Jump to content

Agder til Vestfold - Høy vannstand natt til onsdag - pass på utstyr i strandsonen


dieselfan

Recommended Posts

Det er feks meldt 110 cm over øvre tangfeste i Arendal.

Jeg har en bil parkert der som da vil stå 35 cm under vann så jeg må sikre den og en båt som ligger opp-ned med motor under...

 

Så vil bare anbefale alle som ikke er godt sikret om å se etter båter, biler og annet utstyr før det er for sent....

Det er meldt orange farenivå på strekningen. 

 

Oppdatert: Svært høy vannstand, oransje nivå, Agder, Telemark og Vestfold, 14 January 23:00 UTC til 15 January 06:00 UTC.
Varsel for strekningen Sandefjord til Åna Sira

Link to post
Share on other sites

Kristiansand får høyeste vannstand onsdag morgen kl 0510.

 

 

Kristiansand.png.94bdef61c423ccd1c91383da54870979.png

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Kjære frender !

Jeg startet denne tråden basert på vannstand over "øvre tangfeste" som er tilnærmet det samme som "Middelvann"

Grunnen til det er at om du står i fjæra uten elektroniske dippedutter så er det en vettug referanse.

 

Når noen av dere så blander inn Sjøkartnull uten å klart bemerke det, så kan det føre til at noen som leser dette gjør en grov og FARLIG feilvurdering. Derfor ber jeg om at dere ikke gjør det. Det skiller ca 60cm på de referansene som Kartverket sin vannstandside benytter så dette må vi ikke tulle med...

 

1087554214_Hyvann202001.JPG.5168d790a17dc7ae84ae8c6bdc6976f9.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Området som er påvirket av orange varsel er utvidet både øst og vestover.

Det ser ut til å toppe seg 04-06, dvs at alt kan se greit ut når de fleste av oss går til sengs, men det ser ut til å bli ille midt på natta når få normalt er våkne... 

Der hvor fjorder har slik retning at vinden vil stå på kan det nok fort bli 10-15cm høyere siden det er meldt endel vind også.

 

Siste oppdatering 13 Jan 2020 kl 17.13: 

Oppdatert: Svært høy vannstand, oransje nivå, Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold, Østfold, Oslo og Akershus og Buskerud, 14 January 23:00 UTC til 15 January 06:00 UTC.
Varsel for strekningen Svenskegrensen til Åna Sira: Natt til onsdag er det ventet svært høy vannstand, estimert til 90-130 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene, høyest nær Oslo.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Det høyeste jeg hadde til sammenligning, var 144 cm i slutten av november 2018, altså snaut 30cm lavere enn varslet nå.

Det var en skikkelig stormflo i Oslofjorden, og samtidig flom på østlandet 1987. Den høyste vannstanden i fjorden siden 1914, blir det skrevet. Jeg vet ikke om det ble tatt utgangspunkt i sjøkartnull eller tangfeste den gangen, men vannstanden ble HØY. 

Jeg finner ikke noe særlig info om hvor høy vannstanden egentlig var målt i meter eller cm...

https://no.wikipedia.org/wiki/Flommen_på_Sør-_og_Østlandet_1987

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 4 timer siden:

Godt jeg har ei høy krybbe i Ternevik. Kan jo risikere at enkelte landsatte båter begynner å bevege på seg.  :wink:.

Haha, ja. Min står trygt og høyt i Ronabukta. 

 

Vi holder et godt øye til vår kjære 155 ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har båten min i Sonskilen båthavn (Oslofjorden), men heldigvis står den på land nå, der jeg har markert med grønt på bildet nedenfor. Men hadde dette vært med båten på vannet (markert med rødt), hadde jeg nok måttet kjørt de 7 milene til havnen og gjort noe med fortøyingene. jeg har plass med baugen mot land og utriggere. Tampene ytterst ville vært greie iom at utriggerne der ville peke opp sammen med båten, men de fremre tampene festet i utriggeren 50cm fra land, hadde det blitt verre med.

 

flom_jan_2020.jpg.91bb20a4f2a065032801172d7325b800.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Situasjonen nord på Trondheimsleia:

 

5AF1AE7C-DE1A-4813-8BE1-4A4EA801843D.png.1fb042fb9efc5741dada0314641532a0.png

 

Observert vannstand tidlig i ettermiddag var 351 cm over sjøkartnull. Men i motsetning til lenger sør på landet er dette tilnærmet normalt i dagene etter fullmåne. Værets virkning et ca 50 cm noe som inntreffer rett som det er. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

image.jpeg.f461aa0e387e8a0381c067d33377974a.jpegHer er bilde fra 16.oktober 1987 i mammutkrysset i Tønsberg. Det er nest høyeste vannstand etter rekorden fra 1914. De lokalkjente vil se at bilene kommer inn i krysset fra Nedre Langgate og de som svinger mot høyre kjører mot Kanalbroen og Nøtterøy. Tror ikke det ventes like høy vannstand denne gangen.

Link to post
Share on other sites

@Brigg - tørr nesten ikke tenke på hvordan det ser ut for dere, som er vant til litt av hvert av vær, nær oss på sør-øst kysten får hetta av en ekstra meter... :giggle:

 

Som en liten kuriositet: holder på med en steinbrygge som jeg skal fylle med betong innvendig.

Grunnforholdene er ikke på min side... det er relativt langgrunt.

Mellom flo og fjære er ca 30-36 cm i mitt område (nær Arendal)

Har bygget en egen lekter som er helt flatbunnet for å klare å gjøre jobben...

Brygga er 100cm over middelvann, men øverste steinrekke (de øverste 48cm) sitter ikke fast... derfor kan ikke lekteren komme i kontakt men øverste steinrekke....  (nå kommer snart poenget...)

Ved vannstand på over 42cm tar brygga inn vann....

Ved vannstand på under 31cm kommer ikke lekteren inn til brygga

Så, når det ser gunstig ut så ringer jeg betongverk, to murere og betongbil; kan dere komme? 

 

Med et vannstandsvindu på 11cm.... er det greit at vi ikke har så stor tidevannsforskjell....

Men, som sagt før, for dere som er vant til vær.... må det se skrullete ut :crazy:

(også må det selvfølgeg ikke komme en dråpe regn heller)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...