Jump to content

Høyesterett: 6k i bot og ett års inndragning etter 1.0 i promille


Ingar

Promille  

328 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

quantumduck skrev 1 time siden:

 

Riktig, og det har jeg ikke bedt deg gjøre heller, slik du har bedt meg. Hvis du ønsker noen som helst troverdighet i en debatt dokumenterer du påstandene dine selv. It's all up to you. 

Kan ikke se at du har relevante kildehenvisninger her heller gett!

Vi kan jo begynne med denne kilden:

https://forskning.no/partner-alkohol-og-narkotika-sosiologi/fyll-er-noe-annet-i-norge-enn-italia/612722

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Noen fakta om promille. 0,8 kan virke veldig forskjellig på hver enkelt menneske. Det kommer helt an på en hel rekke ting. Så som dagsform, påvirkning av varme og sol, vekt, om du er mann eller kvinne, om du drikker så mye at toleransenivårt er endret, eller så mye at levert er ødelagt og det er nok med en murer for å få deg godt pussa og en rekke andre ting. Jeg mener det finnes mer enn nok dokumentasjon på at en promille på 0,8 ikke gjør deg skikket til å føre båt! Eller noe som helst annet for den saks skyld. 
Det virker som om det er en voldsom uvilje til å oppsøke kunnskapen bare. 
 

https://promille.no/fakta_om_promille/

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig å lese noen av innleggene her. Det kan da ikke lenger være noe å lure på,  alkohol og føring av båt eller noe annet kjøretøy forøvrig hører ikke sammen, enkelt og greit. Kall meg gjerne mørkemann, moralist eller hva du vil, men grunnen er ene og alene at en person med  promille, i alle fall over 0,5 ikke er en god nok fører. En promillegrense på 0,8 er for høy, derfor bør den senkes uansett om det er mulig å følge opp med nok kontroller. Og når noen blir tatt med promille over grensen er det helt på sin plass med en streng reaksjon slik høyesterett nå har gjort.

Sakset fra https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/virkninger-av-alkohol-pa-sentralnervesystemet-og-kroppen-forovrig: Mellom 0,5 og 1 promille: Man blir mer kritikkløs og risikovillig.

Linken Solbris II la ut viser også tydelig nok at det er en usedvanlig dårlig kombinasjon å føre båt beruset. Men jeg har ingen forhåpninger om at de mest innbitte forkjemperne for retten til å føre båt i beruset tilstand er interessert i forholde seg til fakta, så det er vel bortkastet energi å forsøke å overbevise dere.

 

Link to post
Share on other sites

Du sier at 0.8 promille gjør deg skikket til å føre noe som helst? Pr dags dato så kan rullestol brukere føre en elektrisk rullestol i 10 kmt pr time uansett hvor beruset de er. Det tilsvarer 5,4 knop. Er også på trappene å øke grensen til hele 15 kmt, som tilsvarer 8,1 knop. Hva er problemet? Hvorfor ikke bruke sunn fornuft å la alkohol loven følge fart? Er fart som dreper ikke hvor mye man har drukket. Jeg har ingen problemer med å føre en snekke i 5 knop om jeg har 0.8 in promille. Ville ikke engang prøvd å føre en båt i 30+ med samme promille. Sunn fornuft?

Link to post
Share on other sites

Det er bra at det er flere enn meg som synes at holdningene til alkohol er relevant å gjøre noe med @Olevine.
Godt skrevet og linken din burde vel være grunn god nok til å vente med drammen til den faktisk er en ankerdram!

Og at jeg er mørkemann og moralist gir jeg blaffen i. Jeg nyter mitt glass når vi er godt fortøyd med glede!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

The Saint skrev 3 minutter siden:

Du sier at 0.8 promille gjør deg skikket til å føre noe som helst? Pr dags dato så kan rullestol brukere føre en elektrisk rullestol i 10 kmt pr time uansett hvor beruset de er. Det tilsvarer 5,4 knop. Er også på trappene å øke grensen til hele 15 kmt, som tilsvarer 8,1 knop. Hva er problemet? Hvorfor ikke bruke sunn fornuft å la alkohol loven følge fart? Er fart som dreper ikke hvor mye man har drukket. Jeg har ingen problemer med å føre en snekke i 5 knop om jeg har 0.8 in promille. Ville ikke engang prøvd å føre en båt i 30+ med samme promille. Sunn fornuft?

Og det er nettopp her du ikke har lest hele teksten!Hva du gjør er ikke nødvendigvis retningsgivende for hva naboen gjør med det samme i promille. Det er det som er hele poenget! Toleransen for alkohol er så forskjellig at noen mister huet ved 0,8.
Og hvorfor i all verden er det så vanskelig å la være å føre bæt når man har drukket? Hva er vitsen? Hvis det er det som må til for at lykken skal være komplett er det min klare oppfatning at da har man virkelig problemer med hva som er lykke her i iivet.

Jeg begriper ikke at det skal være så vanvittig vanskelig å vente med alkohol til man ligger til kai!!

Og jeg synes definitivt ikke at noen skal fyllekjøre med rullestol heller jeg. Ei heller oppføre seg som en dust som gående! Edru eller ikke!

Så hvor vil du med den type argumentasjon? En idiot i rullestol ville vært en like stor idiot i en bil eller på beina..

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 4 minutter siden:

Det er bra at det er flere enn meg som synes at holdningene til alkohol er relevant å gjøre noe med @Olevine.
Godt skrevet og linken din burde vel være grunn god nok til å vente med drammen til den faktisk er en ankerdram!

Og at jeg er mørkemann og moralist gir jeg blaffen i. Jeg nyter mitt glass når vi er godt fortøyd med glede!

Og da regner jeg med at du ikke starter opp båten din i nødverge når fortøyningene / ankeret ditt sliter seg fordi du har tatt deg en dram? Neida, skal ikke være morealist på den ene eller annen måte. Men er en viss forskjell på sjø og land. Er også en viss forsjkell på fart. Hvorfor ikke la folk bruke hue? Lover har vi nok av.... de som ikke vil følge dem, følger dem ikke uansett. Er ikke synderene du kommer til livs med å sette ned alkoholgrensa til sjøs. Det er de som skal hjem etter en helg på vannet. (Og ikke har noe problem med å føre båten sin).

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 4 minutter siden:

 

Og det er nettopp her du ikke har lest hele teksten!Hva du gjør er ikke nødvendigvis retningsgivende for hva naboen gjør med det samme i promille. Det er det som er hele poenget! Toleransen for alkohol er så forskjellig at noen mister huet ved 0,8.
Og hvorfor i all verden er det så vanskelig å la være å føre bæt når man har drukket? Hva er vitsen? Hvis det er det som må til for at lykken skal være komplett er det min klare oppfatning at da har man virkelig problemer med hva som er lykke her i iivet.

Jeg begriper ikke at det skal være så vanvittig vanskelig å vente med alkohol til man ligger til kai!!

Og jeg synes definitivt ikke at noen skal fyllekjøre med rullestol heller jeg. Ei heller oppføre seg som en dust som gående! Edru eller ikke!

Så hvor vil du med den type argumentasjon? En idiot i rullestol ville vært en like stor idiot i en bil eller på beina..

Vel, da er sannheten bak svaret ditt at du ikke vil at folk skal drikke punktum.... Har selv sittet i rulle stol, handler om likeverd. Lover har vi nok av. Politiet har nok å gjøre enn å løfte dyna til folk. Dust er dust. Full eller edru... Er holdninger vi trenger, ikke lover.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 16 minutter siden:

Vel, da er sannheten bak svaret ditt at du ikke vil at folk skal drikke punktum.... Har selv sittet i rulle stol, handler om likeverd. Lover har vi nok av. Politiet har nok å gjøre enn å løfte dyna til folk. Dust er dust. Full eller edru... Er holdninger vi trenger, ikke lover.

Du er på villspor! Jeg gjentar! Jeg nyter mitt glass i havn! Så mange jeg vil!

Og dette har ingenting med dyneløfting å gjøre!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi trenger holdninger, ikke mer politi på sjøen. 

 

Og lovene påvirker holdningene. Jf. alle lovene som har regulert røyking og redusert antallet brukere fra over 50% til rundt 10%. I dag er det ikke "kult" å røyke. 

 

Om holdningene til å kjøre båt etter å ha drukket blir som de er når det gjelder å kjøre bil når en har drukket så er mye gjort. Det er en selv, partnere, venner og sosialt press som gjør at folk ikke lengre kjører bil i fylla i like stor grad som før. Sosialt press som også er formet av lovreguleringene. 

 

0,8 gir lov til å drikke og så kjøre båt. 0,5 ville begrenset det betraktelig, men ikke hindret en pils til maten. 0,2 er full stopp. 

 

Føler ikke at jeg er helt idiot og egoistisk som syns 0,5 kunne vært en grei løsning, og 0,2 for høyhastighetsbåter. 

----------

Og nei, jeg har ikke holdt min sti ren eller noe sånt så de som peker og begynner å gnåle om den moral osv kan holde fingern tilbake :-)

Link to post
Share on other sites

Det første er jeg helt enig i!!!

Æeh... er ikke "lov" men vannvittige avgifter som gjør at det ikke er kult å røyke lengere.... Ett bedre eksempel på det er New Zeeland og Australia... hvor de har dratt det enda lengre... Ja jeg røyker om noen måtte være i tvil! Når jeg var ung så anbefalte Dr. **** Salem sports røyk....  Lover har ikke tilbakevirkende kraft i Norge... Avgifter har!!!

 

Litt enig der. Holdninger er det vi trenger! Og sundt vett!

 

Reglene burde etter min mening vert.

1 - 0.8< promille = max konstruktiv hastighet 7.5 knop.

2 - 0.5> promille = max konstruktiv hastighet 30 knop.

3 - 0.2> promille = max konstruktiv hastighet 30+ knop.

Men ja, skulle vi ha forandret regelverket så er jeg enig i en 0.5 promille grense. Men synes de under 7.5 knop burde gå klar uansett. (Konstruktivhastighet). Ikke hva du faktisk kjører i !!!

 

Jammen...... har en finger jeg gjerne vil peke med!!! :saint:

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 1 time siden:

Du er på villspor! Jeg gjentar! Jeg nyter mitt glass i havn! Så mange jeg vil!

Og dette har ingenting med dyneløfting å gjøre!

Nei, det er du som er på vil spor... Det finnes unntak både på sjø og land. Faktisk også ved lov. Og lover har vi nok av. Skap heller holdninger enn å på trenge alle andre de "lover" som passer deg. Kardemomme loven kommer man langt med. Pass på deg selv, før du passer på alle andre, er nå min mening. 44% her på båtplassen som syntes at straffen er for streng burde si sitt... Heldigvis så lever vi i et demokratisk samfunn enn så lenge.

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 54 minutter siden:

Vi trenger holdninger, ikke mer politi på sjøen. 

 

Og lovene påvirker holdningene. Jf. alle lovene som har regulert røyking og redusert antallet brukere fra over 50% til rundt 10%. I dag er det ikke "kult" å røyke. 

 

Om holdningene til å kjøre båt etter å ha drukket blir som de er når det gjelder å kjøre bil når en har drukket så er mye gjort. Det er en selv, partnere, venner og sosialt press som gjør at folk ikke lengre kjører bil i fylla i like stor grad som før. Sosialt press som også er formet av lovreguleringene. 

 

0,8 gir lov til å drikke og så kjøre båt. 0,5 ville begrenset det betraktelig, men ikke hindret en pils til maten. 0,2 er full stopp. 

 

Føler ikke at jeg er helt idiot og egoistisk som syns 0,5 kunne vært en grei løsning, og 0,2 for høyhastighetsbåter. 

----------

Og nei, jeg har ikke holdt min sti ren eller noe sånt så de som peker og begynner å gnåle om den moral osv kan holde fingern tilbake :-)

Jeg synes dj argumenter godt og saklig. Men er line fullt tilhenger av 0,2.

 

The Saint skrev 5 minutter siden:

Det første er jeg helt enig i!!!

Æeh... er ikke "lov" men vannvittige avgifter som gjør at det ikke er kult å røyke lengere.... Ett bedre eksempel på det er New Zeeland og Australia... hvor de har dratt det enda lengre... Ja jeg røyker om noen måtte være i tvil! Når jeg var ung så anbefalte Dr. **** Salem sports røyk....  Lover har ikke tilbakevirkende kraft i Norge... Avgifter har!!!

 

Litt enig der. Holdninger er det vi trenger! Og sundt vett!

 

Reglene burde etter min mening vert.

1 - 0.8< promille = max konstruktiv hastighet 7.5 knop.

2 - 0.5> promille = max konstruktiv hastighet 30 knop.

3 - 0.2> promille = max konstruktiv hastighet 30+ knop.

Men ja, skulle vi ha forandret regelverket så er jeg enig i en 0.5 promille grense. Men synes de under 7.5 knop burde gå klar uansett. (Konstruktivhastighet). Ikke hva du faktisk kjører i !!!

 

Jammen...... har en finger jeg gjerne vil peke med!!! :saint:

Og jeg mener fortsatt at du er på villspor. 
Det virker som om du rett og slett ikke vil ta innover deg virkningen av alkoholen IG at den virker forskjellig på folk. 
Har du noen gang opplevd at vet øker proporsjonalt med promillen?

Når påvirkning av alkohol gjør at man blir mer risikovillig. Vil i hvert fall ikke 0,8 gjøre at de slakker av på gassen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 1 minutt siden:

Nei, det er du som er på vil spor... Det finnes unntak både på sjø og land. Faktisk også ved lov. Og lover har vi nok av. Skap heller holdninger enn å på trenge alle andre de "lover" som passer deg. Kardemomme loven kommer man langt med. Pass på deg selv, før du passer på alle andre, er nå min mening. 44% her på båtplassen som syntes at straffen er for streng burde si sitt... Heldigvis så lever vi i et demokratisk samfunn enn så lenge.

Jeg passer på meg selv! Og tar ansvar for andre når de selv ikke gjør det!

Lover er også med på å skape holdninger. 
Jef er kort og godt totalt uenig i din logikk. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 11 minutter siden:

Jeg passer på meg selv! Og tar ansvar for andre når de selv ikke gjør det!

Lover er også med på å skape holdninger. 
Jef er kort og godt totalt uenig i din logikk. 

Vel da er vi sikkert enige om å være uenige.  Forskjellen mellom den og meg er vel at jeg har hatt ett uniformert yrke og har hatt som oppgave å passe på andre. (Før jeg valgte å bli mekaniker). Lover er med på å skape holdninger til en viss grad. Men å lære folk sundt folke skikk kommer man mye lengere med. Skulle vi ha hatt lover for allt så hadde vi endt opp med Amerikanske tilstander... Den som har den beste advokaten og største lommeboken har alltid rett. Men det finnes alltid svake mennesker som prøver og påtrenge andre sine lover. Sier bare 44%... demokrati osv...

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det kommer til lover...

Måtte ta Maritimt WHF kurs selv om jeg er godkjent instruktør i forsvarets sambandstjeneste i WHF, UHF Tadcom og HF. (Utdannet ved HSBSØ).

Måtte ta sele kurs for arbeid i høyden selv om jeg er utdannet rednings klatrer i forsvaret. (Sto jo ikke at vi hadde sele kurs).

Må ta varmearbeider kurs hvert 5 år selv om jeg er utdannet for å jobbe i EX områder. (Totalt irrelevant for oss). For oss så er alt brennbart / eksplosivt.

Logikk, nei... lover, ja... Noen må jo tjene penger på lover... Stort sett de som er for strengere lovgivning er de som tjener penger på det.

Når jeg var på sele kurs så fikk jeg en av mine egene tidligere elever som instruktør. Første spørsmål i fra han var: Hva gjør du her.... Serriøst, er dette nødvendigt? Ble jo som å spørre en lastebilsjåfør om han hadde lov til å kjøre moped. Logikk... nei. Lov på lagt, ja....

Redigert av The Saint (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 10 timer siden:

Kan ikke se at du har relevante kildehenvisninger her heller gett!

Vi kan jo begynne med denne kilden:

https://forskning.no/partner-alkohol-og-narkotika-sosiologi/fyll-er-noe-annet-i-norge-enn-italia/612722

 

Veldig bra, gett!

 

Skal innrømme det var i overkant naivt å tro jeg skulle slippe unna referanser til repriseargumentene mine, som er dokumentert i tidligere sesonger av denne, populære, men akk så lite originale, serien.

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 9 timer siden:

Det er bra at det er flere enn meg som synes at holdningene til alkohol er relevant å gjøre noe med @Olevine.
Godt skrevet og linken din burde vel være grunn god nok til å vente med drammen til den faktisk er en ankerdram!

Og at jeg er mørkemann og moralist gir jeg blaffen i. Jeg nyter mitt glass når vi er godt fortøyd med glede!

 

Hvorfor er det relevant? 

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 9 timer siden:

 

Jeg begriper ikke at det skal være så vanvittig vanskelig å vente med alkohol til man ligger til kai!!

 

 

Det er helt i orden, dét. Mange vil ha problemer med å forstå hva vi skal på sjøen å gjøre i det heletatt, farkostene våre går under betegnelsen lystfartøy og har dermed nærmest pr. definisjon ingen hensikt. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 1 time siden:

 

Hvorfor er det relevant? 

Fordi jeg tror at det er nødvendig kort og godt. Jeg synes alkohol har en alt for sentral rolle i det å "skulle kose seg". Være seg på sjøen eller i et selskap hvor som helst. Jeg synes det er godt med en kald øl eller et glass vin til god mat og til og med en Cognac av og til. Men jeg er ikke tilhenger av at alkoholen skal være det som hever en fest. Jeg er faktisk av den oppfatning at man burde trene på å bli mer løssluppen uten alkohol. I tillegg kommer de enorme kostnadene ved alkoholskader som samfunnet bærer over skatteseddelen. Derfor er holdningen til alkohol relevant. I en større samfunnsdebatt.

quantumduck skrev 11 minutter siden:

 

Det er helt i orden, dét. Mange vil ha problemer med å forstå hva vi skal på sjøen å gjøre i det heletatt, farkostene våre går under betegnelsen lystfartøy og har dermed nærmest pr. definisjon ingen hensikt. 

Noen ganger synes jeg du argumenterer for argumenteringens skyld. Jeg skjønner jo for eksempel ikke hvorfor noen skal på nattklubb i det hele tatt. Altså har ikke en nattklubb noen hensikt! Pr definisjon.

quantumduck skrev 3 minutter siden:

 

En god tanke. Hvordan syns du det fungerer i praksis?

Her er jeg enig i i at det nok ikke fungerer i praksis. En idiot vil ikke være i stand til å vurdere selv når nok er nok. Det er derfor vi trenger et overformynderi til å regulere samfunnet. Så kan det selvsagt være at vi skal diskutere definisjonen på en idiot.....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 8 timer siden:

Vel da er vi sikkert enige om å være uenige.  Forskjellen mellom den og meg er vel at jeg har hatt ett uniformert yrke og har hatt som oppgave å passe på andre. (Før jeg valgte å bli mekaniker). Lover er med på å skape holdninger til en viss grad. Men å lære folk sundt folke skikk kommer man mye lengere med. Skulle vi ha hatt lover for allt så hadde vi endt opp med Amerikanske tilstander... Den som har den beste advokaten og største lommeboken har alltid rett. Men det finnes alltid svake mennesker som prøver og påtrenge andre sine lover. Sier bare 44%... demokrati osv...

Jeg har også jobbet med uniform. Så ikke anta hva som er forskjell på deg og meg. Du kjenner ikke meg og jeg kjenner ikke deg. 
Men det ene utelukker ikke det andre! Man trenger både et lovverk som regulerer og en holdningsskapende arbeid slik at man får god folkeskikk.

The Saint skrev for 8 timer siden:

Når det kommer til lover...

Måtte ta Maritimt WHF kurs selv om jeg er godkjent instruktør i forsvarets sambandstjeneste i WHF, UHF Tadcom og HF. (Utdannet ved HSBSØ).

Måtte ta sele kurs for arbeid i høyden selv om jeg er utdannet rednings klatrer i forsvaret. (Sto jo ikke at vi hadde sele kurs).

Må ta varmearbeider kurs hvert 5 år selv om jeg er utdannet for å jobbe i EX områder. (Totalt irrelevant for oss). For oss så er alt brennbart / eksplosivt.

Logikk, nei... lover, ja... Noen må jo tjene penger på lover... Stort sett de som er for strengere lovgivning er de som tjener penger på det.

Når jeg var på sele kurs så fikk jeg en av mine egene tidligere elever som instruktør. Første spørsmål i fra han var: Hva gjør du her.... Serriøst, er dette nødvendigt? Ble jo som å spørre en lastebilsjåfør om han hadde lov til å kjøre moped. Logikk... nei. Lov på lagt, ja....

Og så er vi enige om noe likevel! Det finnes nok av lover og regler som får et absurd utslag. Det du beskriver her er et av dem. Da må man jobbe for å endre og tilpasse lovverket slik at det fungerer. Det tar tid. Men det har nå en gang ført samfunnet vårt her i Norge til å bli et av verdens beste land å bo i. Vi er i konstant utvikling. Og det har vi vel vært siden steinalderen.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev 15 minutter siden:

Jeg synes alkohol har en alt for sentral rolle i det å "skulle kose seg". 

 

Deg om dét, som man sier. Edit: Jeg for min del tror nok brorparten av alkoholkonsumet tross alt foregår i havn, så jeg forstår over hodet ikke poenget ditt med å vente med å drikke til man kommer i havn dersom du mener man drikker for mye. 

 

Sitat

Jeg skjønner jo for eksempel ikke hvorfor noen skal på nattklubb i det hele tatt. Altså har ikke en nattklubb noen hensikt! Pr definisjon.

 

Jeg ser jo av svaret ditt her at du ikke forstår spørsmålet/argumentet. Spørsmålet blir altså i relasjon til det du skriver nå om du mener nattklubber skal forbys fordi du ikke forstår hensikten med dem?  Edit: Eller for å være enda mer tydelig; når du skriver at du ikke forstår hvorfor folk skal ta seg en pils underveis, mener du da din manglende forståelse er et argument for å forby folk å ta en pils underveis?

 

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...