Jump to content

Feil på dybdemåler


Onkel Roger

Recommended Posts

Jeg har en dybdemåler fra B&G som har sluttet å fungere. Jeg tror det er giveren det er noe galt med. Måleren fungerte fint i fjor men begynnte etterhvert å falle ut. Nå gir den ikke utslag i det hele tatt.

 

 

Så utfordringen til alle kompentente brukere av forumet. :lol: :lol: Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut av dette?  Eller må jeg krype til korset og bestille ny giver hos importør :cheers:. Jeg tør ikke tenke på hva det koster. Pluss oppttak, for å skifte giver.

 

:puke:

Link to post
Share on other sites

Kansje ett dumt förslag, du har förmodligen redan gjort det!

 

men börja med att checka alla ledningar, kontakter, så att du inte har avbrott

någonstans. koppla bort givare/instrument o kontrollera själva ledningen!

Ofta är det fel her!

 

om den är hel, så skulle jag pröve o låna ett instrument, om det är möjligt

för att se att felet ligger i givaren!

 

 

Skulle samtidigt passa på o ställa en fråga till Forumet, hur kalibrerar

man enklast sitt ekolodd, jag har veldig 'dyig' botten under min båtplass,

svårt att manuellt mäta exakt djup! O sen vet jag ju inte om ekolodet

mäter mot 'toppen' av dyn eller en bit ner der botten blir mer kompakt!

Hur gör jag?

Link to post
Share on other sites

Pluss oppttak, for å skifte giver.

 

:cheers:

Du er sikker på at skifte av giver krever opptak ? På de loddene jeg har hatt, har det vært en hylse som er plastet fast i skroget, som det har vært en plugg med giveren på som jeg stapper ned i den hylsa igjen. Har vært levert med blindplugger. I såfall, smør blindpluggen med Zalo eller lignende og skift den " i en håndkjapp vending". Du får det til uten å fylle skipet med vann ( teoretisk i alle fall )    :puke::lol:

 

 

MVH

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Det finnes lodd med givere av begge sorter ...

 

Og hvis du skulle være så heldig å ha den typen som kan skiftes mens båten ligger i sjøen, så kan det jo være en god ide å gjøre jobben etter å ha lagt båten i en grunn strand   -   liksom litt mer betryggende der enn med 700 meter under kjølen   :diving

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

landstøm og en kraftig 220 V lensepumpe lånt av en-eller-annen er vel kjekt å ha ved slike reparasjoner. Filler og vannfast fett samt treplugger er helller ikke av veien.

 

Rart det forresten, lurer på om alle EGENTLIG er klar over hvor store lekkasjer som kan tettes midlertidig med disse ingrediensene. Har alltid en tube eller 2 med sikafleks, en fettpatron eller 2, noen filler og treplugger med. Stor forskjell på 150 l timen og 12 liter i timen, særlig hvis vannet har stigi litt, kortslutta det elektriske og dermed satt lensesystemet ut av drift. Da er den gammeldagse pøsen god å ha.  - For de færreste båter i dag leveres vel med manuelle lensepumper, som etter mitt syn man trenger minst 2 av... ?

 

MVH

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Suzuki,

 

Du har vel hørt om verdens beste lensepumpe?

 

En livredd mann med en pøs !!!

 

Den fikk jeg også oppleve en gang i praksis: jeg skulle slepe to båter fra Egersund, rundt Jæren til Stavanger. Jeg hadde begge båtene i tandem, og etter som vi nærmet oss Feistein gikk den nærmeste båten over til å minne stadig mer om en U-båt  :diving

 

Jeg gikk i sirkel og fikk satt båteieren ombord med en 12-liters pøs  -  og da vi kom inn i le var båten hans betraktelig lettere  :cheers:

 

Men for skifte av ekkoloddgiver ville jeg heller enn allverdens pumper og plugger passe på å ligge på grunt vann, gjerne stå på grunn i en strand for den del.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å skulle stille noen sikker diagnose her, men i og med at den gradvis har sluttet å fungere høres det ikke usansynlig ut at det er dårlig kontakt et eller annet sted.

 

Vil tro at dårlig kontakt er en langt hyppigere årsak til svikt enn at selve giveren ryker.

 

Jeg ville startet med å gå over alle ledninger/kontakter. Er det et frittstående instrument eller sitter det i et nettverk? Hvorfor tror du at det er giveren det er noe feil med?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å skulle stille noen sikker diagnose her, men i og med at den gradvis har sluttet å fungere høres det ikke usansynlig ut at det er dårlig kontakt et eller annet sted.

Eller at giveren ganske enkelt er begrodd på undersiden  -  noe som også er velkjent ...

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Jeg skal sjekke på nytt om det er mulig å ta giveren ut uten å ta båten på land.

 

Til Posseidon, det er vanskelig å gå opp på en strand med en dybde på på 2,30m. Men ideen var god.

 

Til Suzuki Ja jeg har faktisk to manuelle pumper ombord med god kapasistet, tar ut logg giveren av og til uten å senke skuta, kommer faktisk ikke så mye vann inn.

 

Ja jeg har sjekket ledninger fra giveren til instrumentet. Ingen tegn til brudd eller dårliger overganger.

 

Instrumentet er kobblet sammen i nettverk. Alle andre verdier leses av deriblandt vanntemp. Som kommer fra nettopp denne giveren.

 

Jeg har en mistanke om at det kan ha noe med kalibrering å gjøre. Har en manual som er på samme tykkelse som Bibelen minst..... :headbang: Har foreløpig ikke blitt noe klokere.

 

Båten har blitt tatt opp og er glatt som en barne rumpe under :cool: altså ingen problemer med groe.

 

Er det noen med ingående kjennskap til kalibering av slike instrumenter?

 

Kan kalibrering hjelpe? Det finnes Stein bunn, sand bunn, gjørme osv..... Men det burde allikevel være en enkel sak å få målt avstand mellom giver og bunn eller... :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Er det noen med ingående kjennskap til kalibering av slike instrumenter?

 

Kan kalibrering hjelpe? Det finnes Stein bunn, sand bunn, gjørme osv..... Men det burde allikevel være en enkel sak å få målt avstand mellom giver og bunn eller... :headbang::confused:

Jeg har dessverre ingen inngående kunnskap om kalibrering, men stiller meg vel tvilende til at dette kan være feilen - dersom apparatet har fungert glimrende før.

Dersom kontaktproblemer ikke er årsaken, så gjenstår du vel egentlig bare med 2 muligheter. Feil på giver, eller feil på mottaker.

Når det gjelder giver, så skal du kunne høre om denne sender signaler. Legger du hodet inntil så skal du kunne høre små tikke/knitrelyder. Kanskje vanskelig med giver under vann... :confused:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder giver, så skal du kunne høre om denne sender signaler. Legger du hodet inntil så skal du kunne høre små tikke/knitrelyder. Kanskje vanskelig med giver under vann... :confused:

 

Hei Lijanka, takk for svar. Det knittrer/tikker som bare det.

 

Er det da mottaker delen som kan være defekt :headbang:

Link to post
Share on other sites

Känner du någon som har samma instrument?

 

du kunde ju lagt dig jämte ngn kompis o dratt ett par ledningar över eller lånat

en givare! om det är av den typen!

 

B&G skall ju vara bland det beste som finns på marknaden! (fritidsbåtmarkn!)

 

Det låter ju faktiskt som det är givaren som är kass!

 

Eftersom de sitter i nätverk,är det då möjligt att koppla till en PC

o  läsa vilka uppgifter resp givare sender?

Ungefär som NMEA-meningarna från GPS'n!

 

Ta oxo o ring B&G service, det kan vare ett enkelt fel som inte koster mange

kroner o reparera!

 

Jag hade en gång en givare till en Silva sumlogg elektroniska varianten som hade

lagt av! O det var ngn enkel diod el likn, som hade lagt av, kostade bare någre

kroner o få bytt, tydligen veldi enkel teknikk i en logg iallafall!

Det koster ju inget o fråga, kan ju vara ett kännt fel!!!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tippe på at denne ikke mottar signaler av en eller annen grunn. Nærliggende er det å tenke på kontaktproblemer - sannsynligvis i overgangen mellom giver og mottaker. Nå kjenner ikke jeg til akkurat dette ekkoloddet, men jeg ville blitt svært overrasket dersom feilen ikke var en eller annen kontaktfeil. Jeg tror jeg ville sjekket dette VELDIG nøye før jeg begynte å konsentrere meg om mottakeren.

 

Jeg ville også målt spenningen frem til mottakeren, for å forsikre at apparatet ikke får under 11,5 Volt (tror mange begynner å svikte ned mot 11 Volt - men det er det sikker mange her som vet MYE bedre enn meg...)

 

Noe mer tror jeg ikke jeg kan bidra med. Håper du finner ut av det!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tippet på kontaktproblemer som flere her har nevnt.  Sjekk det enda en gang med multimeter så kan du spare deg for mye bryderi.

 

Groing er ikke aktuell problemstilling. Dette er ikke et skovlehjul til en logg, men en enhet som sender ut meget energirike pulser med frekvens på  flere hundre tusen Hz.  Den går gjennom marg og bein for å si det sånn.

 

Hjelper ikke sjekking av ledninger, så prøv å få tak i et nytt instrument. Virker det ikke bedre etter denne runden heller, så belag deg på å skifte giveren - som selvfølgelig koster skjorta.   :headbang:

 

Kalibrering tror jeg ikke gjøres. Ikke annen kalibrering enn å sette offset verdi i forhold til kjøl eller vannlinje avstand fra giveren.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Groing er ikke aktuell problemstilling. Dette er ikke et skovlehjul til en logg, men en enhet som sender ut meget energirike pulser med frekvens på  flere hundre tusen Hz.  Den går gjennom marg og bein for å si det sånn.

 

Lotus

Jeg har dessverre ikke det nødvendige medisinske grunnlag for å mene noe om hvordan ekkolodd går gjennom marg og ben  -  det er trolig også en marginal anvendelse av marine ekkolodd   :confused:

 

Men at groing på svingeren er en hyppig årsak til dårlige signaler, det trodde jeg ærlig talt at en energisk båtmann som Lotus var kjent med.  :headbang:

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg var ikke kjent med at groing er en hyppig årsak til dårlige signaler. Jeg har aldri hørt om det før. Selv er det min første sesong med ekkolodd. Dere med mange års bruk av ekkolodd får unnskylde meg. Dere har vel merket problemet de fleste av dere.

 

Nå får ikke jeg groe direkte på giveren, da den er feste innvendig. Men selv innvendig har den intet problem med å trenge gjennom både epoxy, skrog, primer, bunnstoff og groe og likevel gå 100 meter ned for så å reflektere, men jeg kan vel anta at det blir verre sent på sesongen?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men selv innvendig har den intet problem med å trenge gjennom både epoxy, skrog, primer, bunnstoff og groe og likevel gå 100 meter ned for så å reflektere, men jeg kan vel anta at det blir verre sent på sesongen?

 

Lotus

Nei, jeg tror ikke det.

 

Har hatt innvendig giver i flere år, båten på vannet hele året men har aldri observert noen forsjell.

Link to post
Share on other sites

Angående groe på svinger viser jeg eksempelvis til håndboken for Furunoloddet som står ombord hos meg:

 

http://www.furuno.no/files/documents/ome23...80g_fcv581l.pdf

 

Som man ser i kapittel 4.3:

 

"Transducer Maintenance

Marine life on the transducer face will result in a gradual decrease in sensitivity. Check the transducer face for cleanliness each time the boat is dry-docked. Carefully remove any marine life with a piece of wood or fine-grade sandpaper."

 

For ett av de mindre ekkoloddene, til hobbybruk:

 

http://www.furuno.no/files/documents/ls-4100(3).pdf

 

Skriver man omtrent det samme i kapittel 3.3:

 

"Giver Vedlikehold

Groe på giveren vil gradvis minske følsomheten. Kontroller giveren hver gang fartøyet er på land. Fjern forsiktig groen med et stykke treverk eller fint sandpapir."

 

 

Etter som Furuno er blant de helt dominerende selskapene innen profesjonelle ekkolodd tillater jeg meg å tro at de har gode grunner for å skrive som de gjør.

 

Men samtidig tilsier vel sunn fornuft at en som stort sett bare bruker ekkoloddet for å finne ut om der er vann under kjølen  -  han kan ha temmelig meget begroning før han mister ekko.

 

Dermed regner jeg med å ha underbygget en realitet som også er vel kjent fra praktisk erfaring med diverse ekkolodd.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Dette med groe på ekkoloddgiver,  så har jeg en liten historie. Jeg var i USA på jobb for et par år siden og besøkte selvsagt en båtutstyrsbutikk. Når jeg skulle betale i kassen for det jeg hadde kjøpt så fikk jeg en liten flaske med bunnstoff for ekkoloddgiver. De hadde en kampanje for dette produktet og delte ut prøver. Når jeg kom hjem og hadde båten oppe, så rengjorde jeg giveren og smurte på bunnstoffet. Det virket! Siden den gangen har jeg brukt dette, har forsatt litt igjen til årets sesong. Jeg har senere ikke sett noe lignende her i landet, kanskje noen vet om dette?

 

MVH  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på ekkolodd, og skal heller ikke gi meg ut for å være det, men har vært borti mange typer ekkolodd siden jeg så og si er "født og oppvokst" i båt. Vi har alltid hatt en eller annen type ekkolodd i disse båtene (mine forldres og egne båter). Har derfor tilegnet meg noen kunnskaper om hvordan disse fungerer - og hva som kan gå feil...

Ta opplysningene for hva de er verdt...(kanskje f.eks Lars H. som jo ER en elektronikkmann kan bidra med mer kunnskap?!)

 

Et ekkolodd sender lydsignaler ned mot bunnen - og alt annet som befinner seg under båten.

Disse har typisk en svingning på 30 - 200 kHz. I og med at dette er lydsignaler så fungerer giveren som en høyttaler (som sender signaler ned) og som en mikrofon (som "lytter" til lyden som blir reflektert tilbake). Tikkingen / knitrelyden man kan høre fra svingeren skyldes at ekkoloddet ikke sender lydbølger kontinuerlig, men pulserende. Typisk her tror jeg er opp mot 10 "sendinger" i sekundet. På engelsk kalles dette for Pings. Husker dere filmen "Rød Oktober" med Sean Connery? Her skulle de verifisere avstanden til en annen ubåt. "Send one ping - one ping only.." sa Connery på sin spesielle måte...(kul kar  :flag:)

Jeg tror...(!) også at senderen fungerer fordi den får tilsendt litt "ulik" volt (små variasjoner av spenning) - som den deretter gjør om til lydbølger og sender avgårde. Men her er jeg litt på tynn is... Hadde vært gøy dersom det var en ekspert blandt oss!

 

Lydbølgene går deretter gjennom materiet (vannet) til de møter en annen materie - som gjør at de blir slynget/reflektert tilbake til svingeren. Avansert elektronikk i mottakeren sørger for å skille ut hva som er fisk, bunn etc. Tidsaspektet bestemmer avstanden.

 

Man snakker også om strålebredden på ekkloddet. De kraftigste signalene er de som går i midten (rett ned) og signalene blir svakere ut mot "siden". Der signalene er 50% så sterke som de som går rett ned er grensen for strålebredden. Distansen fra midten og ut dit er altså strålebredden(klønete skrevet og forklart ser jeg - men det skyldes at jeg ikke er noen fagmann).

 

Ser at mange før (andre strenger)har klaget over at ekkoloddet blir dårligere jo høyere fart man har, men dette er da helt naturlig ut i fra det jeg har skrevet ovenfor. Med øket fart så blir det færre lydbølger på ett område (i og med at senderen ikke sender kontinuerlig - men med "pings"). Dermed blir det man ser på skjermen mer unøyaktig.

Her kommer også støy inn i bildet, da ekkolodd sender lydbølger... Lyden fra propell, gear osv osv KAN skape problemer (inteferens). Spesielt gjelder dette for den nedre del av frekvensområdet (50 kHz). I tillegg har man dette med økt luftbobler i vannet, noe som er det "værste" som finnes. Lyd går dårlig gjennom luft i forhold til fast materie (og i groe kan det være mye luft - se innlegg fra Poseidon). Alle som har dykket vet hvor fort og godt lyden blir transportert gjennom vann!

Altså: Nøyaktigheten av et ekkolodd er proporsjonalt med hastigheten. Lavere hastighet = større nøyaktighet.

 

Feilkilder : LUFT - luftbobler, turbulens, propell (som pisker opp luft)

AKKUSTISK - motor, gear, aksling, generatorer, hydrauliske pumper osv osv.

ELEKTRISK: Dårlig jording, kontaktfeil, elektriske vinsjer + sikkert mye mer

 

Det er mange mulige feilkilder til dårlig signal altså...!

 

 

Håper ikke jeg har kjedet dere altfor mye nå... :seeya:

 

Uansett - rådet til Tigergutt som har mistet alle signaler fra giveren (men denne sender signaler i og med den "tikker") - sjekk kontakter/koblinger, og dobbelsjekk disse...

Link to post
Share on other sites

Takk for en interessant kommentar Lijanka,

 

Jeg er enig med det aller meste du skriver, men av mangel på eksakt kunnskap må jeg reservere meg mot en enkel setning: "Altså: Nøyaktigheten av et ekkolodd er proporsjonalt med hastigheten. Lavere hastighet = større nøyaktighet. "

 

Prinsippet er greit, men at der skulle være noen proporsjonalitet kjenner jeg dessverre ikke til.

 

Men at luft dreper ekko  -  derom hersker ingen tvil! Man kan jo se hva som skjer på skjermen når man begynner å bakke, og propellvannet kommer innunder båten! Man ser også tydelig når man krysser kjølvannet til en annen båt; selv om den andre båten passerte for flere minutter siden, så ligger der fortsatt en stripe med luftpisket propellvann som viser helt tydelig på ekkoloddskjermen.

 

Fra min tid på dynamisk posisjonert boreskip, hvor hovedposisjoneringssystemet var basert på akustikk, vet jeg at posisjoneringen kunne gå totalt "bananas" hvis vi fikk akterlig vind. Det samme kunne skje når vi fikk store supplybåter opp langs siden og disse begynte å piske luftbobler inn i sjøen rundt oss.

 

Som Lijanka ellers påpeker: samme svingeren brukes både til utsending av signal og til mottak av signal. At det sterke signalet som sendes ut kan gå gjennom både det ene og det andre, derom hersker ingen tvil. Men ekkoloddet får ikke gjort jobben sin hvis ikke det svake retursignalet fanges opp av den samme svingeren  -  og det er her problemene oppstår hvis den aktive flaten på svingeren har groe.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med det aller meste du skriver, men av mangel på eksakt kunnskap må jeg reservere meg mot en enkel setning: "Altså: Nøyaktigheten av et ekkolodd er proporsjonalt med hastigheten. Lavere hastighet = større nøyaktighet. "

Denne påstanden trekker jeg også uten forbehold tilbake. Fingrene gikk litt raskt på tastaturet... Jeg har ingen god dokumentasjon på at dette er tilfellet.

Men det jeg vil hevde er:

 

"Det er en klar sammenheng mellom hastighet av fartøyet og nøyaktigheten av det som vises på ekkoloddet. Lavere hastighet = større nøyaktighet."

 

Hilsen Lijanka

-som mener påstander SKAL kunne dokumenteres godt - ellers er det "meninger".

OG det er en vesensforskjell.

Som kanskje mange ikke er klar over...(!) :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket litt mer om dette med groe på ekkolodd. I praksis virker det som om det ikke betyr noen verdens ting. Noen mener at det kan påvirke følsomheten noe, men med moderne lodd med kraftige svingere betyr det i praksis null. Eldre lodd vil muligens ha en svak negativ påvirkning, men at de skulle slutte å virke av den grunn stemmer ikke. Det eneste som lager krøll er luftbobler. Hvorfor lager de krøll? Jo fordi lydbølgene går ca 322m/s  i luft, mens de går omtrent 1500m/s i vann. Overganger mellom lag med så forskjellige ledende egenskaper går dårlig. Overgang fra vann til plastskrog til epoxy til plasten på svingeren og over til svingeren skaper ikke de samme problemene, men demper signalet noe. Men et svakere signal betyr nødvendigvis ikke et dårligere signal. Alt svingeren skal gjøre er å motta et ekko og returnere dette til instrumentet. Forholdet mellom svake og sterke ekko forblir omtrent den samme. Dette er årsaken til at en hekkgiver fungerer omtrent  like godt hvis den monteres i epoxy som en innvendig giver. Mange fabrikanter har ikke en gang innvendige givere, men selger hekkgivere for innvendig montering. Forutsetningen er kun at skroget er av massiv plast uten luftbobler.

 

Videre fant jeg ut at lodd med høy frekvens (200 kHz) gir en kraftig og detaljrik men smal stråle. En 50 kHz stråle gir den nødvendige bredden i signalet. Det fleste nye lodd har derfor en dobbel frekvensfunksjon som scanner samtidig med begge frekvenser og setter sammen et bilde basert på info fra begge stråler. Det hadde min Garmin 100 Blue.

 

Til slutt fikk jeg bekreftet hva  Lasse sa om at man ikke vil oppleve noen forskjell i det hele tatt for min innvedig monterte giver.

 

Så da er det bare velstand for min del.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...