Jump to content

Høyesterett: 6k i bot og ett års inndragning etter 1.0 i promille


Ingar

Promille  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Chiefengineer skrev On 4.8.2020 at 12.17:

Diskusjon rundt senking av promillegrensen til 0,2 er omtrent som å diskutere å sette ned fartsgrensen fra 80 til 60 fordi det er såpass mange som kjører i 150 km/t. De som gjør det i dag kommer til å fortsette med det uavhengig av hva skiltene viser.

+1

 

Det virker som de som vil senke promillegrensen ikke er opptatt av effekt tiltaket har, men er mer opptatt av at de er ‘med å gjøre en forskjell’ ved å argumentere for tiltak og da kan argumentere for sin eksistens og be om mer tilskudd til den viktige driften. 

Link to post
Share on other sites

Stradivarius skrev On 5.8.2020 at 15.31:

 

La oss først bring en ting på det rene: Det er ingen her som roper om mer politi. Dette er noe du har funnet på selv, etter at det ble påpekt at strengere straffer har lite for seg så lenge det er så lite kontroll. Det er forskjell på å fastslå at det er for lite kontroll til at 6000 kr i bot skal virke avskrekkende, og å "rope om mer kontroll". Jeg har overhodet ikke uttalt meg om hvordan og hvor politiet skal bruke ressursene sine. Jeg vet f.eks. at politiet ofte er ute og godt synlig i gatene når utestedene stenger fredag og lørdag kveld/natt. Dette fordi man vet av erfaring at det for det første ofte kan bli bråk når mange berusede mennesker sendes ut i gatene samtidig, og for det andre at politiets tilstedeværelse virker forebyggende. Men jeg påstår ikke at dette er politiets viktigste oppgave, selv om det antakelig er viktigere enn å patruljere gatene tirsdag formiddag (som visst nok var det tidspunktet flest politimenn var på jobb da dette ble undersøkt for noen år siden).

 

Når det gjelder her om utopi, viser det bare at du ikke har forstått hvordan ting henger sammen. Det har aldri vært meningen at politiet skal være tilstede i det øyeblikket en ulykke er i ferd med å skje, for så å gripe inn og avverge hver enkelt ulykke. At du tydeligvis tror det er slik, er mildt sagt oppsiktsvekkende. Poenget med politikontroll er å påvirke den generelle adferd og sørge for at folk følger loven, f.eks. for å hindre risikoadferd. Dette skjer helt uavhengig av om det faktisk har oppstått en farlig situasjon eller ikke. Det er nemlig ikke slik at det å kjøre i fylla fører til dødsulykker hver eneste gang. De som omkommer etter å ha kjørt i fylla har sannsynligvis kjørt i fylla før også, antakelig ganske mange ganger, til og med. Poenget med promillekontroll er derfor å forebygge at folk kjører i fylla i et forsøk på å redusere slik risikabel adferd generelt. Det samme gjelder dem som bryter fartsgrensene, eller som ikke bruker påbudt sikkerhetsutstyr som bilbelte, eller redningsvest, eller som fikler med telefonen mens de kjører. Målet er med andre ord ikke å gripe inn når ulykker er i ferd med å skje, som du later til å tro, men å påvirke folks generelle adferd.

 

For å ta det helt konkret, ut fra det første eksempelet du gir: Han som ofte gir full gass i fylla midt på natten uten vest vil neppe reddes av politiet. Men antall mennesker som henfaller til slik risikabel adferd kan reduseres ved å ha mer kontroll. Mens det å øke boten (den boten han likevel ikke får fordi det ikke er kontroll) med noen tusenlapper, har liten/ingen effekt.

 

Etter min mening burde det ikke være noe behov for politi på sjøen før det er akutt. Dette er stort sett voksne folk som bruker båt i fritiden for å nyte naturen, hvorfor i alle verden skal det brukes politiressurser der? Om båtfolk oppfører seg som idioter så må de ta tak i det selv. 

 

For hva tror du betyr mest, at foreldrene betaler boten når "guttungen" blir tatt for å kjøre for fort i gummijolla, samtidig som de gir uttrykk for hvor dumt det er med disse reglene, eller at foreldrene i utgangspunktet forklarer ungen at "sånn er reglene", når du blir gammel nok og har tatt båtførerprøven osv? Hvem "vinner" i den oppdragelsen, politiet som har "tilstedeværelse" eller foreldre som setter grenser?

 

Eller hva når båtfører tar noen "styrepils" på vei ut, legger ut bilde nr 1001 på sosiale media bak rattet med pils. 

 

Eller lar ungene "leke" i joller utpå mens foreldrene sitter i stigende rus innpå fjellet/brygga og "koser seg". 

 

Eller når vi får se video nr xx av voksne på vannscooter som jager livet av sjøfugl. 

 

Eller når vi aldri tar initiativ til at vår partner skal lære å føre båten så vi kanskje kan dele på "kjøringa" om en ønsker å ta seg en fest, eller av andre grunner ikke kan føre båten. 

 

Eller når reklamefilm nr xx fra en leverandør viser en motorbåt i høy hastighet klin oppi land. Eller en rekalmefilm for båtførerprøven viser en guttunge på sin første tur som river spaken i bånn før vesten er festa på. 

 

Eller når debatt nr xx på sosiale media viser at båtfolket vil kjøre i rus, vil være uten vest, vil holde høy fart osv. Og i alle sammenhenger legger skylda på alt og alle andre i stedet for å ta ansvaret selv. Akkurat nå går det som ild i tørt gress at kajakkpadlere ønsker å ta livet av seg selv når de er på sjøen... for de syns jo ikke, vi andre må da få lov å holde farten oppe! Og for alt det andre må vi ha mer politi, skal ikke gjøre noe selv nei. 

 

Uff... De eneste som faktisk kan gjøre noe er vi selv. Vi må ta ansvar, ta tak, gjøre noe. Ikke legge ansvaret over på andre, det har så lite for seg, det koster mye, betyr lite. 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev for 22 timer siden:

+1

 

Det virker som de som vil senke promillegrensen ikke er opptatt av effekt tiltaket har, men er mer opptatt av at de er ‘med å gjøre en forskjell’ ved å argumentere for tiltak og da kan argumentere for sin eksistens og be om mer tilskudd til den viktige driften. 

 

Jeg vil ha ned promillegrensen for å endre moralen slik at færre er beruset på sjøen. Akkurat slik det skjedde med bil da promillegrensen ble satt ned til 0.2.

 

Når jeg var barn/ungdom var det der jeg kom fra helt akseptert og kjøre bil hjem fra fest selv om man hadde promille. Man ble bedt om å holde seg unna de som var stupe dritings da de var farlige bak rattet. Det var flere ulykker, ingen ble rapportert eller telt i noen statistikk. Jeg har selv vært med i to ulykker i bil med full sjåfør. Ene endte med totalvraka bil og personskade, ingen av disse to ulykkene er telt eller finnes i noen statistikker. Jeg vet med sikkerhet at det gjelder flere enn akkurat de to jeg var involvert i.

 

I dag er det ikke akseptert i det hele tatt å sette seg inn i en bil etter du har nytt alkohol. Dersom noen ser at du forsøker å kjøre med promille vil du bli stoppet.

 

På lik linje med at du mener jeg ikke er opptatt av effekten tiltaket har, mener jeg at du ikke ser, eller vil se, effekten tiltaket vil ha.

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 51 minutter siden:

 

Jeg vil ha ned promillegrensen for å endre moralen slik at færre er beruset på sjøen. Akkurat slik det skjedde med bil da promillegrensen ble satt ned til 0.2.

 

Har du statistikk som viser at det tiltaket hjalp mot fyllekjøring på veiene..? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev 55 minutter siden:

 

I dag er det ikke akseptert i det hele tatt å sette seg inn i en bil etter du har nytt alkohol. Dersom noen ser at du forsøker å kjøre med promille vil du bli stoppet.

 

 

0,8 gjør det 100% akseptabelt å sitte å drikke alkohol på restaurant eller hvor som helst og gå i båten og kjøre avgårde. Ingen som prøver å ta nøklene fra deg, anbefale at noen andre kjører båten eller noe. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

 

Har du statistikk som viser at det tiltaket hjalp mot fyllekjøring på veiene..? 

 

 

 

Nei det har jeg ikke. Men jeg forklarte hvorfor jeg vil ha forandring.

 

Alle ulykkene jeg har vært i der alkohol har vært involvert har ikke blitt registrert, 100% prosent av dem. Jeg vet også om andre ulykker der alkohol har vært med i bildet uten at ulykkene har blitt registrert. Faktisk så vet jeg ikke om et eneste uhell på havet der alkohol var inne i bildet som er blitt registrert.

 

Dere kan mase om statistikk, men det vil ikke forandre meningen min. Til det har jeg sett for mye tullkjøring i fylla som ikke er blitt statistikk.

 

Det som derimot vil få meg til å forandre meningen er å se mindre fyll i båt. Nå er det for mye, og det er for akseptert å drikke mens man fører båt. Så det er enkelt, dere som drikker og fører båt må bli mer ansvarlige. Dere må hjelpe til å hindre at personer som er for beruset fører båt.

 

Akkurat nå ser jeg ikke det skje, heller det motsatte.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stort sett er det flere tiår siden det var akseptert at folk kunne være med på festen og så sette seg i bilen og kjøre hjem. I dag vil folk/venner aktivt gå inn og hindre at det skjer, frata nøkler, bestille taxi osv. 

 

Samme i "offentligheten". Om en setter seg på en uterestaurant og skjenker seg for å så sette seg i bilen under påsyn av alle andre for å kjøre avgårde så vil folk reagere. 

-------

I båtverden er vi ikke der enda. Fortsatt er det ikke vanskelig å finne en uthavn en helg hvor det kommer folk i båter hvor alle er med på festen hele dagen, og hvor de åpenbart beruset fører båten hjem om kvelden. Eller tilsvarende i en gjestehavn. Eller aksept for at en kan føre båten hjem til hytta i rus osv. 

 

Det er ikke politiet som skal gjøre noe med det. Det er en selv som ikke skal gjøre det, eller med hjelp fra sosialt press fra partner, venner osv. Det må bli sosialt uakseptabelt. Det er vi selv som må ordne opp i dette. 

 

I det bildet står 0,8 "i veien". Ingen kan fortelle om jeg kan drikke to eller fire pils og føre båten lovlig etterpå. Med 0,5 trenger en ikke å lure så mye. En pils og stopp. Med 0,2 er det forsåvidt enda enklere... men det er i overkant igjen da, syns jeg. 

---------

Nå vil sikkert, som vanlig, flere hevde at jeg ferdes på "mørke steder", at det ikke er som jeg beskriver, at jeg ser syner osv... Ok, greit, om dere ikke er i båt det sånt skjer, flott, men ikke påstå at det ikke skjer, for det gjør det. 

 

Så får en tro at det er noen som faktisk har sett og ser det samme. Hvis ikke er jo ikke promille på sjøen noe problem :-D

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er patetisk å diskuterestatistikk om ulykker når det gjelder promille. All forskning viser at alkoholpåvirkning har en negativ effekt på det meste ved oss mennesker. Men la oss for syns skyld si at man tenker fornuftig selv om man er påvirket av alkohol, vil de fysiske negative effektene like fullt være der! Og i sin verste konsekvens koster det liv. Om man ikke dør men "bare" skader seg, koster det samfunnet mye penger og folk rundt en lidelse og smerte.

Er det virkelig så fordømt vanskelig åse fornuften i 0,2 i promillegrense?

Jeg prøver vanligvis å moderere språkbruken min når det gjelder å omtale andres meninger.

Men i denne sammenheng er jeg av den klare oppfatning at bare idioter og dumskaller er motstander av 0,2 i promillegrense!:cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 39 minutter siden:

Men la oss for syns skyld si at man tenker fornuftig selv om man er påvirket av alkohol, vil de fysiske negative effektene like fullt være der! Og i sin verste konsekvens koster det liv. Om man ikke dør men "bare" skader seg, koster det samfunnet mye penger og folk rundt en lidelse og smerte.

Er det virkelig så fordømt vanskelig åse fornuften i 0,2 i promillegrense?

Jeg prøver vanligvis å moderere språkbruken min når det gjelder å omtale andres meninger.

Men i denne sammenheng er jeg av den klare oppfatning at bare idioter og dumskaller er motstander av 0,2 i promillegrense!:cheers_wine:

Nå går vi jo inn i en tid der flere kommer til å omkomne fordi de klarer å oppfylle tre parametere.
Høy promille,fart og dårlig sikt(mørkt)
Dessverre tror jeg ikke noe særlig på at de som er i risiko gruppen bryr seg noe om dagens eller morgendagens grenser.
De man stopper med en 0,2 grense er først og fremst de som ikke trengs å bli stoppet da de fint klarer å føre en båt med minimalt høyere risiko.
Eller om man med 0,2 grense skulle være så uheldig å gå 1 time for tidlig dagen derpå så utgjør man ingen risiko for seg selv eller andre.

Jeg er i fra den tiden da det var helt greit å ta seg en øl til maten og kjøre bil etterpå.
De fleste av oss sluttet med dette da 0,2 grensen kom.
Erfaringen man har gjort seg etter dette er at det var ett symbolsk signal som først og fremst treffer de som ikke er i målgruppen.
Ser ingen grunn til at ikke dette skulle bli resultatet på sjøen også selv om du skriver slik at man kan tro bare man får en 0,2 grense så skjer ikke de tingene du beskriver.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I motsetning til en god del andre land så bruker vi nordmenn fylla som en unnskyldning for toskete handlinger med en forventning til at det skal bære formildende for handlingene våre når det burde være skjerpende. 
Vi har en fordømt ukultur når det gjelder alkohol og dens skadeomfang. 
De som bryter 0,2 og 0,8 grensen vil kanskje gjøre det uansett. Men vi trenger til de grader en holdningsendring i dette landet. Og det tror jeg en 0,2 grense vil hjelpe til med. 
Glemte for øvrig å ta med i min karakteristikk av motstandere mot 0,2 grensen at de også er noen fordømte egoister. 

Redigert av Solbris II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

I motsetning til en god del andre land så bruker vi nordmenn fylla som en unnskyldning for toskete handlinger med en forventning til at det skal bære formildende for handlingene våre når det burde være skjerpende. 
 

 

Hvor har du dette fra?

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

 

Nei det har jeg ikke. Men jeg forklarte hvorfor jeg vil ha forandring.

 

Et ærlig svar...👍

 

Midtpinne skrev for 5 timer siden:

Alle ulykkene jeg har vært i der alkohol har vært involvert har ikke blitt registrert, 100% prosent av dem. Jeg vet også om andre ulykker der alkohol har vært med i bildet uten at ulykkene har blitt registrert. Faktisk så vet jeg ikke om et eneste uhell på havet der alkohol var inne i bildet som er blitt registrert.

 

Dere kan mase om statistikk, men det vil ikke forandre meningen min. Til det har jeg sett for mye tullkjøring i fylla som ikke er blitt statistikk.

 

Det er vi nok på linje...jeg ønsker heller ingen fyllekjøring.... men 0.8 er ikke fyllekjøring...det er poenget...

De som drikker seg dritings og kjører, gjør det uavhengig av de fleste grenser...enten det er bil eller båt...

0.8 har vist seg å funke fint på sjøen...derfor har våre oppegående politikere heller ikke forandret denne grensen...

Argumentasjonen for 0.2 er basert på følelser, synsing.....og mørkemenn....

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

 

Har du statistikk som viser at det tiltaket hjalp mot fyllekjøring på veiene..? 

 

 

 

Er det ikke bedre med statistikk som viser at tiltaket hjalp mot ulykker på veien? Det fins ikke. Derimot, statistikk som viser at senkning fra 0,5 til 0,2 ikke hadde dokumenterbar effekt, det fins.

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 5 minutter siden:

 

Meget mulig, men først og fremst er den farlig siden den skygger for tiltak som kunne reddet liv på sjøen. 

 

Der har du faktisk et veldig godt poeng...dette ser en i mange andre saker også....

Viktige saker drukner i "støyen" fra andre uvesentligheter...

Link to post
Share on other sites

Hele 56% av de som druknet fra fritidsbåt i perioden 2001-2012 var edrue. Dette viser at oddsen for å overleve er bedre om man er beruset da kun 44% av de som druknet i samme periode var beruset.

 

Noe som også understøttes av det faktum at hele 4 av 10 erfarne båtførere mener det er ok å drikke på sjøen.

 

bilde.png.7a26e1d5548cb426385e6ac371d584d7.png

 

https://www.marusfritrafikk.no/nyheter/item/8-av-10-ferske-bateiere-onsker-redusert-sjopromille

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

 

Noe som også understøttes av det faktum at hele 4 av 10 erfarne båtførere mener det er ok å drikke på sjøen.

 

 

Generalsekretær Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i MA – Rusfri Trafikk skjønner lite av tallene. :lol:

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor hun trenger å forstå noe av dette? MA, er ikke det en organisasjon for bilførere?

 

Kristoffersen henviser til katastrofepotensialet ved promillekjøring til sjøs ...

 

Litt tendensiøst kanskje? 

 

Jeg vil slå et slag for fenderpåbud for biler, tenk hvor mye det kan gjøre for de myke trafikanter om alle biler brukte godt med fendere! 100% av fotgjengere skadet i trafikken skyldes kjøretøy som ikke brukte fendere! Det må det bli en slutt på!

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...