EBG Posted July 29, 2020 Share Posted July 29, 2020 (edited) Vi har hentet båt i Risør og etter en lang tur med elbil som trekkbil var den endelig hjemme. Så langt har vi begynt å renske ut alt innvendig samt kappe ut hekken på båten da den var vasstrukken. Foreløpige planer for båten er: Ny hekk. Full lakkering innvendig/utvendig. Ny dørk. Teak? Flytte styreposisjonen frem til vinduet og dermed også bygge denne opp fra scratch. Stoler og benk i Niroxx eller tilsvarende. Sidepaneler i samme Niroxx materiale. Rustfrie pop-up pullere. Bobs Machine 6" Action set-back med hydraulisk lift. Overhale motor og ny lakk. Sikkert noe jeg har glemt, men den som følger med... 👍 Edited July 29, 2020 by EBG (see edit history) Link to post
EBG Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 Vel hjemme startet arbeidet med å løfte av motoren. Bygget en enkel bukk med hjul for lagring i garasjen Link to post
EBG Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 Fikk påbegynt ribbing av båten innvendig, men det gjenstår fortsatt litt arbeid før den regnes som tømt. Gårdsplassen trenger også en større opprydding Link to post
EBG Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 Vi hadde en sterk misstanke om at hekken var delaminert både med tanke på alder og hvordan oppsettet var gjort tidligere. Her er resultatet av noen timers arbeid. Link to post
EBG Posted July 29, 2020 Author Share Posted July 29, 2020 6" Set-back med lift innkjøpt. Link to post
morpho79 Posted July 29, 2020 Share Posted July 29, 2020 Kan se ut som det var på tide den hekken ble klippet, ja! Artig prosjekt, den motoren skal vel være relativt rå når den går? 😀 Link to post
EBG Posted July 30, 2020 Author Share Posted July 30, 2020 Det er en 2 liter 175 hk fra tidlig 80 tall og bør nok fungere greit på denne båten. Tenker en 2,5 liter 250hk hadde gjort seg bedre, men den gamle traveren får gjøre jobben en stund. Link to post
EBG Posted August 28, 2020 Author Share Posted August 28, 2020 Liten oppdatering. Motor testkjørt og kompresjon en testet. Kompresjon veldig bra, men gikk litt varm under test kjøring. Ny impeller og impeller hus bestilt. Ellers er ny kryssfiner plate tilpasset og påført 2 strøk epoxy. Åpningene i enden av stringerene er støpt igjen slik at dersom det mot formodning skulle komme vann inn i disse lenger fremme i båten vil vannet aldri nå kryssfineren. Det vil også borres hull i siden nederst i stringer slik at vann vil dreneres ut. Link to post
xr4ti Posted August 28, 2020 Share Posted August 28, 2020 Spennende prosjekt. Smugler var en skikkelig damemagnet Link to post
EBG Posted September 18, 2020 Author Share Posted September 18, 2020 Flere innkjøp i boks. Stumme motorfester. Overvanns eksos. Nosecone. Hydraulisk styring for opp til 300HK. Har fått sveiset fast nosecone og påbegynt sparkling. I samme slengen ble det sveiset på ny finne på undervannshuset da den gamle var kappet av/ned. Sliter ellers med å få løs powerhead for bytting av motorfester da det er lange bolter med innslag av irr, men av skal det. Link to post
Hydrocarbon Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Følger spent med videre, dette ser bra ut Link to post
EBG Posted November 12, 2020 Author Share Posted November 12, 2020 (edited) Båten er grovslipt innvendig. Ingenting av dette kommer til å vise igjen når båten er ferdig, men det er kjekkere å jobbe når det er lyst å fint. Bakerste del blir tatt når hekken er støpt inn. Edited November 12, 2020 by EBG (see edit history) Link to post
EBG Posted December 4, 2020 Author Share Posted December 4, 2020 Første plate limt inn. Benyttet Epoxy og West systems 403 Adhesive filler. Planen videre innvendig er å: Legge i Divinycell hvor platen ikke går helt ut til skråg sidene. Filler med radius. Så glassfiber + epoxy. Link to post
cmb Posted December 4, 2020 Share Posted December 4, 2020 Hadde selv en Smuggler 18 med Mercury rekke 6 115 hk. Veldig morsomt å se ditt prosjekt med restaurering av 21 versjonen. Jeg husker godt at 18 versjonen jeg hadde gikk veldig godt i sjøen, men hadde tendens til å få vann over dekk i enkelte bølger. Gikk fint med de som satt ved Fører posisjon og ved siden av. De som satt bak ble våte😆. Min gikk 40 knop på full gass, men hadde tendens til overplaning ved denne hastigheten. Black Max V6 motoren du har er en veldig sprek motor med aner fra Mercury racing. Litt kilen på at bensin flow er perfekt og at forgassere er helt på stell. Anbefalt er elektrisk pumpe i tillegg på bensin tilførsel. Pass da på å få tak i en el pumpe som ikke gir over 3 psi trykk, hvis over 3 psi kommer forgassere til å renne over. Et godt vannutskiller forfilter er et must. Mercury leverer et slikt for en fornuftig pris. Mange av disse V6 motorene havarerte pga lean out. (Fikk for lite bensin på full gass) så har du bensintilførsel på stell, har du en meget driftsikker motor. Blir morro å følge med på videre bilder med restaurering. Mvh cmb Link to post
EBG Posted January 16, 2021 Author Share Posted January 16, 2021 Change of plans. For å spare tid frem mot båt sesongen har min far gått til anskaffelse av en 2008 mod. Mercury 275 Verado. En smule tyngre enn den forrige motoren, men satser på det skal gå greit. Den andre motoren vil bli satt i stand ved en annen anledning. Link to post
okristi Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Spennende å følge med på denne. Flott at du deler Link to post
Bergsholmen Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Spennende prosjekt å følge😉 Har selv tilsvarende motor (Verado 200) på min båt som er 20-21 fot. Riktig nok er min XL stammet så derfor blir min løftet heit ut av vannet, men du har lift så du og burde klare det😉 Link to post
EBG Posted January 17, 2021 Author Share Posted January 17, 2021 Som en liten avsporing kan det nevnes at min far ikke er ukjent med verken båtbygging eller å ferdes fort på sjøen. Vedlagt bilde av båt som både er tegnet og bygget av min far for en del år tilbake. Link to post
EBG Posted January 22, 2021 Author Share Posted January 22, 2021 Lag 2 med kryssfiner limt og skrudd på det første laget, samt mettet med epoxy. Deretter mattet vi ned for at glassfiberet skal få feste. Skruene ble fjernet før glassfiber. Så 3 lag med 600g kryssvevd glassfiber. Det skal så mattes ned igjen før vi legger de siste 4 lagene. Link to post
EBG Posted February 28, 2021 Author Share Posted February 28, 2021 Da har min far fylt hele garasjen med slipestøv. Bunnen er nå strippet for gammel bunnsmøring og primer. Det gjenstår litt korrigering med epoxy sparkel før alt blir forseglet med epoxy primer. Link to post
skage Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Veldig kjekt med slike tråder. Følger med så bare legg ut videre. Alle småting er også kjekt og få høre om og de vurderingene som ligger bak. Super tråd. Link to post
Guest knerten67 Posted March 1, 2021 Share Posted March 1, 2021 Gleder meg til ferdig båt,blir spenende og høre hvordan motoren fungerer Link to post
EBG Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 På grunn av oppgradering av motor, og dermed mer vekt på hekken ble det laget en forsterkning til. Sammen med "brønnen" bak håper vi dette tåler litt juling. Link to post
EBG Posted March 2, 2021 Author Share Posted March 2, 2021 (edited) Båten har naturligvis fått litt bank gjennom tidene. Kanskje ikke så rart tatt alderen i betrakning. De største sårene har her fått en runde med glassfiber. Edited March 2, 2021 by EBG (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now