Jump to content

Oppblåsbar redningsvest: viktigheten av skrittsnor


5nacks

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Skulle gjerne hatt en av hybridvestene, men de er i overkant dyre foreløpig. Frem til det blir det vest med fast flytestoff på meg, offshorevest, og skrittsnor, og feste til livline. Kjøpte en variant som jeg mener de skrøyt av at sjøreddninstjenesten brukte... eller var det RS? Uansett, vil ikke ha usikkerheten med patroner og piller og dill og dall. 

 

Nå ser jeg at de har kjørt ned prisene på hybridvester. Lurer på om jeg må spandere en sånn på meg.... men det er muligens litt overkill også, jeg driver jo stort sett med lavrisiko koseseiling. ... jaja. 

 

https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/baltic-hybrid220-offshorevest

Hej

Vi har två sådana hybridvästar ombord, är väl som en större seglarväst att bära, sitter mer som en jacka och likt en seglarväst, varm och go när det är kallt och i varmaste laget när det är varmt.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Vill man høye sikkerheten på sin flytevest ytterligere...…..

 

så kan man kikke litt på kraven til sikkerhetsutstyr på ARCen  (eskaderseiling over Atlanten)

 

i tillegg til skrittsnor....så skall man ha lampe (går også å komplettere sin vanlige vest med !) men sprayhood...blir litt vanskeligere og fra og med i år også 'Personal AIS Beacon' (ca 3500 kr) + en del andre saker

 

her er reglene.....finnes en hel del 'mat-nyttig' der....eks. vad en grab-bag bør inneholde 

 

https://www.worldcruising.com/CMS/CMS/Library/Safety_Regs/2020_Safety_Equipment_Regulations_ENG.pdf

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 20 timer siden:

Noen som har erfaring med denne vesten som selges av RS? 

 

https://nettbutikk.redningsselskapet.no/produkt/rs-redningsvest/

 

 

Vi har 4 slike vester fra Redningsselskapet i båten og er kjempefornøyd da de er meget komfortable å ha på.

Regner med at kvaliteten og sikkerheten er bra i og med at RS også bruker disse.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Tombåt said:

Vi har 4 slike vester fra Redningsselskapet i båten og er kjempefornøyd da de er meget komfortable å ha på.

Regner med at kvaliteten og sikkerheten er bra i og med at RS også bruker disse.

Takk for tilbakemelding! Det står egentlig litt mellom vester fra RS og fra Spinlock. Spinlock ligger høyere i pris, men den kan suppleres med utstyr som hette, oppbevaringtaske mm. 

Link to post
Share on other sites

Scampi (får ikke til pi’et )

test dem......å få en som er komfortabel er viktigere enn priset 

vi har to Baltic og en Lazilas, ingen er riktig komfortabel..........

Lazilasen er 20 år, å snart dags å skifte ut.......jeg har testet Spinlock, men tykker ikke den er god å ha på seg heller

mulig man har blitt litt kresen, da man er vant med jolle-vest, som man ikke merker att man har på seg.

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, JRK said:

Synes dette høres skremmende ut. Men bare for ordens skyld hadde du vesten utenpå jakken som den skal være?

Har hatt 2 fall i sommerklær fra båt uten skrittstropp, men de fungerte som de skulle.

Ja, hadde vesten utenpå 2 lag. En glatt goretex som satt løst, og en fleece under. Jeg tror måten jeg datt i vannet, var 1 av 2 avgjørende variabler i mitt tilfelle (manglende skrittsnor som nummer 2). Jeg datt som en spiker med armene rett opp. Om jeg hadde holdt armene ned langs kroppen, tror jeg fortsatt at vesten hadde sklidd opp, men ikke nesten helt av. Blir litt spekulasjoner. Neste gang jeg faller i sjøen, blir med skrittsnor. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Gunga Din said:

Scampi (får ikke til pi’et )

test dem......å få en som er komfortabel er viktigere enn priset 

vi har to Baltic og en Lazilas, ingen er riktig komfortabel..........

Lazilasen er 20 år, å snart dags å skifte ut.......jeg har testet Spinlock, men tykker ikke den er god å ha på seg heller

mulig man har blitt litt kresen, da man er vant med jolle-vest, som man ikke merker att man har på seg.

 

Her er π ? Jeg får ta meg en tur på et par båtbutikker i nærområdet og teste. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Thostr

Takker igjen for påminnelsen fra opprinnelig poster. Har tatt hjem redningsvester og testet disse, samt sydd på skrittstropp på de vestene som manglet det (og én vest bestod ikke oppblåsings-testen og blir gjort om til små bag'er og forøvrig resirkulert på best mulig vis).  Her eksempel på vest med nymontert skrittstropp (kjøpte enkle plastspenner på XXL og sydde med webbing):

 

vNe4vN02ebXs9VpPUVD_tH-oqS8cl6W58lTI3pvSucpwWomOckCgj0rMu4p8R25iABXN4VLnico5dREWPPY4XTW3YRIx5CjKcV-JpBEe86ePs4kdOH3lU_QS-uIAt3a-jPSTpzp-lajbYw4pqHyKqz_TDGweH9JO_2lbu7CAZpwASospfjCl1CORytpw0qxLYTMQ5Lz3dgxCO3RoyCV-iQmKoGymm3ADmoZasvjxIZxoi28GNTP0rb9fpo4rgqNagKbS-OmPvSzMZUYGEKr3ZHtD-MnrUe2zmoJweVmvEyfFSDbUHHMFz6NvQ0up9C_HheV_Y2deuebU29X_zdoSpGuxND29So-oHFzSR6uUmP2do9D_SGEaelQgzgtywyrEGxbPcvr3ZSSW0Kfrom9mJCcQCawsZ1QPlRPfry74bbDBgrLHP8gF_d_ebuCaythlmW6Ozq-6FruqMGFmryI4UhTBdaVR9YplK60m0g42_1I46kd7ZYIdQxdlyrxGXMasBvwHjYtcVCm7vdk2UQPKmx2g3x6dmy2ql3KxdIsAKEsgPT4IWWIVlcs9IYgjBCr4ak5J9AerXE_s9rPMbcq5x0d8LqD4RW_yES3kuj5QQKvMK8ZMxeiyNWn4bCViRRr7mLzdITx4gZfCjl5jGzoCw0Cmlx1MjO07H4Q8wgmE2r1Y_VnGj9Xx0g=s950-no

 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
14 hours ago, snowbird said:

Er også viktig at skrittsnoren har en solid spenne. Hvis noen tar tak i vest for å løfte person opp av vannet og vesten blir dratt av.

 

Tror aldri jeg har sett en skrittstropp som kan være laget for å tåle å tåle slike belastninger - i praksis som klatresele. For ikke å snakke om risikoen for å bli 'tante' om noen prøver å løfte en person etter skrittet med en 25mm bred webbing (joda, sikkert bedre enn å drukne).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...