Jump to content

Tips til kjøp av "ny" båt. Ønsker erfaringer med Riviera 925 v/s Viksund 290/310


GeirFrode

Recommended Posts

Worry II skrev for 9 timer siden:

Hei, alle er vinterisollert og manuell pumpe bør byttes i elektrisk pumpe, i mitt tilfelle koblet med tidsbryter så man ikke glemmer den. Drev går billigere og marsjer på ca 25 knop med 6ern til Yanmar. Aksling planer 2/3 med samme 290hk i ca 18. I 15-20 knop er skroget meget sjøsterkt. I 8 knop med aksling bruker den nesten ikke drivstoff, si 7 liter i timen. Aksling bruker nok 50% mer enn drev i 15+ knop. Min drar ca 35 liter pr time i 18 knop, da på 3000 omdr. Men vedlikeholdet er rimeligere med aksling, så klart. Og ikke minst enklere, klarer alt selv.

Når det gjelder diskusjon om drev/akslingSå er den evigvarende  😅

 

 

Er det standard med dyse fra defroster til vindu?

Hvordan er det få kommet til å satt inn en elektrisk pumpe?

 

I tillegg er jeg veldig spent på plass følelsen ombord generelt.

 

Når det er sagt er det en ting som imponerer meg, plassen det ser ut til å være på toalett !

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I enden av stikkcabinen er det luke mot styrbord med et stort rom med plass til akkurat den pumpeløsingen man ønsker. 

Dysene på vindu har jeg ikke sett mangle på noen, men vet ikke når de ble std. Sikkert fra medio 90-tall.

Ellers, om plassfølelsen, genial for 2, men dette er og blir en 30-foter. Trangt og fint overalt, en fin størrelse på bad. Du skal ikke være høyere enn 180 i FB utgaven. Men det gjelder vel i de fleste 30-fotere :smiley:

Skulle gjerne hatt større plass i sofa, på akterdekk (bare plass til 2 stoler), en seng hvor man slapp å krabbe over den andre, Men dette får heller komme med neste båten. 

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 4 timer siden:

I enden av stikkcabinen er det luke mot styrbord med et stort rom med plass til akkurat den pumpeløsingen man ønsker. 

Dysene på vindu har jeg ikke sett mangle på noen, men vet ikke når de ble std. Sikkert fra medio 90-tall.

Ellers, om plassfølelsen, genial for 2, men dette er og blir en 30-foter. Trangt og fint overalt, en fin størrelse på bad. Du skal ikke være høyere enn 180 i FB utgaven. Men det gjelder vel i de fleste 30-fotere :smiley:

Skulle gjerne hatt større plass i sofa, på akterdekk (bare plass til 2 stoler), en seng hvor man slapp å krabbe over den andre, Men dette får heller komme med neste båten. 

 

Takk for nyttig info. Jeg synes designet er veldig tidløst.😊 

 

Føles det trangt i sofaen når man sitter rjbdt bordet?

 

Fungerer benkene dårlig på akterdekk?

 

Vedkommende jeg holder utkikk for drømmer om Marex 330, men det er jo noen båthøvdinger opp i pris.

Link to post
Share on other sites

Båten er vinterisolert som det skrives. Men blir det 20 blå så er Den vanskelig å holde varm uten ekstra vifteovn. Ved ca 10 minus så blir den varm men tar lang tid gjerne et døgn. På HT versjonen er det mye lufting i bakkant av luka, den tetter jeg med en isolasjonspølse (til rør) om vinteren. 

 

Med drev Så bør man ha min. 300 hk. D6310, 330, 370 mener jeg er perfekt til båten. God plass rund motoren, to motorer må bli trangt.

 

Med drev er den genial og frostsikre på vannet om vinteren. Setter to isolasjonklosser i luftinntak og et varmerør på ca. 300 watt. Har da ikke opplevd kuldegrader i motorrommet. Har også satt et varmerør i lasterommet de to siste vinterene og har da hatt vann på tankene hele vintern. Gjør vannsystemet trykkløst og kobler fra vannslangene på pumpa.

 

Med drev tar den veldig bra sjø bakfra og fra siden. Rett i mot slår det mye, men ikke problem annet en bråk. I stor sjø setter den seg veldig fint på «rompa» i 12-16 knop.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo det som er så deilig med denne type båt, at man kan sitte i skikkelige stoler bak der. Benkene brukes svært sjeldent.

Sofaen er trang, men faktisk bedre enn konkurrentene Saga 315 og Viksund 310/320/340 St-Cruise. Marexen er en helplanende båt som ikke tåler like mye sjø, mer moderne inni og utvendig, så klart.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ally skrev for 4 timer siden:

Båten er vinterisolert som det skrives. Men blir det 20 blå så er Den vanskelig å holde varm uten ekstra vifteovn. Ved ca 10 minus så blir den varm men tar lang tid gjerne et døgn. På HT versjonen er det mye lufting i bakkant av luka, den tetter jeg med en isolasjonspølse (til rør) om vinteren. 

 

Med drev Så bør man ha min. 300 hk. D6310, 330, 370 mener jeg er perfekt til båten. God plass rund motoren, to motorer må bli trangt.

 

Med drev er den genial og frostsikre på vannet om vinteren. Setter to isolasjonklosser i luftinntak og et varmerør på ca. 300 watt. Har da ikke opplevd kuldegrader i motorrommet. Har også satt et varmerør i lasterommet de to siste vinterene og har da hatt vann på tankene hele vintern. Gjør vannsystemet trykkløst og kobler fra vannslangene på pumpa.

 

Med drev tar den veldig bra sjø bakfra og fra siden. Rett i mot slår det mye, men ikke problem annet en bråk. I stor sjø setter den seg veldig fint på «rompa» i 12-16 knop.

 

 

20 blå merkes fort i et hus fra 80-tallet også :wink:

 

Jeg ser at det ligger en ute på Finn med KAD43, det blir kanskje litt for lite Juice?

 

 

Worry II skrev for 4 timer siden:

Det er jo det som er så deilig med denne type båt, at man kan sitte i skikkelige stoler bak der. Benkene brukes svært sjeldent.

Sofaen er trang, men faktisk bedre enn konkurrentene Saga 315 og Viksund 310/320/340 St-Cruise. Marexen er en helplanende båt som ikke tåler like mye sjø, mer moderne inni og utvendig, så klart.

Riviera er vel også en helplaner med drev?

Marexen tåler en del hjuling er min erfaring, og pleier å treffe de fleste konemors hjerter når det gjelder utseende innvendig.

 

Men jeg personlig synes personlig at Riviera har tidløse linjer og har fort halveprisen. 

 

Takk for svar begge to :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

KAD43 syntes litt snaut ja, men Rivieraen med drev går fint i vannet ingen logring På lav fart slik en del andre har Tendens til. Min følelse er at den slipper vannet ved ca. 22-23 knop men KADen veier vel mindre enn D6.

 

btw jeg har både manuell, elektrisk og dekktømming på septiken. El. Tømming blir montert på samme slangen som den manuelle med en y kobling og svanehals over vannlinja, pumpa høyest. Men egen gjennomføring til sjø. Det tekniske rommet worry refererte til kommer man lettest til ved å ta ut kjøleskapet, el. pumpa sitter rett bak/under det.

Link to post
Share on other sites

Vi er kun to godt voksne nå med guttene ute redet. Har de siste 9 sesonger hatt en Baltic 2K 2006 mod. uten sovecabin forut som har fungert bra for oss, men p.g.a. alder og benskade hos fruen må adkomsten nå bli port akter og skyvedør inn, med fritt akterdekk. Har lest alt om Riviera 925, og mener dette er en båt som tilfredsstiller våre behov. Scand Baltic blir tatt opp nå og renspylt under vannlinjen, rubbet hvor nødvendig, polert og vokset klar for neste sesong. Service oljeskift og filter, begge dieselfiltre og alle anoder sjekket/byttet sist helg. Båten vil så bli lagt ut for salg (med mulighet for innelagring frem til våren)

Spm: På grunn av begrenset høyde på portene til lagringshall, må jeg vite total høyde på R925, både Ht og Fly, samt om det er mulighet for avmontering av targa. Jeg vurderer begge typer, men heller sterkt til HT. 

Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Ally skrev 46 minutter siden:

Targaen på begge versjonene kan felles ned/bakover på hengsler. Dette gjøres forholdsvis enkelt med to bolter som kan tas ut. Hva høyden er husker jeg ikke.

Takk for gode input Ally :smiley:

 

Konklusjonen foreløpig er at KAD43 blir litt i minste laget. Så handel blir avventet, men for noen flotte linjer :thumbsup:

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Carwell skrev for 2 timer siden:

Er det noen som sitter på målsatte tegninger eller spec på Riviera 925, hvor total høyde fra kjøl til topp (med nedlagt targa) fremkommer, for både HT og Fly.

I tilfelle kjøp må jeg vite at båten går inn..

 

Om du kom inn med kalesjen oppe, får du inn 925 også.

 

DSC_0276.JPG

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fant ut at jeg har glemt å avslutte denne saken, gitt. Dere som har bidratt i tråden, fortjener jo å få en oppdatering på hvordan dette endte.:smiley:

 

I april kom vi over en Viksund 310, 2002 modell som lå i Sandefjord. Så vi dro avgårde for å se på den. Fruen likte båten veldig godt, og jeg var ikke uenig. Båten var stort sett pent og godt vedlikeholdt, selv om den hadde ligget på vannet hele vinteren. Så da ble det handel der.

Den ble hentet hjem i slutten av måneden, og vi flyttet fort inn i båten. Det var bare litt vasking osv, så var vi klare til å dra på tur.

Dette var en båt som var utstyrt med en VP KAMD 300 motor og strak aksel. Ikke førstevalget, men mange av disse båtene er utstyrt med VP motorer, så utvalget med andre maskiner er dårlig.

Ellers har den det meste av utstyr vi ønsket oss. Thruster i begge ender, ankervinsj, autopilot med fjernkontroll, varmer, defroster og mye mere.

Vi brukte den i nesten 4 uker i ferien, fra Moss til Mandal og hjem igjen uten det minste problemer. Noe småtteri har dukket opp etterhvert, men ingen ting som er kritisk. Har vel ca 100 timer på motoren, og rundt 50 overnattinger i år, så vi har fått brukt båten så mye vi nesten har hatt mulighet til. Og vi gleder oss til neste sesong.:sailing:

Nå ligger den på land, og venter bare på våren igjen. Har planer om  noen små oppgraderinger her og der, men heldigvis ingen store prosjekter lenger.

DSC_0186.JPG

DSC_1096.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Worry II skrev On 4.9.2020 at 23.23:

manuell pumpe bør byttes i elektrisk pumpe, i mitt tilfelle koblet med tidsbryter så man ikke glemmer den.

Hei Worry II;

jeg lurer på hvordan du fikk tak i / laget deg «tidsbryter» til 12V?

Jeg har surfet lenge og vel på internettet men finner ingen «ferdigprodukter».

Jeg ønsker en tidsbryter på min septikpumpe…

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...