Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har også sett en del på lukket båt i størrelsen 30+ for. 

I motsetning til mange andre er høyden kritisk for mitt velbefinnende da jeg er 1.90.

Har derfor også sett litt på den hansvik 900-en, viksund 290 til 340, skorgenes, sealine, +++

Men hansviken har fanget meg litt ekstra pga skrog, Aksel, høyde, kvalitet++

Jeg lurer derfor på om noen har/kjenner noen som har en hansvik på Østlandet vi kunne tatt en titt på for å få et ordentlig inntrykk?

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 7 timer siden:

 

Uten å ha statistikk på dette er mitt inntrykk at de fleste 340 er levert med en motor. Og her jeg ferdes er de fleste med strak aksel. 

Hmm. Kanskje de som har strak aksel ikke vil selge?:giggle:

Jeg har lagret noen annonser, og der er det blant annet 4 stk 340(eller gml 310), hvorav 3 stk er med 2 motorer og drev, og 1 med singel installsasjon, men den har også drev.

Av 310' ern, så har jeg lagret 4 annonser hvor båtene har singel  inst med drev, og 2 stk med singel inst og strak aksel.

Vet du om noen av de med strak aksel og singel inst. har noen form for "flyndrejern, eller er det helt åpent rundt propell, og fritthengende ror?

Link to post
Share on other sites

1. Fender skrev On 22.1.2020 at 14.33:

I motsetning til mange andre er høyden kritisk for mitt velbefinnende da jeg er 1.90.

Jeg har også det problemet. Jeg synes Riviera'n er fin, men i flybridge versjon må jeg gå å bøye meg. 

Vi landet på en Skorgenes 350 Monte Carlo. Da ble det 3 krav vi måtte gi opp:

- Den har kjøkkenet nede. 

- Den har bare førerplassen foran i kjøreretning. 

- Den har ubeskyttet propell og ror. 

 

Vi kjøpte i høst så det er for tidlig å si noe om valget men vi er fornøyd så langt. 

 

Gerhard 

Link to post
Share on other sites

En sak jeg har kommet på angående litt eldre båter generelt. Hører jo av og til om båter som har fått "plastpest". Hvordan er det med Rivieraene og de andre merkene jeg driver å vurderer? Er det noen av disse som kan ha noen tendenser til  slikt noe? Eller er dette mer eller mindre en saga blott? Var det bare båter på 70- og 80-tallet som var utsatt for dette fenomenet? :confused:

Link to post
Share on other sites

Plastpest er først og fremst et problem for båter som ligger på vannet hele året. Videre om båten har dårlig forseglet gelcoat under, småskader under vannlinja hvor det lett kan oppstå små lekkasjer inn i laminatet, osv. Tidligere var det enkelte båttyper som var beryktet for syltynn gelcoat, og sånn sett var lettere eksponert for vanngjennomtrengning. Med dagens to-komponentmidler til å forsegle undervannskrog vil jeg tro at plastpest på nyere båter handler mest om vedlikehold under vannlinja.  

Link to post
Share on other sites

Gerhard skrev On 24.1.2020 at 22.13:

Jeg har også det problemet. Jeg synes Riviera'n er fin, men i flybridge versjon må jeg gå å bøye meg. 

Vi landet på en Skorgenes 350 Monte Carlo. Da ble det 3 krav vi måtte gi opp:

- Den har kjøkkenet nede. 

- Den har bare førerplassen foran i kjøreretning. 

- Den har ubeskyttet propell og ror. 

 

Vi kjøpte i høst så det er for tidlig å si noe om valget men vi er fornøyd så langt. 

 

Gerhard 

 

En stk gul Cat 3116 i kjellern?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sitter og ser på annonser. Priser på båter fra ca rundt år 2000.

Er det noen som kan angi sånn cirka hva en Riviera 925 med 290 Yanmar kostet rundt år 2000? Det samme med Viksund 290/310, Skilsø 975/33 fly, og Hansvik 950 Sportscruiser? Er klar over at utstyr osv kan variere mye, men jeg er ikke ute etter nøyaktige priser.

Synes liksom at en 20 år gammel båt og motor som er priset til rundt, eller rett under millionen er i drøyeste laget. Eller er det bare meg som ikke henger med i prisutviklingen?

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 23 timer siden:

Jeg tro det handler mye om hva en ny av samme type koster i dag. Et annet problem er at det meg bekjent ikke produseres en aksling-båt med enkel installasjon og ratt på taket. Hva ting kommer til å gå for i sommer, er også vrient å si..

Det er vel dessverre slik at de fleste har gått konkurs. Eneste jeg kommer på i farten er Viknes sunbridge. Usikker på om Skorgenes fortsatt bygger båter?

 

 

Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev for 3 timer siden:

Det er vel dessverre slik at de fleste har gått konkurs. Eneste jeg kommer på i farten er Viknes sunbridge. Usikker på om Skorgenes fortsatt bygger båter?

 

 

 

Kommer nok ikke noe nytt ut derfra, er jeg redd. Vi får håpe Saga og Marex overlever sommeren 2020. Jeg heier på begge ! 

Link to post
Share on other sites

Det var mest av nysgjerrighet at jeg var ute etter å sammenligne nypriser på de båtene jeg nevnte litt over her. Har funnet litt om Viksund sine nå. Og regner med at Rivieraen lå i omtrent samme prisleie. Men det er ikke lett å finne noe prisinfo om 925'n på nettet.

Skilsø og Hansvik regner jeg med at ligger omtrent likt priset når de var nye. Utstyr og motoralternativer er selvfølgelig avgjørende, men en indikasjon tror jeg at jeg har funnet.

Noen enkelte båter med ratt på taket finnes da.

Utvalget er ikke så stort. Synes ikke prisen var så ille på denne, men den virker trang. Noen som har erfaring med disse båtene fra Jeanneau?

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

Hansvik kostet omtrent 2 million med utstyr ny, om jeg husker rett.

I hvilket år var det, sånn cirka?

Jeg har sett på priser rundt år 2000, og da er det et helt annet lavere nivå på de andre båtene jeg ser på. Viksund 290 ligger da på drøye millionen fra fabrikken med standard utstyr.

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 5 timer siden:

2008. Hansvik 900 kostet 1.72 million det står i Båtguiden. Det er med 180hk og uten utstyr. Hvis en skal ha 300 hk og baugpropell / ankervinsj blir det omtrent 2 mill. 

En båt jeg tror er et bra kjøp i dag er Saga 315.

Finnes båtguiden tilgjengelig på nett? Jeg har søkt mye, men finner den ikke.

Saga 315 er en absolutt en fin båt, og kan nok være det nærmeste alternativet uten flybridge. Men foreløpig er det nok båt med takterrasse som står øverst på ønskelisten. 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Løfter denne litt :

 

Har en kamerat som vurdere Riviera 925 HT/FB(HT foretrekkes)med drev.

Er disse isolert mtp bruk på høst/vinter?

Hvordan er den i sjøen med drev i kontra aksling?

Hvor mye kraft må til med drev?(Ser de kommer med en del alternativer)

 

Jeg ser de fleste har manuel  septikepumpe fungerer det greit?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, alle er vinterisollert og manuell pumpe bør byttes i elektrisk pumpe, i mitt tilfelle koblet med tidsbryter så man ikke glemmer den. Drev går billigere og marsjer på ca 25 knop med 6ern til Yanmar. Aksling planer 2/3 med samme 290hk i ca 18. I 15-20 knop er skroget meget sjøsterkt. I 8 knop med aksling bruker den nesten ikke drivstoff, si 7 liter i timen. Aksling bruker nok 50% mer enn drev i 15+ knop. Min drar ca 35 liter pr time i 18 knop, da på 3000 omdr. Men vedlikeholdet er rimeligere med aksling, så klart. Og ikke minst enklere, klarer alt selv.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...