Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

Erikda skrev 10 minutter siden:

Jeg må bare spørre.... Hvorfor vil dere ned i størrelse på båten? Er ikke Birchwood TS44 en herlig båt? Og forbruket er vel ikke helt uoverkommelig i dorgefart????

 

Jeg tror der er en annen tråd, Erikda ? Flott båt den TS44, forresten.

 

Edit.

Prøv denne tråden, Erikda

 

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 15 minutter siden:

 

Jeg tror der er en annen tråd, Erikda ? Flott båt den TS44, forresten.

 

Edit.

Prøv denne tråden, Erikda

 

Ja, selvsagt! Du har helt rett!

 

Men da vil jeg i hvert fall si at Viksund overgår Riviera 925 på absolutt alle måter!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 5 timer siden:

Men da vil jeg i hvert fall si at Viksund overgår Riviera 925 på absolutt alle måter!???

Ikke på Kjøl og stilk og sjøegenskaper, men sikkert på fart.

 

534_132642472.jpg.cf520854e0ade6d7ca757e6598c52761.jpg534_1585580847.jpg.e3a278f2b6b13020ed6913ae200c0a07.jpg534_601774137.jpg.0633ff6ada4560c105fa684f29f3727f.jpg

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160702534

 

Viksund 340 St.Cruz

Eg har vanskelig for å forstå at sammenliknet med Riviera og aksling så skal desse ha like sjøegenskaper?

Med et slikt skrog tror eg ikke det er behagelig med et par meter signifikant?

Litt sidevind i havn må vel vere et mareritt?

Ellers liker eg utsende veldig godt på st.cruz

 

Er litt redd for å få ting på propellen uten stilk, inni en fjord i finevæiret betyr det ingen ting.

Men når man må drive å gå rundt stadt, så har mann ikke lange tiden før man er knust i fjellet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev 16 minutter siden:

Ikke på Kjøl og stilk og sjøegenskaper, men sikkert på fart.

 

534_132642472.jpg.cf520854e0ade6d7ca757e6598c52761.jpg534_1585580847.jpg.e3a278f2b6b13020ed6913ae200c0a07.jpg534_601774137.jpg.0633ff6ada4560c105fa684f29f3727f.jpg

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160702534

 

Viksund 340 St.Cruz

Eg har vanskelig for å forstå at sammenliknet med Riviera og aksling så skal desse ha like sjøegenskaper?

Med et slikt skrog tror eg ikke det er behagelig med et par meter signifikant?

Litt sidevind i havn må vel vere et mareritt?

Ellers liker eg utsende veldig godt på st.cruz

 

Er litt redd for å få ting på propellen uten stilk, inni en fjord i finevæiret betyr det ingen ting.

Men når man må drive å gå rundt stadt, så har mann ikke lange tiden før man er knust i fjellet.

 

Jeg kjenner noen med St Cruz og noen med Riviera. 
Ingen av dem er ment for Stadt i haugevis av bølger. 
Jeg er 194 cm høy. Rivieraen er en båt jeg må kle på meg! Det er en utrolig trang båt!

St Cruz er noe helt annet hva romslighet angår. Og byggekvaliteten til St Cruz er meget bra!

Når det gjelder propeller på stilk så smeller det like godt når du går på med kjøl. Jeg har prøvd begge to!

Hva sjøegenskaper angår er det ikke mye som slår min gamle Tresfjord 29 AC!

Jeg hadde valgt St Cruz foran Rivieraen uansett. Og den er faktisk ikke så dum i dårlig vær!

Så går man bare være forsiktig og utvise godt sjømannskap og unngå å smelle på. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 3 timer siden:

 

St Cruz er noe helt annet hva romslighet angår.

 

og da snakker du om de båtene det er snakk om ? (290/310 St.Cruz) Det faller for sin egen urimelighet, spør du meg. 925 er en 30-foter ! Om 310 St Criuz er så mye mer romslig.. Naai, det er den ikke. Om man er 194cm høy er ingen av båtene denne tråden handler om egnet.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 47 minutter siden:

 

og da snakker du om de båtene det er snakk om ? (290/310 St.Cruz) Det faller for sin egen urimelighet, spør du meg. 925 er en 30-foter ! Om 310 St Criuz er så mye mer romslig.. Naai, det er den ikke. Om man er 194cm høy er ingen av båtene denne tråden handler om egnet.

Du har rett i det at ingen av båtene er bygget for en på 194 cm. Men jeg får i hvert fall plass bak rattet på St Cruz. Det gjør jeg ikke på Riviera.
For min del ble testen når jeg skulle kjøpe båt at jeg skulle kunne stå og sitte behagelig ved førerposisjonen. Så da ble det først en trawler og nå en Storebro 500 RC som jeg også bor i på helårsbasis.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du nævner Skilsø 33. Jeg forstår ikke helt hvad problemet er med bænkene? Hvis du mener det med at styrepositionen er en del af sofaen, der kan fældes forover og der i modsatte side er en navigatørposition, så var min familie meget tilfreds med den løsning, da jeg havde en 33. Meget mere tilfreds end med Nord Westen, hvor kun skipperen havde udsyn fremad mens resten måtte sidde i sofaen og kun havde udsyn til siderne.

 

Jeg vil til enhver tid foretrække en løsning, hvor så mange som muligt har mulighed for at se fremad under fart. Det mindsker også risikoen for søsyge mm. I øvrigt er Skilsøen som du skriver meget lig Riveraen, så tag et kig på den også - den er stadig et godt alternativ, synes jeg!

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 16.1.2020 at 21.03:

Jeg tenker selvfølgelig på en med flybridge. :thumbsup: Vil ikke være foruten.

 

Flybridge er kjekt på mange måter, men Rivieraen syntes jeg er finest uten.

Runi1_057.jpg.58907e7d3ecfcf1978e665de1f098e52.jpg

 

Worry II skrev On 16.1.2020 at 21.11:

Rivieraen er kategori C med aksling og B med drev, mener jeg. Om det er HT eller FB tror jeg ikke har noe å si. Ikke så nøye her på Østlandet ? 

 

Phoebe skrev On 16.1.2020 at 22.35:

 

Dette spurte jeg verftet om da jeg bestilte Riviera`en jeg hadde ny i 2006. Grunnen til kategori C og B er visstnok kun høyden på akterdekk i forhold til kabingulv og terskelen mellom disse. Det er ulikt skrog på drev- og aksel-versjonen, hvor skroget bygget for drev er betydelig høyere akter og dermed har høyde nok for kategori B.

 

Edit: Jeg vil nevne at Riviera 925 også er Veritas-godkjent. Det er ikke så mange båtprodusenter som leverer til disse kravene i dag.

 

Har selv Riviera med drev, men var ikke klar over at denne er B-kategori. Jeg har ikke sett vesentlige høydeforskjeller på akterdekkene. Det kan ikke være mange centimeter det står om?

Båt med drev har iallefall mye dypere skrog.

Litt bilder av skrogene og akterdekkene.

 

241009_003.jpg

241009_004.jpg

Inked041009_005_LI.jpg

InkedAlly_1_009_LI.jpg

Runi1_059.jpg

WP_20160605_11_59_01_Rich.jpg

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 20 timer siden:

Jeg må bare spørre.... Hvorfor vil dere ned i størrelse på båten? Er ikke Birchwood TS44 en herlig båt? Og forbruket er vel ikke helt uoverkommelig i dorgefart????

Nå surrær du fælt. Jeg hadde riktignok en TS jeg også. Men bare en TS33. :giggle::giggle:

Vi synes det ble litt for stor båt til vår bruk. Jeg har det med å rote meg inn på grunne steder for å fortøye. Vi liker å ligge i uthavner, og da er faktisk 33'n i største laget enkelte steder. Samtidig synes jeg det ble litt i meste laget med å holde 2 motorer i orden. Jeg ønsker meg litt enklere vedlikehold, og begynner å bli litt gammel og skrøpelig i skrotten. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev for 14 timer siden:

Ikke på Kjøl og stilk og sjøegenskaper, men sikkert på fart.

 

534_132642472.jpg.cf520854e0ade6d7ca757e6598c52761.jpg

Viksund 340 St.Cruz

Eg har vanskelig for å forstå at sammenliknet med Riviera og aksling så skal desse ha like sjøegenskaper?

 

Ellers liker eg utsende veldig godt på st.cruz

 

Er litt redd for å få ting på propellen uten stilk, inni en fjord i finevæiret betyr det ingen ting.

Men når man må drive å gå rundt stadt, så har mann ikke lange tiden før man er knust i fjellet.

 

 

Jeg synes også det blir litt feil å sammenligne V. 340 mot Rivieraen. Rått parti med tanke på størrelse og plass. Veldig pen båt, men jeg liker absolutt ikke den åpne propellen og roret. Men lurer på om jeg har sett bilder av noen som faktisk har en liten form for "flyndrejern"?

Har hatt 2 båt med 2 fritthengende propeller og ror, men Birchwood'en hadde kjøl som var like dyp som propellene. Var like nervøs hver gang jeg så det ble grunt, men har klart meg uten å gå på. Bank i bordet.:pray:

Worry II skrev for 11 timer siden:

 

og da snakker du om de båtene det er snakk om ? (290/310 St.Cruz) Det faller for sin egen urimelighet, spør du meg. 925 er en 30-foter ! Om 310 St Criuz er så mye mer romslig.. Naai, det er den ikke. Om man er 194cm høy er ingen av båtene denne tråden handler om egnet.

:thumbsup:  Men savner fortsatt mere info om Viksund sin modell 290/310.

  Problemstillingen om de høydene det snakkes om her, (1,94 eller deromkring) slipper både kona og jeg. :smiley:

MajorAndy skrev for 10 timer siden:

Du nævner Skilsø 33. Jeg forstår ikke helt hvad problemet er med bænkene? Hvis du mener det med at styrepositionen er en del af sofaen, der kan fældes forover og der i modsatte side er en navigatørposition, så var min familie meget tilfreds med den løsning, da jeg havde en 33. Meget mere tilfreds end med Nord Westen, hvor kun skipperen havde udsyn fremad mens resten måtte sidde i sofaen og kun havde udsyn til siderne.

 

Jeg vil til enhver tid foretrække en løsning, hvor så mange som muligt har mulighed for at se fremad under fart. Det mindsker også risikoen for søsyge mm. I øvrigt er Skilsøen som du skriver meget lig Riveraen, så tag et kig på den også - den er stadig et godt alternativ, synes jeg!

Ja, jo, du har noen poeng der, MajorAndy. Og jeg har egentlig begynt å se litt på Skilsøen igjen. Den har også større flybridge og større badeplattform på litt eldre modeller enn Rivieraen. Er redd for at jeg må  såpass ned på årsmodeller at Riviereaen kanskje blir for dyr for mitt budsjett. Men det vil tiden vise.

Ally skrev for 3 timer siden:

 

Flybridge er kjekt på mange måter, men Rivieraen syntes jeg er finest uten.

Runi1_057.jpg.58907e7d3ecfcf1978e665de1f098e52.jpg

 

 

 

Har selv Riviera med drev, men var ikke klar over at denne er B-kategori. Jeg har ikke sett vesentlige høydeforskjeller på akterdekkene. Det kan ikke være mange centimeter det står om?

Båt med drev har iallefall mye dypere skrog.

Litt bilder av skrogene og akterdekkene.

 

 

241009_004.jpg

Inked041009_005_LI.jpg

 

 

Begge modellene av Rivieraen er flotte båter. Men jeg vil ha flybridge. Har blitt litt bortskjemt med det fra forrige båten. Vi satt nesten bestandig oppe når vi var på tur. Bortsett fra når det regnet.

Men lurer litt på dette med dypgående på drevbåten i forhold til den med kjøl og fast aksel. Synes det ser ut til at akselbåten stikker litt dypere?

Link to post
Share on other sites

Størrelsesmessig er det vel st cruz 340 som er riktig å sammenligne Riviera 925 med. Begge har en totallengde på 34 fot. 340 er 25cm breiere, noe som utgjør mye i en båt. Det er 290/310 trådstarter spør etter. Her vil nok Rivieraen være noe romsligere. Det er levert en del halvfabrikat av Rivieraen. Når det gjelder kjøl, er også 310 levert med det.

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev 4 minutter siden:

Størrelsesmessig er det vel st cruz 340 som er riktig å sammenligne Riviera 925 med. Begge har en totallengde på 34 fot. 340 er 25cm breiere, noe som utgjør mye i en båt. Det er 290/310 trådstarter spør etter. Her vil nok Rivieraen være noe romsligere. Det er levert en del halvfabrikat av Rivieraen. Når det gjelder kjøl, er også 310 levert med det.

 

Nei nei. Riviera 925 er en vesentlig mindre båt innvendig og på fly enn 340 St Cruz. Urettferdig å sammenlikne disse 2 synes jeg. 925 er 30-foter og må sammenliknes med 310 St Cruz. De er veldig like i størrelsen. Kjølen til 310 er omtalt i starten på denne tråden. Riviera 925 kunne leveres som byggesett, aldri halvfabrikat. Ferdig snakka :smiley:

Link to post
Share on other sites

Inter 9000 skrev 29 minutter siden:

Vi er veldig fornøyd med Skilsø 33 Arctic. 

Volvo D6 og Aksel. 

20180327_111638.jpg

Absolutt en flott båt. :thumbsup:

Snartbåt? skrev 6 minutter siden:

Størrelsesmessig er det vel st cruz 340 som er riktig å sammenligne Riviera 925 med. Begge har en totallengde på 34 fot. 340 er 25cm breiere, noe som utgjør mye i en båt. Det er 290/310 trådstarter spør etter. Her vil nok Rivieraen være noe romsligere. Det er levert en del halvfabrikat av Rivieraen. Når det gjelder kjøl, er også 310 levert med det.

Vet ikke om jeg er helt enig med deg i dette. Synes det er mere rettfedig å sammenligne 310 og Rivieraen. Man må huske på at mange føtter går med til både baugspyd og badeplattform på Rivieraen. 310 har mindre av dette. Ser av en annonse at 310'en er oppgitt til 9,45 i lengde., og 3,20 i bredde. Og da ser en jo at badeplattformen er en del mindre, og uten baugspyd.

340 er oppgitt til 10,36, og 3,50 bredde. I tillegg er de fleste av 340 levert med 2 motorer. Og det er uaktuelt for oss.

Link to post
Share on other sites

Baugspydet på Rivieraen må jeg innrømme at jeg ikke tenkte på:smiley: det utgjør nok ett par føtter ja.

Om man ser bort fra selve badeplattformen på 310 (denne utgjør vel ca 2 fot), er vel Rivieraen ca 1 fot lengre.

Jeg har selv 270 St.cruz, 290/310 er samme skroget som er noe forlenget. 270en er ca 29 fot om man tar med badeplattform.

Løsningen innvendig er stort sett like, salong og akterdekk er  noe lengre på 310. De største fordelene jeg ser med Rivieraen er størrelsen på baderommet ,dør til stikklugar, samt en større badeplattform. Det er levert mange 340 med enkelt installasjon:smiley:

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev for 2 timer siden:

Virkelig en flott båt! Hvordan er ståhøyde i den?

Helt grei, toalettrommet har vel laveste takhøyde innv på ca 1.82. Ellers god høyde  i hele båten, ikke minst enormt stor skråstilt dobbelseng i forpiggen.  

Mvh Richard

 

Gleder meg til våren.....

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 28 minutter siden:

Jo, men dette hadde blitt en helt annen tråd om trådstarter hadde ønsket sammenlikning av 925 mot 340. Da hadde jeg kommet til kort med mine 925-argumenter. Der blir 925 slått på de fleste punkter.

Som jeg skrev over tenkte jeg feil ift totallengde på Riveraen. Legger meg flat? 

Jeg liker Viksund veldig godt, men om valget hadde stått mellom 310 og Riviera 925 hadde jeg nok godt for Rivieraen. 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 20.1.2020 at 20.32:

Men lurer litt på dette med dypgående på drevbåten i forhold til den med kjøl og fast aksel. Synes det ser ut til at akselbåten stikker litt dypere?

 

Mener at de er oppgitt med omtrent samme dyptgående. 1 - 1,1 meter. Dog kan jo drevet heves og dyptgående reduseres betraktelig. 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev On 20.1.2020 at 20.49:

I tillegg er de fleste av 340 levert med 2 motorer. Og det er uaktuelt for oss.

 

Uten å ha statistikk på dette er mitt inntrykk at de fleste 340 er levert med en motor. Og her jeg ferdes er de fleste med strak aksel. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...