Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Ja, vi er nok mange som følger med 😊 Veldig moro å sitte her oppe i det kalde nord og følge med livsnytere med flott fortellerevne 🤩👍

Selv trøster jeg meg med at jeg i slutten av februar flytter til Holmestrand og da havner nede på brygga, 5 meter fra vannet og 200 meter fra båten. Da blir det tiårets båtpuss med flott utsikt over havna ♥️👍

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige tilbakemeldinger @index @Lanber @Key Freak @Ben Sin :thumbsup:
 

Enig at en hel vinter kan bli lenge her i Cavalaire @pacuare, det er jo ikke stort som skjer utenom sesongen her. Man kan helt sikkert bruke flere år på å se seg rundt her nede, og vi har tenkt å bruke tid her. Vi kommer til å holde oss langs kysten her til litt over nyttår, så blir det å hopper over til Korsika og videre nedover i retning Malta for å besøke familie. 

Takk for det @Gew77. På vår tur hadde du klart deg med 3,5m, men man sier normalt at maks høyde er 3,4m på de små Franske kanaler. Men bevares det finnes nok av elver og kanaler hvor større båter enn din kan tilbringe mange måneder uten problemer. Vi anbefaler virkelig kanaltur for de som tenker på det.

 

Takk for det @VannTro. Her har vi hatt full sommer med 24 grader og vindstille i dag. Ingen unnskyldning for å ikke gjøre noe på båten mao. Holmestrand blir bra, fint utgangspunkt for turer både innover og utover i Oslofjorden. 

Link to post
Share on other sites

Lockdown!

28 Oktober 2020, Port Cavalaire, France

 

Her i Cavalaire har vi en grei tilgang til Carrefour (Rema) og vi fyller opp begge kjøleskapene med nye og friske matvarer. Den lille byen er et typisk turist/sommersted som så mange andre tettsteder langs denne kysten. En kuriosa vi leste i pilotboken er at byene fra gammelt av ofte lå opp i fjellsiden for å gi folk tid til å stikke av med verdisakene om de så pirater komme inn fra havet. Det er først i nyere tid at det ble bygget ut helt ned til havkanten og kaller seg «sur mer» noe slik som «ved sjøen» i tillegg.

 

img_2635.jpg?w=2048

Rare trær i måneskinn

 

Fordelen med å være her, nå som sommeren er over, er at de fleste har reist hjem og byen er relativt tom. Men både mat og båtbutikker er åpne og vi nyter av godt et utvalg og lite folk.

 

På Torsdag kl 20.00 er det ventet at Frankrike skal presentere en ny nedstengning av landet så vi bestemmer oss for å ligge en natt til for å se hvordan dette utvikler seg. Vi tror det kan være greit å ligge i en havn når en nedstengning trer i kraft.
 

Dessverre har vi helt siden Tyskland og nedover i Europa observert at folk ikke klarer å holde avstand. Vårt opplevde inntrykk er at når maskene ble påbudt eller vanlig så forsvant respekten for å holde avstand hos mange. Det er ikke få ganger vi må gi folk «det onde øyet» når de står helt opp i ryggen på oss.

 

Ombord på Sothis så har vi hele tiden hatt fokus på å holde stor avstand til andre, håndvask og håndsprit når vi har vært utenfor båten, unngå folkesamlinger og selvsagt ikke gå ut om man føler seg syk. Og takk og lov har vi hele tiden vært friske selv om vi har passer igjennom de med utsatte stedene i Europa og Norden. Budsjettet for restaurantbesøk har hittil ikke blitt overtrukket og er så langt nesten ubenyttet. Vi er glade i å gå på fine restauranter og spise god mat, men vi kommer til å være kritiske helt til denne pesten blåser over på en eller annen måte.

 

Vi har jo en fantastisk kokk i Skarpøye!


img_2706.jpg?w=1804

Livet kan ikke gå fort nok for noen

 

29 Oktober 2020, Port Cavalaire, France.

Da har Frankrike bestemt seg for minst en måneds nedstengning og vi har vært på havnekontoret og forhørt oss om båtplass her i Cavalaire den neste måneden. Som vi var inne på i forrige blogginnlegg så virker dette å være en bra havn å ligge i over lengre tid. Vi har fått muntlig beskjed om at vi får ligge her, og skal tilbake på tirsdag for å skrive en kontrakt.

 

img_2671.jpg?w=2048

Kan vi også ankre her?

 

Akkurat nå så vet vi ikke nøyaktig hva denne nedstengningen innebærer for oss, bortsett fra at vi ikke får bevege oss ute på tur mer enn en time pr. dag. Handling kan man selvsagt gjøre etter nedstengning, men vi velger allerede nå å fylle opp forrådet ytterligere med en ekstra handletur. Om det er mulig å ta båten ut på en seiltur innenfor regionen er ennå ikke avklart. Regionen vi er i er ganske stor og om vi får seile så finnes det mange flotte ankerplasser å besøke.

 

Hva som kommer til å skje i havnen er usikkert, men vi håper selvsagt at de holder åpent. Det verste scenario for oss må være om de ber oss flytte på hotell og at havna stenger helt ned. Eller at de ber oss om å pelle oss vekk til et annet sted. Ved forrige nedstengning var det ikke lov å ta båten ut en tur selv om man lå for anker, en pussig regel syntes vi, men vi kommer selvsagt til å følge alle regler.

 

Lockdown dag 1, 30 Oktober 2020, Port Cavalaire, France.

 

img_0754-1.jpg

Denne må ligge i ferdig signert i sekken nå vi går ut.

 

Vår første dag i lockdown, vi har fylt ut og signert de nødvendige papirer som må til for å forlate hjemmet. Vi kan gå turer på maks 1 km. i radius fra båten og med varighet maks 1 time. Det er 24 grader og sol i dag så vi fyller ut våre skjema og går en tur på stranden. Det er absolutt mulig å ha lockdown på verre plasser enn på den Franske riviera så det er ikke synd på oss.

 

img_2680.jpg?w=2048

Ut på tur, maks 1 km.


Vi observerer noen åpne restauranter med folk og båter som kjører ut på tur dette lover jo godt, eller ikke, blåser Franskmenn i hele greia eller har vi misset noen regler? På vår tilmålte gåtur ser vi færre mennesker ute og definitivt mindre biler. Vi treffer også på patruljerende politi som lar oss være i dag, men om en dag eller to så vil de antagelig begynne å sjekke papirer. Vi kommer oss til båten ett minutt på overtid! Vi lover å bruke ett minutt mindre i morgen.

 

img_2684.jpg?w=2048

Skarpøye koser seg i sola

 

Båtskolen går sin gang og El Capitan har en drittjobb i vente. Toalettet på Sothis begynner å gå tregt og det begynner å bli vanskelig å få pumpet ut «business». Er det en ting i båt det ikke bør ventes med så er det å bytte/rense toalettslangene når man merker at ting begynner å gå tregt. Så lenge du løser problemet før du får en forstoppelse så kan du pumpe systemet tomt og demontering av slanger kan foregå uten søl. Om du får en total blokkering så blir jobben mildt sagt en skikkelig drittjobb da hele systemet antagelig er fullt av business. Over tid så vil toalettslanger i båt tettes igjen med avleiringer fra salt, urin samt andre godsaker som passerer.

 

img_2667.jpg?w=2048

Når du ser stakefjær, gummihansker og gummistøvler da er det best å stikke.

 

Det er bare å ta på seg de tykke gummihanskene å starte jobben! En slange kunne resirkuleres med å enkelt banke, stake ut avleiringene, den andre måtte byttes da den hadde en liten skade. Vi hadde heldigvis en ekstra slange i vårt reservelager så nå er det full åpning i systemet igjen! Det er heldigvis sjelden vi må gjøre dette og det er vel 3-4 år siden sist vi byttet slanger. Vi har ikke toalettpapir i toalettet og det bidrar antagelig til lengre slangeliv.

 

Det er fredag kveld og freden senker seg i cockpit samtidig som rosévinen i glasset minsker. Skarpøye disker opp med hjemmelaget pizza og alle synker ned i multimedia verden etter maten.

 

Lockdown dag 1 er unnagjort og nå er det opp til oss og resten av Frankrike å oppføre seg slik at alle kan komme seg videre i livet.

 

img_2692.jpg

Link to post
Share on other sites

Alltid spennende med oppdatering fra dere. Blir spesielt med lock down, men håper dere får det bra. 24 grader høres jo unektelig deilig ut. Kanskje ikke så deilig når septikproblemer må løses. Men som du sier,  ta det før det er blokkert. Da ordner det seg. Godt jobbet

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Skrapte is av rutene her i Son for et par dager siden. Nå koser vi oss i pluss 6,3 grader og RF ute er 94 %.

En skvett eddik i toalettet nå og da vil hindre urinstein. Bruk 'industrieddik' som kommer i rundt 30 % konsentrasjon. Slik man bruker i strykejern, vannkokere, kjeler etc. Dere får det sikkert på et vanlig supermarked. Koster ikke mange kronene for en liter.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord alle sammen :smiley:.

 

Det høres ut som du skal rote rundt i gammel septik @Hulda?

Jeg har foreløpig ikke kikket på septiktanken eller utløpet på denne. På vår Bavaria tømmes tanken kun ved fall prinsipp, og jeg ser for meg at det kan ligge mye gøy igjen i tanken etter noen års bruk. Men den ser ut til å fungere enda. 
 

Vi har benyttet 35% eddik en god stund nå, samt at vi har testet rådet fra Emerald Steel med en skvett såpevann nå og da. Vi tror at det, og at vi ikke bruker toalettpapir, har forlenget periodene mellom hver rens av slanger. Vi smører også pumpestanga med vaselin en gang i uka for en god gli.
 

Her nede har det ikke regnet på lenge og dagtempen er det foreløpig ikke noe å si på. Etter solnedgang sånn i 18.30 tiden synker tempen raskt til 12 grader, og på natten er det rått, men til frokost er det vanligvis 19-20 grader og duggen forsvinner raskt. Det skal sies at frokost på Sothis inntaes i 09.30 tiden :giggle:


Lockdown og stengning av butikker gir en god del krangel i handelstanden. Hypermarkeder som Aldi og Carrefour selger både verktøy,TV, bøker og klær sammen med skinke og melk. Ikke så rart at spesialbutikker som vanligvis lever av dette er sure når de må stenge imens matbutikken øker salget på disse varene. Det snakkes nå om å nekte hypermarkedene å selge varene som ikke er mat.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jepp, tanken skal ut nå i vinter. Er pt på fjellet. Ellers rapporterer fjellheimen 950 moh om oppklarning etter episk regnfall. SW kuling i kastene og pluss 1 grad. Nå forestår et par dager med trefelling og vedhogging. Tørt til høsten 2021. Evig kamp mot mus. Nå begynner jeg å vinne kampen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 2.11.2020 at 10.24:

Jepp, tanken skal ut nå i vinter. Er pt på fjellet. Ellers rapporterer fjellheimen 950 moh om oppklarning etter episk regnfall. SW kuling i kastene og pluss 1 grad. Nå forestår et par dager med trefelling og vedhogging. Tørt til høsten 2021. Evig kamp mot mus. Nå begynner jeg å vinne kampen. 


Vi har en tank som er gjemt et sted bak dusjen, en relativt stor drittjobb bare å komme til å få inspisert. Jeg får ta en titt en dag jeg får stor lyst, eller må!?


Eneste forholdet jeg har til fjellheimen er klar stjernehimmel den gang jeg bedrev astrofotografering på hobby basis.
 

Skal jeg bo på fjellet så blir det i varmen og hvor himmelen stort sett er klar.
20027259-C3E7-47EA-906F-673C6652B1D5.jpeg.66bc70dde2c36a76f0d88b689a94f3eb.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bryggeliv igjen!
31 Oktober 2020, Port Heraclea Cavalaire, France.


Båtskolen med minstematrosen går sin gang og de gode rutinene som Skarpøye innførte ved forrige båtskoleperiode i Sverige videreføres med god resultat. Minstematrosen har nå blitt ungdomsskole elev og opplæringsplanen må tilpasses deretter. Timeplanen er, i tillegg til teori, fordelt i praktiske og kreative oppgaver som matlaging, innkjøp, videoredigering, kunst og håndverk etc. Vi har et elev lærer forhold på 1 til 1 så hjelpen er aldri langt unna, heller ikke lærerens strenge blikk om elevens tanker et øyeblikk driver bort fra oppgavene.

 

935199FF-CB68-4052-B041-B7A727B28AFB.jpeg.11ea21ae66ecfec8887daa478d8a6ecc.jpeg
Virkelig?

 

Båtskolen drives ikke etter klokka, vi er kun opptatt av at dagens oppgaver skal løses. Eleven kan velge selv i hvilken rekkefølge fag og oppgaver skal løses i løpet av dagen.

 

Rask og konsentrert jobbing med oppgavene belønnes automatisk med en kortere skoledag, og omvendt om elven ikke konsentrerer seg. På ekstra gode dager med god prestasjon så legges det inn en ekstra belønning. Skarpøye har derfor en meget viktig oppgave i å balansere timeplanen til elevens kapasitet og utholdenhet, samt å veksle mellom teori og praktiske oppgaver for å holde på motivasjonen.

 

9F246149-7E74-4857-99CA-D702495C6D20.jpeg.03bb2f5157a3c8f5e301d61e99467966.jpeg
El Capitan sørger hele tiden for at teknikken i dagens digitale skole fungerer.

It doesn’t work!!!

 

På dagene hvor vi seiler så tilpasses timeplanen i stor grad etter vær og vind samt tilgangen vi har til internet. På disse dagene bidrar også eleven mer i den praktiske delen av å seile en båt samt navigasjon, vær, fortøyning og ankring.

 

Vi har i dag sikret oss kontrakten for 1 måneds opphold her i Port Heraclea Cavalaire. Det er en lettelse at vi har fått denne på plass i disse lockdown tider. Vi takker Neptun for at vi ikke ble liggende lengre i den forferdelig dyre havnen i Port Porquerolles og måtte tilbringe en måned eller mer der.

 

Liten snutt fra området.

Jeg begynner å bli litt mer modig med drona, men mangler fremdeles mange flytimer..

 

Vi hadde en samtale med havnekapteinen om hvordan båtlivet påvirkes av nedstengningen. Han sier at det ikke er noen konkrete forbud for fritidsbåter, men at reglen med 1 km i radius fra hjemmet med 1 times varighet gjelder også for båt. Det innebærer at de fleste ikke engang kommer seg ned til havnen, og langt mindre ut på vannet uten å bryte mot denne regelen. Vi som bor i båten kan utnytte 1 time og 1 km. om vi ønsker, men det vil ikke være særlig respektfullt så vi kommer selvsagt ikke til å gjøre det.
 

1-3 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France

Budsjettet for frem til og med oktober måned er oppgjort. Det er mange måter vise utgifter på, vi syntes det er nyttig å se utgiftene på to måter. Oversikten på de løpende utgiftene gir oss det beste bilde på hvordan vi ligger an hver måned, de totale utgiftene gir oss selvsagt hele sannheten, men det kan fort blir litt mer uoversiktlig.
 

C11F2912-B0DA-48E5-A32D-C350959F66BD.jpeg.8c377584b10b0881f746cb1fba790d59.jpeg8E9D2160-4479-49FA-AD19-7C3E2A9FBE19.jpeg.838944e2b07e8b4a45cc88ab7c80bb79.jpeg

 

Før vi dro på kanalturen igjennom Europa så vurderte vi kostnadene mot å ta sjøveien ned. Det er alltid vanskelige å estimere, men jeg mener å huske at vi kom frem til at sjøveien ville koste 10-15 tusen mindre mindre i forhold til en kanaltur. Kostnadene sjøveien er stor grad avhengige av været, hvor mange havner man er innom og distanse man seiler pr. dag. Vi regnet uansett med å bruke 2 mnd. om vi tok kanaler eller sjøveien. Men nå sitter vi i alle fall med fasiten på kostnadene for kanalturen, og den kan kanskje være interessant for noen:

 

Kr. 30000,- Av/på masting, rigging, lagring, pakking, transport.

Kr. 4200,- totalt i drivstoff.

Kr. 2390,- Vignett for Franske kanaler.

Totalt 36.590,- for vår kanaltur på 8 uker.


Vi slapp heldigvis å frakte båten på lastebil noe som fort ville doblet summen for transport.

 

Selve opplevelsen kan ikke måles i penger, og vi har aldri spurt oss selv om vår forrige kanaltur var verd pengen eller ikke, men vi har snarere alltid sett tilbake på den turen som et høydepunkt i livet. Den korte perioden for 6 år siden hadde garantert ikke stått frem som et av høydepunktene i livet om vi ikke hadde tatt et halvt års pause. Vi har hatt mer glede og samtaler rundt den korte turen enn de siste 7-8 år med hamster liv. Denne gangen tar vi med huset på en lengre tur og gjør mer av det som gleder og inspirerer oss, både nå og senere i livet. Vi har ingen båtplass hjemme, våre fortøyninger er her og nå. 
 

Venting er som frykten, det finnes alltid en god grunn til å…vente, frykte.

 

Dessuten, hadde jeg fått testet denne vaskemetoden hjemme?

 

Link to post
Share on other sites

Takk igjen @Tom Rør nå i lockdown skjer det ikke så mye her dessverre, men det er jo litt av poenget. 
 

Takk for det @Ask ruten vår fra Travemunde til Port St. Luis har etter sigende ca. 280 sluser, men vi har ikke ført et nøyaktig regnskap. Hvis jeg skulle tippet antallet så hadde jeg sagt nærmere 1000, det kjennes mer som 1000 enn 280 for å si det slik :giggle:.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Piss off…!

4-8 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France.

Det er stille dager her i havnen, og ellers i Frankrike skal vi tro nyhetene. Det virker i stor grad som folk respekterer den gjeldene lockdown. Vi møter nå patruljerende politi på hver tur vi er ute å går nå, deres oppgaven er nok å være mer synlig og kontrollere at skjema er utfylt samt veileder de som ikke har sakene på stell.
 

Det ser foreløpig ut som de fleste har tenkt å ha båten på vannet over vinteren selv om noen motorbåter nå taes opp for vinteren. Det er egne firma som tar opp båtene og eierene er tydeligvis ikke deltagende. Håndtering av båt og utstyr går derfor ganske hardt for seg og vi ser at store kjettinger med digre hengelåser slenges flere meter rett ned på ubeskyttet gelcoat og at seil dras på en måte over båt og bom som gjør at de lett får rift og skader.


img_2758.jpg?w=2046

 

Været er foreløpig godt og varmt og i dag 8 november er første dagen vi har hatt regn på flere uker. Vi er selvsagt opptatt av værmeldingene og så langt har både ICON og Arome vært svært pålitelige med bare små endringer en hel uke frem i tid. Inntrykket vårt er at ICON så langt har vært litt bedre på det meste og spesielt best på tiden for været. De siste to ukene har det vært flott båtvær med over 20 grader hver dag. Det skal bli spennende å følge været videre utover vinteren og se om det holder seg like forutsigbart.

 

img_2766.jpg?w=2048

Minstematrosen lærer seg symaskin i kunst og håndverk timen.  
En lue i Sunbrella kanskje?


img_2776.jpg?w=2048

Skarpøye planlegger neste ukes båtskole.


Den nye vaskemetoden demonstrert i forrige innlegg fungerer utmerket på småplagg så lenge man har tilgang til varmtvann og nok vann. Utfordringen er ikke vaskingen men å tørke dette, det er derfor innlysende å legge vaskedagen på en dag med sol. Å vri opp klær er ikke bare tungt men det sliter en god del på klærne også. Vi må se om det finnes enklere måter å grovtørke på. En slik presse som bestemor hadde i gamledager hadde vært utmerket til formålet, bare i litt mindre format.
 

img_0845.jpg

 

Ellers finnes det nymotens saker som dette: https://tinyurl.com/y37azxku

Om noen av dere som leser har flere forslag, eller gode ideer så legg inn en kommentar eller send oss en melding.

 

En båt vi ofte ser her i havna er skolebåten for de som skal ta båtsertifikat her i Frankrike. Alle som skal føre motorbåt med mer enn 6 hk. må ha et sertifikat. Sertifikatet består av en teoretisk og en praktisk del. Det er den praktiske øvelsen vi ser her i havna og føreren skal ha minst to timer ved roret og utføre en del manøvre for å bestå. Standard båtførerbevis gir føreren tilgang til å navigere 6 nm. fra land, med et offshore kurs i tillegg så utvides avstanden til ubegrenset. Så langt jeg forstår så inkluderer beviset bruk av VHF i Franske farvann. Private båter som har seil som hovedfremdrift har merkelig nok ingen krav til sertifikat. Kostnaden varierer mellom 3-5 tusen for std. sertifikat, offshore lappen koster i tillegg 2-6 tusen.

 

img_2759.jpg?w=1492

Skolebåten.

 

Av båtprosjekter så er det ikke så mye å nevne, stort sett så fungerer alle løsningene vi har nå. Vi kunne tenke oss å bygge om eller forbedre dusjrommet for å utnytte plassen bedre, samt lage en bedre løsning på bakveggen enn det Bavaria var i stand til å gjøre. Denne veggen er laget i løvtynn glassfiber med elendig tilpasning. Dusjen har en enorm sitteplate i polymer for store Tyske romper, dvs. 2-3 av NorskSvensk størrelse. Siden vi aldri sitter å dusjer, eller tørker vått tøy der kan denne plassen kanskje utnyttes til noe mer enn vi gjør nå. I dag lagrer vi en stor førstehjelpsveske samt redningsvester og noen toalett artikler i rommet. Bak veggen ligger septiktanken så der må det være en form form tilgang. Vi tenker på saken og kommer ikke til å endre noe før vi har en plan.

 

E4DC762B-7B13-46B2-9CBD-CE2B02CED79A.jpeg.1e363958acd53079191d4abf443998a3.jpeg185C37B5-BFAD-4469-A1DF-960CAD38254A.jpeg.66b0576418402019bb0908c54099f410.jpeg

Dusjen.

 

Som en kuriositet helt på slutten så kan vi nevne at polariseringen mellom motorbåt og seilbåt eiere også eksisterer i Frankrike. Denne herremannen var tydeligvis ikke helt fornøyd med naboen og lot vannet gå høyt og lavt på nabobåten..vi trodde nesten ikke våre øyne når vi så dette.


img_0813.jpg
Om nabobåten ikke er gul nok så…:eek:

(å neida han tisset ikke havet, vi har det på film)

 

 

Note to self; Om fendertauene er våte når det ikke har regnet på en stund så ta på handsker!

:giggle:

 

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Japp, det er helt nesten skummelt hvor ulike folk med samme hobby kan være :nonod:

 

Posttraumatisk stresslidelse, minst :eek:

8-16 November 2020, Port Heraclea Cavalaire, France


Lockdownen går sin gang her nede og vi følger slavisk reglene selv om det er vanskelig å venne seg til å fylle ut et skjema hver gang man skal ut. Etter alle times turene i området så begynne vi å bli ganske kjent i Cavalaire-sur-Mer. Vi kan levende forestille oss trengselen her på sommerstid når alle eierene av sommerhusene og turister fyller opp byen med alle utestedene og den fine stranden.

 

img_3115.jpg?w=2048

Det er mange fine boliger langs strandkanten.
 

img_3028.jpg?w=2048

Aner vi et lys i det fjerne?

 

Nå er alle byens utesteder lukket bak plastikk forheng og vi kan bare tåkete se inn der stoler og bord står stablet opp i håp om at gjestene kommer tilbake. Gatene er tomme og kommunen har tagget fortauene med selvlysende symboler om at masker er påbudt. Det er nesten som å være med i en futuristisk film og man lurer nesten på når den første zombien dukker opp…

 

img_3117.jpg?w=2048

George Orwell var her.


Båtskolen har hatt praktisk opplæring i symaskin, det gikk jo….:cool:

 

 


Med mye innetid så dukker gamle prosjekter opp i solen. Her om dagen fant vi en forlatt LED lys list i en krok oppunder taket. Tanken var engang å ha et koselig LED lys på mørke kvelder isteden for de relativt skarpe taklampene i kabinen, men så tok arbeidslysten slutt og listen ble «glemt» og har siden støvet ned helt til nå. Siden Skarpøye syntes det fremdeles er en god ide med koselige LED lys så er det ikke annet å gjøre for Capitan og minstematros enn å brette opp skjorteermene og starte på jobben.

 

img_1099.jpg

 

Det kom brått tilbake til meg hvorfor prosjektet ble stoppet forrige gang! Å få en strømkabel dratt over til babord side innebærer å demontere hele båten, det føles i alle fall sånn. I fantasien ser jeg for meg at vi løsner hele dekket og innredningen og løfter alt sammen opp i spinnakerfallet slik at vi kan komme til. Jeg ser også for meg å sende Bavaria konstruktøren et verbalt prosjektil via telefon. Alle som har båt vet at er lite prosjekt alltid blir til et stort så snart man har startet på det. I en langtursbåt så er det ingen tomme rom, alt som sirlig er stablet inn i skap og rom må ut for å få plass til å jobbe. Jeg orker ikke forklare mer i fare for å pådra meg Posttraumatisk stresslidelse (PTSD), så her er noen bilder og film fra kaoset…
 


Resultatet ble heldigvis godkjent av Skarpøye, og skal sant sies så ble det riktig koselig :cheers_wine:

 


Ved en gjennomgang av disken fant vi en glemt timelapse fra Gøtakanal i det vi kjører ut fra Söderköping og et par sluser nedover. Ikke så veldig interessant kanskje, men artig å se igjen for oss. Det føles ut som en evighet siden vi var Söderköping 14 mai 2020.

 

 

Link to post
Share on other sites

Marknadsdag i Cavalaire – sur – Mer.

18 november 2020 gästhamnen Cavalaire – sur – Mer

 

Vi ligger fortsatt vid kaj på grund av den ”Lockdown” som är ett led i Frankrikes strategi mot höga smittotal i Covid -19. Förutom de råd som ALLA verkligen borde hört vid det här laget behöver vi fortsatt fylla i ett formulär på mobilen om vi ska handla eller nyttja vår timme utomhus för promenader och träning. Vi fyller i alla fylleriövningar och det är konstigt hur fort man vänjer sig. Vårt mantra innan vi lämnar båten låter numera såhär;

 

– Har alla fyllt i formuläret, kryssat i rätt ruta och satt samma tid?

– Har alla med sig mobilen?

– Har alla med sig munskydd?

 

Om hela besättningen svarar ja på samtliga frågor så är vi på G. Det är väldigt sällan samtliga är på G. Alltid är det någon som glömde, något eller alltihopa! 
 

Vi får helt enkelt ha överseende med den gemensamma glömskan, detta är ju trots allt ingen normaltillstånd. Men trots oroliga tider med nya begränsningar och riktlinjer i pandemins kölvatten har vi hittat vår vardagliga vardag och lunk ombord på Sothis.

 

Strax innan jullovet skall minstematros mönstra av och flyga hem till Norge igen. Närmaste flygplats ligger i Nice som ligger ca 11 mil från vår hamn. Vi har inte sett någon busstation eller tågstation i byn, Taxi lyser med sin frånvaro men det verkar som en Uber skulle kunna vara möjligt. 
 

Skulle vi få önska fritt så hade vi verkligen gillat om restriktionerna lättare lite så att vi kunde segla vidare för att i alla fall komma närmare Nice men vi tror egentligen inte detta blir aktuellt. Vädret hade i alla fall hittills, inte varit något hinder för att segla vidare. November har verkligen bjudit på sol, värme och fina vindar. 
 

Vi går fortfarande i short och T- skirt medan fransmännen och fransyskorna är klädda i täckjackor och byxor? Vi tittar förvånade ögon på dem och antagligen funderar de om vi är riktigt kloka som fortsatt tror att det är sommar. Men för oss nordbo har november här varit lika fin som en norsk eller svensk sommar men betydligt stabilare. 
 

I vår lilla by, som nästan börjar kännas som hemma, finns det varje onsdag en matmarknad, bara ett stenkast från hamnen. Eftersom jag är mer eller mindre självutnämnd kock ombord så har jag också mandat att bunkra upp och mina besök på matmarknader runt omkring under vår resa tenderar nästan att närma sig en fetisch hos mig om jag ska vara riktigt ärlig.

 

Att provsmaka en italienskt lagrad parmesan där handlaren skyter om att just han har den bästa parmesan i hela världen och när jag hittar osten med insprängda strängar av tryffel blir jag nästan gråtfärdig av lycka. Att köpa svarta och gröna oliver med kryddblandningar från olika delar av medelhavet och provsmaka olika tapenade blandningar på en liten bit bröd gör mig helt enkelt salig. Att se alla färger och former hos alla färska och fräscha grönsaker och frukter och alla starka korvar och rökta skinkor som hänger i stånden fyller mig med pur glädje.

 

4bb52c6c-9eb6-4b53-94ac-291a6f28dff4.jpg

Matmarknader – en begynnande fetisch hos matrosen ombord.


image.jpeg.54ff06775f25c4c023291373a6de2e5d.jpeg
 

image.jpeg.3207a214e18c16f58adacfec171db49d.jpeg
 

image.jpeg.9fc59469ca95e51df60c3e0aa1629a39.jpeg

Massor att drägla över

image.jpeg.62068f05e6763264094467b0d9cd38bc.jpeg

 

image.jpeg.b7222938fc93cb89dfc1df1a5462d63d.jpeg
Kryddhandlaren är noga med sin posering, av med munnbind og på med smilet

 

image.jpeg.e9ebdf1092fb31a6e239962e82badfad.jpeg

 

Idag har El Capitan och minstematros gått igenom och kompletterat båtens Grab bag. Det fanns inte en enda chokladbit kvar!!?? Det finns en liten film om detta under rubriken, Minstematrosen har ordet i bloggen.

 

Sist men inte minst; 

I morgon för 34 år sedan hände något fantastiskt i mitt liv, då föddes nämligen min son Johan som helt enkelt är den bäste son jag kan önska mig.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack  @Tom Rør


 
Att hålla modet uppe är som jag ser det, enda alternativet . Alla påverkas av nuvarande situation och pandemi, och det gäller att bara göra så gott man kan under rådande omständigheter. Vi är gäster i ett främmande land som är hårt drabbat av  Corona och för oss är det självklart att följa Frankrikes restriktioner. Att ha sol, värme och 25 grader mitt på dagen i November är en fantastiskt bonus! 
Redigert av Skarpöga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...