Jump to content

Polar 22 - Oppussing og konvertering til elektrisk snekke


flogen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en oppussingstråd for mitt Polar-prosjekt som (forhåpentligvis) sjøsettes i mai/juni. Prosjektet er en Polar 22HT som skal gjøres om til en 22 classic. Realistisk sett så vil den nok selvsagt ikke bli 100% før neste sommer, men jeg skal likevel klare å få gjort en del før sommeren setter inn. 

Stor takk til @W27som solgte meg prosjektet.


IMG_8514.JPG.e4eb166f62ef1fcc4da06e74f7e8ee9a.JPG

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Foreløpig status i prosjektet: 

Båten er strippet ned til skroget, stort sett det meste av metalldeler er skrudd av og vindskjermen er demontert. Det eneste som gjenstår er rorstang og noen gjennomføringer i skroget for bensin/eksos, men har ikke bilder av dette. 2020-03-13_15_55_49.jpg.9be477a0a01df37e6ae5ca72b940a9c0.jpg822371357_2020-03-1315_55_54.jpg.7d24234de5141a465b6b2f9c8a665d01.jpg149192317_2020-03-1317_41_02.jpg.e08af4356703a14b284c41f967f12c6e.jpg1842753952_2020-03-1317_40_52.jpg.e90de6990cf23886aac8a500994f0e45.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål har dukket opp underveis i demonteringen. Rorstanga er montert fast i det som virker å være en ganske råtten trekloss. Se bilde. Ønsker å erstatte denne med noe i støpt glassfiber eventuelt, men er usikker på hvordan dette er montert. Se bilde:

2020-03-14_14_46_45.jpg.2780034714565da8832107ab6cf09a0f.jpg2020-03-14_14_46_47.jpg.c299ed2b72e344a6e706c56488372516.jpg



Hva ville dere anbefalt å gjøre her? 

Link to post
Share on other sites

Støtter vel egentlig den løsningen selv. Hvis det først skal gjøres, så skal det gjøres skikkelig. 

Skal også kle innsiden med nytt skrogtrekk, men ser det er mye kontaktlim som sitter igjen. Har forsøkt å pille på dette, men fant ingen rask løsning på det. Noen gode tips her? Båten skal vaskes innvendig og utvendig med høyttrykkspyler så mulig at den er kraftig nok til å få restene til å prelle av.

 

2020-03-13_16_24_01.jpg.1cd8df53521c104d990b134c50d8e78f.jpg

Link to post
Share on other sites

Sjekk Tråden om Polar 20/22 snekkene. Litt info der.

Bl.a. bilder av ei snekke jeg fiksa opp for noen år siden. Du har tverrbenk bak, som jeg også hadde, og som jeg synes er finest. Likte å ligge på tvers med ei hand på rorkulten i 2 knop mens ungene satt i setene med hvert sitt dorgesnøre.

Jeg vil også varmt anbefale å sette rattet på siden slik du ser på mine bilder. Få vekk den stygge kassa med ratt på førerplassen. Mye bedre å ha rattet på siden (er litt uvant i 10 minutter), for da kan du strekke ut beina på benken foran når du sitter i setet.

Veldig viktig å få strekt ut kroppen når man tøffer rundt i snekke.

Og så anbefaler jeg å få inn en Marna 8-12 Bensin. Helst med vridbar propell, men hadde fast gir på min og det funka greit det også. Diesel er djevelens drivstoff !

Mye finere lyd i en saktegående bensinmotor.

 

Lykke til med prosjektet, du har noen timer med godt arbeid foran deg :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Har siklet på bildene av din snekke flere ganger, meget pent utført! 

Jeg har nok tenkt til å bytte ut sittegruppen bak med to langsgående, rett og slett for å få plass til flere personer i snekka. Jeg mangler dessverre skapene bak så det er noe som må lages. Ønsker å benytte akterluka som bord slik at man får en sitte/spisegruppe bak. Reker og vin skal fortæres i sommer! 

La ikke merke til at du hadde montert rattet sidelengs. Ingen dum løsning! Tidligere eier hadde kappet styrkonsollen for å få plass til en mahogny styrkonsoll så den er rimelig herpa fra før. En slik løsning kan uansett testes ut.

Av motor så har jeg to alternativer, en Marna 10hk som jeg vurderer å anskaffe reduksjonsgir til for å få ut 15hk, samt en Vetus 16hk diesel med 500t driftstid. Blir nok Marnaen som vil få snekka til å tøffe rundt.

Link to post
Share on other sites

Er det forresten Meranti-finér som gjelder ved bygging av ny dørk? 

Planen for dørken er følgende:
- Kopiere eksisterende plater med meranti-finér 15mm, behandle disse med epoxy (Svas/ebalt epoxy) for vanntetting
- Montere dørk og interiør
- Tilpasse isiteek til interiøret for et vedlikeholdsfritt dekke

Synspunkter eller tips tas i mot!

Link to post
Share on other sites

I min var det disse platene Knude anbefaler, kantet med teaklister. Se bildene. Var veldig godt fornøyd med dørken. Tåler «alt». 
Siden du skal lage akterbenken selv kan du jo kombinere og lage en U-sofa. 
Rattet på siden er helt vanlig i gamle snekker, og min var slik originalt. Pusser opp ei gammel åpen tresnekke nå, og har har noen en eller annen gang laget en rattkonsoll foran sete. Omtrent det første som ble revet ut i høst. Blir ratt på siden nå, så jeg kan velge om jeg skal ha bena på fremre benk eller motorkassa... ?

Link to post
Share on other sites

Har vurdert mahogny-skjerm, men ønsker en løsning som er så "vedlikeholdsfri" som mulig så jeg får mest mulig glede av båten. Har bestilt ny glassfiberskjerm som jeg vil få etter påske en gang. (prosjektet er ikke 22 classic, men original mao, min feil)

Angående dørk så vil jeg nok gå for 15mm furu-finér (vannfast) som vil epoksybehandles med epoxy fra Svas. Kommer til å gå for isiteek som teakdekke på dørken grunnet pris og vedlikehold. Dette ser overraskende ok ut i forhold til ekte teak og krever minimalt med vedlikehold i fremtiden. Lett å montere i tillegg. :)

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har funnet frem til en annonse som viser løsninger jeg ønsker å implementere i min båt. Spesielt sittegruppen akter er noe jeg ønsker å få til. Må si dette er en av de enklere og funksjonelle interiørløsningene jeg har sett av Polar. Jeg kommer nok til å 3D-modellere interiøret for å enklere kunne lage maler til dette, men tviler på at jeg vil klare å få til dette før sommeren setter inn. :lol:



Link til annonsen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122967238&fbclid=IwAR2_IPrDlBV1-o36bQ2OKRhCCFPeRoW2itSkFPC_1eQAfCHG_9OdZY9PzK8

_621184408.jpg.1ef0a38c9fa25def05e8892777f27831.jpg_889260574.jpg.863d4a856bdb771ff9bd466b34e2e80d.jpg_1077864180.jpg.414f21137fbc0e27b1765958fcced021.jpg_1314336967.jpg.1c18e80ebf6ef29adee0a18b916e438e.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha innspill....

Den løsningen likte ikke jeg. 
1. Virker som bakbenkene er for høye, og i tillegg for tykke puter. Ryggstøtten støtter ikke ryggen, bare korsryggen. man sitter veldig høyt i båten, og det kan en del bli utrygge av. Særlig i sidesjø med rulling. 

2. førerplass uten ryggstøtte og med styreposisjon med skap foran gjør at du blir sittende rett opp og ned som en annen prest. Sikkert greit hvis du skal kjøre i et kvarter, men tre timer i den stillingen så hadde jeg vært ferdig...

Link to post
Share on other sites

Helt enig punktene du nevner og har sett problematikken der selv. Det er ikke planen å bygge setene så høyt opp, ei heller spisebordet. Jeg har i tillegg et par spesiallagde mahogny-rekkverk som vil komme over putene i bakkant for bedre støtte og sikkerhet. 

Min tanke er nok føst og fremst å få til en større sosial sittegruppe i akterenden. Manglende ryggstøtte for fører er absolutt et minus så jeg skal vurdere et par alternative løsninger der. 

Kapteinen må jo ha det komfortabelt han også! :D

 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oppdatering: 


båten er skrubbet og vasket innvendig. Ser betraktelig mye bedre ut nå enn tidligere. Skader fra tidligere rekkverk er støpt opp med glassfiber og det er laget forsterkning i baug for baugkrok (ikke avbildet). 

Skader på dekket og ved vindskjermen er pusset ned og preppet for sparkling som vil bli fullført neste helg. Neste helg skal ny vindskjerm også hentes noe så forhåpentligvis er sparkling/pussing og maling klart før den skal monteres til helgen!
2020-03-22_11_07_42.jpg.001ed2013e2b218bb6d0058db4e6d269.jpg2020-03-22_11_07_55.jpg.e4b3ab7e187fee8f9c58cd6869b2a02f.jpg




2020-03-21_15_56_39.jpg.f8a88c2c0031de0091f61e6ef3c3c2ca.jpg2020-03-22_13_10.32-1.jpg.8727c094c254affa5b226648d6d51fdc.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har også oppdaget at fenderlisten har sprukket opp flere steder på siden som gjør at mye svart støv og drit kommer ut ved vask. Midlertidig løsning tenker jeg blir å tette sprekkene med svart fugemasse. Kvier meg for å bytte fenderlist da jeg ikke kan gjøre dette selv og mistenker at prisen er høy for denne båten. 

Hva ville dere anbefalt å gjøre her? Bytte? Reparere?

 

 331579775_2020-03-2210_32_44.jpg.6521089cba04e1d0be4944fc056867f0.jpg1725931777_2020-03-2210_32_47.jpg.f14e7c8dab872bb40a9b33e6cbc4d1b5.jpg197227979_2020-03-2210_33_03.jpg.3bb9d04276605dc19a80089ee4375ef8.jpg1076200906_2020-03-2210_33_32.jpg.24e33066bbfbb6ebc5012cd409eacf1f.jpg

2020-03-22 10.33.30.jpg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei hadde en 28fots motorbåt før.Kjøpte så seilbåt på 31fot som er kjekk til helgeturer mm..Til kveldsturer og småturer fiske og dorging bruker jeg ei gammal Polar 20 snekke som er veldig kjekk til det.

Den "store" motorbåten med 200 hester savnes ikke i det hele tatt.

Redigert av Mons Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@flogen Hva mener du med at du ikke kan bytte fenderlista selv? Jeg bytta på en Scand 25 classic. Lett som en plett. Tok et oljefat og kuttet i to, satte det på et understell til krabbekoker og kokte lista en times tid. Å montere tok 5min. Hadde grua meg til det i 2år, var overraskende lett.

Lista kjøpte jeg på maritim, tror det kom på 1900kr, de meterne som ble igjen ble solgt på finn.

Redigert av jørn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Parma plast i Bergen har meget sannsynlig list som passer din båt. Har ikke satt list på en 22 foter, men har satt list på en 14 fot. Jeg la lista i varmluftsovnen på kjøkkenet. Tror det var 80-90 grader i en halvtime eller så. Har også hjulpet noen med å sette på ved hjelp av tønne og krabbekoker som nevnt over. Tips hvis du tar den veien, er å legge ned en rist i bunnen så ikke listen kommer i direkte kontakt med bunnen. Han jeg hjalp fikk et svimerker på sin list. Er dere 3-4 stykker går det veldig lett. Merk midten av lista før du varmet den, og start i baugen og strekk lista bakover på hver side samtidig. Mulig det finnes en enda mer korrekt måte å gjøre det på, men det funka for oss. Tror lista skal strekkes ca 10% når du legger den på, den krymper og strammer seg når den blir kald. Det går forøvrig overraskende fort, så tørrtrening kan ha noe for seg. Lykke til?

Link to post
Share on other sites

Wester skrev On 23.3.2020 at 18.27:

Flott prosjekttråd @flogen Tenker du å srpøyte lakkere eller male båten? Eller er den så bra at den bare kan rubbes/poleres opp? 


Takk for det, Wester! Det er noen merker her og der som trenger gelcoat-fix og bunnstoffet bør skrapes og fjernes helt for å gjøre en bedre vurdering, men ellers ser skroget veldig fint ut til å være fra 74'. Tror nok jeg vil fokusere på rubb og polering til sommeren. 

 

jørn skrev On 23.3.2020 at 20.30:

@flogen Hva mener du med at du ikke kan bytte fenderlista selv? Jeg bytta på en Scand 25 classic. Lett som en plett. Tok et oljefat og kuttet i to, satte det på et understell til krabbekoker og kokte lista en times tid. Å montere tok 5min. Hadde grua meg til det i 2år, var overraskende lett.

Lista kjøpte jeg på maritim, tror det kom på 1900kr, de meterne som ble igjen ble solgt på finn.

 

Det er nok den samme bekymringen jeg sitter med, men har skjønt at dette skal være overkommelig. Det er en ganske kraftig fenderlist så har vært usikker på hvordan jeg skal klare å få varmet opp denne skikkelig.

 

 

Honduras skrev for 23 timer siden:

Parma plast i Bergen har meget sannsynlig list som passer din båt. Har ikke satt list på en 22 foter, men har satt list på en 14 fot. Jeg la lista i varmluftsovnen på kjøkkenet. Tror det var 80-90 grader i en halvtime eller så. Har også hjulpet noen med å sette på ved hjelp av tønne og krabbekoker som nevnt over. Tips hvis du tar den veien, er å legge ned en rist i bunnen så ikke listen kommer i direkte kontakt med bunnen. Han jeg hjalp fikk et svimerker på sin list. Er dere 3-4 stykker går det veldig lett. Merk midten av lista før du varmet den, og start i baugen og strekk lista bakover på hver side samtidig. Mulig det finnes en enda mer korrekt måte å gjøre det på, men det funka for oss. Tror lista skal strekkes ca 10% når du legger den på, den krymper og strammer seg når den blir kald. Det går forøvrig overraskende fort, så tørrtrening kan ha noe for seg. Lykke til?

 

Jeg får skaffe meg korrekt fenderlist og sjekke hvor stor rullen er og om den kan legges i et kuttet oljefat eller lignende. Vil nok uansett bytte den, så like greit å gjøre den 

 

 

Båtb123 skrev for 8 timer siden:

Tok av fenderlisten på en Skibsplast 655 i helga for å tette lekasje. Ingen problem montere igjen bukte kun hageslange med varmt vann å spylte konstant under montering gjekk som en drøm med 3mann 


Det er en såpass kraftig fenderlist at det vil kreve mye varme for å få den varmet opp skikkelig.

Anbefalinger på hvor man kan skaffe korrekt fenderlist til Polar 22? Litt usikker på profilen uten å ta den av. Ser at Polarboat tar 3500kr for lista, men syntes dette er noe i overkant. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...