Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Vi passerte graven til Baltzar von Platens i dag. Han har fått en verdig plass ved kanalen.

 

4920AEA0-095A-45A7-9AD4-49F44EF12D4B.jpeg.dbfe87f8cddc4bb1ca1ce004df2ae1b5.jpeg
 

I dag väntar vi in slussöppning klockan 16.00 som tar oss vidare mot Östersjön. Det är varmt i luften men det väntas vind från sydväst upptill 13 m/s i kasten som kan göra det lite besvärligt i slussen. Inga båtar är synliga på AIS vid middagstid, kanske blir vi själva i slussen. 

Slussen öppnar klockan 16.00, helt enligt tidtabellen, och vi har sällskap med en båt från Vasa i Finland. Det blir en slusstrappa på 5 slussar och passage över sjön Boren i regnväder, kyla och via ca 10 m/s.

 

1E97CF5B-C8BE-4C4D-B335-D7B7E644065F.jpeg.e2a11760aa326640e630e992f52373d8.jpeg
 

Vi lägger till kaj i det lilla kanalsamhället Borensberg och besättningen kommer till ro med tacos.
 

Dagens korta rutt

7C1E4516-667E-46B9-8812-C0D9B14D7D99.jpeg.13076b798956834683f73e70543f6079.jpeg

 

 

Slutligen en rättelse från gårdagens blogg av El Capitan- det heter absolut INTE flygande Svensson utan Janssons frestelse och inget annat. 

Janssons frestelse är förutom väldigt gott, också billigt och således utomordentligt lämplig mat för den ekonomiska El Capitan, så tack för tipset. Kommer sätta dig på att skala potatis i morgon.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

11Mai - Borensberg til Norsholm
 

Mannskapet våkner kl. 0700 til sol og en utetemperatur på 2 grader! Det er for så vidt godt med sol, men 2 grader seriøst…


Du kan hvad du vill och när du säger att du kan intet, så vill du intet. 
Baltzar von Platen 

 

Slusingen begynner kl. 0900 og vi tar på oss dobbelt med ull og flere lag med klær, luer, hals og hansker. Finnene i båten bak er våkne og har spanet ut den første slusen som er en manuell sak fra gamle dager som mannskapet må hjelpe til med. Eventuelle oppsamlinger av baconfett i blodet får fart på seg fra klokka 0900 med andre ord. Skarpøye er ute å svetter i det kalde været, det er sundt å være mannskap på Sothis.

 

96C624AF-5104-411C-930A-05705E042658.jpeg.4e0e8e2f346f7e400f89899223bba9bd.jpeg

Vi passerer idylliske Göta Hotell


B34C236F-37F7-43EF-B568-045FE79A3BB2.jpeg.632c4ef32719c6ffb19c7da9510c38f9.jpeg

En bro vil ikke åpne skikkelig og mannskapet nyter kaffe og en kjeks i sola.

 

Vi kommer til Gøtakanals stolthet, Carl Johans slusstrappa som består av 7 sluser med en total høydeforskjell på 18,8 meter. Ikke så høyt sammenlignet med sluser i Europa kanskje, men en anselig konstruksjon. Navnet Carl Johan stammer fra da Kongen og han sønn prins Oscar besøkte byggeplassen i 1815 og la ned en grunnsten, det er slitsomt å være konge.

 

521A8D72-E3C5-4800-9432-8C1BA5C3B24D.jpeg.da832a5af40e6db3600fb71d6f44ddea.jpeg
 

Slusingen går smidig og vi havner ut i innsjøen Roxen. Det blåser greit så vi ruller ut litt genoa og får fin fart over sjøen med litt hjelp av Volvoen. Passerende regnbyger gir ekstra vind.

 

FCC53CDB-FCD3-4D7A-BA1A-627475153384.jpeg.b4d6a8a727e60ac48dc07e047a2bc7e4.jpeg
 

Det blir en lang dag for oss og ankommer Norsholm kl. 1900. Mannskapet er møre etter alle slusene (17 stk) og 10 timer på reise. Skarpøye har fikset «kjöttfärs grateng” som er klar når vi legger til og som smaker fortreffelig! Det blir stille i kahytta når alle har spist, bare vinden kan høres i masta.


El Capitan skal vise Skarpøye en flygande Svensson så snart det blir badetemperatur!

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ny dag i skilsmässodiket :wink:.


En ”flygande Svensson”

 

Sol, moln, 3-17 m/s och snö mellan Nordholm och Söderköping

Hela manskapet är trötta idag efter en arbetsdag på 10 timmar under gårdagen.
Det finns inte en muskel som inte gör sig påmind om att den inte nyttjas på länge.

Vi bestämmer oss ganska snabbt att stanna till i Söderköping för att både vila och se oss omkring och ta nästa konvoj vidare till Mem och slutligen Östersjön. Får klartecken från kanal bolaget AB och vi kommer att sammanstråla med nästa konvoj på fredag klockan 14.00


Idag har vi klarat av 12 slussar och sjön Asplången och vi har haft varierade väder minst sagt. På ett ögonblick blåste det upp till 15 m/s på Asplången och när kapten ropade från sittbrunnen att det snöade så trodde jag knappt mina öron eller ögon. Ni tror kanske att jag och minste matros bara kosade oss i varm båt med choklad, med så var absolut inte är fallet (red.adm. El Capitan). Vi räknade matte och då behövs alla tänkbara belöningar för att få framgång i den matematiska världen, och då kan det slinka ner en chokladbit eller två.

 

 

En stakkars kald kaptein må rope flere ganger før mannskapet dukker opp fra varmen med sjokoladebarter...:santcheer1:


I varannan sluss var det kastbyar och en av de västa slussarna fick båten att, än slinka hit och än slinka dit och än slinka ner mig i ett gräsdike, i ett försök att stoppa båtens framfart. Jag såg att El Capitan hade svårt för att inte skatta ihjäl sig men han skulle aldrig erkänna det. :giggle::lol: ( en forsmak på flygande Svensson der altså)


Matrosen i den ”finska” båt nummer två hängde på mantåget och skrek ut sin nöd i sitt försök att stoppa sin båt. Man bör kanske koppla in matrosfacket för att kolla upp arbetsmiljön, göra en riskanalys och en åtgärdsplan på kort och lång sikt?

Oj, minns plötligt att jag inte är med i någon fackförening🤭

Slutligen hamnade vi med båt och besättning i någorlunda balans i Söderköping.


FA711138-2180-4455-AF15-F10C4030247A.jpeg.465d84050e6a0a56c21614f9797ae57f.jpeg
 

8EB682FC-5571-417C-9624-36CFB3D341DC.jpeg.2779e5f200815141285ca5cb6c23a012.jpeg

 

4EE154A7-3ED7-4E8C-9B9F-E07F2F357A9E.jpeg.b2f5de897a8d7e52815ab32f6e515e83.jpeg

 

61F7FE40-1C91-4797-BD0B-1F94BAA0BF87.jpeg.64f6a3d476f81f5a66eec5fcefb2ce67.jpeg

 

Efter en kort sightseeing under tunga regnmoln landar vi i båten med varsin bägare med hemmagjord glass.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 58 minutter siden:

Låter som det blir Cayman Island efter kanalen ?...........sen är ni kvalificerade för att ta över Oljefonden :thumbsup::lol:

 

Havelle skrev 56 minutter siden:

Forutsatt at dere er gode nok i finans til å skape dere en formue på en del milliarder kroner :giggle:


Det var en freudiansk glipp fra matros Skarpøye som fremdeles er i sjokk etter å sett min Norske oljekonto :lol: 

Link to post
Share on other sites

Söderköping 14 Mai – fremdeles ikke noe wifi…Sweden come on!


Rabbit Crossing i Söderköping

Det er lite nytt å melde om fra Götakanal i dag siden vi ligger stille og venter på neste kolonne med båter på fredag som vi skal henge oss på. Vi ser oss rundt i den lille byen som har en viss sjarm nå uten for mye turister. Hjemmelaget Is er noe de liker her siden byen er full av små og store is butikker med lokkende navn som Smultronstället.
 

2027116C-6B20-4BF4-BF05-D62BE2611BE3.jpeg.bdcc57a82ac683a62f6df8fff9bbeb42.jpeg

Mye jobb med kanal
 

Havnen skal være den mest populære gjestehavnen i Götakanal og det er godt med plasser og spisesteder med dertil priser. Byen og ”sörpingana” er akkurat i ferd med å våkne opp fra vinterdvalen og venter håpefullt på at gjestene skal ankomme byen hvor filmingen av Madicken forgikk. Å spasere rundt i Drothem-strøket med sine gamle bygninger og lave hus føles som å være i en levende historiebok, her bør du virkelig prioritere en spasertur om du er forbi.


50E00B95-4DA3-427A-91A8-8A30EA3EB312.jpeg.76510eab3eba8d588ae0283c0c6bec19.jpeg

Longside og nesten alene i havna, båten ved siden av er en lokal båt. Det høye huset er en ombygget silo.

 

Hagaparkens rosarium med sine 110 ulike roser kan også være en fint skue på sommeren, nå var det mest tulipaner.
61979468-A7F4-4855-871C-810E32E73718.jpeg.2d8c86ad628d3a6749765e24f9d5b921.jpeg


Det er godt med turstier langs kanalen og inn i skogen, så er kan man få den trimmen man ønsker. Mannskapet tok en morgentrim opp på Ramunderberg, hvor du trapper opp 318 trapper. Belønninger i form av fantastisk utsikt over hele Söderköping venter på toppen.

 

3FF1C835-AE49-454D-BE57-F819691E0D19.jpeg.8203f14182c5a907caacc4ed81a8577f.jpeg
 

Vi kommer over kunstverket Rabbit crossing av Eva Fornåå som består av kaniner som krysser over kanalen.


E5B7DE06-753E-4E8F-984D-E2F2032C812D.jpeg.7b5c54c7bc65586d8376e71f3edd841b.jpeg
 

”Det finns så mycket hemskheter och elände i världen. Jag försöker inrikta mig på det som är godartat – räcker det inte med att alla dör på slutet.”
 

72405592-FFA5-4542-8D30-B0221E1F6DD9.jpeg.a9f27087031e7759cfbe3e64b6a4b930.jpeg

 

I morgen er vår siste dag på Götakanal før vi sluser ut i saltvann i tettstedet Mem. Fra Mem kommer vi ut i Sankt Anna skjærgården som er kjent for sine mange naturreservater og tusenvis av øyer og bukter, vi gleder oss og kanskje kommer varmen.


6B6734DF-0D6F-412B-8948-B039F97F5A93.jpeg.6a343aabb3f5007e178bbe634e8f4140.jpeg

God gammel

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sothis tillbaka i saltet.

Vi har sluset ut siste sluse i Gøta kanal og vi er tilbake i saltvann.

När ”båtskolan” är klar för dagen, och efter det gemensamma Skype mötet där minste matros visar upp sin Mandala är färdigt, kastar vi loss för vidare färd ut på Östersjön.


img_0692.jpg?w=2002

Mandala är en andlig och rituell symbol som fritt översatt betyder cirkel, hemlig cirkel eller centrum. Förekommer främst inom buddismen och hinduismen 

 

 

Nu har vi rest på tvärs genom Sverige, från Göteborg i väster till Mem i öst. Kanalresan är utförd och nu är det dags för en högst objektiv utvärdering från en av besättning på Sothis.


Total kostnad i lågsäsong från Göteborg genom Trollhättekanal till Vänersborg (1100 kr) och Göta kanal från Sjötorp till Mem (5000 kr) för en båt i vår storlek hamnar på 6100 kronor plus diesel. 

I detta pris ingår en natt i gästhamnen precis vid slussen vid Lilla Edet och tro mig, en natt i Lilla Edet räcker, och en natt i gästhamn strax innan andra slussen i Trollhättan.

I Göta kanal får man stanna upptill 5 gästnätter i varje hamn utan extra kostnad och det finns 21 hamnar att välja på under högsäsong. I princip kan du ligga upp till 25 dagar i gästhamnar där ström, faciliteter som tvättmaskiner, dusch och toaletter för ett pris av 5100 svenska riksdaler.

 

Inte så tokigt pris för en barnfamilj på semester, men då tillgång på Wi-Fi är minimal för att inte säga totalt frånvarande, förutom i Motala. Då kan det bli väldigt dyrt om man har unga gastar ombord som lever och andas i samma utsträckning som tillgången på fungerade internet med hög hastighet.


För oss som färdats på Göta kanal under bokningssäsong har vi vissa förutbestämda gästhamnar, men Göta kanal AB varit väldigt serviceinriktade och tillmötesgående när vi önskat ett stopp utanför gängse rutt för att möta upp nästa konvoj någon eller några dagar senare. Alla slussvärdar har varit professionella och vänliga under hela resan.

Kanalresan har varit en resa med fina omgivningar och god service i både slussar och gästhamnar. Vi har i stort sett varit själva i alla slussar och vi har fritt kunnat välja plats i gästhamnarna, men jag tror att vi valde rätt period. Att ta Göta kanal under högsäsong är inget för besättningen på Sothis.

 

När sista slussen är gjort i Mem och vi släpps ut på havet är vår segelbåt trots allt i sitt rätta element.

 

11975a66-b204-4f1a-b881-4e027a08de83.jpg

Sista slussen fixad i Mem

 

Vi ankrar upp i en vik utanför Rörö och öppnar en flaska skumpa för att fira att kanalresan är väl utförd av samtliga ombord. 
 

 

Anledningen till varför vi hamnade just här kommer El Capitan berätta om i morgon. Men jag vill ändå påminna om att när El Capitan delger sin uppfattning om hur saker och ting sker och anledningen till varför det sker så bör två nollor tas bort från historien och därefter delas på minst två :yesnod:

 

 

 

 

Vi skylder dere en lite. forklaring på matrosens navn Skarpøye. Skarpøye har et unormalt smalt sidesyn og har en elendig avstandsbedømmelse. Et jagerfly i lav høyde kan fort bli en ferje på vei mot oss. 
En perfekt matros som kan få skylda for det meste altså :wink:


Dette illustrerer synet til vår utkikk og matros. 

Normal syn og utsikt over Namur i Belgia

1673a-img_1100.jpg
 

Matros Skarpøye sitt synsfelt. 
b74a1-img_1100-001.jpg


Bildene er fra vår blogg På kanaltur i Europa 2014.

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Salt i såret

16 Mai – for anker i Kåreholmsviken
 

Gårsdagens møte med saltvann ble kanskje for mye for oss. Mulig vi burde kjøre litt i brakkvann før vi bega oss ut i salte. Vi planla og gå rett fra Mem til Stegeborgs hamn hvor vi skulle bla. bunkre litt diesel. I motsetning til på kanalene så var denne havna nesten full av båter i tilsynelatende i opplag og mange reserverte plasser. Vi fant til slutt en ledig plass som hadde bøye fortøyning i akter, ikke akkurat vår favoritt. Bøya var i bruk av en annen båt så den lå ganske horisontalt i vannet.

 

Med vinden susende inn fra styrbord gjør vi første forsøk, men Skarpøye får ikke tak i bøyefaen samtidig går båtshaken til sjøs og driver fra oss. Jeg forsøker å bakke ut så vi kan få tak i den, men lille matrosen har hoppet i land med tauet slik han skulle. Nå står han der å holder igjen for harde livet mens jeg bakker ut. Velkommen til klovnekaos 🎭 

 

Tonen ombord vennlig men bestemt og det er ingen kjefting selv om volumet er høyt, El Capitan er nemlig nesten totalt døv. I prosessen får en allerede halt Skarpøye strukket en til nå ukjent muskel i de nedre ekstremiteter. Skipslegen mistenker rævus maksimus og hun ser for seg en fremtid med treben og glassøye i det vi gjør et halvhjertet forsøk til. Men vi får fremdeles ikke tak i bøya og vi bakker hardt ut og unngår med en hårsbredd å henge oss opp i en annen bøye.

 

Skamfulle og med et hakk i selvtilliten trekker vi oss bort og setter kursen mot plan B. På veien dit forteller El Capitan minstematrosen om ulykker som sjelden kommer alene og at vi nå må være ekstra på vakt. Matrosene er på vakt og ulykken uteblir enn så lenge…

 

Vi ankrer opp i Kåreholmsviken som har god le for vinden. Skarpøye (den halte) disker opp med god middag og skal bare varme opp det siste når gassen tar slutt. Sulten og lav på kalorier bestemmer jeg meg for å vente med gassbytte til etter maten. 

Etter god mat så spretter jeg opp for å bytte gassflasken og jeg finner fort ut at lukelåsen har kilt seg fast og at luken sitter bom fast. Jeg forsøker å lirke, men til slutt så går lukelåsen, som var helt ny og dyr som skam, i stykker. Ja ja, en ulykke kommer sjelden alene tenker jeg og aner at mekking i fremmede havner som vi har hørt mye om kommer til å bli en faktisk fremtid, uvitende at enda en ulykke lå foran oss.

 

Trøtte og mette går vi til sengs og bestemmer oss for lang frokost med egg, bacon og bønner…ZZZzzzz

 

Vi står uthvilte opp til sol og siv…SIV???? Det var ikke siv her vi la oss i går!

Vi kommer oss opp i cockpiten i blanke messingen og ser til vår forskrekkelse at ankeret har sluppet taket og at vi nå ligger sidelengst inne i sivet på andre siden av bukta og vinden presser på. Jeg skrur på instrumentene og de viser en dybde 1,4 m, vi ligger på grunn!

 

img_0248.jpg

Der borte våknet vi….
 

Det må være gjørmebunn for jeg registrer ikke at vi dunker i noe. Skarpøye starter ankervinsjen og jeg følger forsiktig på med gassen og vi tar oss uskadde ut av faunaen. Vi forsøker å ankre opp et par ganger til, men vi får ikke Rocna ankeret til å bite. Vi flytter oss til en annen del av bukta og får endelig feste. Det står Cy på bunnforhold men ankeret viste ikke tegn til gjørme når vi tok det opp, mulig det er hard leire her?


Etter denne lille morgentrimmen i Adams og Evas drakt får vi oss endelig litt frokost. Vi er begge enige om at vi ikke fortjener noe bacon i dag. Stoltheten er nå nede i en bølgedal, vi påminner oss selv om ikke å ta ting som en selvfølge selv om det har gått bra hundrevis av ganger.


Denne gangen gikk det bra og vi hadde flaks, men hva burde vi gjort annerledes?

Ankringen er gjort etter boka både med lengde 5 ganger dybde, og fastsetting ved bakking.

Vi burde ha rigget ankerseilet for å minske rykkene på ankeret, båten vår seiler mye frem og tilbake for anker og spesielt når det blåser mye.  Det er mulig at en montert snubber ville minske noe på rykkene også. Vi burde hatt på anker alarmen på iPad, den hadde varslet oss i god tid.

 

Når vi ser på AIS tracket så ser det ut som festet holdt hele natta. Rundt kl. 07.30 løsnet ankret og avdriften begynte. 08.22 hadde vi drevet litt over 200 m. og inn i sivet på andre siden uten at ankeret hadde tatt nytt tak, eller vi hadde merket det.

 

img_0245.jpg

0,6 knop og ingen ved roret

 

img_0243-1.jpg

Sothis i ferd med å bli en del av naturen
 

I dag blir det kun en kort tur på ca. 8 Nm mellom holmer og skjær. Det blåser fremdeles godt og vi ser 16 m/s før vi legger oss til i «le» for vestavinden. Det vil si så godt det lar seg gjøre for vinden finner veier inn i bukten. Vi rigger til med snubber, ankerseil og Anchor Watch her er det kun fjell og stein om ankerfestet ikke holder.


“If you think adventure is dangerous, try routine, it’s lethal”

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev On 16.5.2020 at 23.19:

Spennende og gøy å følge med dere, Barbaria. Og fine bilder! Takk for at du deler 🙂 !

Takk for det Phoebe :thumbsup:

 

Gunga Din skrev for 22 timer siden:

.......tur att det var gjørme og siv....å ikke Bohuslän :smiley:

Ja vi hadde kjempeflaks denne gangen. Mer uflaks i vente på 17 mai....

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sothis besättning i skamvrån

Sothis och dess besättning ligger för ankare i en undangömd vik, slickar sina sår och bygger upp sitt självförtroende igen efter sin fadäs under gårdagen. När man vet att man ”skitit i det blå skåpet” vill man gärna hitta en syndabock eller åtminstone fördela skuldbördan med fler. Det nyinköpta Rocna vulcan ankaret har således fått höra ett par väl valda ord från El Capitan eller rättare sagt en hel osande harang och hot om att bli sänkt i havet för alltid om det inte steppar upp och gör sitt jobb ordentligt.

Ankaret verkar förstått allvaret, för i natt har det bitit sig fast i havsbotten med god hjälp av ankarsegel, förstärkt snubber med ryckdämpare, digital ankarvakt samt en betydligt mer alert besättning.
 

3b87d180-9ce8-41f2-86d3-7041bb95b2a7.jpg

58° 23.544′ N 16° 55.803′ E 
Great things never came from comfort zones

 

 

I dag firar vi Norges Nationaldag i Sverige med lång frukost, film, Roblox och brownies bakad från påse medan kastvindar upptill 13-14 ms får ankarseglet att slå från sida till sida och mörka moln jagar förbi på himlen på utsidan.

Gratulerer med dagen Norge!


4da7e0a4-6a97-474b-b59a-5aa84438ae93.jpg

Modifierad Brownies
 

Framåt kvällen stillnar det helt och vi upptäcker till vår förskräckelse att, medan vi firat den norska nationaldagen, har den svenska flaggan med stång och allt blåst iväg från fästet i relingen🤭 Flaggan var nytvättad i Motala efter alla leriga slussar och stången nyinköpt av El Capitan för att passa den svenska flaggan perfekt.


Totalt Kr. 728,-

Flyter slik teak/flagg kombo eller går den rett til bunnen?

 

Ännu en ting på to do listan alltså!! 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ikke så salt kanskje?
 

Været har endelig roet seg litt ned og det ser noe mer stabilt ut fremover. Vi drar opp det upålitelige Rocna ankeret som for en gang skyld har holdt oss fast. Vi ser fort at det er bunnen som har holdt fast i ankeret og ikke ankeret som har holdt fast i bunnen, prøver det å lure oss :giggle:


c55710a0-d679-4e4c-bde4-e828a82d49d7.jpg

Det er ikke en død mann, jeg lover
 

Vi tar et siste sveip med kikkerten for å se om det tapte flagg og stang ligger i fjæra, jeg har også soknet med en stor fiskekrok rundt omkring i håp om å få Svensken på kroken, men nei flagget og stanga er tapt til havet. Vi er nå jobbløse, bostedsløse og flaggløse, vi er inne på muligheten om å starte et nytt «land» men vi slår det fra oss da det innebærer mye jobb. Vi har lenge snakket om å flagge med Earth flag på Sothis og kanskje tapet av nasjonalflagget er et tegn på at vi bør gjøre det nå.
 

img_0253.png?w=600


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Mulig nytt flagg?

 

Vi tøffer i vei mot Håskö som er dagens mål, på veien ligger Torparudden og der skal det i følge Navionics være muligheter for å fylle litt diesel. Når vi ankommer så ser vi en rusten pumpe stående i all ensomhet. Om eieren fremdeles lever så tar han nok betalt i riksdaler og du får antagelig like mye vann som diesel. Vi dropper den og heiser kluten og cruiser i medvind mot Håskö, den er en fin fin dag.

 

På Håskö skal det være en SXK bøye, det viser seg å stemme men i tillegg er det et par andre røde bøyer med en prislapp på 50 pr. natt. SXK bøya er dessverre opptatt så vi bestemmer oss igjen for å bruke vårt fantastiske Rocna anker. Etter to forsøk uten å få noe skikkelig feste så drar mannen i SXK bøya, han syntes sikker synd på oss med det dårlige ankeret. I det andre forsøket dro jeg ankeret 200 meter (inkludert 30 meter kjetting) uten at det bet til en eneste gang. Dette ankeret må være en feilkontruksjon, jeg mistenker at det legger seg på ryggen med spissen i været.

 

Jeg klarer ikke helt å slippe tanken på ankeret så jeg bestemmer meg for å se nærmere på saken. Jeg løfter ankeret på dekk og bytter ut sjakkelen på ankeret med en større 12mm. Jeg fester enda en lyrsjakkel på kjettingen så det blir sjakkel mot sjakkel. Mener å huske jeg så dette på youtube en gang og at det skulle gi ankeret bedre bevegelse. Funker ikke dette så blir det et Rocna Vulcan 20 til salgs uten festegaranti.


Vi tar en lang gåtur på Håskö som byr på veldig fint turterreng. Det viser seg også at det er en liten privat gjestebrygge på øya hvor man kan ligger for kr. 100. Man kan kjøpe fisk og noen småvarer også i høysesong, snakk om en foretaksom bonde! Mer info her.


64068706-a068-4a93-b647-9b9a81e0de31.jpg

Kveld her på Håskö

 

Minste matrosen har lyst til å bade, gradestokken viser 10 grader så badebuksa får ligge i skapet litt til. Samtidig noterer vi at vannet ikke er særlig salt på tunga, fraværet av sjøluften er også noe vi har reagert på. En raskt oppfriskning av fraværende kunnskap viser akkurat det vi har oppdaget. Dette er brakkvann med veldig lite saltinnhold, her svømmer gjedde og torsk sammen og begge mistrives, typisk Svensk tenker jeg i det stille.
 

55c42042-ce92-4bda-a3d0-d7afa9549cf6.jpg

Stille i kveld

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jomfru i sikte

Håskö 58° 15.120' N  16° 54.767' E

 

Det er godt å våkne av sola og ikke av klokka, å nyte frokost uten å passe tiden, å sitte på dass til beina visner. Kort sagt det det godt å ha fri. Alle har sovet som steiner og er opplagte for dagens gjøremål. Det er bare minstematrosen som har formelle plikter i form av hjemmeskole, vi andre har bare løse planer av mer praktisk art. Jeg ønsker meg mer diesel og kanskje bytte ut noen gamle gassflasker, og alle ønsker seg en dusj.

 

Vi setter avsted i motvind med jernhesten. Jeg har sett meg ut Gryts varv og marina som skal ha diesel, men på veien dit kommer vi forbi Fyrudden Marina som ser lovende ut med flere grønne militærbåter og STOR dieselpumpe. Vi fyller uten å sjekke kvaliteten med vår sil Mr. Flunnel ,vi regner med at «de grønne» sørger for at det ikke er noe gammel diesel på tankene. Vi har har hatt en av disse militærbåtene kjørende rundt oss i hele dag. Antagelig lurer de på nasjonaliteten vår siden vi seiler rundt uten flagg.

 

Fyrudden byr ikke bare på diesel, etter litt smisk fra Skarpøye får alle tre en etterlengtet dusj i gjestehavnens lokaler. Til min store overraskelse har de 2,5 kg Campingaz flasker her, en av de få på Østkysten skal vi tro eieren. Jeg får byttet mine to rustne flasker fra 2012 med splitter nye fulle av gass for kr. 900,- en stiv pris sett med Norske øyne, men disse er kjekke å ha og kan byttes mange steder i Europa. Det finnes også en liten nærbutikk ved brygga så kjøleskapet får en liten oppfylling. Gjestfriheten og utvalget på Fyrudden setter vi stor pris på, dette er en gjestehavn å dra innom om man er på disse trakter. Vi takker og bukker og stevner videre blanke i huden og til lukten av deodorant.

 

f1a18c7a-5d2b-46f5-a768-fea400b5487f.jpg

Jomfru?

 

Vi ankommer i vakre omgivelser på Jomfruskjær som ligger ganske langt ute i skjærgården. Her ligger en de av mange bøyer som den Svenske Kryssarklubben har lagt ut i hele landet.

 

758dce2b-4139-4727-b536-89d950ed488e.jpg

Sothis på jakt etter jomfruer

 

Den er en magisk kveld og vi nyter litt forfinet kullsyre i cockpiten mens vi ser på en dramatisk solnedgang. Utrolig nok blir man også trøtt uten jobb, god natt.

 

84c5b607-9864-4472-9295-fe785319053e.jpg

Link to post
Share on other sites

Dags for en oppdatering igjen. Vi er nå på vei sørover på den Svenske østkysten.

Oskarshamn – ett segelben helt i onödan
 

Efter god natt på Jungfruöarna seglar vi vidare och vår plan för dagen är att ankaret ska få en ny chans att bevisa sin vidare existens ombord på Sothis.


På vägen in mot ankringsplatsen som vi spanat in, Bråtvik utanför Västervik, noterar vi tre identiska varningsskyltar på tre olika tomter med fina och påkostade fritidshus och gröna gräsmattor där ”Gunnar” tålmodigt klipper gräset så att man slipper skämmas inför grannarna. En svensk idyll när den är som bäst?! Skyltarna varnar för kabel och en uppmaning att se på sjökortet, men enligt våra uppdaterade sjökort finns det INTE utmärkt någon kabel. Skyltarna uppmanar med andra ord: Ankra inte utanför min sommarresidens och skym för guds skull inte min utsikt! Vi har sett detta fenomen tidigare, skyltar som ser misstänkt hemmagjorda ut, uppsatta vid fashionabla sommarstugor med egna stränder eller bryggor och vajande flaggor som varnar både för det ena och det andra men som enligt uppdaterade sjökort bara är ”bullshit” Enligt min mening är detta ett ofog och man tar sig väl stora friheter.


Nåväl, efter en fin kväll med kvällssol och en god natt ombord, drar vi vidare. Denna gången levererade ankaret men å andra sidan var det helt stilla under natten så vi är ännu inte helt övertygande.

 

Vår plan var ursprungligen att segla till en SXK boj men eftersom solen skiner och vi har gunstiga vindar mellan 6 -8 ms från sydöst beslutar vi att ta ett längre segelben till Oskarshamn, en sträcka på ca 36 nautiska mil.

Vad kan man då säga om Oskarshamn?


Inloppet är kantad av gamla varv och det märks att Oskarshamn är en gammal industristad. Det första intrycket är väl i sanningens namn inte så imponerade. Gästhamnen är i stort sett tom och vi finner en långsideplats i hamnens norra del.

Besättningen går en liten inspektion och orienteringsrunda runt hamnområdet och en stor informativ skylt berättar att hamnen har varit grovt förorenad under många år med miljögifter och ett omfattande saneringsprogram har pågått sedan 2016.

Runt hamnområdet har det tidigare legat flera tunga industrier som en batterifabrik som under många år läckt ut nickel och kadmium, ett kopparverk som fick stänga då man inte kunde uppfylla kraven på rening. Kopparverket hade under årtionde släppt ut koppar, zink, bly, arsenik, kobolt och dioxiner. Dessutom har stadens reningsverk bidragit med sin beskärda del av föroreningar rakt ut i hamnbassängen.

Centrum i Oskarshamn har det obligatoriska torget med sin vattenfontän, en stadsplanering som man kan se i många andra ointressanta städer runtomkring Sverige. Gammal och ny bebyggelse i en ganska oskön blandning. Den obligatoriska pizzeria Viking finns på plats och Systembolaget. 


Finns det då inget förlåtande i Oskarshamn?

El Capitan har nosat upp en grillrestaurang som har arabisk mat på menyn och alla städer som kan erbjuda oss arabisk mat med smaker från Libanon får oss alltid att inta en mer förlåtande attityd.

 

5830EDE1-6B6F-48C1-8E09-599904E64773.jpeg.960db97d2d2aaf9df8f321363340697c.jpeg
 

Servitörerna på grillen är lite nyfikna på oss främlingar, frågar och undrar vad vi gör här i Oskarshamn och hur vi hamnat här och det undrar vi med. Det verkar trots allt finnas hopp om framtiden, även för Oskarshamn.

 

89717717-AA7B-4925-AA39-FFF8FF904E54.jpeg.5866323757ce9f466f804f7a5e1e025a.jpeg

Inre hamn – i framtiden

Link to post
Share on other sites

Takk for morsom, spennende og interessant reiseskildring! Kom litt sent inn, men har nå lest meg gjennom og venter spent på fortsettelsen.

 

Har lyst til å prøve kanalene i Sverige selv, men tror det blir vanskelig alene om bord, så enten får jeg skaffe meg en ny rederinne eller få med ungdommene på tur.

 

Tror det siste er det letteste...

 

Forøvrig litt morsomt å lese at dere mistet flagget - jeg gjorde jo akkurat det samme for et par uker siden, på en flere timers lang tur i Oslofjorden, men oppdaget ikke at både flaggstanga og flagget var borte før jeg skulle ta det inn i hjemmehavna... :giggle:

 

Nytt flagg ble innkjøpt tidsnok til å få sin debut i 17. mai-kortesjen i Oslo. :flag:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 2 timer siden:

Takk for morsom, spennende og interessant reiseskildring! Kom litt sent inn, men har nå lest meg gjennom og venter spent på fortsettelsen.

 

Har lyst til å prøve kanalene i Sverige selv, men tror det blir vanskelig alene om bord, så enten får jeg skaffe meg en ny rederinne eller få med ungdommene på tur.

 

Tror det siste er det letteste...

 

Forøvrig litt morsomt å lese at dere mistet flagget - jeg gjorde jo akkurat det samme for et par uker siden, på en flere timers lang tur i Oslofjorden, men oppdaget ikke at både flaggstanga og flagget var borte før jeg skulle ta det inn i hjemmehavna... :giggle:

 

Nytt flagg ble innkjøpt tidsnok til å få sin debut i 17. mai-kortesjen i Oslo. :flag:


Takk for hyggelig tilbakemelding @Pequod.

At flagget har løsnet har aldri skjedd oss før, jeg foret opp hullet for noen uker siden slik at det satt som støpt, tydeligvis ikke godt nok!

Det gikk noen ville konspirasjonsteorier om at en Norrmann har kidnappet flagget i løpet av 17 mai natten :lol:

Nytt flagg er innkjøpt, men vi mangler en passende stang. Denne gangen så sikres det med eget tau.
 

Det er bare å hive seg på kanaltur, det er masse med hjelpsomme folk og slusevaktene tar det så rolig som du har behov for. Du kan dra helt til Vänern og Sjötorp og bare betale for Trollhättan kanal, eller bare betale for deler av Götakanal.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fredag 22 mai. Fremdeles i Oskarshamn gjestehavn. Det er meldt litt drittvær så vi ligger litt til i denne «sjarmerende» byen før vi seiler over til Öland. Skarpøye har virkelig tatt på seg de positive øynene i dag...


Oskarshamn – ett försök till

Har lite dåligt samvete över mitt inlägg under gårdagen gällande Oskarshamn.

Idag har jag promenerat runt i stan i förhoppning att hitta guldkornen.

Vad är vackert och intressant i Oskarshamn just nu? Detta är vad jag hittade, jag sparade det bästa till sist.


fc23dfd6-5f08-4e92-ba32-6ec5710470b0.jpg
70 meter ”gamla stadsdelen”


 

ed14722d-b505-401f-8084-ac6b04b60175.jpg
Parken

 

 

3f7bb08d-5044-47a9-8301-61f44ed3fce8.jpg

En cykelreparatör, full av självförtroende.
Lapping av matrosens gamle «bil». Bilen ble første gang montert ombord i båten 2012 i Helsingør, som dere kan lese om her. Det ser forøvrig ut til at jomfruene forfølger meg, verre kan man jo ha det :giggle:


Som takk fikk jeg dette skiltet av mannskapet.
Det er nå montert på spisebordet i cocpiten slik at de kan leses hver dag som bordbønn.

 

f98bfed6-a7ce-4d7d-bf12-aca34c4a4356.jpg

 

El Capitan har et par ord om byen også. Sett med turist øyne hva skal man så si når man kommer til en by full av miljøgifter og ikke noe wifi? I tillegg er det ikke noe vaskemuligheter for møkkete kapteincaps. Har vi nå beveget oss inn i den Svenske middelalderen? Du kjenner sikkert følelsen når du kommer til et nytt sted, ting henger liksom ikke sammen, passer ikke, feil hus på feil sted etc. For ikke å snakke om kunsten…

 

98d8548a-450d-4b5b-851a-9068d35f97f5.jpg

Dette skal forestille en måke. Antagelig en som er vokst opp med kadmium og arsenikk i kosten.


Verdens lengste sofa finnes etter sigende i byen, den er på 72 meter og ble brukt som utsiktsplass til «kadmium bassenget». Det er jo alltids noe. Forøvrig har gjestehavnens fasiliteter 2 dusjer og disse deles med asfalt cowboyene (bobiler) og da blir det en god del trafikk der i disse tider med Kinaviruset. Vi kjører ekstra håndvask og dobbel sprit (inn og utvortes) etter besøk. Tyske båtgjester har gitt havnen to stjerner, og jeg er enig. Vi kommer ikke til å savne Oskarshamn og de savner sikker ikke oss.

 

c0e91033-617d-4bbf-9bee-990d6fddf553.jpg

So looooooooong!

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tid for en liten oppdatering.


Bøyekroken kommer til nytte.

Oskarshamn 24 Mai Kl. 07.15.

31b2df4b-b9eb-4465-b5c9-c2fff72cb970.jpg

Bobilene er snart ute i vannet, lengter de tilbake?

 

Vi bestemmer oss får å komme tidlig av gårde i håp om å utnytte et svakt vinddrag fra Nord. Målet i dag er Borgholm på Öland drøye 26 nm. Vinden er svakere enn antatt og drar oss fremover i bare 2 knop, vi blir nødt til å støtte med motor for å få noe fart. Ved Vållöromp så skifter vinden til rett i mot og Volvoen får strekke ut beina. Ingen store begivenheter og vi kommer frem til en relativ tom og søvnig Borgholm gjestehavn kl. 12.15.

 

Vi legger oss longside selvom det er bøyeparkering, det er bar en båt til her og den ligger også longside så vi klapper inn med langsiden. Etter en kort orienteringsrunde finner vi ut at Hotellet vi skal betale på er stengt. Altså ingen sauna og boblebad på Sothis besetning, men vi lukter fremdeles litt sjampo etter dusjen i Oskarshamn.

 

53987599-3a8b-46f3-b07a-9318cc116245.jpg

57f600e0-39c5-4b0d-8bf4-9db2c9363cb2.jpg

2f753415-0385-4b32-9b4c-98f30d6831ec.jpg

Mange fine hus og en kirke

 

Borgholm virker som en koselig liten by med det nødvendigste for turister. Byen har ikke våknet og vi tenker at den er litt sent ute med sommer åpningen. Det er mulig at de ser at Kinaviruset vil forsinke sommeren noe og derfor slapper litt ekstra av nå. Vi rusler en tur opp til slottsruinene og kikket på restene og bevitnet den store Almedøden som man kan se på bildet under slottet.
 

c969f9f8-6fcf-417f-b5e4-f578cbfecfd1.jpg

Slottsruiner og Almedød
 

94ea8a09-26a1-45da-9da6-b6004cf54185.jpg

dde4d565-9a96-422b-94b7-a634f89da3da.jpg

Ikke lett å være hundeeier i gamle dager.

 

Det er fungerende og bra WiFi i havnen så mannskapet slår seg til ro med etterlengtede filmer og serier resten av kvelden. Havneleie ble kr. 0,- og vi tøffet ut av havnen kl. 09.45 og satte snuta sørover i Kalmarsund.


1c9b9765-9de7-4c63-8176-d5aa1db0833b.jpg

Ölandsbron


Planen var å erobre en SXK bøye på Stensöe etter Kalmar, men planer kan fort skifte. Vi hadde god seilvind 6-12 m/s fra Nord og medstrøm, så vi bestemmer oss for å fortsette til Mörbylånga som ligger lengre sør på Öland. Etter en noe klumsete reving av forseilet kommer vi oss inn i en svært så blåsete havn kl. 15.00 og det er selvsagt bøyer der.. Vi dropper bøyeparkering i denne vinden og glir inn longside. Vi rusler en liten tur og når vi kommer tilbake så kommer havnekapteinen innom og tar betalt kr. 200,- Vi får vaske så mye klær vi vil og dusjet i det nye servicebygget, dette var bra!

 

FBBE09D7-56BA-4A3B-8F4A-0802EBF7338C.jpeg.938eda64869aab1fc14124fc49135fe2.jpeg

Servicehuset i Mörbylånga

 

0E5E3449-0D7A-4292-9E1F-EA9914640A45.jpeg.8f1be80681c6042480b76a391831bb36.jpeg

En ventende utgift for havna.

Mitt i middagen kommer en kar og spør om vi har en stor krok eller en dregg å låne bort, han har nemlig klart å miste sykkelen sin utenfor kaia i godt og vel 3 m vann. Han vet akkurat hvor den ligger og håper å klare å dregge den opp. Vi har en nyinnkjøpt bøyekrok som vi låner ut til den uheldige. Han er heldig å får napp på første forsøk og sykkelen av gammel type kommer på land i igjen.


Ellers alt vel ombord og alle er friske og raske.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...