Jump to content

Polar 22 - Oppussing og konvertering til elektrisk snekke


flogen

Recommended Posts

flogen skrev 25 minutter siden:

Anbefalinger på hvor man kan skaffe korrekt fenderlist til Polar 22? Litt usikker på profilen uten å ta den av. Ser at Polarboat tar 3500kr for lista, men syntes dette er noe i overkant. 


 

Som nevnt...... Parma Plast i Bergen har det meste i profiler til norske båter. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev On 24.3.2020 at 21.35:

Som nevnt...... Parma Plast i Bergen har det meste i profiler til norske båter. 


Har forhørt meg med et par produsenter. Parma Plast skulle ha 4300,- inkl. frakt (3800 på Maritim),  Industriplast skulle ha 127kr/mtr, ca 2300kr +frakt for tilsvarende lengde. 
 

Er det noen kvalitetsforskjell på fenderlister?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Polar 22 av denne modellen kom med noe annet enn mahogni. All innredning  ble laget på snekkerverkstedet på Polar Plast frem til ca 1984.  20 foteren ble derimot modernisert i 1983 hvor da tre detaljene ble produsert i teak av Bosvik i Risør. Polar 22 ble ikke videreført av polar boats men det ble polar 20.

 

 

Uansett samme fremgangsmåte på hel ved. Ser at benker også er mahogni finer. Om noe skal brukes videre er det ikke mye å slipe på selv om denne kryssfineren har et mye tykkere mahogni lag enn det som er vanelig i dag . 

Link to post
Share on other sites

flogen skrev On 26.3.2020 at 15.26:


Har forhørt meg med et par produsenter. Parma Plast skulle ha 4300,- inkl. frakt (3800 på Maritim),  Industriplast skulle ha 127kr/mtr, ca 2300kr +frakt for tilsvarende lengde. 
 

Er det noen kvalitetsforskjell på fenderlister?

 

Har sett litt eldre fenderlister av begge fabrikat, og for meg fremstår det som om Parmaplast sine fenderlister er av et helt annet materiale som holder seg mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål har dukket opp, det er et hull med gjenger i bunn ved kjølen, se første bildet. Er dette vanninntaket for motoren? Stod åpent da jeg overtok båten. 
1782167408_2020-04-0416_26_59.jpg.485c6ca5111446d6395df235baf7c695.jpg


Ellers så er ny vindskjerm er hentet  og tilpasset til båten, noe justeringer vil kreves, men burde gå fint. Dekket er ferdig støpt igjen, tauekrok forsterket i baugen og toppen av båten er sparklet ferdig, klar for første nedpuss. 

2020-04-04_16_40_24.jpg.8b6838c7a86a921b4654316ec9609f46.jpg

2020-04-04_18_11_36.jpg.5841a0e50c45591c0e71df82118c5e13.jpg


2020-04-04_12_01_03.jpg.0b974db65615b92bf634500b09f41a91.jpg


Har også anskaffet alt for mye listverk og plank. Forhåpentligvis får jeg benyttet noe av dette til båten. Hvis noen skulle trenge materialer, gi lyd så skal jeg sjekke beholdningen! 

Planen for påsken blir nok å fullføre dekket med 2-komp maling så vindskjermen kan monteres. Ellers skal skroget males innvendig i bunn og kontaktlim fjernes. Gjørelisten er lang som et vondt år, men det er vel bare å ta én del av gangen. 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

LM 605 skrev for 3 timer siden:

Er nok kjølevannsinntaket som vises i bunnen.

 

jørn skrev for 3 timer siden:

På Polar 20 er det vanlig at inntaket er i skottet aktenfor motor iallefall.


Det stemmer nok det ja. Båten hadde ikke motor montert så måtte backtracke litt på oppsettet. Kommer til å montere ferskvannskjøling for marna-motoren, så oppsettet blir nok litt annerledes enn det det opprinnelig har vært, men da vet jeg hvor slangen skal. 
 

Wester skrev for 2 timer siden:

Hvordan maling skal du bruke på dekket? Legg gjerne ut bilder fra/etter maling.. da jeg snart skal til på samme jobb ?


Tenker å bruke 2-komp Hempel Polygloss pure white (muligens kombinert med light primer) for dekket for å sikre best mulig resultat. En del glatte og ru overflater så vil ikke ta sjansen på Biltema, selv om det nok funker bra. Fargen på dekket er lys grå fra før så blir gøy å se forskjellen! Skal selvsagt ta før/etter bilder. Ellers så blir det enten grå Biltema 2-komp poly/ eller topcoat under dørken.


Pusset såvidt på skroget med vannslipepapir for å få frem hvitfargen. Det gikk motsatt vei og ble gulere, nærmere off-white. Noen forklaring på dette? Det ble vel brukt hvit gelcoat, eller har det vært en annen kombinasjon med grått dekk?

Link to post
Share on other sites

Overflaten er lett oksydert og kritter som et fint pulver. Den ser derfor hvitere ut enn originalfargen som du kommer til når du vannsliper eller rubber litt. Jeg ville vært forsiktig med ren hvit på dekk og heller brukt samme farge som skroget. Det ble vanlig med hvitere farger ila 1990-tallet, fram til 1980-tallet var det mer gulhvite alternativer som ble brukt. Det gjelder ikke bare Polar, men de fleste produsenter.

Link to post
Share on other sites

W27 skrev for 4 timer siden:

Overflaten er lett oksydert og kritter som et fint pulver. Den ser derfor hvitere ut enn originalfargen som du kommer til når du vannsliper eller rubber litt. Jeg ville vært forsiktig med ren hvit på dekk og heller brukt samme farge som skroget. Det ble vanlig med hvitere farger ila 1990-tallet, fram til 1980-tallet var det mer gulhvite alternativer som ble brukt. Det gjelder ikke bare Polar, men de fleste produsenter.


Riktig, det gir mening. Må si jeg foretrekker en hvitere fargenyanse enn det som er den originale skrogfargen så her må jeg gjøre en vurdering om skroget bør lakkeres til ny farge. Har laget et fargekart for egen oversikt og ønsket en kombinasjon av følgende farger.

Svart: Fenderlist, fendere, vinduslister, generell gummi. 
Mørk blå: Kalesje, putetrekk, stoff generelt. 
Hvit: Skrog, skrogtrekk, vinduskjerm, dekke
Lys brun: teak - isiteek
Mørk brun: Mahogan


Hva koster det eventuelt å få lakkert skroget i en annen farge? 

palette-kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

Det kan lett koste noen (evt mange) titalls tusen kroner å få skroget sprøytet profesjonelt. Du kan evt vurdere å gjøre det selv, påføre med rull og etterstryke med fordriver. Dersom du er nøyaktig og bruker en lakk som flyter godt ut blir det rimelig bra. Bruk uansett tokomponent polyuretan. Var det meg ville jeg ikke gjort annet enn å rubbe og polere opp den originale gelcoaten, fargen er klassisk og passer båten godt når alt er på plass og den ligger på sjøen. Du kan alltids lakkere den en annen vinter. Unngå for all del å bruke poleringsprodukter med silikon. 

Link to post
Share on other sites

W27 skrev On 5.4.2020 at 19.19:

Det kan lett koste noen (evt mange) titalls tusen kroner å få skroget sprøytet profesjonelt. Du kan evt vurdere å gjøre det selv, påføre med rull og etterstryke med fordriver. Dersom du er nøyaktig og bruker en lakk som flyter godt ut blir det rimelig bra. Bruk uansett tokomponent polyuretan. Var det meg ville jeg ikke gjort annet enn å rubbe og polere opp den originale gelcoaten, fargen er klassisk og passer båten godt når alt er på plass og den ligger på sjøen. Du kan alltids lakkere den en annen vinter. Unngå for all del å bruke poleringsprodukter med silikon. 


Gjorde en test og rubbet skroget. Må si at off-white virker veldig "mørkt" i forhold til hvordan vindskjermen er, men som du sier, kombinert med resten så tror jeg det vil bli bra.

Jeg har kjøpt off-white hempel til dekket og vindskjermen så satser på at jeg får malt dette ferdig ila påsken. Ser riktignok at gjørelista er lang og ting tar tid, så noen snarveier vil bli tatt for å få båten på vannet i sommer. :)

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ubetinga fulgt rådet fra W27 og ikke gått for kritthvitt. Ser i båthavna der jeg holder til at det blir bare mer mas med vedlikehold, jo hvitere utgangspunktet er - eller var. 

Ellers synes jeg overbygget ditt ser bra ut, blir spennende å se når du får satt inn vindusåpningene og det får mer virkelig form. 

Lykke til med arbeidet!

Link to post
Share on other sites

Litt stillestans i prosjektet grunnet flere ting, men nå er dekket og vindusskjermen pusset klar og malt med off-white, fenderlisten er demontert. Ellers er neste steg å male indre skrog med grå 2-komp, samt off-white polygloss på dekket og vindusskjerm. Satser på at dette kan bli ferdigstilt ila uken.
 

Innser dessverre at dette prosjektet tar lenger tid enn forventet (ingen overraskelse), men tar sikte på å få dekke, vindskjerm og kalesje 100% til sommeren. Skroget får nok en rubb/polering og lett bunnstoff-behandling. Vil nok bruke det samme interiøret enn så lenge så jeg hvert fall får noe glede av båten. Må jo ha noe å pusle med neste år også!

 

2020-04-18_13_47_17.jpg.38a827af90b21edc0616e7f21cc3a7ac.jpg

 

2020-04-18_13_53_14.jpg.dcdb2fc39073165f905c8e021eb14177.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)
W27 skrev On 5.4.2020 at 19.19:

Det kan lett koste noen (evt mange) titalls tusen kroner å få skroget sprøytet profesjonelt. Du kan evt vurdere å gjøre det selv, påføre med rull og etterstryke med fordriver. Dersom du er nøyaktig og bruker en lakk som flyter godt ut blir det rimelig bra. Bruk uansett tokomponent polyuretan. Var det meg ville jeg ikke gjort annet enn å rubbe og polere opp den originale gelcoaten, fargen er klassisk og passer båten godt når alt er på plass og den ligger på sjøen. Du kan alltids lakkere den en annen vinter. Unngå for all del å bruke poleringsprodukter med silikon. 

 

larshans1 skrev On 5.4.2020 at 21.11:

Denne lakken skal gi et sprøytelakkert resultat med rulle. Tror det blir best om du kan stå inne, da riktig temp og lite trekk skal være viktig for et godt resultat...

https://www.dycas.no/finish/43-double-coat-sett.html

 

 

Har prøvd to-tre forsøk med Hempel sin 2-komp uten hell. Umulig å unngå både appelsinhud og penselstrøk. Er det slik at det må pusses mellom hvert strøk for å få dette 100%?

Tror jeg skal teste Double Coat settet som du har linket til larshans, er allergisk mot applelsinhud og penselstrøk, spesielt synlig når det er høyglans det er snakk om. 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en 100mm skumfordriver type West eller tilsvarende slik at du får gått over med den umiddelbart etter at du har rullet ut lakken. Så lenge du ikke sprøyter er min erfaring at man får best resultat med en skumfordriver. Du går med rulla i ene handa og fordriveren i den andre. ikke forsøk å rulle ut 2 kvadrat og deretter fordriver. Du fordriver først 90 grader på lengderetningen, deretter i lengderetningen. Fjerner effektivt alle luftbobler og glatter ut nuppene etter rullen.

Siden du bruker 2K skal du være litt nøye med om skumfordriveren tåler lakken. Min erfaring med Epifanes 2K og West skumfordriver har vært bra.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

flogen skrev On 15.3.2020 at 13.41:

Takk for tipset! Har siklet på bildene av din snekke flere ganger, meget pent utført! 

Jeg har nok tenkt til å bytte ut sittegruppen bak med to langsgående, rett og slett for å få plass til flere personer i snekka. Jeg mangler dessverre skapene bak så det er noe som må lages. Ønsker å benytte akterluka som bord slik at man får en sitte/spisegruppe bak. Reker og vin skal fortæres i sommer! 

La ikke merke til at du hadde montert rattet sidelengs. Ingen dum løsning! Tidligere eier hadde kappet styrkonsollen for å få plass til en mahogny styrkonsoll så den er rimelig herpa fra før. En slik løsning kan uansett testes ut.

Av motor så har jeg to alternativer, en Marna 10hk som jeg vurderer å anskaffe reduksjonsgir til for å få ut 15hk, samt en Vetus 16hk diesel med 500t driftstid. Blir nok Marnaen som vil få snekka til å tøffe rundt.

Hei

I båten min har jeg luke/lem bakerst som kan brukes som spisebord slik du nevner. Den har et lite rør midt under, hvor man formodentlig kan sette et bordbein for å holde lemmen oppe. Dessverre mangler beinet! Har du bilde av en slik løsning eller er det evnt andre som har denne løsningen i båten sin og som kunne tatt bilde av det til meg? Må det også være hull/brslag på gulvet?

Polarbåt har ikke noe slikt på lager.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Litt sein oppdatering dette, men det har vært en del andre ting som har tatt fokuset. 
 

Båten er ferdig malt i bunn og sidene er skrapet/pusset for løst kontaktlim. Har laget mal av dekket hvor isiteek vil bli montert forhåpentligvis ila de neste to ukene. Ellers fungerte skumfordriver mye bedre enn forventet og ser ut til å gi et tilstrekkelig bra resultat. Endelig malingsstrøk vil bli påført kommende uke og forhåpentligvis får jeg montert ny vindskjerm til helgen. 
 

noen tips til valg sv skruer og tetningslist mellom vindskjerm og dekket?
 

AA8A8DAA-5791-4383-A8E7-E44FEC879A61.jpeg.7080781d2d22f038a7e5ce93fc8e5827.jpegED78EC05-A605-4788-9726-0E22A7964F31.jpeg.1b4aac6e15a6ff1c9a8d4689f1bd2bb1.jpegC33DDD52-8C22-42E8-85E5-3239E11E12B8.jpeg.af78ee34c25b5c9a07b521928ff729a0.jpeg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

I magasinet som følger Fedrelandsvennen står det en svært detaljert og interessant artikkel om Polar. Synes alle som har polar bør skaffe seg den.

Tror det er samme magasinet som følger aftenposten.

 

Her ligger det bak betalingsmur;

https://www.fvn.no/magasin/i/BR9zvg/sjekta-som-nekter-aa-synke-kampen-for-aa-faa-polar-hjem-til-soerlandet

Link to post
Share on other sites

Har igjen forsøkt med 2-komp polygloss fra Hempel uten hell. På en 10cm x 10cm test tørker nesten malingen ut før jeg rekker å bruke skumfordriveren.

lurer på om malingen har dårlig holdbarhet eller ei, for resultatet blir ikke bra. Tydelige streker etter skumfordriveren. 
 

man kan selvsagt male flere strøk pusse ned og polere opp, men usikker på om dette vil bli bra. 

 

Innser nå at jeg ikke vil ha mulighet til å ferdigstille båten selv. Er det noen som har tips til kyndige Polar-fiksere som kan være behjelpelige med å få et ferdig strippet skrog remontering?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...