Jump to content

Hva koster det å få montert flytebrygge?


Supermix

Recommended Posts

nesten umulig å si uten flere opplysninger!  hvor i landet, tilkomst, strøm i nærheten. Har dere moringer? hvor værutsatt ligger brygga? hvor dypt? osv.  Rekner med det er veldig få som drar rundt å gjør dette..  som regel blir jo slikt gjort på dugnad, eller av en utbygger entrepenør om det er en stor marina som skal bygges!

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, -morten- said:

hvor i landet, tilkomst, strøm i nærheten. Har dere moringer? hvor værutsatt ligger brygga? hvor dypt?

 

Sunnmøre, tilkomst:kun med båt, strøm:ja, morninger:nei, lite værutsatt sted, 1,5 meter forskjell på floa, 4-5 meter dypt.

Link to post
Share on other sites

Det eg kan bidra med av egen erfaring er å ligge langt unna kjetting. Den forsvinner så fort du hadde ikkje trudd det, totalt ubrukelig!   Bruk tau trosser elr ka du nå foretrekker!   Sjøl har eg biltemas polyestersilke og det er knallbra til prisen. Like fint etter snart 10 år no. Vil tro de fleste av oss, iallefall på denne kanten av landet legger ut slikt sjøl stort sett. Gamle motorer er alltid gull til slikt, ellers er nå det bare å støype oppi et fat, kar elr lignende og fylle på med stein og ha en slange igjenom støpen til å tre tauet.   Lodda trenger ikkje være så himla tunge som man skulle tro da det stort sett er mud bunn her rundt og etter litt tid så det suger seg fast. Men om skjærgårdstjenesten ha begynt påta seg slike jobba så er jo det heilt topp:smiley:

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Det eg kan bidra med av egen erfaring er å ligge langt unna kjetting. Den forsvinner så fort du hadde ikkje trudd det, totalt ubrukelig!   Bruk tau trosser elr ka du nå foretrekker!   Sjøl har eg biltemas polyestersilke og det er knallbra til prisen. Like fint etter snart 10 år no. Vil tro de fleste av oss, iallefall på denne kanten av landet legger ut slikt sjøl stort sett. Gamle motorer er alltid gull til slikt, ellers er nå det bare å støype oppi et fat, kar elr lignende og fylle på med stein og ha en slange igjenom støpen til å tre tauet.   Lodda trenger ikkje være så himla tunge som man skulle tro da det stort sett er mud bunn her rundt og etter litt tid så det suger seg fast. Men om skjærgårdstjenesten ha begynt påta seg slike jobba så er jo det heilt topp:smiley:

 

Hva slags kjetting er det du har brukt da? De aller fleste marinaanlegg er da forankret med kjetting, bl.a. pga. daumannseffekten i vekta og hyppig utskifting er ikke et tema. Iallefall ikke i de marinaene jeg har hatt båt.

Link to post
Share on other sites

Første brygga noe ala det du skal legge ut, men med 8 meter gangbar utrigger videre utover. 
brukte H-bjelker i sjøen, ble sikkert 300 -400  kg. (Rester fra min fars garasjebygging) Fordelen med jern er at du får utnyttet vekta bedre vs støpt betonglodd. Trosser i kryss opp til bygga. Lengde i forhold til dybdeforhold. Ikke noe sjakler etc som tæres/ruser opp. Beskyttelse på trosser ved lodd og der trossene krysser hverandre. -mot gnag. 

 

kjetting i land som går i kryss. 
 

Plassering av lodd i sjøen: fikk de opp på brygga, padla ut og dumpa de uti på kortsiden. Men her må du kjenne litt på bryggas stabilitet. -ikke sett deg fast i tauet. 
 

men så ble det flere båter... 

 

nå er det 15 meter brygge langs land med to gode stag. Kjetting mot land for sideveis bevegelse. Ingen ting i sjøen og dønn stabilt. En fordel er at bryggas avstand til land er konstant med tidevannet og gangveien ligger på et fast punkt. 
 

ser det følger med et stag eller to på brygga. Du vil ikke benytte deg av det da? 
da unngår du at den gangveien faller i sjøen ved stort tidevannsavvik. ( gangveien ligner veldig på en jeg solgte for 5/6 år siden. Fulgte med brukte oppdrettsanleggbrygger som vi utbedret. Den veien usaklig mye og det er nok grunnen til at det har vært brukt stag) 

 

prøvde å studere bildene hvor det er, men ikke lett gitt. Sulafjellet i bakgrunnen? ... ligner egentlig ikke... :) 

 

 

 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har det ingenting med hva slags kjetting eg har brukt, eg bruker som sagt tau. Det er ikkje tilfeldig.   Joda det finnes kjetting du kan bruke men da i dimensjoner som er totalt uhåndterlig og titusener av kroner samt det må byttes likevel etter noen år. Ser du tror det ikkje blir tema men det er jo fritt fram å følge hvilke råd fra internetten en vil såklart:giggle:

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Nå har det ingenting med hva slags kjetting eg har brukt, eg bruker som sagt tau. Det er ikkje tilfeldig.   Joda det finnes kjetting du kan bruke men da i dimensjoner som er totalt uhåndterlig og titusener av kroner samt det må byttes likevel etter noen år. Ser du tror det ikkje blir tema men det er jo fritt fram å følge hvilke råd fra internetten en vil såklart:giggle:

 

Spør da det ikke er noen større marinaanlegg som bruker annet enn kjetting. Naturligvis må du regne med å benytte kran/nokk og en egnet båt til oppankring, det er ikke rare flisa av ei flytebrygge du kan fortøye med handmakt og sjekt.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

om man har U rør støpt inn i loddet er det jo enkelt å bytte tauet dersom det begynner å se slitt ut. så lenge man får dradd det gjennom røret med all groen på da. så kan man feste nytt tau i gammelt tau og dra det gjennom.  Vertfall dersom man trer tauet gjennom røret og fester begge ender i brygga. 

 

Om man trer en metallring over tauet og plasserer den nede ved loddet og fester en flaggline fra ringen og opp i brygga så kunne man tenke seg at man kan dra i den for å fjerne groen?  :)

 

Avhenger bare av at man skifter tauet før det slitner..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...