne. En Yanmar-ansatt som har eid denne før meg. Greit på stell med ting, da.

Impeller er lettest å bytte ved å ta ut pumpa. Denne sitter i 2 bolter. Lettere å gjøre jobben på en avis på akterdekket. Registerreim skal byttes hvert 5.år, den sitter trangere, men det er åpning inn fra stikklugar for denne jobben. Men det er en fantastisk motor, dette, så anbefaler deg en båt med denne. Fin lyd og lite vibrasjon.Viksund 310 er også levert med denne i en del tilfeller.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 1 time siden:

... Jeg regner med at du mener bytte impeller, og ikke hele sjøvannspumpen hvert femte år?

Impellerskifte på Yanmar 6LP som er installert i Riviera 925 bør være raskt og enkelt. Skru ut de to boltene som holder sjøvannspumpen og ta pumpen ut. Skift så impeller og simmeringen på "gutterommet" i kjelleren hvor du har oversikt, lys og verktøy. Monter tilbake motsatt vei. Kjapt og greit, og som nevnt kun hvert 5. år hvis ikke noe spesielt har skjedd. Ikke noe å grue seg for.

 

Edit: Worry II, du var akkurat før meg  ?.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev 1 time siden:

Impellerskifte på Yanmar 6LP som er installert i Riviera 925 bør være raskt og enkelt. Kjapt og greit, og som nevnt kun hvert 5. år hvis ikke noe spesielt har skjedd. Ikke noe å grue seg for.

 

 

Jeg er ikke redd for å skru selv. Har bare hatt båter med gamle motorer. Siste båten byttet jeg begge motorene i. Gjorde hele jobben selv, med alt det dro med seg av ombygging osv. pluss det elektriske. Har også overhalt flere sjøvannspumper gjennom årene, så det skal nok gå bra. :smiley:

 

Disse Yanmar motorene, ser at de har forskjellige typebetegnelser. Hva er forskjellen på LP og LY?

Link to post
Share on other sites

LP er en mindre og lettere motor, snaut 4,2 liter med reg reim og 290hk. Skal vel være fra Toyota. LY serien er en større 5,8l uten reg reim, som går opp til 440hk, og er vel Yanmar sin egen, tror jeg. Skiller i underkant av 200kg på disse i tørrvekt uten gir. Har ikke sett Riviera med LY serien, men Nidelv 320, som vel er samme skrog, er levert med LY 340hk. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev 37 minutter siden:

Absolutt en STOR fordel med Yanmar motor.

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til Volvo sine kompressormatede motorer (KAD/KAMD) i en innenbords installsajon. Altså aksel.

På noen turtallsområder må vel nødvendigvis kompressoren ligge inne hele tiden, og det er den vel ikke konstruert for? Ergo må en unngå å ligge lenge i disse turtallsområdene? Og da faller noe av meningen bort. Det må være mulig å kunne velge hvilken fart en vil ha på båten, uten å være avhengig av å måtte unngå visse turtall.Eller tar jeg feil her? At båten kanskje ikke går like bra i alle fartsområder, og graver hekksjø som danskebåten er en annen sak, men det bør ikke motoren bestemme. Det er det skipperen som gjør.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 1 time siden:

Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til Volvo sine kompressormatede motorer (KAD/KAMD) i en innenbords installsajon. Altså aksel.

På noen turtallsområder må vel nødvendigvis kompressoren ligge inne hele tiden, og det er den vel ikke konstruert for? Ergo må en unngå å ligge lenge i disse turtallsområdene? Og da faller noe av meningen bort. Det må være mulig å kunne velge hvilken fart en vil ha på båten, uten å være avhengig av å måtte unngå visse turtall.Eller tar jeg feil her? At båten kanskje ikke går like bra i alle fartsområder, og graver hekksjø som danskebåten er en annen sak, men det bør ikke motoren bestemme. Det er det skipperen som gjør.

Det er helt korrekt slik jeg ser det.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev for 20 timer siden:

Absolutt en STOR fordel med Yanmar motor.

Har nå min andre båt, siste nå Riviera i 5 år med D6 med drev, tidligere D4 og drev.  Har ikke hatt problemer av noe slag. Meget service vennlige motorer og drev. Gjør alt av service og vedlikehold selv. Også forebyggende vedlikehold.
Ser flere fordeler med drev kontra aksling for min del. 

Link to post
Share on other sites

Hei Geirfrode

Eg tar meg den frihet å krasje tråden din litt, for vi sitter nemlig i samme båt :giggle:

Vi og er på jakt etter ny båt, og har falt veldig for Rivieraen.

har og sett litt på st.cruz, da spesielt 340, men etter bilder å dømme så synst eg skråget virker veldig flatt og ingen kjøl eller flyndre.

Føler Rivieraen er et bedre valg med tanke på sjø og vind, etter som vi bor på Stadt så er det en kriterie for oss at vi kommer oss hjem selv med litt sjø.

Saga 315 er en båt som har godt rykte på seg, det er en båt vi liker godt, men den ligger ofte over millionen og det er over vårt budget.

Saga 29 er derfor et godt alternativ, en del mindre fart enn Rivieraen, på bilder ser den mindre ut men etter spec så er den bredere.

Har sett litt på skilsø men liker ikke sofa løsningen i baugen og som du snakket om tidligere med buss effekt når alle sitter på samme side, men der igjen får mann en stor fin pentry.

Viknes 880 har vi sett mye på, mest fordi vi her og nå har en 770, og dæven for en sjøbåt 770 er, og kor fantastisk det er å sove middagshvil i sofa på bakdekket, enten i sola eller fint under kalesjen i regnvæir.

Men synst Viknes 880 virker litt liten inne, trangt rundt bordet og små køyer.

Viknes 1030 er drømmen, men ja, budget budget budget....!

 

Er det noen som kan tilføre litt engen erfaring av dem nevnte båt typer?

Veie litt for og i mot, Rivieraen er den som er øverst på listen vår men der må vel vere motargumentasjoner der ute?

 

Riviera 925

Saga 315

Saga 29

Viknes 880

Viksund st.cruz 340

Skilsø

 

Vi er forøvrig et ungt par (ja ung og ung, alt er relativt) men vi har enda ikke kommet så langt at vi er flere enn 2, 

men framtidsmessig må vi sikkre oss for at vår neste båt vertfall må kunne akkumulere minst 1 stykk arvtaker pluss oss 2.

Eg er 180 på sokkelesten men til gjengjeld rekker frøkna meg bare opp til magen.

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 9.1.2020 at 21.04:

Det er vel endel som setter manuell bryter i tillegg på elektroclutchen for å unngå at den ligger inne i ved langvarig kjøring i slike turtallsommeråder. 

Det har jeg hørt om, ja. Men er det noe særlig bra i lengden? Faller ikke hensikten med kompressoren litt bort, og blir det ikke da litt feil karakteristikk i motoren med tanke på blandingsforhold og effekt?

v90 skrev for 22 timer siden:

Har nå min andre båt, siste nå Riviera i 5 år med D6 med drev, tidligere D4 og drev.  Har ikke hatt problemer av noe slag. Meget service vennlige motorer og drev. Gjør alt av service og vedlikehold selv. Også forebyggende vedlikehold.
Ser flere fordeler med drev kontra aksling for min del. 

Drev er sikkert ok, det. Men for meg er det ikke noe alternativ. De båtene som er innenfor mitt budsjett er såpass gamle, at å kjøpe noen med drev føler jeg er et sjansespill. Ser av annonser at litt eldre båter stort sett er annonsert med overhalte drev, eller byttet drev. Og De som det ikke står noe om, vet man ikke om er ok eller ikke.

Tosa87 skrev for 11 timer siden:

Hei Geirfrode

Eg tar meg den frihet å krasje tråden din litt, for vi sitter nemlig i samme båt :giggle:

Vi og er på jakt etter ny båt, og har falt veldig for Rivieraen.

har og sett litt på st.cruz, da spesielt 340, men etter bilder å dømme så synst eg skråget virker veldig flatt og ingen kjøl eller flyndre.

 

Har sett litt på skilsø men liker ikke sofa løsningen i baugen og som du snakket om tidligere med buss effekt når alle sitter på samme side, men der igjen får mann en stor fin pentry.

Ikke noe problem å melde seg på her. Bare fint med flere innspill.

Du skriver ikke noe om du vil ha båt med drev eller Aksel. Ei heller om du ønsker flybridge eller ikke. Det er jo en lett blanding av de båtene du nevner her.

Viksund 340 er en flott båt, og de går det mange av bortover på Vestlandet. Ikke uten grunn, tror jeg. Den er i største laget for meg og kona, dessverre.

Skilsø 975/33 Har jeg ikke avskrevet helt. Ser av bilder at den muligens har litt større flybridge på eldre modeller enn Rivieraen. Det samme med badeplattformen. Pantryet også, tror jeg. Noen av de mangler passasjersete foran pantryet, og de er ikke interessante. Da får jeg garantert nei fra kona, selv om det er dobbeltsete på førerplass. Og det er jeg enig i. 

Sofaløsningen i baugen blir nok fast køye i så fall. Og den blir da romslig, ser det ut til. 

Tosa87 skrev for 11 timer siden:

Er det noen som kan tilføre litt engen erfaring av dem nevnte båt typer?

Veie litt for og i mot, Rivieraen er den som er øverst på listen vår men der må vel vere motargumentasjoner der ute?

 

Riviera 925

Saga 315

Saga 29

Viknes 880

Viksund st.cruz 340

Skilsø

 

Savner info om Viksund, for min del. Men andre må gjerne kommentere de også. Virker som om det er få medlemmer her med de litt mindre Viksund- båtene?

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 11.1.2020 at 14.52:

Ikke noe problem å melde seg på her. Bare fint med flere innspill.

Du skriver ikke noe om du vil ha båt med drev eller Aksel. Ei heller om du ønsker flybridge eller ikke. Det er jo en lett blanding av de båtene du nevner her.

Ja en fin blanding av takterrasse båt og ikke, for vi har ingen krav om at det måå vere flybridge.

Men det må vere aksling, og helst litt kjøl slik som Saga, Riviera og Viknes har.

marsjfart fra 18 og opp er mer enn nokk for oss, kravet for å kunne tåle litt sjø er sterkere enn fart.

Synst viksund virker til å ha mer flatt planende skrog? med resultat av avdrift og slag? har ingen erfaring, det er bare basert på synsing fra bilder på finn.no

St.cruz 340 er litt stor, men eg likte midstilt baugkøy og separat dysj rom.

GeirFrode skrev On 11.1.2020 at 14.52:

Noen av de mangler passasjersete foran pantryet, og de er ikke interessante. Da får jeg garantert nei fra kona, selv om det er dobbeltsete på førerplass.

Med oss er det omvendt, he he. eller det vil si eg får ikke ett nei, men eg veit at hun foretrekker å sitte i dobbelsete på førerplass, men det henger nokk en del igjen med at vi har det slik på den lille båten vi har nå. om noen år vil hun sikkert ikke sitte så nær meg lenger :giggle:

 

Tenkte eg skulle bruke våren på å innspisere alle dem nevnte båt modellenne, har en plan om å handle neste år, men klør så fryktelig allerede at eg tror det blir i år, så kanskje man skulle luftet gammlebåten for salg, men er redd for å ende opp uten båt.

Vi får se når markedet går litt opp, akkurat nå er det bare 4564 inne på finn.no der 1922 er nye båter, halvparten av dette er sikkert joller.

 

Link to post
Share on other sites

Hansvik 900/950 ble nevnt som et alternativ lenger opp i tråden.

 

Jeg synes den virker som en ok båt i denne klassen, men finner ikke mye info på nettet.

Er det noen som kjenner til Hansvik, og kan dele litt erfaringer?

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Hansvik 950 Sportcruiser u/fly 2007 mod. Jevnt over godt fornøyd. Har hatt NB 820 sport tidligere. Fast aksel på begge og Yanmar på begge. Hansvik er nok en av båtene på markedet med mest innvendig plass. Ståhøyde overalt. Solid byggekvalitet på begge ja. Hansvik bør etter min mening ha min. 290 hk. Marsjer da på ca 17 knop på 3200 o/min. Behagelig støynivå. Ofte godt utstyrte disse båtene og relativt rimelige, da de som nevnt i tråden her, ikke er så godt kjent. Ble vel ikke laget så mange av disse båtene på Møre, da de nok ble ganske så dyre sammenlignet med rimeligere import-båter. Lykke til med videre vurderinger.

Link to post
Share on other sites

JonnyBoy skrev On 12.1.2020 at 19.18:

Hansvik 900/950 ble nevnt som et alternativ lenger opp i tråden.

 

Jeg synes den virker som en ok båt i denne klassen, men finner ikke mye info på nettet.

 

Takk for info, tobba.

Det finnes en del info på nettet også, om en søker.

en del bilder av Hansvik 950

Her er en test fra Båtmagasinet

Båten ser ikke så aller verst ut. Kanskje littegrann klumpete? Jeg har  en mistanke om at den er et ganske bra vindfang. Båten er høy, og det får man igjen i full støhøyde innvendig. 1,90-95 ståhøyde er ikke dårlig. I utgangspunktet er ikke denne ståhøyden så viktig for meg, da jeg bare måler 1,72 m elns. Ellers er det bra volum i båten. Ser ut til å være god plass i forhold til størrelse.

Båten er utstyrt med innebords motor og aksel. Må ha en ganske kraftig motor, men da får man til gjengjeld bra fart til å være kjølbåt, står det i testen. Men jeg finner ingen bilder eller tegninger som viser hvordan undervannsskroget ser ut.

Kunne vært interessant å sett en i virkeligheten.

Link to post
Share on other sites

tobba skrev for 23 timer siden:

Ble vel ikke laget så mange av disse båtene på Møre, ...

 

Nå ble vel ingen av Hansvikbåtene bygget på Møre, men i Rørvik på Namdalskysten lengst nord i Trøndelag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...