Labrador 14,3 Startet 1.August.2020 Del på Facebook Startet 1.August.2020 Hei, har nylig kjøpt meg en Labrador 143 med Yamaha V4 115hk! Den går som en kule men så fort en skrur av tenningen etter å ha kjørt litt så sliter den med å starte..? Men om man lar den sitte i noen minutter så starter den med en gang igjen! Hva kan være feil? Takk for svar på forhånd!👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 hva skjer da - du kjører starteren men den tenner ikke? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Om motor har veivakselsensor så sjekk denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Kan du si litt mer om motortype så vi slipper å gjette/google? Forgasser eller innsprøytning? Kjørt ett minutt eller ti? Temp måler? Helt død, hoster eller starter og øyeblikkelig dør igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Labrador 14,3 Svart 1.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2020 ivar skrev for 13 timer siden: hva skjer da - du kjører starteren men den tenner ikke? Ja starteren bare går og går men lar man motoren stå uten å røre starteren så starter den etter en stund men om man rører starteren må man vente enda lengre, så om du rører starteren øker vente tiden om det ga mening😁 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Labrador 14,3 Svart 1.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2020 Odyssevs skrev for 8 timer siden: Kan du si litt mer om motortype så vi slipper å gjette/google? Forgasser eller innsprøytning? Kjørt ett minutt eller ti? Temp måler? Helt død, hoster eller starter og øyeblikkelig dør igjen? Er 2 dobble forgassere 4 sylindra motor går som ei klokke helt til man skrur av tenningen da vil den ikke starte igjen får den har fått stå litt! Time tall er ukjent, Temp er ukjent Hoster bitte litt på lavt turtall men tror det er normalt..? Prøver man å starte rett etter å ha skrudd av tenning etter litt kjøring så bare går motoren rundt men vil ikke tenne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Høres ut som den kan suge falsk luft inn i drivstoffsystemet. Jeg ville sjekket over alle drivstoffslanger, alle slangeklemmer etc. Alternativt at luftingen er tett. Men da skulke den gått dårligere og dårligere, så antar den er ok. Hva skjer dersom du pumper med bensinpumpen så belgen blir hard? Fremdeles problem å starte? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Labrador 14,3 Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Høres ut som den kan suge falsk luft inn i drivstoffsystemet. Jeg ville sjekket over alle drivstoffslanger, alle slangeklemmer etc. Alternativt at luftingen er tett. Men da skulke den gått dårligere og dårligere, så antar den er ok. Hva skjer dersom du pumper med bensinpumpen så belgen blir hard? Fremdeles problem å starte? Jeg det hjelper ikke å pumpe vil fortsatt ikke starte, var ute med noen jeg kjente å han sa det kunne være at den fikk for mye bensin så den drukner? Skulle ut med båten i går og hadde putta i ny bensintank og slange så pumpet jeg til belgen ble hard å da skjedde akkurat det samme, den ville ikke starte og motor gikk bare rundt! Syns det hang ganske bra sammen med at den får for mye bensin for tidligere har jeg ikke pumpet før en sku dra ut å da starter den rett opp uten problemer men ville høre hva folk tenker om det er først👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Ut med forgassere og bensinpumpe. Bytt membraner i pumpa, rens og juster forgassere. Koster et par hundrelapper i deler og vil mest sannsynlig fikse problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Enig med fjordland, men aller først skru ut en plugg med en gang du har stoppet og se om den er våt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 en måte å sjekke om den får for mye bensin: koble fra bensintanken før du prøver å starte. Ekstra tomgangsgass kan også hjelpe på. kald motor må ha litt ekstra bensin for å starte , varm motor har tyngre for å starte om den får ekstra bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Labrador 14,3 Svart 2.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2020 Fjordland skrev for 6 timer siden: Ut med forgassere og bensinpumpe. Bytt membraner i pumpa, rens og juster forgassere. Koster et par hundrelapper i deler og vil mest sannsynlig fikse problemet ditt. Takk for svar! Da prøver jeg på det😁 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Min V4 Evinrude hadde en primer-hendel som ga ekstra bensin i blandinga for bruk på kaldstart. Den startet ikke med den inne når den var varm, kan det være noe sånt som henger på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Har dere alle glemt den gamle skolen, med 2t motor og sot/karbon beleg på pluggene. Som blir mere ledene når motor er varm.Tror jeg ville begynt der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Odyssevs Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 (redigert) Ikke glemt men da var de ofte sure å starte fra kald fordi soten virket som isolator og som svamp på den første bensinen om det var nok av soten. Et tynt sotbelegg er nærmest mandatory på merc 2taktere så ikke alltid så lett å vurdere. Redigert 3.August.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordland Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Tror ikkje dette er et plugg problem. Pluggene er nok ikkje bra nå, men det pga problem med bensintilførsel. Nye plugger hadde gjerne gitt en liten bedring, en liten periode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 ^ enig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Er vel enig jeg og. Men greit og ta det letteste før man begynner på omfattende arbeid. Plugger, jordings punkter coil, cdi boks. Løsne dreneringsplugg forgasserene prøve og få blåst litt med trykkluft i dyser via forgasser insug. Og gjerne med litt forgasser rens. Biltema sin bremserens funker ok til det, også som start gass🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 (redigert) Og selvfølgelig sjekke at det ikke er noe tull med utlufting så det blir vakuum i tank. Lite sannsynlig her da det funker ok når den går på turtall. Kan også være tegn på dårlig kompresjon når motor blir varm. Redigert 3.August.2020 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.