Jump to content

Son Spa, noen med erfaring med båtplass der?


Dykker

Recommended Posts

Har fått tilbud om å leie båtplass på Son Spa på sørsiden av SB brygga. Har idag seilbåten på Solvik ved Sandvika, men begynner å bli litt lei sørøsten som står inn der stort sett hele sommeren (i kombinasjon med solgangsbrisen, ligger på G2 brygga helt sør).

Hvordan er det med vind på båtplassene ved Son Spa? Ser ut som det kun er strøm der mellom kl 06.00 og 12.00 på hverdager, er det tilfelle? Parkering med bil, er det avgiftsbelagt?

Båten det gjelder er en 2006 Bavaria Cruiser 37 seilbåt.

main_qualitysparesortson.jpg

Oversiktsbilde-Son-Havn-SYD-080119.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det blåser mindre ved Son spa, enn i Sandvika. Sør-, eller sør-vesten feier innover Mossesundet, fort vekk i 8-10m/s. Og den vindretningen har vi ofte der. Jeg har båtplass like ved kabelfabrikken på Jeløya, (lenger sør i Mossesundet), og det blåser godt der også. Selv om det er mye nærmere kanalen.

Kommer vinden fra øst eller nord er det greit. Men sør og sørvest kan ta en del i området. Jeg har hørt om folk som har hatt store problemer med å komme ut fra brygga ved Son Spa. Men da har de ligget longside, og fått vinden rett i siden. Altså sørlig vindretning.

Link to post
Share on other sites

Solgangsbrisen drar gjennom Mossesundet med god trakteffekt. Men ikke så mye at den skulle være noe problem ved Son Spa tenker jeg. Inni sundet mot Son roer det seg mye. Du finner etterhvert ut om du skal ligge med baugen eller hekken mot vind. Jeg hadde ikke bekymret meg veldig for vinden her. Strøm og vann og sånn vet jeg ikke - men beliggenheten må jo være ypperlig med tanke på godt farvann for seilvind. Også om dere er på helgetur finner dere alltid en lun plass rundt Jeløya eller tar avstikkeren opp til Holmsbu eller Åsgårdstrand.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt der tidligere. Sønnavind kan dra seg opp rundt landet fra syd. Trakteffekt mellom land og Sauholmene. Men da kan man vel bare vente til det løyer. Hvordan Vestby kommune velger å administrere parkeringen til sommeren, er det ingen som vet. Trolig ikke heller Vestby kommune. Kliss fullt om sommeren. Personlig hadde jeg tatt en telefon til Sonskilen Båthavn og hørt om de har noe ledig. 

Link to post
Share on other sites

Har brukt gjesteplassene på Son Spa ved flere anledninger (SC brygga) da jeg syntes det er for mye bråk og ræl i Son ?

 

Kan bekferte at det tidvis er veldig krevende forhold her, da spesielt med tanke på vind og strømforhold! Når man er kjent med situasjonen og forholdene så går det bra... Men dette er en av havnene jeg er ekstra skjerpet når jeg går inn! 

 

Opplevd noen hårete "landinger" og avreiser, samt sett flere båter med tøffe møter mot betong iløpet av sommeren. 

 

Frode

 

Link to post
Share on other sites

..... blir nok værende på Solvik fortsatt. Pratet med en som har båt på Son Spa og fikk vite at det kun er landstrøm mellom klokka 06.00 og 12.00. Da er man nødt til å bruke batterier/inverter resten av døgnet hvis man blir liggende på brygga natta over. I tillegg så er det som også andre nevner lite parkeringsplasser samt den lengst unna (ved badeplassen) nå er blitt avgiftsbelagt.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...