Jump to content

Høyesterett: 6k i bot og ett års inndragning etter 1.0 i promille


Ingar

Promille  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

NilsPils skrev 5 minutter siden:

Han burde jo godtatt boten på 6000 i tingretten. Når han likevel kjører saken gjennom tre rettsinstanser har han tydeligvis ikke forstått alvoret og fortjener ikke å få føre båt på en stund . .

Nå var det påtalemakta som anka saka og kjørte den videre..

Link to post
Share on other sites

§ 28 a.Tap av retten til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt m.v.

Blir en person som har rett til å føre båtførerbevispliktig fritidsbåt ilagt straff, kan det i dommen eller forelegget fastsettes at personen ikke lenger skal ha slik førerett dersom lovbruddet er grovt og dersom hensynet til sjøsikkerheten, miljøet eller allmenne hensyn ellers krever det. Beslutning som nevnt i første punktum kan gå ut på at båtførerbevis inndras, eller at person som ikke har plikt til å ha båtførerbevis, gis et kjøreforbud.

https://lovdata.no/lov/1998-06-26-47/§28a

Link to post
Share on other sites

Hva er konsekvensene av å føre båt uten førerrett? Er det noen? Ytterligere bot og tap av retten ennå lenger?

 

Kan han føre båt under 8 meter med under 25 hk og under 10 knops fart?

 

Hvor mange av oss har noensinne blitt kontrollert for om vi har førerrett? Jeg har per dags dato ikke blitt kontrollert én eneste gang, og jeg har hatt båtførerbeviset i 27 år.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Chiefengineer said:

Interessant at om mannnen har et dekksoffisersertifikat klasse 1-5 kan han bare kjøre videre da dette ikke kan inndras på samme måte eller ilegges de samme bruksbegrensninger som det som ligger under "småbåtloven".


Vedkommende kan ikke kjøre videre i et "båtførerbevispliktig fritidsbåt" som definert i Småbåtlovens §1, men et sertifikatpliktig yrkesfartøy kan han isolert sett fortsatt føre.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 2 timer siden:


Vedkommende kan ikke kjøre videre i et "båtførerbevispliktig fritidsbåt" som definert i Småbåtlovens §1, men et sertifikatpliktig yrkesfartøy kan han isolert sett fortsatt føre.

 

Et dekksoffisersertifikat f.eks. klasse 1 gir førettigheter for alle typer fartøy med ubegrenset størrelse. Det ligger ingen begrensninger i dette.

Link to post
Share on other sites

Faktisk ikke. Det gir ikke rettigheter for fritidsfartøy <15m om du har mistet førerretten for slike. D* er ikke noe carte blanche for å heve seg over Fritisbåtloven.
Dette var, og er, resultatet av idiotiet da reglene ble innført. Mister du førerettigheten for fritidsfartøy, mister du den  uansett hjemmel du måtte ha for å føre slikt. Være seg båtførerprøven, om du er tilårskommen eller innehar sertifikater etter STCW. Du kan derimot fortsette å føre sertifikatpliktig fartøy>15m om du er sertifisert for det.


Se feks. VG her: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/JjX4J/to-sett-med-regler-paa-sjoeen-fra-1-mai-du-kan-foere-stor-baat-selv-om-du-mister-baatfoererbeviset


Eller her:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/wakmA/full-forvirring-rundt-baatfoerer-reglene
"

Flere politidistrikter ga uttrykk for at de har store problemer med å svelge at en som blir fradømt retten til å føre fritidsbåt, fortsatt skal få lov til å kjøre båter som er større enn 15 meter, om vedkommende har sertifikat for det.

- Ja, dette er et hull i systemet, men som vi ikke kom utenom av hensyn til fortgangen i å få den nye loven på plass, sa Pettersen.

"

Link to post
Share on other sites

Hvordan mener du dokumentasjonen på hva som er fritidsbåt eller ikke skal foregå? Det finnes en rekke Windy'er, princess'er osv. (ikke minst VIknes 1030) under 15 meter som er firmabåtregistrerte og benyttes i næring med mva-fradrag. Dette er dermed ikke fritidsbåter, da ville ikke Skatteetaten innvilget mva-fradrag for brukskostnadene. Hvor langt skal politiet gå for å kunne dokumentere dette?

Link to post
Share on other sites

Hold opp nå .. Det er ikke jeg som steller istand dette.. Men du kan være helt sikker på, at om de ønsker å kjøre igjennom så gjør de det.
Det er idioti, hele greia. Forskjellsbehandling og differensiering av av yrkes og lystfartøy i lovgivning relevant her gir ingen mening.

Imo..
Tap av *alle* førerettigheter om en dømmes for promillekjøring, nøyaktig som på land. Mister man jobben pga fyll i småbåt er man ikke skikket. Kort og godt. 

Link to post
Share on other sites

Det er nok som man har konkludert med allerede at det er utrolig vanskelig å håndheve dette. Når en elektriker bare kan hevde at han skulle på jobb og dermed kan kjøre videre så faller det i fisk. Enig i at promillekjøring og båt ikke hører sammen men reaksjonen for lavpromille i båt bør heller ikke sammenliknes med veitrafikkloven da risikoen er vesentlig ulik. Høypromille bør straffes hardt, spesielt i trafikkerte områder.

Link to post
Share on other sites

"Misser retten til å føre båt etter 1,0 i promille: – Eit klart signal til båtfolket"

Håndheving forenkles vesentlig når det foreligger presedens. Det gjør det nå.
Risiko er en ting, konsekvens er en annen. Rammes en av en drittsekk i fylla blir konsekvensene fort store. 
 

Sett dem på land. Riv gjerne bil-lappen fra dem og. Bøter på size med vegtrafikken. 1.5 månedslønn. No mercy.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 1 time siden:

Sett dem på land. Riv gjerne bil-lappen fra dem og. Bøter på size med vegtrafikken. 1.5 månedslønn. No mercy.

 

Ja! Fyllekjøring til sjøs må straffes hardt, men det har ingenting med fyllekjøring i bil å gjøre! Bil-lapp er en ting, hold litt forskjell på det og båt-lapp! Hva med en bot for å kjøre noen kilometer i timen for fort på en motorvei? Skal en miste muligheten til å tøffe rundt på sjøen i en snekke? Bil er bil og båt er noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vegtrafikklovens §34 setter klare krav til skikkethet, det er min klare oppfatning at om du ikke er istand til å holde deg edru og innafor reglene til sjøs, er du heller ikke skikket til lands. 

Med et skråsyn tenker jeg det, at siden oppdagelsesjansene er så lav som den er til sjøs, må reaksjonen opp, rent avskrekkende. Og det dramatisk. No mercy.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 13 timer siden:

 

Ja! Fyllekjøring til sjøs må straffes hardt, men det har ingenting med fyllekjøring i bil å gjøre! Bil-lapp er en ting, hold litt forskjell på det og båt-lapp! Hva med en bot for å kjøre noen kilometer i timen for fort på en motorvei? Skal en miste muligheten til å tøffe rundt på sjøen i en snekke? Bil er bil og båt er noe annet.

 

Flere eksempler (dømt i rett) på at folk har mistet retten til å kjøre bil grunnet helt andre lovbrudd!

 

Du trenger ikke å ha kjørt i fylla, være dømt for fyllekjøring og fratatt førerkortet.

– Vi kan trekke førerkortet tilbake, sier Lill Kristin Nilsen, leder av felles forvaltningsenhet hos politiet i Telemark. https://www.varden.no/nyheter/du-kan-miste-lappen-for-fyll-uten-a-ha-kjort-en-meter-med-bilen-din/

 

Forøvrig er det litt overraskende at så mange synes straffen er for hard og bekrefter at for mange mener at alkohol/promille er greit kombinerbart med å føre båt, dessverre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Frata de retten til å drive med motorisert redskap? Vet at en del har fått denne konsekvensen etter fyllekjøring med diverse traktor og annet. Da kan du ikke kjøre gressklipper en gang 😂

 

Jeg er glad de setter ned foten på dette. I år har politiet vært veldig synlig på fjorden, det er veldig bra. Godt de er ute og passer på! Vi er nødt å stramme opp litt for det er i overkant mange som tar lett på regler og påbud på sjøen. Senest forrige helg kjørte en gjeng glade gutter forbi i en flott liten tresnekke med manuelt ror på pinne (hva heter det?). Alle drakk øl, inkludert rormann som attpåtil sto på tofta og balanserte. Ingen hadde redningsvest. Det var båter tett som hagl i området. Hoderystende. :thumbsdown: Ja det kan være første øllen og kanskje det var en lettøl, men som forbilder og sette standarden blir det helt krise uansett hva han drakk. Det er noe med hva som er sosialt akseptert på sjøen. 

 

De kunne gjort samme turen med like god stemning med vest og en munkholm til den glade rormann. Kanskje de hadde tenkt slik om de hadde sett disse konsekvensene?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...