Jump to content

Noen som har prøvd Bondic «lim»?

Korsfjord

Recommended Posts

Jeg ble skulle se en film på YouTube, og ble sittende å se på reklamen i forkant. Her reklamerer de for en ny type lim som ikke egentlig er lim, men en plastforbindelse som herder ved hjelp av UV-lys. Altså har du god tid til å få ting på plass før herding. I tillegg påstås den å være 50 ganger sterkere enn vanlig lim.

Jeg har en speilglassdør på badet som bokstavlig talt har gått av hengslene. Hengslene er limt til speilglasset, og det ene hengselet løsnet. Liming med superlim holdt bare noen måneder. Nå lurer jeg på om dette Bondic-«limet» gir større sjanse for suksess. Noen med erfaring?

https://www.smartasaker.no/no/artiklar/bondic-flytende-plast-som-herder.html?gclid=EAIaIQobChMIt-O5te_i6AIVxsYYCh1NNgXLEAAYASAAEgKWQvD_BwE

Om dette er samme typen UV lim som en får i enkelte ‘kit’ for skjermbytte mobiltelefon osv så tviler jeg på at det vil ‘bite’ godt nok på små flater. Har en flaske selv og har brukt det til div småreparasjoner. Er hendig, men ikke fenomenalt. Kleber mye bedre til glatt plast og blir en del hardere enn feks varmelim (limpistol) men ikke fryktelig sterkt.

Mitt beste forslag er ‘No More Nails’ som du får feks på Clas Ohlsson. Har brukt det til å henge opp dassrullholder på glatte fliser når medfølgende epoksy ikke er godt nok. Henger som f.

Det finnes jo også spesielt glasslim. Har bare prøvd det på noen detaljer på en koketopp som løsnet så usikker på styrke.

Ja, anmeldelsene fra kunder i linken jeg la ut er ikke udelt positive, ser jeg. 

Takk for tips! 

Da får jeg prøve igjen. Første steg blir å få bort restene av superlimet på hengselet. Prøver med varmluft eller aceton,tenker jeg. 

Jeg har Bondic lim.  Forsøkte å lime håndtaket på min X-Trail, men det løsnet pga glatt overflate. Dermed ble det TEC-7, og det sitter.

Det er et sterkt fyllmateriale etter UV herding som har sin plass, men kanskje litt feil å kalle det for lim (hvis man tenker "klister").

Ja, det var derfor jeg skrev "lim" i hermetegn. På reklamen fremstilte sa de rett nok at dette ikke var lim, men at det hadde limets egenskaper, bare enda sterkere. I og med at man herdet stoffet med uv-lys har man god tid til å få alt på plass før herding, i motsetning til med f.eks superlim. Det var derfor jeg fattet interesse. 

Korsfjord skrev for 3 timer siden:

I og med at man herdet stoffet med uv-lys har man god tid til å få alt på plass før herding, i motsetning til med f.eks superlim.

Jeg brukte det til å feste et halvt brilleglass (midlertidig lesetillegg) etter at jeg fikk operert øyet. Tok ut det gamle glasset og delte et billigglass i to. Men det datt selvsagt ut av fatningen, som ventet. Fylte Bondic i det underste sporet på innfatningen og da kunne jeg tørke vekk det som havnet på glasset, før herding. Det funket.   :smiley:

Edited by Gamlis

Jeg ble mistenksom når reklamen på youtube hevdet den norske tannlegen Eirik Findal var han som fant opp Bondic.
Jeg finner ingen med det navnet på googel og han som skal være tannlegen og oppfineren ser ikke norsk ut i reklamen i tilegg passer ikke omgivelsene noe særlig til norske.
Det finnes flere reklamer på youtube som er laget og filmet på samme måte for andre produkter med norske oppfinnere blant annet en norsk drone ingeniør som fikk sparken fordi han fant opp en måte å lage billige droner på.
Han finnes ikke han heller og ikke de andre norske oppfinnerne for de andre produktene.
Kommer ikke til å betale enn krone til slike luringer.

Det er i alle fall en god grunn til å ikke kjøpe dette produktet:

Korsfjord skrev On 12.4.2020 at 14.19:

I tillegg påstås den å være 50 ganger sterkere enn vanlig lim.

Hva er vanlig lim? Skolelim? Limstift? Karlsons klister? Araldite? Loctite lynlim?

Hvis de ikke kan kvantifisere styrken i limet sitt bedre enn å si at det er 50 ganger sterkere enn "vanlig lim" er det god grunn til å styre unna. 

Nei, det var jo ganske uklart.

Jeg styrte unna, selv om jeg ikke har undersøkt nærmere de påstandene som ble fremsatt i reklamen, eller hvorvidt denne tannlegen var en virkelig person. Men fikk jo en følelse av av at dette var for godt til å være sant, og da er det jo som regel akkurat det det er. 

speilglassdøra er kommet til seg selv igjen ved hjelp av glasslim, kjøpt på den lokale sjappen :thumbsup:

Edited by Korsfjord

Å der dukket drone reklamen opp på tuben.
Denne dronen skal være funnet opp av drone ingeniør Kjell Skogstrand som heller ikke finnes,
Denne dronen koster en brøkdel av prisen av en skikkelig drone noe som er helt greit men ikke når bildematerielt de bruker i reklamen ikke kommer i fra dronen det reklameres for
Så styr unna XDrone HD.
I beste fall er det en leke drone for barn og man får det man betaler for.
De samme luringene som står bak Bondic reklamen har også laget denne reklamen.

Edited by pipe
pipe skrev for 4 timer siden:

Denne dronen skal være funnet opp av drone ingeniør Kjell Skogstrand som heller ikke finnes,
Denne dronen koster en brøkdel av prisen av en skikkelig drone noe som er helt greit men ikke når bildematerielt de bruker i reklamen ikke kommer i fra dronen det reklameres for
Så styr unna XDrone HD.

Hos meg heter oppfinneren Arthur Bell...

Men jeg bruker engelsk versjon i nettleseren min!

Det samme salgsystem med første tilbud til 50% rabatt, så blir du ledet gjennom diverse mengderabatter av typen "kjøp 2, få en gratis" og deretter "kjøp 5, få to gratis"  osv. gjennom hele betalingsprosessen. 

Korsfjord skrev On 12.4.2020 at 18.05:

Første steg blir å få bort restene av superlimet på hengselet. Prøver med varmluft eller aceton,tenker jeg. 

Hvis lynlimet er av typen CA (Cyanoakrylat) skal man være forsiktig med å varme det opp. Da dannes cyanid-forbindelser du puster inn. Det kan bl.a. føre til at man får astma. Har også lest om en modellfly-bygger som døde etter å ha varmet opp CA-lim. Om det stemmer skal jeg ikke si noe om, men det kan være på sin plass å varsle om mulig helserisiko.

Takk for advarselen, men limet er fjernet (med varmluft) for flere uker siden. Det gikk greit av, håper ikke jeg fikk i meg noe skadelig, har ikke merket noen helseplager etter dette, men greit å være oppmerksom.