Jump to content

Kystvakten går veldig langsomt inn Oslofjorden. Hvorfor det, tro?


småbåtentusiasten

Recommended Posts

De har dårlig erfaring med natt navigasjon i større hastighet en 5 knop. Fint om alle som bor innover fjorden slår av lyset så de ikke blir forvirret av lyskilder bak fyrlyktene. Vi får håpe det ikke kommer en tankbåt sigende sørover fra Sjursøya. 

Link to post
Share on other sites

Helt vanlig. Om Kystvakten skynder seg er det fordi noe spesielt har skjedd. 

 

Er dere ikke vant med å observere Kystvakten der sørpå landet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Profondo skrev 46 minutter siden:

De har dårlig erfaring med natt navigasjon i større hastighet en 5 knop. Fint om alle som bor innover fjorden slår av lyset så de ikke blir forvirret av lyskilder bak fyrlyktene. Vi får håpe det ikke kommer en tankbåt sigende sørover fra Sjursøya. 

Nå må du ikke blande Kystvakten med Marinen :giggle:

 

Mer seriøst:
Det er en haug av grunner til at Kystvakten går rolig. Kanskje skal de anløpe Oslo i morgen, og går rolig av den grunn. Kanskje ønsker de å gi flere muligheter til å stå vakt. Eller kanskje de ser etter tjuvfiskere.

Kanskje de også bare ønsker å ha tilstedeværelse i fjorden. Uansett er de både flinke og hjelpsomme, og det er godt å se de i fjorden. 

 

Mest seriøst:
Jeg ler gjerne av  og spøker med forsvaret når de fortjener det (som episoden med en viss tankbåt), men som gode nordmenn bør vi ikke på et åpent internettforum spekulere eller skrive noe om hva forsvaret driver med. I alle fall ikke i "sanntid". De er der til vår alles beste og for vår sikkerhet. Min holdning er at jeg vil vite minst mulig som er hemmelig, da er det minst sannsynlighet for at jeg avslører noe. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 1 time siden:

Kanskje de også bare ønsker å ha tilstedeværelse i fjorden.

 

jepp ,  kan være god forebygging å bare vise at "vi er her og vi følger med" :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 4 timer siden:

Mest seriøst:
Jeg ler gjerne av  og spøker med forsvaret når de fortjener det (som episoden med en viss tankbåt), men som gode nordmenn bør vi ikke på et åpent internettforum spekulere eller skrive noe om hva forsvaret driver med. I alle fall ikke i "sanntid". De er der til vår alles beste og for vår sikkerhet. Min holdning er at jeg vil vite minst mulig som er hemmelig, da er det minst sannsynlighet for at jeg avslører noe. 

Enig i dette.

Link to post
Share on other sites

Kystvakten var tidligere i sommer langt inne i Skjebergkilen for å sjekke teiner. De låret en lettbåt opp og ned på ulike steder. Det slo meg at det var en veldig ressurskevende og kostbar måte å avdekke tyvfiske på, men det er vel OK om aktiviteten også benyttes til trening.

Link to post
Share on other sites

Møtte de utenfor Hvaler i sommer. Da låra de en lettbåt som sjekket opp en fiskebåt som lå utpå der. 

 

Å vurdere ressursbruken deres har jeg null kompetanse til, og syns det ser rart ut at det er det første som nevnes av mange bare de ser kystvakta eller ett militært fartøy. 

 

Selv blir jeg litt rak i ryggen og også en smule stolt når jeg ser fartøy som dette i drift på sjøen. 

---

Men ikke for mange på en gang... husker fortsatt uhyggen med fregatter, orionfly, dypvannsbomber som ble sluppet pluss et par dusin Terneraketter fyrt av våren 83 når hele nasjonens oppmerksomhet var rettet mot ubåtjakta i Skånevikfjorden. Følelsen når marinen rykker inn og "nå er det alvor" når en begynner å skyte med skarpt midt i den kalde krigen var guffen. 

Link to post
Share on other sites

Kystvakta har beredskap hele året og må ha full besetning. Mye av året går nok til venting på ulykker eller ulovligheter.

Mens de venter har de gjerne etpar lettbåter ute for å kontrollere redskaper eller hjelpe toll og politi. På våren er de ofte på raid med arbeidstilsyn og skattevesen for å ta ulovlig byggevirksomhet/arbeid i skjærgården. Ville være kosbart å vente i 20 knop og lite forebyggende å ligge til kai.

Mons

Link to post
Share on other sites

Dette driver de jo på med hele "sommersesongen" AIS av og på, har tilogmed observert dem mørklagt. Bistår politi, toll og redning. Husker for noen år siden, da lå de utenfor Stavern, sendte ribber inn i gjestehavna og sjekket opp de som hadde vært i Sverige..

Link to post
Share on other sites

småbåtentusiasten skrev for 11 timer siden:

Skulle tro at de alltid hadde oppdrag av noe slag? Merkelig bruk av tid (og skattepenger) med mannskap i feriemodus?


Akkurat den tror jeg ikke noen av oss «menige» har grunn til å påstå. Kystvakta vet nok hva de gjør og jeg er helt sikker på at gutta ombord gjør så at «skattebetalerne får mest mulig igjen for hver krone». Dessuten så er det veldig vanlig at de patruljerer i sakte fart. 

Link to post
Share on other sites

småbåtentusiasten skrev On 1.8.2020 at 0.15:

Skulle tro at de alltid hadde oppdrag av noe slag? Merkelig bruk av tid (og skattepenger) med mannskap i feriemodus?

 

Jobber de mer i 6 knop enn i 5 knop osv........og ikke har oppdrag eller andre oppgaver når hastigheten er under f.eks. 25 knop ?

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...