Jump to content

Totalrenovering av en Smuggler 21 DC


EBG

Recommended Posts

Vi har hentet båt i Risør og etter en lang tur med elbil som trekkbil var den endelig hjemme. Så langt har vi begynt å renske ut alt innvendig samt kappe ut hekken på båten da den var vasstrukken. 

 

Foreløpige planer for båten er:

Ny hekk. 

Full lakkering innvendig/utvendig. 

Ny dørk. Teak? 

Flytte styreposisjonen frem til vinduet og dermed også bygge denne opp fra scratch. 

Stoler og benk i Niroxx eller tilsvarende. Sidepaneler i samme Niroxx materiale. 

Rustfrie pop-up pullere. 

Bobs Machine 6" Action set-back med hydraulisk lift. 

Overhale motor og ny lakk. 

Sikkert noe jeg har glemt, men den som følger med... 👍

 

received_979581482472059.jpeg.84f046b197177bce02df8085d1228931.jpegreceived_211177486798607.jpeg.eaa36ba36ab711e76617a78c97ef9fe2.jpegreceived_287591305811259.jpeg.646ec1ade29a6fb2dd78724c8f02e393.jpegreceived_285280149249987.jpeg.1cb1202bca848b52bc3aeff3f46b7f1c.jpegreceived_295313401916286.jpeg.4e05616d2c36197d52e8f1b0c36a64e8.jpegreceived_4043569252380678.jpeg.9456e6b80afae7bd6ce2b3135c29bd17.jpegreceived_270065900990736.jpeg.d0f04db9e7d49ba9f970f64040b69905.jpegreceived_3310640625666136.jpeg.0e8d67ac4d8658da44b3fdec0d9e9e6e.jpegreceived_306526927386914.jpeg.fb525043d8582f8949ad2451a407d209.jpeg

received_578220329542880.jpeg

Redigert av EBG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Liten oppdatering.

 

Motor testkjørt og kompresjon en testet. Kompresjon veldig bra, men gikk litt varm under test kjøring. Ny impeller og impeller hus bestilt.

 

Ellers er ny kryssfiner plate tilpasset og påført 2 strøk epoxy. Åpningene i enden av stringerene er støpt igjen slik at dersom det mot formodning skulle komme vann inn i disse lenger fremme i båten vil vannet aldri nå kryssfineren. Det vil også borres hull i siden nederst i stringer slik at vann vil dreneres ut.

 

IMG_20200814_103129_resized_20200826_054941505.jpg.0c16e526f416bfe4e20326e9859e0a43.jpg

IMG_20200814_111636_resized_20200826_054942344.jpg.512725da100d279863b9eafaaefb7fbd.jpg

IMG_20200826_162631_resized_20200826_054943062.jpg.14823723e7bce46d86ea04f15ceffb11.jpg

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flere innkjøp i boks. 

Stumme motorfester. 

Overvanns eksos.

Nosecone.

Hydraulisk styring for opp til 300HK.

 

Har fått sveiset fast nosecone og påbegynt sparkling. I samme slengen ble det sveiset på ny finne på undervannshuset da den gamle var kappet av/ned.

 

Sliter ellers med å få løs powerhead for bytting av motorfester da det er lange bolter med innslag av irr, men av skal det. 

 

IMG_20200909_141614.jpg.7c563f11f71b1792746d1579a291682b.jpg

IMG_20200909_141639.jpg.be20b1f62ab28a496969302e6ab1d5a0.jpg

IMG_20200913_210854.jpg.34b2d6df3866ea2dadb4be502f4a75ac.jpg

IMG_20200917_185815.jpg.296a3959735dba07c7d049f6d6f0c540.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hadde selv en Smuggler 18 med Mercury rekke 6 115 hk.

Veldig morsomt å se ditt prosjekt med restaurering av 21 versjonen.

Jeg husker godt at 18 versjonen jeg hadde gikk veldig godt i sjøen, men hadde tendens til å få vann over dekk i enkelte bølger. Gikk fint med de som satt ved Fører posisjon og ved siden av. De som satt bak ble våte😆.

Min gikk 40 knop på full gass, men hadde tendens til overplaning ved denne hastigheten.

Black Max V6 motoren du har er en veldig sprek motor med aner fra Mercury racing.

Litt kilen på at bensin flow er perfekt og at forgassere er helt på stell.

Anbefalt er elektrisk pumpe i tillegg på bensin tilførsel. Pass da på å få tak i en el pumpe som ikke gir over 3 psi trykk, hvis over 3 psi kommer forgassere til å renne over. Et godt vannutskiller forfilter er et must. Mercury leverer et slikt for en fornuftig pris.

Mange av disse V6 motorene havarerte pga lean out. (Fikk for lite bensin på full gass) så har du bensintilførsel på stell, har du en meget driftsikker motor.

Blir morro å følge med på videre bilder med restaurering.

Mvh cmb 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Change of plans. For å spare tid frem mot båt sesongen har min far gått til anskaffelse av en 2008 mod. Mercury 275 Verado. En smule tyngre enn den forrige motoren, men satser på det skal gå greit.

 

Den andre motoren vil bli satt i stand ved en annen anledning. 

 

Resized_20210112_144021.jpg.c056d9b59a18ce3038910f8c8a93e285.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt å følge😉

Har selv tilsvarende motor (Verado 200) på min båt som er 20-21 fot.

Riktig nok er min XL stammet så derfor blir min løftet heit ut av vannet, men du har lift så du og burde klare det😉19B0C97B-0688-4438-9E85-327FE4E17865.jpeg.cf23331c27ba4ad71795fd0a94ce7e24.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Share on other sites

Lag 2 med kryssfiner limt og skrudd på det første laget, samt mettet med epoxy.

Deretter mattet vi ned for at glassfiberet skal få feste.

Skruene ble fjernet før glassfiber. 

Så 3 lag med 600g kryssvevd glassfiber.

Det skal så mattes ned igjen før vi legger de siste 4 lagene. 

IMG_20210119_204400.jpg.f6d57ac72f7391302712be4aec5c78cd.jpg

IMG_20210122_133200.jpg.11e63f8122bdc889734f9edbdcbe65e8.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...