Jump to content

Prosjekt: Renovering av akterspeil og dørk på Herwa 18


Catosan

Recommended Posts

Da har jeg en aldri så liten oppdatering. 

Det gikk plutselig fort i svingene, og jeg er nå båteier! 👍
 

Har benyttet den siste uken til å lage en «greatest hits» på Finn, der jeg la inn alt som dukket opp som matchet kravlisten (vindskjerm, plass til 7+, påhengs av nyere dato).

 

Fruen ventet til torsdag kveld med å gå inn på listen, og etter 5 min hadde hun forelsket seg i en av båtene.

 

Lettere fjetret spurte jeg hvilken av båtene det var, ettersom listen talte 20+ båter. Og det var en Herwa 18 gitt! 😮
 

Avtalte prøvetur rett før midnatt, og fredag var det inspeksjon og prøvetur i øs pøs regnvær, med svigerfar, fruen og ene guttungen på slep..
 

Skrog, kalesje og interiør var alt i god stand (Ut fra alder), og den var overbevisende på sjøen. Evinrude 115 fra 2007 var nyservet og oppførte seg fint, og i løpet av dagen fikk jeg den til en hyggelig pris, og slo til.

 

Så nå er båtplass ordnet, og det blir henting til helgen. 
 

Så luke i vindskjermen var visst ikke avgjørende likevel😂

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 24 minutter siden:

 

Herwa 18 med 115hk er nok noe annet enn df50a :) 

 

 

vil tro det😉 tok den ikke opp i maks pga været, men den dro lett opp i 26 knop, med masse reserver igjen. Vi var 4 voksne ombord, så det var en fin test det. Ifølge selger kom den opp i 41 knop i fjor med to ombord, men der er ikke jeg uansett. 

Link to post
Share on other sites

hmm.. Da er båten overtatt, og forsøkt hentet. For det ble med forsøket.. 

 

Hentet den i Sætre havn på Hurumlandet, og alt lå til rette for perfekt tur til Nøtterøy i går kveld. Kom en liten nautisk mil, så sa motoren takk for seg. Mistet alt gasspådrag, og den stoppet og ville ikke starte igjen. Endte med at selger fant en kompis med båt, som tauet oss inn til havna igjen. Fikk først brynt oss på å få start på den i 2 timer, uten hell. Det positive med den enorme motorbrønnen på Herwa'en, er at det fint er plass til to mann der :cool:

 

Så nå står båten på henger hos merkeverksted. Teorien er at det har kommet vann i den fastmonterte 70-literstanken, som var tømt i vinter. Den ble ikke fylt opp før besiktigelse, så all kjøring da var med den løse 25-liters tanken. Selger har heldigvis vist seg fra sin beste side, og stått for transport til verksted og skal ta kostnaden såfremt det er vann i bensintanken som er årsaken.

 

Er det noe annet er heldigvis kjøpskontrakten ganske tydelig på tilstanden på motoren. 

 

Så jada, god start på tilværelsen som båteier igjen :thumbsup:  Så nå er det å bruke helgen på å vente på mekaniker, og lage handleliste for alt jeg fant ut at jeg mangler til båten av verktøy, deler og materiell. 

Link to post
Share on other sites

Uff så dumt! Håper det ordner seg raskt og bra!

 

Jeg har vannutskiller klar som skal monteres i min fiskebåt (60 hk påhenger) for å nettopp unngå slikt. Husker ikke hvem det var som snakket om det her inne, men jeg gikk til ebay og kjøpte vannutskiller for bensin til noen hundrelapper. Noe slikt: https://www.ebay.co.uk/itm/Boat-Outboard-Fuel-Filter-Kit-Marine-Fuel-Water-Separator-Universal-10-Micron/233059856599

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Dere måtte vente til nå med oppdatering, men det er heldigvis fordi jeg ikke måtte vente på mekaniker :) Lørdag formiddag var han ferdig med rensing av motoren - den var full av vann.. Jeg fikk låne hengeren til Nøtterøy, og båten var sjøsatt kl 20 på kvelden :cool:

 

Så gårsdagen ble tilbrakt i skjærgården, bare avbrutt av eksamen i båtførerprøven (sist jeg eide båt var ikke det noe krav enda).

 

Men det blir prosjektbåt dette her. Selv om båten er veldig bra i skroget og interiøret, er det absolutt ting som må gjøres. 

 

Oppdaget bensinlukt i båten i går kveld, og fant synderen; den innebygde tanken lekker.. :headbang: Ligger en desiliter i skottet under tanken.

 

Heldigvis er det knusktørt bak i båten, der batteri og reservetank er. Så i kveld skal den innebygde tanken tømmes og fjernes. Ser heldigvis tålelig greit ut, ettersom den er ettermontert. Bilder kommer underveis.

 

Har også "ordnet" kalesjen. Selger mente den måtte sys om eller byttes, ettersom den ene glidelåsen bak ikke gikk ordentlig opp. Det var bare en "tann" som hadde vridd seg ut, og ett minutt med leatherman fikset den saken. Og det har han slitt med i 2 sesonger, slik jeg forsto ham.. :giggle:

 

 

Dermed er listen etterhvert slik:

  • Bytte/fjerne innebygget bensintank
  • Skrubbe båten ren utvendig og innvendig, etter mye mekking ser den ikke helt fresh ut..
  • Gå over/utbedre drivstoffsystemet - Skal også installere vannutskillingsfilter mellom tank og motor (i tillegg til det som er i motoren)
  • Gå over/utbedre el-anlegget -  det fungerer, men det er en del kabelender forseglet med tape, og litt kabelsalat under styrekonsollen
  • Bytte glidelås på et par puter
  • Justere gasspådrag - mye dødgang på gasspådraget, tipper slark i vaieren. Jeg har funnet feelingen med den, men fruen er ikke i nærheten
  • Bytte til hydraulisk styring - Dette er foreløpig mer ønske enn behov.. Den originale teleflex'en fungerer, men jeg vil ha kortere svingradius og muligheten til å slippe rattet. 
Link to post
Share on other sites

Bilde av den gamle damen er nødvendig:

77489257-DC81-430A-BCE1-3386B6E90D0D.jpeg.8dbcda5cb824c46f811593cfa535ae56.jpeg

Fikk ikke ut tanken i går - med 29 grader i skyggen ble tempoet heller labert. Fikk tømt hulrommet under tanken, og tappet 10 liter fra den. Men utstyret var for dårlig, så det tok en evighet.


Men jeg har inspisert en del mer, og funnet rekkefølgen for hvordan jeg skal demontere innredningen rundt tanken. 

1C53E028-49AB-4135-B771-1C13635A009E.jpeg.c3c009fd28dfc36f4e3602dfaf77292e.jpeg

tanken under sitteputen. 


F6D4E3A2-D9FF-4D6F-8442-3EA7C5FDA4AD.jpeg.10dca5e32585c949ace31a5db6802195.jpeg

innenfor skottet; lufting og påfylling.

 

i kveld eller torsdag er planen å ta ut innredningen, og få ut tanken. Skal benytte gjennomføringen til drivstoffslangen for å tappe resten av tanken først. 

 

0258B35A-0A46-4ECD-B7E6-D60BF5C898A7.jpeg.3060b3c7b3df22fff34ee04fc4c21896.jpeg


men jeg lurer på om selger visste om dette, og fant ut at det ble for mye jobb og dermed solgte båten. For jeg synes sitteputen over tanken satt litt dårlig på. Den vippet på toppen av tankmåleren og slangetilkoblingen..

 

 Etterhvert fant jeg årsaken - listen i forkant av sitteputen, som den skal hvile på, lå på ene hyllen, demontert.. hmmm.. folk gjør rare ting, men dette var mer spesielt.

32F6711D-0349-484D-ACCC-771848D97E47.jpeg.d4d1d3605fdef0c10e513d8d60ba2fe1.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om det er hull, eller om det bare er lekkasje i toppen der slangene går inn og måleren sitter, og lekkasje kommer når tanken toppes...?

 

Jeg har ikke hørt at bensintank i stål eller alu tæres,  men det kan jo være at det er vanlig.

 

For øvrig en meget pen Herwa 18! 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

hmm.. Tar ut tanken uansett, så får gutta på Vrengen Maritime se på den når motoren skal ha service etter sesongen. Båtbrannen i Holmestrand i dag er en påminnelse på farene med drivstoff i båter, så jeg tar ingen sjangser. Kommer ikke til å gjøre noe med tomrommet etter tanken utover en god vask, slik at den kan settes inn igjen når/hvis jeg blir trygg på den. 

 

Har også tenkt tanken om lekkasje fra gjennomføringene utenpå tanken. Var litt fuktig smuss rundt tankmåleren, men ellers ingen "smoking gun".

Link to post
Share on other sites

jada, skal gå fint å få den ut. Tar ut sidehyllene først, så er det bare 14-16 bolter på skottet, så er det løst. Høyttalerne i skottet skal kobles fra uansett, de kablene skal trekkes på nytt til høsten.. Bortsett fra drivstoffslangen, er alle kabler/ledninger alt for lange, og bukter seg i alle kriker og kroker. 

 

Deretter er det bare å skru ut metallstroppene, fjerne treblokken og løfte ut tanken. Jeg skriver "bare", men regner med det tar et par timer dette her.

Link to post
Share on other sites

Tappet 45 liter fra tanken i går kveld. Fremdeles er det 10 liter igjen ca. Når jeg tok ut bensinslangen fra tanken, så oppdaget jeg at sikafleksen eller hva enn som er benyttet, var sprø og helt løs. Skruene hadde egne pakninger, men på den ene manglet den selvfølgelig. Kan absolutt være kilden til lekkasjen. 
 

nå er hyller og skott tatt ut, og i denne omgang gjenstår det bare å tømme tanken helt, ta den ut, rense godt under, og så sette tilbake skottet og hyllene. 
 

F27F1D32-D815-411C-AF09-A85592DA9A14.jpeg.2dfdd0151052812ebd539243c58aa85c.jpeg
 

andre prosjekter får vente til høsten. 

Link to post
Share on other sites

I går kveld hadde jeg enda en god økt i båten. 

Fikk tanken ut, og det gikk egentlig ganske greit. Men utfra hvor godt formen på den følger skroget, er det enten veldig bra utført retrofit av en tidligere eier, eller så er den original fra båten var ny. Uansett, ute er den. 

 

20200617_194045386_iOS.jpg.7dad87a367bda2426e5475be6f614981.jpg

Fant høyttalerkabler med sukkerbit under tanken, nedsenket i den bensinsuppa som lå i bunnen. Så godt å få tanken ut og renset ordentlig. 

 

20200617_211832310_iOS.jpg.d07a369bb55bc354c60a263ddf6a70bf.jpg

Etter første vaskerunde, uten skrubb.. Må la det luftes ut litt vaskekjemikalier før jeg kan vaske mer..

 

20200617_211808951_iOS.jpg.360d858de930293eaff31b02bb5f7544.jpg

Interiøret remontert. Beklager bildekvaliteten, blidet ble tatt i 23-tiden.

 

Etter vasking og remontering fant jeg ut at det dessverre er mer jobb.. Det jeg trodde var et par svettedråper i det fremste skottet (er 27-29 grader i skyggen her om dagen, så svetten renner) var dessverre vann, som "svetter" inn gjennom skroget. 

 

Dette er sannsynligvis ikke tidligere eieres synder. Hadde masse hjelp til å få båten på vannet på lørdag, og i iveren klarte en av hjelperne mine å dytte båten så den hoppet sidelengs av kjølrulla på hengeren.. Det så ut som det bare hadde skrapt av bunnstoff, men ser nå at også gelcoat ble skrapt av og glassfiberen har fått seg en trøkk..

 

Samler seg ca en desiliter før det stopper. Når uhellet først er ute og slikt skjer, så er det greit at det skjedde foran dobbeltbunnen.. 

 

Så da blir det å ta båten opp en ukes tid, og pusse ned, bygge opp med epoxy/glassfiber, påføre gelcoat og påføre bunnstoff.

Tenker jeg skal kjøpe meg et west system kit, det så  ut til å være en god pakke med nok av alt til denne fiksen.

 

Det verste er at jeg synes dette er litt kos også :crazy:

Link to post
Share on other sites

@index, sjekket litt om gelcoat og epoxy, for det hadde jeg ikke fått med meg.. Tenkte ikke over at gelcoat er polyesterbasert.. Når jeg har jobbet med glassfiber før, har det vært til prototyper og skalamodeller, og da er det ikke gelcoat jeg har dekket det med..

 

Fant denne her: https://www.epoxyworks.com/index.php/applying-polyester-gelcoat-over-epoxy/

Hemmeligheten ligger visst i å la epoxy'en herde skikkelig, så våtslipe overflaten for å lage et godt underlag for gelcoat. Så jeg må nok revidere planen om å pusse ned dag 1, støpe dag 2 og så gelcoat dag 3.. Merker at jeg tidligere har hatt altfor god tilgang på dødtid/herdetid :worry: 

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg har støpt før, så føler jeg meg som komplett nybegynner igjen nå. Reparasjonsstøping er ikke det samme som å støpe modeller på plugg eller i form, og jeg har ikke støpt på båt før. 

 

Tenkte på epoxy fordi da vet jeg det fungerer, uansett hva jeg finner når jeg skraper vekk bunnstoffet.. Ser ikke ut som den er reparert i baugen/kjølen tidligere, men den er tross alt 50 år gammel.. LEste litt mer om epoxyprimer, og det vil jo være en raskere løsning enn gelcoat ja, leste også at bunnstoffet fester best hvis det påføres mens primer fremdeles er klebrig. Stemmer det? Da er mye herde/tørketid spart :)

 

Men hvis jeg heller går for polyester, så er selve arbeidet forholdsvis likt? Hva skal jeg påføre utenpå selve glassfiberstøpen da? Gelcoatsparkel? Egenmikset polyestersparkel? 

 

Det er noen mindre sår over vannlinjen jeg også vil ta når jeg først er i gang. De er ikke gjennomgående, og det ser ut som glassfiberen er hel og god. Der ser jeg for meg å bare bruke polyestersparkel + gelcoat (Gelcoat fulgte med båten)

 

Er det forresten mulig å støpe glassfiberen vått i vått, eller blir det for tykt i baugen/kjølen, og dermed for mye varmgang til at dette er lurt?

 

 

Link to post
Share on other sites

Catosan skrev 58 minutter siden:

, leste også at bunnstoffet fester best hvis det påføres mens primer fremdeles er klebrig. Stemmer det? Da er mye herde/tørketid spart :)

Ja, det stemmer. Mens siste strøk primer ennå er klissent legger du et strøk hardt bunnstoff. Det vil gi perfekt heft slik at det ikke løsner av flak med bunnstoff når du høytrykkspyler båten på høsten etter opptak. Legg på et strøk eller to med selvpolerende mens det harde ennå er ferskt (samme dag).

 

Catosan skrev 58 minutter siden:

Men hvis jeg heller går for polyester, så er selve arbeidet forholdsvis likt? Hva skal jeg påføre utenpå selve glassfiberstøpen da? Gelcoatsparkel? Egenmikset polyestersparkel? 

Støp med polyester og csm, det er billigst, raskest og mer enn bra nok. Utenpå kan du enten legge på topcoat (gelcoat iblandet voks), eller rett og slett bare flere strøk med epoxygrunning. Det duger det også. Etter boka skal du visstnok legge gelcoat/topcoat etter støpereparasjon, men hvor viktig det er kan jo diskuteres. 

 

Catosan skrev 58 minutter siden:

Det er noen mindre sår over vannlinjen jeg også vil ta når jeg først er i gang. De er ikke gjennomgående, og det ser ut som glassfiberen er hel og god. Der ser jeg for meg å bare bruke polyestersparkel + gelcoat (Gelcoat fulgte med båten)

På slike sår bruker du kun gelcoatsparkel i riktig farge og sliper blankt etterpå. 

 

Catosan skrev 58 minutter siden:

Er det forresten mulig å støpe glassfiberen vått i vått, eller blir det for tykt i baugen/kjølen, og dermed for mye varmgang til at dette er lurt?

Du støper vått i vått. Hvis du skal støpe veldig tykt bør du gå langt ned på herderprosent, særlig nå som det er så varmt.

 

Litt bilder av dette her gjør at du kanskje får noen mer konkrete råd. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar @Komodo

 

Har laget en innkjøpsliste basert på polyester og csm nå. Blir bra dette. 

 

Bilder av skaden som må fikses blir vanskelig, måtte bade for å komme tett nok på.  Så det er fremdeles usikkert omfang frem til jeg får den opp og skraper vekk rundt selve treffpunktet.

 

Skal selvfølgelig ta bilder under reparasjonen :thumbsup: Skal se om jeg får tatt bilde av de mindre sårene høyere opp på baugen i kveld. 

 

Var utpå i går og testet båten litt, var såvidt en krusning utpå. Erfaringene så langt mtp sjøegenskaper, er at den som ventet er hard når jeg får bølger/hekksjø rett på. Synes den fort "tar av" og hopper på bølgen, kan bli litt hardt med passasjerer.. For sikkerhets skyld gikk jeg over alle bolter og skruer i sittebenkene etter turen:wink:  Må finne feelingen med trimmen, så blir det nok bedre. Men med bølger på tvers oppfører den seg fint i plan. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har vært litt stille nå, har hatt mye krøll med motor.. synes den gikk ujevnt og fikk heldigvis tatt en sjekk på den hos Vallø Båt. Viser seg at hjernen i motoren er skadet, og må byttes. Motoren lader batteriene med 17,5 volt 😳 Hadde heldigvis klausul om dette i kontrakt, pga en liten «bug» som vi visste om. Kjente ikke Evinrude godt nok, så jeg stolte på verksted og selger såfremt vi fikk med en klausul.
 

24.000 er prisoverslaget på ny EMM.. Selger ønsker prisreduksjon som løsning, og nå har jeg brukt såpass tid på båten at jeg ser på det som greit.

Vurderer å selge motoren som delemotor til høsten, og kjøpe en bedre motor (70-90hk suzuki/honda/yamaha) etter sesongen. 
 

Midlertidig løsning for å bruke båten i sommer er å koble fra lading, og benytte lading i havna istedenfor. Skal fungere fint på dagsturer, med 2 stk 78Ah batterier og svært lite utstyr ombord som trekker strøm. 

 

Har også sett på styringen. Den er transommontert, men er den montert riktig?
8C0BBFD1-1551-492B-8589-305EA32736B3.jpeg.8d768924c539060108479f82e585367b.jpeg8C0BBFD1-1551-492B-8589-305EA32736B3.jpeg.8d768924c539060108479f82e585367b.jpeg

 

Det er halvannen cm bevegelse i mutteren under ratting. Skulle ikke mutteren vært på andre siden av festet? Hører med til historien at det er veldig skjevfordelt styring, med under 20 grader til babord, og over 50 grader til styrbord. 
 

Finner ikke noe særlig gode ressurser på transommontert styring.. 

CE021F97-555F-4840-BFDA-887E38A2F737.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...