Jump to content

Momsfritak ved leie av båtplass


myhreoe

Recommended Posts

Vi har hatt samme båtplassen siden 2000, og da var leie prisen på 1900 kroner . Siden den tid har den jo steget jevnt.

I og forseg greit nok når de har mye vedlikehold på kai anlegget.

Men her for ett par år siden forsvant jo moms ved leie av kaiplass, men isteden for at det blei billigere la de på prisen med 250 det året :confused:

Trodde at dette skulle tilfalle oss og ikke båtlaget?

 

Ikke noen stor sak men hvordan er det hos dere andre?

 

Sånn sett i forhold til andre så betaler jeg jo lite så jeg skal vel ikke klage :smiley:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Vi  har hatt samme båtplassen siden 2000, og da var leie prisen på 1900 kroner . Siden den tid har den jo steget jevnt.

I og forseg greit nok når de har mye vedlikehold på kai anlegget.

Men her for ett par år siden forsvant jo moms ved leie av kaiplass, men isteden for at det blei billigere la de på prisen med 250 det året :confused:

Trodde at dette skulle tilfalle oss og ikke båtlaget?

 

Ikke noen stor sak men hvordan er det hos dere andre?

 

Sånn sett i forhold til andre så betaler jeg jo lite så  jeg skal vel ikke klage :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det førte vel samtidig til at båtlaget ikke fikk fradrag for inngående mva vil jeg tro. Sånn sett er det bare rett og rimelig å legge på prisen for å rette opp dette.

Link to post
Share on other sites

Det førte vel samtidig til at båtlaget ikke fikk fradrag for inngående mva vil jeg tro. Sånn sett er det bare rett og rimelig å legge på prisen for å rette opp dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan Baatplassfolket :seeya:

Jeg beklager mitt lange fravær fra Baatplassen. Det skyldes delvis dataproblemer og dels et ekstremt arbeidspress den siste tiden.

Når det gjelder moms på båtplasser, så spiller det ingen rolle om marinaen eller båtforeningen har momsregnskap. Utleie av båtplasser, inklusive gjestehavner og opplagsplasser er frittatt for moms!!!! Hvis utleieren krever moms er vedkommende også pliktig til å betale inn momsen. Det eneste som oppnås ved det, er å påføre båteieren ekstra utgifter, seg selv merarbeid og man tilfører Staten penger de har bestemt (fra 1. januar 2004) at de ikke vil ha. Det er imidlertid enkelte unntak fra momsfritaket, og det er tjenester som utføres i forbindelse med opptaket, som for eksempel bruk av slipp, truck,kran o.s.v., hvis dette gjøres mot betaling. Hvis dette arbeidet utføres som dugnad, er det selvfølgelig ikke moms.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Heisan Baatplassfolket  :seeya:

Jeg beklager mitt lange fravær fra Baatplassen. Det  skyldes delvis dataproblemer og dels et ekstremt arbeidspress den siste tiden.

Når det gjelder moms på båtplasser, så spiller det ingen rolle om marinaen eller båtforeningen har momsregnskap. Utleie av båtplasser, inklusive gjestehavner og opplagsplasser er frittatt for moms!!!! Hvis utleieren krever moms er vedkommende også pliktig til å betale inn momsen. Det eneste som oppnås ved det, er å påføre båteieren ekstra utgifter, seg selv merarbeid og man tilfører Staten penger de har bestemt (fra 1. januar 2004) at de ikke vil ha. Det er imidlertid enkelte unntak fra momsfritaket, og det er tjenester som utføres i forbindelse med opptaket, som for eksempel bruk av slipp, truck,kran o.s.v., hvis dette gjøres mot betaling. Hvis dette arbeidet utføres som dugnad, er det selvfølgelig ikke moms.

<{POST_SNAPBACK}>

Altså, det er klart at man ikke skal kreve det inn som mva.

Men se for deg følgende regnestykke..

 

Du har over lengre tid klart å selge en vare for 100,- +mva (125,- inkl.mva)

Denne varen har hatt en kostpris på 80,- eks mva ( 100,- inkl.mva)

Så bortfaller mva-plikten for foretaket ditt.. Resultatet er da at ved å betale 80,-+mva inn for varen, og selge den ut for 100,- inkl mva vil du ha et resultat på 0, dette før andre utgifter er medregnet.

 

Med andre ord er du nødt til å legge på prisen for tjenesten slik at du fortsatt kan ha fortjeneste på varen, og totalprisen havner da fort på 125,- istedetfor 100,-

 

Mens du var mva-pliktig ville du fått fradrag for inngående mva, det får du ikke når du ikke lenger er mva-pliktig.

Link to post
Share on other sites

Alle utgifter og investeringer som gjøres for båthavnene etter 2003 er ikke fradragsberettiget. Det fører til at dersom det kjøpes f.eks en fortøyningsbom til 4000 kr + mva, er den reelle prisen for havna 5000 Kostnader for plassen må da kalkuleres med den reelle innkjøpsprisen. Jeg har selv investert ca 2 mill i nytt havneanlegg i 2004 og 2005.Dette er pris inkl. mva og leieprisen pr.meter bryggeplass må da beregnes etter dette. Dette er det samme forholdet somfor de som driver hytteutleie som næring.

Link to post
Share on other sites

Altså, det er klart at man ikke skal kreve det inn som mva.

Men se for deg følgende regnestykke..

Du har over lengre tid klart å selge en vare for 100,- +mva (125,- inkl.mva)

Denne varen har hatt en kostpris på 80,- eks mva ( 100,- inkl.mva)

Så bortfaller mva-plikten for foretaket ditt.. Resultatet er da at ved å betale 80,-+mva inn for varen, og selge den ut for 100,- inkl mva vil du ha et resultat på 0, dette før andre utgifter er medregnet.

Med andre ord er du nødt til å legge på prisen for tjenesten slik at du fortsatt kan ha fortjeneste på varen, og totalprisen havner da fort på 125,- istedetfor 100,-

Mens du var mva-pliktig ville du fått fradrag for inngående mva, det får du ikke når du ikke lenger er mva-pliktig.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Anonym :seeya:

Det har du selvfølgelig rett i, men saken dreier seg om moms eller ikke moms og ikke om det å prise en vare og en tjeneste.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hei Anonym  :seeya:

Det har du selvfølgelig rett i, men saken dreier seg om moms eller ikke moms og ikke om det å prise en vare og en tjeneste.

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Men intensjonen ved vedtaket er altså uansett umulig å gjennomføre.

Og ja, det er klart det er en bommert å kreve inn mva, det bør man ikke gjøre når den ikke skal betales inn!

At totalsummen for vedkommende som leier plassen ender opp likt er desverre en nødvendighet, for meg er det endog dyrere å leie båtplass i dag enn det hadde vært før mva-fritaket.. (Mitt firma er mva-pliktig)

Link to post
Share on other sites

Hmm slik det det ser ut da er at båtlaget har lagt til den generelle prisstigning + litt ekstra for økte utgifter inforbindelse med vedlikehold osv.

 

Og etter å ha lest div om andre plasser (Holmestrand) så skal ikke jeg klage :smiley:

Så da spørs det hva som skjer med ny regjering og om de forandrer vedtaket igjen :rolleyes:

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...