Jump to content

Noen som vet hva den optimale motor er får en gh 15 deluxs.


akehille

Recommended Posts

Hei du akehille!

Nå har du spurt så mye om disse GH'ene at jeg erblitt nysgjerrig og må spørre tilbake.

 

-Har du alle disse GH'ene, eller prøver du å finne en som du kan kjøpe?

-Er det toppfart du er ute etter?

-Størst mulig motor som er trygt/anbefalt, eller som Linge-karene: tørr du gi full gass har du for liten motor?

-Er det kun GH som er aktuelt?

-Hva skal denne GH'en brukes til? Fiske, dra damer, telttur på holmene, transport til hytta?

 

By the way, har en GH11 liggende.

Selges ikke.

Link to post
Share on other sites

Spørs hva slags lommebok du har.

Større båt krever større motor.

 

Min karriere i GH11 var med 15hk.

Uredd (eller hva det heter) som den ungen jeg var, fikk den et par mil tilsammen i lufta utaskjærs.

Jeg burde kanskje ikke hatt helårsdrift på den.

Mengdetrening og litt flaks innimellom førte til at det gikk bra.

Nå 20-30 år etter min karriere i en slik vil jeg fint håndtert 30 hk. Men ville aldri gjort samme stunts igjen.

Det ville verken nærver, rygg eller ræv tålt.

 

Er du 16, er sikkert 20hk passelig på 11foteren, så sant du er utstyrt med mer vett enn det jeg hadde.

GH 15 må nok ha 40-60hk.

14foteren er vel bare kjip. Kjøp kajakk i steden, så får du en fin naturopplevelse uten støy.

Link to post
Share on other sites

Hva som er optimal motor på en båt blir litt subjektivt i forhold til hva som er dine preferanser.

GH 15 delux er godkjent for 50 hk, og var på 80-tallet oppgitt til ca 33 knop med yamaha 50 hk.....

 

I brosjyren fra den tiden var båten påmontert en yamaha 60 hk. ....

Med det i tankene vil jeg tro at en 70 hk yamaha f.eks, vil være "perfekt" i mitt hode. Motoren er da lik som yamaha 60 hk, du får høyere toppfart, lavere støy ved marsjfart, leken båt, men båten blir ikke like vill som ved å montere 90 hk.

Når dette er sagt vil jeg ikke anbefale dette til noen, med mindre de har betydelig erfaring med båtkjøring, og at den verste ungdommelige villskap har lagt seg litt....

 

Alle motorer nevnt over er tenkt yamaha 3 sylindrede totaktere.....

 

Link to post
Share on other sites

Med GH15 std og håndholdt har vi en 40hk. Det er minimum og alle kan kjøre den. Skroget er godt på disse, men det er ikke veldig lettdrevet, til det er dette for bredt.

skal du over i delux og de tyngre versjonene ville jeg ikke hatt under 50hk.

 

veldig kjekk jolle til kort transport og litt ut på holmer.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En moderne 4 takter veier vel mer enn motorene i brosjyra fra åttitallet? Har selv kjøpt en Bella 440R med 30 hester og er spent på den. Den er jo i samme sjanger som GHen, men jeg ville ikke satt 70 på den, tror jeg. Vurderer imidlertid 50 - men de er blytunge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...