Jump to content

Lystbåtkanaler VHF


olpi

Recommended Posts

Har en Garmin VHF 725E Håndholdt .

 

Registrerte i sommer at L3 ikke fungerer. Har ikke benytter denne VHF`n så mye tidligere, og har nok ikke brukt L3. Det ser ut som alle andre kanaler (lovlige) er i orden.

På L3 hører ingen meg og jeg hører heller ingen. Det er ikke feil på valget av "USA, Canada, Int".

 

I går gikk jeg inn i oppsettet på VHF`n (Hemmelig :cool: ). Der kan jeg enable de kanaler jeg vil.

L3 var enablet, men jeg kunne også velge Tx og Rx kanal for L3. Husker ikke nå hva som var valgt, men er det noen som vet mer om hvike Tx(sende)-frekvens og Rx(mottaker)-frekvens det er på L3??

Msitenker at det er der feilen ligger.

 

Må innrømme at jeg ikke har brukt mye energi på å finne det på nettet, men det er jo så mange som er dyktige på radio her. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg låner denne tråden litt da jeg har et spørsmål om min vhf. Det er en sailor 144 C tror jeg, det er bare innstallert en av lystbåtkanalene.

Er det bare å sette inn krystaller?

Er det vanskelig å få montert de to andre?

Kan jeg gjøre det selv?

<{POST_SNAPBACK}>

Sailor 144-serien har en meget enkel og robust løsning, uten gammeldagse krystaller. Bak på den store roterende skiven er boret en stor mengde hull som er gjenget opp. I disse hullene settes skruer i et bestemt mønster for hver kanal man ønsker. På skiven er reservert 5 posisjoner , merket P1 til P5, det er disse som f.eks kan brukes til lystbåtkanalene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvor ligger denne oversikten på nettet? :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Jeg har laget en komplett oversikt over både norske(internasjonale) og US kanaler på min hjemmeside http://trudelutt.com under linker.

For å gjøre det lettvint får du direktelinken her.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bak på den store roterende skiven er boret en stor mengde hull som er gjenget opp. I disse hullene settes skruer i et bestemt mønster for hver kanal man ønsker.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan jeg gjøre det selv eller må jeg sende apparatet avgårde. Vi har ingen ordentlige firmaer her som driver med vhf. Dette er nå bare noe som de selger ved siden av.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har laget en komplett oversikt over både norske(internasjonale) og US kanaler på min hjemmeside http://trudelutt.com under linker.

For å gjøre det lettvint får du direktelinken her.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Fint, skrev den ut. :flag:

 

Skal sjekke VHF`n i kveld. Mener imidlertid at Tx/Rx ifm L3 var oppgitt med et kanalnummer (43??) på Garmin VHF`n.

Mulig jeg husker feil - sjekker når jeg kommer i båten.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jeg gjøre det selv eller må jeg sende apparatet avgårde. Vi har ingen ordentlige firmaer her som driver med vhf. Dette er nå bare noe som de selger ved siden av.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis man er litt vant med å skru så er det ikke noe problem å gjøre det selv. Men du trenger den oversikten som viser i hvilke hull man må sette inn skruene for å få frem riktige kanaler. Hvis du sender meg en vanlig mailadresse, så tror jeg at det skal la seg ordne :wink:

 

Fint, skrev den ut. :flag:

 

Skal sjekke VHF`n i kveld. Mener imidlertid at Tx/Rx ifm L3 var oppgitt med et kanalnummer (43??) på Garmin VHF`n.

Mulig jeg husker feil - sjekker når jeg kommer i båten.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, du husker nok feil, for kanal 43 finnes ikke i maritim VHF. Der går kanalene fra 01 til 28 og fra 61 til 88. Den kanalfordelingen har en veldig enkel forklaring, men den har jeg ikke tid til å ta nå . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja, du husker nok feil, for kanal 43 finnes ikke i maritim VHF. Der går kanalene fra 01 til 28 og fra 61 til 88. Den kanalfordelingen har en veldig enkel forklaring, men den har jeg ikke tid til å ta nå . . .

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, 61 ligger på frekvensen midt mellom 1 og 2. Går ut fra at opprinnelig var kanalseparasjonen 50 kHz, og så er det senere blitt endret til 25 og nye kanaler lagt til. 60 er vel et nokså tilfeldig tall å begynne den nye serien med.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke se at det står noe om ch41, 42 eller 43 i manualen ved å søke gjennom den. (finnes på nettet her. Frekvensplanen finner du på side 28 - 29. Der står det også at forhandler kan programmere disse kanalene. Så kontakt med leverandør ordner nok dette. Er du foresten sikker på at den er satt ipp for internasjonale kanaler og ikke US eller CA?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke se at det står noe om ch41, 42 eller 43 i manualen ved å søke gjennom den. (finnes på nettet her. Frekvensplanen finner du på side 28 - 29. Der står det også at forhandler kan programmere disse kanalene. Så kontakt med leverandør ordner nok dette. Er du foresten sikker på at den er satt ipp for internasjonale kanaler og ikke US eller CA?

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!

 

Ja switching mellom US, CA og INT gjøres på fronten og den står på INT.

 

Jeg er inne i oppsettet på VHF`n som kun forhandler egentlig skal kunne. Der kan man enable de kanaler som man vil. Det er en hel drøss med kanaler som vi ikke bruker til vanlig. Flere kanaler merket F1, F2,F3,F4,F5 osv og M1,M2,M3 osv. Dessuten kanalnummer som ikke er på din plan.

Når man går inn og enabler f.eks L1 så kommer det opp som deafult Ch41 på Tx og Rx, Det ser midlertid ut som dette kan endres.

 

SKal ta det opp med nærmeste forhandler eller importøren.

 

Tror nok egentlig at det er satt opp kanaldefinisjon på kanaler mellom 28 og 60 også, men at de kanskje ikke er listet opp for allmenheten.

Link to post
Share on other sites

Jeg husket ikke feil.

 

L1: ch41

L2: ch42

L3: ch43

 

Slik er det i hvertfall når jeg går inn i oppsettet på min VHF. L1 og L2 fungerer fint, men L3 fungerer ikke, men vet ikke om cha 43 er feil? Det kommer automastisk opp på både Tx og Rx.

 

Skal høre med importør om det er riktig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej OLPI !

 

det er ikke så att du kjöpt VHF'n i Sverige? för her finns ikke L3an ! vi har bara 2 lystbåtkanaler :sad:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...