Jump to content

Hvor mye faller en båt i verdi .....


Rookie_332

Recommended Posts

Jens_P skrev 23 minutter siden:

Verdien forsvinner hvis ingen ønsker å kjøpe hytta når den ønskes solgt.

 

 

Helt klart, men nå gjelder det kun tre regler for fast eiendom; Beliggnehet, beliggenhet og beliggenhet.

 

Lurer litt på hva verdien av båten som kostet 2,5 mill ny når en hytte ved sjøen ikke lenger er salgbar?

Link to post
Share on other sites

Det enkle svaret er "det vil vi ikke tenke på". Det er betydelig mer enn mange er komfortabel med - særlig om man kjøper ny, stor båt - og også tar med hva vedlikeholdet koster. Man ser det ikke før man selger :-)

 

Finansielt sett er båt noe av det dårligste man kan kjøpe. 

 

Hadde jeg kjøpt fast eiendom for det jeg har brukt på båt hadde det vært en hyggelig formue i dag . 

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Bitteliten said:

 

Finansielt sett er båt noe av det dårligste man kan kjøpe. 

 

 

 

 

Ikke nødvendigvis!!  de som kjøpte cabincruiesere på slutten av 80 og på 90 tallet fikk igjen mer enn de gav for dem.. selfølgelig var jo indeksen litt endret, men utpå 2000 tallet var bruktprisene sikkelig høye i forhold til hva båtene kosta ny!

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Ikke nødvendigvis!!  de som kjøpte cabincruiesere på slutten av 80 og på 90 tallet fikk igjen mer enn de gav for dem.. selfølgelig var jo indeksen litt endret, men utpå 2000 tallet var bruktprisene sikkelig høye i forhold til hva båtene kosta ny!

 

Det var en helt ekstraordinær tid/periode/situasjon, jappetiden, som gjorde at f.eks en Windy9800 kostet rundt en million i 1987/88 og ble solgt for helt ned i 300.000 få år etterpå for deretter å øke en del i verdi. Med andre ord unntaket som bekrefter regelen. Kan skje igjen, men da må verdiene først falle kraftig og få vil, eller kan, kjøpe da!  Og ikke glem at bankene gikk konkurs så var ikke så lett å få lån da til båtkjøp samt at renten var skyhøy.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Må innrømme at jeg ikke klarer å bruke ordet "investering" sammen med båt og bil. Det er ting som går mot null i relativt greit tempo. Det som kanskje skiller er at det som regel er en liten restverdi igjen i en båt, men den restverdien er normalt så lav ifht innkjøpspris og kostnadene ved å eie båten i så mange år at den nesten er å regne som "ingenting".

 

----

Jeg forstår at det er mange (de fleste) som er villig til å ta mer risiko enn meg, at det faktisk er bra at det er det også. Men det ligger vel i selve ordet "økonomisk risiko" at neste ord en må forholde seg til er "økonomisk tap". Helt realistisk så kaster en ikke penger inn i båt om en vil tjene penger, så vi drøfter vel bare grader av tap. 

 

Klarer fortsatt ikke å "få tak på" hvordan man kan sette seg i en kjøpssituasjon der man kan må vurdere om man taper 200K, eller ikke hvis markedet endrer seg ene eller andre veien. En kan jo ikke være avhengig av at det ikke kan skje. En kan jo ikke gjennomføre kjøpet om man ikke tåler at det man tror kan skje, skjer. Eller kan man? Om man låner 1,5 mill til båt så vil jo de pengene mer eller mindre fordufte i løpet av 10-15 år uansett... når er det "sårbart" at den er verdt 200K mer eller mindre, og hvilke problemer gir det? Banken gir vel f.. i om båten er verdt 800K eller en million etter x år? 

 

Dette virker veldig fjernt for meg.... 

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt det her før, men har selv solgt 3 båter for mere enn jeg kjøpte for. Og det tror jeg mange har opplevd. Du vil sjelden tjene penger, men noe kan man styre selv. De gangene jeg har tapt mest er det fordi jeg har påkostet båten mye, som f.eks ny motor. Opplag, service og en pott uforutsett kommet alltid. Men noen kaster også på masse utstyr, og man kan lett brenne av 50-100.000 annethvert år på kjekt å ha utstyr. Gjør du alt selv, eller skal du sette bort alt å lagre båten varmt hver vinter.. Båt er dyrt, men da må det også regnes opp mot hva annet du ville brukt fritiden på. Høstferien med familiene til Kypros i fjor koster ca 50.000kr... Planlegger New York neste år, anslagsvis 60-70.000kr for 9 dager med familien. Har man en stek og iboende kjærlighet for sjø og kyst så får det bare koste, har stor glede av båten også gjennom vinteren, selv om jeg sitter på kontoret og båten står pakket bort på land. PS! Mulig dette var litt OT...

Link to post
Share on other sites

Har man flaks og kan båt og motor ut og inn så trenger det ikke å være så dyrt. Siden 95 har brutto gevinst ved salg av båter vært ca 160K for min del, har brukt båtene masse og pusset og flikket utallige timer. Om viknesen  skulle selges i morgen vil jeg tape ca 100K etter 10 år.

Billig båthold er dog unntaket, ikke regelen..

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 7 timer siden:

Jeg har nevnt det her før, men har selv solgt 3 båter for mere enn jeg kjøpte for. Og det tror jeg mange har opplevd. Du vil sjelden tjene penger, men noe kan man styre selv. De gangene jeg har tapt mest er det fordi jeg har påkostet båten mye, som f.eks ny motor. Opplag, service og en pott uforutsett kommet alltid. Men noen kaster også på masse utstyr, og man kan lett brenne av 50-100.000 annethvert år på kjekt å ha utstyr. Gjør du alt selv, eller skal du sette bort alt å lagre båten varmt hver vinter.. Båt er dyrt, men da må det også regnes opp mot hva annet du ville brukt fritiden på. Høstferien med familiene til Kypros i fjor koster ca 50.000kr... Planlegger New York neste år, anslagsvis 60-70.000kr for 9 dager med familien. Har man en stek og iboende kjærlighet for sjø og kyst så får det bare koste, har stor glede av båten også gjennom vinteren, selv om jeg sitter på kontoret og båten står pakket bort på land. PS! Mulig dette var litt OT...

Enig samme som jeg tenker syden tur etc med familie koster mellom 50-70.000 med lommepenger og regner med å legge det i båt hvert år isteden ??

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
R.O skrev for 8 timer siden:

 Høstferien med familiene til Kypros i fjor koster ca 50.000kr... Planlegger New York neste år, anslagsvis 60-70.000kr for 9 dager med familien. Har man en stek og iboende kjærlighet for sjø og kyst så får det bare koste, har stor glede av båten også gjennom vinteren, selv om jeg sitter på kontoret og båten står pakket bort på land. PS! Mulig dette var litt OT...

 

Det du skriver er vel egentlig at du/dere har råd til pose og sekk, og kan omdisponere hvis det er nødvendig. Som jo er en hyggelig situasjon :-)

 

Om en bekymrer seg for et tap på 200 000,- ved salg av båt etter x år så ville jeg heller brukt penger på "sydentur" de kommende årene enn å kjøpe båt. Da med utgangspunkt i at en ikke bør ha så svak økonomi ved kjøp av båt, eller strekke økonomien så langt at man ikke så og si kan omdisponere seg ut av problemet dersom en går på en "200 000,- smell" ved salg etter noen år. Kjøper man båt til en del penger så må tap ved salg inn i regnestykket uten at det ender med "konkurs", eller refinansiering og havregrøt. ;-) Kanskje greit med havregrøt om man er alene, men kjipt om en har familie, tror ikke man vil dit fordi man strakk seg litt ekstra ved et båtkjøp. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev On 13.1.2020 at 17.40:

Forundrer meg att de som kjøper lystbåt til 2mill tenker på hvor stort verditapet er etter noen år, når den tanken kommer føler jeg att man kjøper over evne, ikke kjøp noe der tapet blir større enn det du har råd å tape:thumbsup:

 

Det kan jo rett og slett være grunnen til at de har spart opp et par mill å kjøpe båt for ?

 

At de spør hva ting koster..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man velger å dra til syden istedenfor å kjøpe båt, har man ikke helger, påsker, langhelger og sommerferie på sjøen, og man pleier jo gjerne å gjøre noe i disse også. Da går det ofte en del penger, så regnestykket kan pyntes litt på. (Hvis man legger godviljen til) ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tom Rør skrev 18 minutter siden:

Hvis man velger å dra til syden istedenfor å kjøpe båt, har man ikke helger, påsker, langhelger og sommerferie på sjøen, og man pleier jo gjerne å gjøre noe i disse også. Da går det ofte en del penger, så regnestykket kan pyntes litt på. (Hvis man legger godviljen til) ?

 

Helt enig. Samtidig så kommer det veldig an på bruken. Har selv aldri helt skjønt dette med at det koster noe særlig å være på båtferie. Seiler litt rundt, går litt for motor, ligger i uthavner og på svai og når en har den maten en har i båten så blir maten også billig, og god, og ikke så viktig egentlig. Er været bra så er det egentlig den desidert billigste ferien familien kan være på. Tror faktisk det koster langt mindre enn å være hjemme ;-)

 

Men så plutselig... er en på ferie. Det er drittvær, ungene vil "i land", og når en ikke får bada og kost seg i fjæra i finvær så begynner mor og far å tenke på pizza og halvliter i stedet for stekt makrell eller grilling på svaberget for nte gang. Så havner en i gjestehavna og kommer seg ikke løs fordi været er dritt og en egentlig har det greit. Da renner pengene ut som om en skulle vært på sydentur. Og selv om jeg går lei på dag 2 så er det ikke så trivelig å gå ut i drittvær heller.... 

 

Nøkkelen er gjestehavn eller ikke. Om en ikke sluker drivstoff kan båtferie være billig som bare det, eller dyrt som syden, minst. Heldigvis bestemmer en selv hvordan det skal bli med mindre en har en båt som må være koblet til strøm. 

----

Så kjøp av båt kan være en investering til 10+ år med billigste ferien en kan ha. Eller starten på økonomisk ruin ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 4 timer siden:

 

Det du skriver er vel egentlig at du/dere har råd til pose og sekk, og kan omdisponere hvis det er nødvendig. Som jo er en hyggelig situasjon :-)

 

Om en bekymrer seg for et tap på 200 000,- ved salg av båt etter x år så ville jeg heller brukt penger på "sydentur" de kommende årene enn å kjøpe båt. Da med utgangspunkt i at en ikke bør ha så svak økonomi ved kjøp av båt, eller strekke økonomien så langt at man ikke så og si kan omdisponere seg ut av problemet dersom en går på en "200 000,- smell" ved salg etter noen år. Kjøper man båt til en del penger så må tap ved salg inn i regnestykket uten at det ender med "konkurs", eller refinansiering og havregrøt. ;-) Kanskje greit med havregrøt om man er alene, men kjipt om en har familie, tror ikke man vil dit fordi man strakk seg litt ekstra ved et båtkjøp. 

 

 

 

Det er også forskjell på hva man har råd til, og hva man tar seg råd til. Selv om jeg har råd til å tape 200', så vil jeg helst unngå det. Så jeg skjønner at folk er opptatt og spør om kostnader. Jeg vil tro de færreste kjøper en båt der de går på en smell hvis verditapet blir større en forventet.

 

Kravet vårt (kanskje mest kona) var at båten ikke skulle blokke helt for andre ferier. Da ble det en 30 foter til underkant av 800', det følte jeg var mitt "smertepunkt" dersom båten ikke skulle dekke "alle" ferier. Hadde kone og unger bare villet være på sjøen, påske, sommer og høst, så hadde ikke jeg vært vond å be, og det hadde sikkert blitt større båt, men nå er alle fornøyd, og jeg sover 35-40 døgn i båten i året,  og kona ca halvparten.

 

Planen vår var riktignok å redusere litt på annen ferie de første årene, men jeg ser i ettertid at det kanskje var selvbedrag for å rasjonalisere et båtkjøp. Så nå finner vi andre argumenter for å rasjonaliserer begge deler. Ungen vokser til, så vi må gjøre ting nå før de blir store osv...:)  

Link to post
Share on other sites

R.O skrev for 17 timer siden:

 

Det er også forskjell på hva man har råd til, og hva man tar seg råd til. Selv om jeg har råd til å tape 200', så vil jeg helst unngå det. Så jeg skjønner at folk er opptatt og spør om kostnader. Jeg vil tro de færreste kjøper en båt der de går på en smell hvis verditapet blir større en forventet.

 

Kravet vårt (kanskje mest kona) var at båten ikke skulle blokke helt for andre ferier. Da ble det en 30 foter til underkant av 800', det følte jeg var mitt "smertepunkt" dersom båten ikke skulle dekke "alle" ferier. Hadde kone og unger bare villet være på sjøen, påske, sommer og høst, så hadde ikke jeg vært vond å be, og det hadde sikkert blitt større båt, men nå er alle fornøyd, og jeg sover 35-40 døgn i båten i året,  og kona ca halvparten.

 

Planen vår var riktignok å redusere litt på annen ferie de første årene, men jeg ser i ettertid at det kanskje var selvbedrag for å rasjonalisere et båtkjøp. Så nå finner vi andre argumenter for å rasjonaliserer begge deler. Ungen vokser til, så vi må gjøre ting nå før de blir store osv...:)  

Hmmm det er som å se meg selv det her ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...