Jump to content

Fra Livbåt til "Yacht" M. Bilder


Smeigevær

Recommended Posts

Smeigevær skrev 23 minutter siden:

Noen som vet hvordan jeg går frem ift. maling for å få en skikkelig blank nyanse som skinner/ speiler seg i vannet?

Tja. Den ordentlige måten (profesjonelt lagt sprøytelakk) eller DIY? 

 

DIY: International Perfection Pro skal visstnok se ut som den er sprayet og ha flott gjenskinn selv om den er påført med rulle.

 

Redigert: Vanlig Perfection gjør sikkert nytten den også :thumbsup:

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Ja her er det muligheter for å få en grei båt. Er spent på hvor mye overbygget skal forandres og om det blir noen for for akterdekk / uteplass med drenert dørk. 

 

For å se flere løsninger vil jeg annbefale å navigere litt rundt på siden: https://www.bruceroberts.com/TRAWLERS_PLANS_TRAWLER_YACHT_PLANS_TRAWLER_KITS.htm

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for linken @enslagsgjest

:smiley:

Dagene går til å fjerne alt av vegger innvendig, klargjøre mål ift. Vindu, legge slagplan da jeg ønsker å avrette akterenden slik at Noah's ark formen forsvinner. Krybben er klar og båten skal opp om ca. 3 uker. Da begynner pussejobben. På sidene til påbygget er det kun 2 lag med glass. De er heller ikke heftet i veggplatene så her må jeg skjære vekk endel for å legge ny glassfiber som ikke har luft under:diving: Det kommer flere bilder i kveld:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her er en VELDIG forenklet skisse av utfall nummer 1 om jeg skulle være så heldig. 

Jeg har 10 skisser som varierer ut i fra konstruksjon og dvs endringer som mulig blir gjort. 

Målene er ikke helt nøyaktige og dette er første gang jeg tegner opp som dette, men her er i hvertfall drømmeutfallet :smiley:

 

Skisse_Båt.png

Link to post
Share on other sites

Har noen erfaring rundt bruken av plexiglass i båt?.

Hvor kan jeg få kjøpt dette til en ok pris?. 

 

Kikket på målene 20mm tykkelse, 100cm bredde og 160cm lengde som jeg ønsker i de 2 store vinduene som skal komme på siden av båten. 

Dette kom på ca. 12400kr per plate.

 

Kan jeg for eksempel bruke vanlig glass til hus? 

Støpe en type ramme som frontrute på bil har og lime? for så å bruke en liten pyntelist rundt? 

Link to post
Share on other sites

Lexan er midlertidig fordi det så alt for lett blir riper i det. Tykkelsen på glasset avgjør prisen pr kvadratmeter. 
6 mm glass hos meg ville kostet ca 5000.

så er det jo slik at jeg kunne sikkert byttet Lexan fem ganger mot hva originalvinduet koster. Men det blir Ertec i Tvedestrand som lager glass og ramme til meg. Det var de som laget originalvinduene til Storebro i sin tid. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Kan du bruke isolérglass med plastramme, slik man har i boliger? Da får du et dødt materiale. Mener jeg betalte ca 2000 for 80x200 cm fastramme. Idvas.no (Grimstad)

 

Bestiller på mm i størrelse. Samme pris per m2 uavhengig av mål på vindu. Kan også få vindu som kan åpnes evt. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 43 minutter siden:

Kan du bruke isolérglass med plastramme, slik man har i boliger? Da får du et dødt materiale. Mener jeg betalte ca 2000 for 80x200 cm fastramme. Idvas.no (Grimstad)

 

Bestiller på mm i størrelse. Samme pris per m2 uavhengig av mål på vindu. Kan også få vindu som kan åpnes evt. 

 

 

Isolerglass kan ikke brukes. Glass som brukes i hus tåler ikke de kreftene en båt blir utsatt for. Det må være glass som tåler påkjenningen. Så kan man lage isolerglass av det også. Men da galloperer pengene fort tror jeg. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Smeigevær skrev for 17 timer siden:

Har noen erfaring rundt bruken av plexiglass i båt?.

Hvor kan jeg få kjøpt dette til en ok pris?. 

 

Kikket på målene 20mm tykkelse, 100cm bredde og 160cm lengde som jeg ønsker i de 2 store vinduene som skal komme på siden av båten. 

Dette kom på ca. 12400kr per plate.

 

Kan jeg for eksempel bruke vanlig glass til hus? 

Støpe en type ramme som frontrute på bil har og lime? for så å bruke en liten pyntelist rundt? 

Gyli plast i Søgne har alt mulig av Plexi, Lexan mm og ikke minst kompetanse på området. Fikk laget nye vinduer til seilbåten der for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å bruke vanlig vindusglass heller. Hadde det i stålbåt på 35 fot. Store vinduer. Ca 70/80 cm   Etter 15 års bruk hadde jeg kun byttet et front glass som sprakk av et stearinlys alt for nærme på undersiden.

 

Herdet enkeltplasser kan også bestilles på mål. Lag karm i teak eller eik. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 46 minutter siden:

Ikke noe problem å bruke vanlig vindusglass heller. Hadde det i stålbåt på 35 fot. Store vinduer. Ca 70/80 cm   Etter 15 års bruk hadde jeg kun byttet et front glass som sprakk av et stearinlys alt for nærme på undersiden.

 

Herdet enkeltplasser kan også bestilles på mål. Lag karm i teak eller eik. 

Ja, det kan du se! I stand corrected !😁😁

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...