Jump to content

Prosjekttråd Hansvik 16.5 Family


VCL

Recommended Posts

Tenker at 2021-sesongen skal nåværende Askeladd (14foter) få slippe å være med oss. Fruen vil ha båt med kalesje, og skippern vil ha litt mer komfort. 
 

har en 9,9hk Mercury med lang stamme som kommer til å bli med oss videre i båtlivet. Kjøpte den ny nå i 2020, riktig nok med rorkult, men blir nok bygd om ved evt båtbytte til fjernstyring  
 

så spørsmålet:

hvilke båter i str max 18 fot og max 600 kg vekt ( pga nyttelast på båthenger), kan passe til motoren vår? Fruen vil som sagt ha kalesje, og skippern vil ha en stol å sitte i. Brukt båt, gjerne selvlensende, og gjerne enkel å håndtere av og på henger. 
 

 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Bruksområde er nøkkelordet her. Glem den motoren, den er ALT for liten uansett hva du ender opp med ut fra de kravene du setter opp - med mindre du er OK med maksfart på godt under 10 knop. I så måte er den muligens OK. Men siden du nevner stol og kalesje, snakker vi om en båt med ratt og pinne plassert et eller anna sted. Da trenger du en motor som har disse mulighetene, og du bør absolutt ha motor med elstart. Det er ikke så kjekt å måtte ut av teltet for å røske igang stallen bakpå der - det tar rett og slett mye tid. Lite trivelig om det regner, og vanvittig stressende om du kommer i en situasjon der du må komme deg unna litt bråkvikt og kalesjen er lukket. Jeg snakker av erfaring her; hadde en Rana 20 med 20HK totakter uten elstart. Never again!

 

Min erfaring: Hansvik 14'' med 9.9/15, altså omtrent der du "kommer fra". Startet mitt båtliv i en sånn og hadde det knallfint. Men da var jeg 13 år og trosset sludd (!) om jeg bare fikk fiska. Siden den gang er jeg blitt eldre, feitere, latere og krever komfort. Man kommer tross alt fra et møblert hjem!

 

Deretter en Rana 15DC - fin dagsturbåt, krever 20-30 hester og elstart. Har kalesje og kan bli en riktig så koselig båt om man får montert inn et bord mellom benkene foran. Går som ei kule, men er paddeflat under. Det innebærer at du driver av om du nyser over ripa, og du slipper problemer med nyrestein om du kjører full pinne mot bølger. Og da mener jeg omtrent fra kjølvannet fra måsen! Det slår. Veldig. Men det er en utrolig stabil båt, og det går jo an å ta det rolig når det er bølger. Halvplan og kryssing mot sjøen, så går det fint i 1-1,5 meters sjø (moro for de som liker sånt, spypose på sarte mager!!!). Kjempefin å fiske fra når det er stille. Blåser det, fyker den avgårde. Har opplevd at snøret stod med 10-15 graders vinkel opp av sjøen! Horisontalt... Med 200 gram svenskpilk, som normalt sett går RETT ned så fort at småseien ikke rekker å tenke "makkangel!!!" før dorga er nede hos storseien!

 

Så gikk jeg over til en Rana 17DC av eldre årgang, med halvplanerskrog (helplanerne heter Rana 540). Her får du myyye båt for pengene. Enkel å ha med å gjøre, god plass, lett å håndtere på en henger. Krever 40 hester 4-takt for å ha det koselig. Da får du marsjfart på 16-17 knop, toppfart opp mot 20. Takler svært tung sjø uten at det er utrygt. Jeg har vært ute i bølger som var såpass drøye at jeg kun så sjø når jeg var nedi bølgedalene. Tipper det var 1,5-2 meter, uten å kunne si det sikkert på noe som helst vis. Men motoren dro luft innimellom.
Denne båten var også knallkjekk å fiske fra. Den drev ikke så lett av, men rullet en del når det var sjø. Den legger seg sideveis pga. kjølen, men blåser ikke bort. Følger strømmen i havet.

 

Med telt på hele båten trenger du ikke tenke på selvlensing, du kan være ute i omtrent hva slags vær som helst og vi snakker om båttyper som egner seg fint til koseturer i finvær, romantiske turer med telys som defrostere og duskregn på blikkstille hav, fine båter til fiske - også når det regner (vi fikk satt inn sidedør i kalesjen for dette formålet - var bare å rulle opp og stikke stanga ut selv om det regna kattunger). Om du gidder, kan du kjøpe en eldre sarv-båt som trenger omsorg, bruke noen timer og kroner på å pusse opp og bygge litt om, så har du billig daycruiser du vil få MYE glede av. Her er et eksempel:

 

img_1386.jpg

 

Tråden om den båten finner du her:

 

Som sagt: det er bruken som bestemmer hva du bør gjøre og hva du bør satse på. Mitt råd er å tenke seg NØYE om og gå for en båt som faktisk vil dekke behovene og litt til.

Ellers blir det som Halvdan sier i showet til gitarkameratene (originalen, ikke falsett-kastratsanger-fløtepus-guttungekvartetten som ikke hadde fantasi til å finne på noe nytt og et originalt navn...), fritt etter hukommelsen:

"Så får far trefotsyken og kjøper litt større båt og litt større båt mens mor springer rundt og hopper i land og e mannskap aleina. Til slutt sett far med et udyr han overhodet ikkje klara å handtere! Og handtere du ikkje udyret, handterer du ikkje båtn heller!"

Om dere skal være hele dagen på havet, tenk på at kona må pisse innimellom. Auskaret går én gang i nødsfall, men du kommer til å høre om den prøvelsen i ettertid. Plass for en bæsj and carry, altså portapotti, er ikke ugunstig... Jeg vurderte å ordne en liten plattform for en slik en framme i sistnevnte Rana. Et enkelt forheng for blyghetens skyld, frontluka oppe om man må bommelomme, så ville det fungert aldeles fint.

 

14 fot og 9,9 er fint til sitt bruk, men jeg mistenker dere trenger en oppgradering for å kose dere fullt ut. Om dere går for noe av det jeg har skrevet om, trenger dere heller ikke å bla opp så voldsomt mye. Vær forberedt på å betale for en god motor og få båten på kjøpet. Å kjøpe en OK båt med en prehistorisk knallert hengende bakpå er rett og slett ikke verdt det.

For noen år siden kosta det drøyt 60.000,- å skifte ut 2-takteren med en ny Yamaha 40 HK 4-takter. Det. Var. Verdt. Det! Tror båten kosta 15000,- da vi kjøpte den. Etter en drøss arbeidstimer - fordelt over flere sesonger - og mange båtpenger i puter, ny kalesje, ekkolodd/plotter, oppgradert elanlegg, bygging av interiør og allehånde dingsemalingser, ble båten solgt for rundt 65000,-. Kunne nok fått nærmere 80.000,- for den, men det var nødvendig å avhende den kjapt da Pappa ble alvorlig syk. Så sånn gikk nå det.

 

Lykke til! Måtte dere få hundrevis av kvalitetstimer ombord i den båten dere ender opp med å kjøpe!

Selv sikter jeg mot en 6,5-7,5 meter lang franskmann fra Jeanneau eller Beneteau, altså Merry Fisher 545/595/725 eller Antares 680. Det økonomiske alternativet er Hansvik 21 combi, men da kreves det arbeidsinnsats - som jeg ikke er så sikker på at jeg gidder med mindre jeg må. Uansett SKAL båten ha vegg, varmeapparat, fiskedekk, salong, bysse (okay, pentry da) OG trone (toalett)! Man har da standarder...

 

Håper noe av vrøvlet mitt var til nytte. :)

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. 
 

Vi bruker nok båt mest for å fiske og bare det å komme seg ut. Grunnen til at vi ikke kjøpte mer motor var både at vi ikke har så dårlig tid at vi trenger 20 knop + for å komme dit vi skal, og kostnad. 
Båt er litt «budsjettstyrt» pga lav inntekt her i gården. 
Drømmen er noe helt annet enn 14 fot og 9.9, men lommeboka er ikke helt enig. 
 

Den gamle Askeldadden vi har nå er jo ikke paddeflat i bånn, men har noe som minner om en kjøl/ halvplaner. Merker at det er nyttig når norske innsjøer viser seg fra sine mindre hyggelige sider. 
 

 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev 57 minutter siden:

Bruksområde er nøkkelordet her. Glem den motoren, den er ALT for liten uansett hva du ender opp med ut fra de kravene du setter opp - med mindre du er OK med maksfart på godt under 10 knop. I så måte er den muligens OK. Men siden du nevner stol og kalesje, snakker vi om en båt med ratt og pinne plassert et eller anna sted. Da trenger du en motor som har disse mulighetene, og du bør absolutt ha motor med elstart. Det er ikke så kjekt å måtte ut av teltet for å røske igang stallen bakpå der - det tar rett og slett mye tid. Lite trivelig om det regner, og vanvittig stressende om du kommer i en situasjon der du må komme deg unna litt bråkvikt og kalesjen er lukket. Jeg snakker av erfaring her; hadde en Rana 20 med 20HK totakter uten elstart. Never again!

 

Min erfaring: Hansvik 14'' med 9.9/15, altså omtrent der du "kommer fra". Startet mitt båtliv i en sånn og hadde det knallfint. Men da var jeg 13 år og trosset sludd (!) om jeg bare fikk fiska. Siden den gang er jeg blitt eldre, feitere, latere og krever komfort. Man kommer tross alt fra et møblert hjem!

 

Deretter en Rana 15DC - fin dagsturbåt, krever 20-30 hester og elstart. Har kalesje og kan bli en riktig så koselig båt om man får montert inn et bord mellom benkene foran. Går som ei kule, men er paddeflat under. Det innebærer at du driver av om du nyser over ripa, og du slipper problemer med nyrestein om du kjører full pinne mot bølger. Og da mener jeg omtrent fra kjølvannet fra måsen! Det slår. Veldig. Men det er en utrolig stabil båt, og det går jo an å ta det rolig når det er bølger. Halvplan og kryssing mot sjøen, så går det fint i 1-1,5 meters sjø (moro for de som liker sånt, spypose på sarte mager!!!). Kjempefin å fiske fra når det er stille. Blåser det, fyker den avgårde. Har opplevd at snøret stod med 10-15 graders vinkel opp av sjøen! Horisontalt... Med 200 gram svenskpilk, som normalt sett går RETT ned så fort at småseien ikke rekker å tenke "makkangel!!!" før dorga er nede hos storseien!

 

Så gikk jeg over til en Rana 17DC av eldre årgang, med halvplanerskrog (helplanerne heter Rana 540). Her får du myyye båt for pengene. Enkel å ha med å gjøre, god plass, lett å håndtere på en henger. Krever 40 hester 4-takt for å ha det koselig. Da får du marsjfart på 16-17 knop, toppfart opp mot 20. Takler svært tung sjø uten at det er utrygt. Jeg har vært ute i bølger som var såpass drøye at jeg kun så sjø når jeg var nedi bølgedalene. Tipper det var 1,5-2 meter, uten å kunne si det sikkert på noe som helst vis. Men motoren dro luft innimellom.
Denne båten var også knallkjekk å fiske fra. Den drev ikke så lett av, men rullet en del når det var sjø. Den legger seg sideveis pga. kjølen, men blåser ikke bort. Følger strømmen i havet.

 

Med telt på hele båten trenger du ikke tenke på selvlensing, du kan være ute i omtrent hva slags vær som helst og vi snakker om båttyper som egner seg fint til koseturer i finvær, romantiske turer med telys som defrostere og duskregn på blikkstille hav, fine båter til fiske - også når det regner (vi fikk satt inn sidedør i kalesjen for dette formålet - var bare å rulle opp og stikke stanga ut selv om det regna kattunger). Om du gidder, kan du kjøpe en eldre sarv-båt som trenger omsorg, bruke noen timer og kroner på å pusse opp og bygge litt om, så har du billig daycruiser du vil få MYE glede av. Her er et eksempel:

 

img_1386.jpg

 

Tråden om den båten finner du her:

 

Som sagt: det er bruken som bestemmer hva du bør gjøre og hva du bør satse på. Mitt råd er å tenke seg NØYE om og gå for en båt som faktisk vil dekke behovene og litt til.

Ellers blir det som Halvdan sier i showet til gitarkameratene (originalen, ikke falsett-kastratsanger-fløtepus-guttungekvartetten som ikke hadde fantasi til å finne på noe nytt og et originalt navn...), fritt etter hukommelsen:

"Så får far trefotsyken og kjøper litt større båt og litt større båt mens mor springer rundt og hopper i land og e mannskap aleina. Til slutt sett far med et udyr han overhodet ikkje klara å handtere! Og handtere du ikkje udyret, handterer du ikkje båtn heller!"

Om dere skal være hele dagen på havet, tenk på at kona må pisse innimellom. Auskaret går én gang i nødsfall, men du kommer til å høre om den prøvelsen i ettertid. Plass for en bæsj and carry, altså portapotti, er ikke ugunstig... Jeg vurderte å ordne en liten plattform for en slik en framme i sistnevnte Rana. Et enkelt forheng for blyghetens skyld, frontluka oppe om man må bommelomme, så ville det fungert aldeles fint.

 

14 fot og 9,9 er fint til sitt bruk, men jeg mistenker dere trenger en oppgradering for å kose dere fullt ut. Om dere går for noe av det jeg har skrevet om, trenger dere heller ikke å bla opp så voldsomt mye. Vær forberedt på å betale for en god motor og få båten på kjøpet. Å kjøpe en OK båt med en prehistorisk knallert hengende bakpå er rett og slett ikke verdt det.

For noen år siden kosta det drøyt 60.000,- å skifte ut 2-takteren med en ny Yamaha 40 HK 4-takter. Det. Var. Verdt. Det! Tror båten kosta 15000,- da vi kjøpte den. Etter en drøss arbeidstimer - fordelt over flere sesonger - og mange båtpenger i puter, ny kalesje, ekkolodd/plotter, oppgradert elanlegg, bygging av interiør og allehånde dingsemalingser, ble båten solgt for rundt 65000,-. Kunne nok fått nærmere 80.000,- for den, men det var nødvendig å avhende den kjapt da Pappa ble alvorlig syk. Så sånn gikk nå det.

 

Lykke til! Måtte dere få hundrevis av kvalitetstimer ombord i den båten dere ender opp med å kjøpe!

Selv sikter jeg mot en 6,5-7,5 meter lang franskmann fra Jeanneau eller Beneteau, altså Merry Fisher 545/595/725 eller Antares 680. Det økonomiske alternativet er Hansvik 21 combi, men da kreves det arbeidsinnsats - som jeg ikke er så sikker på at jeg gidder med mindre jeg må. Uansett SKAL båten ha vegg, varmeapparat, fiskedekk, salong, bysse (okay, pentry da) OG trone (toalett)! Man har da standarder...

 

Håper noe av vrøvlet mitt var til nytte. :)

Er sånne svar jeg håpet på 😁 Satte da igang en slags prosess oppi tomrommet her. 
 

Takk for at du tar deg tid til «sånne som oss» som ikke har så mye erfaring å ta av

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Du, den prosessen der tar æ pinadø ikke ansvar for! :sweat:

:giggle:

 

Hoppa på Finn.no for deg:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189648760

 

Denne her gir nå mest storbåtfølelse, i alle fall takhøyden! :lol:

Men om man fjerner paraglideren, er det jo brukendes båt?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=188390367

 

Jeg ville hoppa til på den Rana 17 Fisk'en i første annonse. Kalesje koster MYYYE, og kalesjen som står på så veldig grei ut. Et perfekt utgangspunkt for en prosjektbåt som kan brukes underveis i prosjektet (viktig. V-i-k-t-i-g!). En 9,9 gir deg fin snekkefart, og det kan være veldig koselig det også! Burde være en grei sak å få tilpassa til fjernstyringen som er der.

Redigert av Vidar F.H. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev 41 minutter siden:

Du, den prosessen der tar æ pinadø ikke ansvar for! :sweat:

:giggle:

 

Hoppa på Finn.no for deg:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189648760

 

Denne her gir nå mest storbåtfølelse, i alle fall takhøyden! :lol:

Men om man fjerner paraglideren, er det jo brukendes båt?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=188390367

 

Jeg ville hoppa til på den Rana 17 Fisk'en i første annonse. Kalesje koster MYYYE, og kalesjen som står på så veldig grei ut. Et perfekt utgangspunkt for en prosjektbåt som kan brukes underveis i prosjektet (viktig. V-i-k-t-i-g!). En 9,9 gir deg fin snekkefart, og det kan være veldig koselig det også! Burde være en grei sak å få tilpassa til fjernstyringen som er der.

Den siste der er nok mer interessant for de som elsker brødrene Wright, de ønsker seg egentlig et lite fly😅
 

Rana’en er nok som du skriver et mer fornuftig alternativ☺️

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Rana 17, med. 30 hk. Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at den må ha 40 hk for å fungere godt. Med en liten motor kan den fint være en trivelig "snekke" vil jeg tro. Over 12-13 knop synes jeg den er ubehagelig dersom man går rett mot bølger. 

Med 30 hk får jeg tynt 18 knop ut av den med meg alene i båten. Men som regel går jeg i 10-12 knop eller lavere. Da går den meget behagelig og stabilt under alle forhold. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 38 minutter siden:

Jeg har en Rana 17, med. 30 hk. Jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at den må ha 40 hk for å fungere godt. Med en liten motor kan den fint være en trivelig "snekke" vil jeg tro. Over 12-13 knop synes jeg den er ubehagelig dersom man går rett mot bølger. 

Med 30 hk får jeg tynt 18 knop ut av den med meg alene i båten. Men som regel går jeg i 10-12 knop eller lavere. Da går den meget behagelig og stabilt under alle forhold. 

☺️ Skal man ha dårlig tid, så kunne man heller tatt bilen😄

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16093&mid=24803
 

Burde jo kunne funke med 9.9 egentlig å. Hvertfall som en start, om ikke båt selges med fungerende motor.

 

 

sett litt på Askeladden 16 fot også, og de skal i følge boat.no ikke ha mer enn 35 hest maximum. 
 
Ser de blir solgt på finn med alt fra 4-6 og opp til 40 hk. 

 
 

hva er det som skiller Rana, Askeladden og feks Mørebas hva gjelder sjøegenskaper? ( 15-17fots båter, kalesjebåter først og fremst)

 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

de fleste mørebasene har skum mellom skrogene, flott når det er nytt men kanskje ikke like flott om det har vært skader slik at skummet har fått trekt vann i etpar-tre tiår :)    Da blir det tungt og de krever mer motor

 

VCL skrev for 20 timer siden:

hvilke båter i str max 18 fot og max 600 kg vekt ( pga nyttelast på båthenger), kan passe til motoren vår? Fruen vil som sagt ha kalesje, og skippern vil ha en stol å sitte i. Brukt båt, gjerne selvlensende, og gjerne enkel å håndtere av og på henger. 

 

er nok ikke mye selvlensende å finne i denne klassen, men som Vidar skriver så vil jo en god kalesje holde mesteparten av vannet ute. 

Av/på henger så tenker jeg hengeren har mer å si enn båten, en god "vugge" gjør fekt oppvinsjingen merkbart lettere er min erfaring. 


Andre båter å kikke på er Hansvik 16,5 familie , Rana-plast 16, Øien 17. 
 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

VCL skrev for 3 timer siden:

☺️ Skal man ha dårlig tid, så kunne man heller tatt bilen😄

Så sant, så sant:thumbsup: Personlig for meg er det slik at behovet for fart ser ut til å være omvendt proporsjonalt med alderen:smiley:

VCL skrev for 2 timer siden:

 

 

hva er det som skiller Rana, Askeladden og feks Mørebas hva gjelder sjøegenskaper? ( 15-17fots båter, kalesjebåter først og fremst)

 

Vel, både Rana og Askeladden har hatt flere ulike modeller i denne størrelsen, så det er ikke lett å gi et generelt svar på dette. Om man sammenligner Rana 17 med Askeladden 16 (modell 4400), er sistnevnte mer planende enn Rana, og har mye grunnere kjøl enn Ranaen. Fartsegenskapene burde derfor være bedre. Men det sies at også Rana planer godt om motoren er stor nok. De fleste omtaler Rana 17 som en halvplaner. 

Den dype kjølen til Rana er gull verd om man ligger og fisker, da den reduserer avdriften merkbart i forhold til flatbunnede båter i samme størrelse. Lite avdrift kommer godt med også i trange havner når det blåser. Mørebas har jeg ingen erfaring med. Hansvik 16,5 har mye  av de samme egenskapene som Rana 17, vil jeg tro.

Så finnes jo også Rana-Plast, som ikke er det samme som Rana. Her er modellen 530 et tips, en klassiker som er produsert i flere tiår, først for et år eller to siden opphørte produksjonen.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 1 time siden:

de fleste mørebasene har skum mellom skrogene, flott når det er nytt men kanskje ikke like flott om det har vært skader slik at skummet har fått trekt vann i etpar-tre tiår :)    Da blir det tungt og de krever mer motor

 

 

er nok ikke mye selvlensende å finne i denne klassen, men som Vidar skriver så vil jo en god kalesje holde mesteparten av vannet ute. 

Av/på henger så tenker jeg hengeren har mer å si enn båten, en god "vugge" gjør fekt oppvinsjingen merkbart lettere er min erfaring. 


Andre båter å kikke på er Hansvik 16,5 familie , Rana-plast 16, Øien 17. 
 

Ref henger så kjøpte jeg spell ny Ebeco båthenger i sommer. Uten brems, men med vinsj med god utveksling og vugge som du nevner.  Nettopp fordi jeg ikke gidder å «bli mer svett» enn høyst nødvendig

 

https://www.tilhengerfabrikken.no/produkt/nor-trailer-b1/

 

 

Redigert av VCL
Lagt inn link til båthenger (see edit history)

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

er evt dette noe å se mer på? selger, som er en bekjent, vil ha 10 lapper ( eller bud).

"Mørebas 17 med 87 mod mariner 90 hk".@

 

Motoren er visstnok ikke kobla opp. Så lenge styrekabler, styresnekke og ratt sitter der, og fjernkontroll til gir og gass følger med så regner jeg ikke med det er noen stor jobb sånn sett. Hva tenker man om båt/ motor? Mariner 90, er det Yamaha? Mercury? 

B8F71604-2567-4145-994D-FD4816156654.jpeg

4D70FF3D-DA57-4D6C-A2ED-7DEDB936CBDA.jpeg

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Det er artig å lese i trådene med båter som er 30 og mange flere fot hvor en kan drømme seg vekk i flotte prosjekter og båter, men denne tråden er jo akkurat der jeg er. Min båt er en Rana 530 ht. Som flere sier så er det nok mange båter i denne klassen som kan passe deg godt. 

 

Noen tips fra meg.

- Ikke vær for fast opphengt i det du har fra før (ny motor). Det er hva du kjøper og selger for og hva du sitter igjen med som betyr noe

- Selvlensende kan fort bety noe tyngre skrog som igjen kan bety hakket vanskeligere å ta inn og ut med henger / kreve litt mer av henger.

- Med en god henger så kan en stor båt være lett å få opp på henger alene, ned en dårlig henger kan selv en liten båt være et slit å få opp. Det betyr mye hvor godt tilpasset henger er til den størrelsen båt du skal ha opp / antal ruller / med uten vugge etc. Men skal en ta opp båt to ganger i året så bør en ikke legge for mye vekt på dette. Min båthenger (noe slikt som tysse 6005) er laget for å håndtere maks min størrelse båt. Det er ofte et dårlig valg pga få ruller ifht båtstørrelse, mangler vugge med mer. Selv har jeg utbedret henger med å sette på ekstra rulle. Da er den grei nok, men ikke noe en ønsker å kjøre veldig langt med.

- Kjøp noe du kan bruke med en gang som du ser et potensiale i. Prøv å unngå båter hvor du må jobbe masse før du kan komme deg på sjøen. Del forbedringer opp i mindre delprosjekt som en kan ta litt nå og da og ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Alt for mange prosjekt havarerer.

- Ha litt is i magen og følg med på markedet. Mitt inntrykk er at de beste kjøpene gjør en utenfor sesong, altså vinterstid eller så. Mange kjøpte seg båt (eller hytte) til denne sommeren, tipper etterhvert at mange også skal selge, men det er trolig noe frem i tid.

- Er enig med flere at for den typen båt jeg har (båt fra tidelig nittitall og motor fra 2017), så ligger tilnærmet all verdi i motor og nesten null i båt, men selv om verdi på båt er nesten null, så kan bruksverdi være høy!

- Det er mye bedre å ha stor motor enn liten motor. Undermotorisert er noe kjipe greier. Må ha høyt turtall, bråker, og bruker mye bensin. Det er ikke uten grunn at mange kjøper alltid den største motoren som en kan få på den gitte båttypen. Det er altså ikke for å kjøre full gass hele tiden (som en gjerne gjør med en 14" båt), men for å få en behagelig opplevelse og en god masjfart uten for mye støy og grei forbruk. Når det er sagt så har jo du en helt ny motor og ny motor er bedre enn gammel motor. Mange tror de får gull for brukt motor til salgs. Selv kjøpte jeg en ny motor til nesten det samme som 3-4år gammel brukt på finn. Et lett valg. (hadde aktivt finn søk i 1år). For deg vil det jo også være mulig å starte med undermotorisert motor for så å kjøpe seg opp på større motor senere, men da må en være forberedt på snekkefart. Trolig er det bedre å kjøpe en brukt motor som ikke er i alt for dårlig stand 30-40hk eller så. 9.9hk har vel ikke dynamo slik at du kan ha elektrisk start og lade et batteri tipper jeg, da må en trolig noe opp i motorstørrelse.

- Tilstand på skrog på båt betyr mye. En båt med f.eks akterspeil som har fukt i seg er noe du bør styre unna.

 

Noen tips ifht min båt, en rana 530 ht

Selv om båten ikke er selvlensende så kan den være helt tørr innvendig på tross av at det regner hunder og katter her på vestlandet ( i det siste). Stikkordet er impregnert kalesje og tette små hull, som topplanterne hvor det kom dryppende vann inn. 

Husk også at i en selvlensende båt vil dekket som du står på være høyere. Mao lenge ned til sjøen og en litt annen følelse enn en får i en båt som ikke er selvlensende. Selv savner jeg ikke det å ha selvlensende båt da kalesje og elektrisk lensepumpe i praksis gjør samme jobben for meg. En må uansett se etter båt. Selvlensende båt kan synke de også (legger seg rusk og skit i utløp for vann, når disse går tett så synker båt til slutt). For meg er min båt fungert godt til dagsturer, fisketurer, dykkerturer, vannski og  familieturer (veldig fint å ha tak fremme som gjør at unger kan være mer skjermet for vær og vind). Mao en allsidig båt, og mye for pengene. Jeg tror andre båter i samme klasse kan være like god for deg. Rana har jo fått et dårlig rykte siste åra, men de gamle båtene er noe helt annet enn de nye, og dårlig rykte gir gode priser. Kan også legge til at jeg er godt fornøyd med min motor. Nyere 4t motorer er veldig stille på tomgang / lavt turtall og bråker lite, så det vil nok være et solid hopp for deg i opplevd kvalitet, men de er ikke gratis... De beste kjøpene jeg har hørt folk har gjort er ikke gjort på finn. De er gjort med naboen  / bekjente / folk som oppsøker eier med båt som har lagt ubrukt lenge etc. Men da må en vite litt hva en går til og det blir litt mer lotto om en finner gull eller gråstein.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder mørebasen du linker til her så er 10 000 kanskje en grei sum tenker jeg, men en påhengsmotor fra 87 det er lotto. At den ikke er tilkoblet betyr at de har hatt trøbbel med den. Det lukter prosjekt lang vei. og kanskje et alt for tidkrevende. Dersom du ikke er motorkyndig så hadde jeg ikke lagt mye tid og penger i den motoren der. Har ikke noe erfaring selv med mørebas båter, men tipper de er i sona like grei som rana, øien, hansvik og øvrige klassiske norske båter. Men som jeg nevner over, tilstand på båt og skrog betyr mye for om dette er et godt eller dårlig kjøp. Om mulig ville jeg heller siktet meg inn på en båt med noe nyere og mindre motor innenfor samme prisklasse. Men at båt (skrog med interiør uten motor) er gammelt er ikke nødvendigvis negativt, der er det tilstanden på båten som betyr alt

Link to post
Share on other sites

rebop skrev 14 minutter siden:

Det er artig å lese i trådene med båter som er 30 og mange flere fot hvor en kan drømme seg vekk i flotte prosjekter og båter, men denne tråden er jo akkurat der jeg er. Min båt er en Rana 530 ht. Som flere sier så er det nok mange båter i denne klassen som kan passe deg godt. 

 

Noen tips fra meg.

- Ikke vær for fast opphengt i det du har fra før (ny motor). Det er hva du kjøper og selger for og hva du sitter igjen med som betyr noe

- Selvlensende kan fort bety noe tyngre skrog som igjen kan bety hakket vanskeligere å ta inn og ut med henger / kreve litt mer av henger.

- Med en god henger så kan en stor båt være lett å få opp på henger alene, ned en dårlig henger kan selv en liten båt være et slit å få opp. Det betyr mye hvor godt tilpasset henger er til den størrelsen båt du skal ha opp / antal ruller / med uten vugge etc. Men skal en ta opp båt to ganger i året så bør en ikke legge for mye vekt på dette. Min båthenger (noe slikt som tysse 6005) er laget for å håndtere maks min størrelse båt. Det er ofte et dårlig valg pga få ruller ifht båtstørrelse, mangler vugge med mer. Selv har jeg utbedret henger med å sette på ekstra rulle. Da er den grei nok, men ikke noe en ønsker å kjøre veldig langt med.

- Kjøp noe du kan bruke med en gang som du ser et potensiale i. Prøv å unngå båter hvor du må jobbe masse før du kan komme deg på sjøen. Del forbedringer opp i mindre delprosjekt som en kan ta litt nå og da og ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Alt for mange prosjekt havarerer.

- Ha litt is i magen og følg med på markedet. Mitt inntrykk er at de beste kjøpene gjør en utenfor sesong, altså vinterstid eller så. Mange kjøpte seg båt (eller hytte) til denne sommeren, tipper etterhvert at mange også skal selge, men det er trolig noe frem i tid.

- Er enig med flere at for den typen båt jeg har (båt fra tidelig nittitall og motor fra 2017), så ligger tilnærmet all verdi i motor og nesten null i båt, men selv om verdi på båt er nesten null, så kan bruksverdi være høy!

- Det er mye bedre å ha stor motor enn liten motor. Undermotorisert er noe kjipe greier. Må ha høyt turtall, bråker, og bruker mye bensin. Det er ikke uten grunn at mange kjøper alltid den største motoren som en kan få på den gitte båttypen. Det er altså ikke for å kjøre full gass hele tiden (som en gjerne gjør med en 14" båt), men for å få en behagelig opplevelse og en god masjfart uten for mye støy og grei forbruk. Når det er sagt så har jo du en helt ny motor og ny motor er bedre enn gammel motor. Mange tror de får gull for brukt motor til salgs. Selv kjøpte jeg en ny motor til nesten det samme som 3-4år gammel brukt på finn. Et lett valg. (hadde aktivt finn søk i 1år). For deg vil det jo også være mulig å starte med undermotorisert motor for så å kjøpe seg opp på større motor senere, men da må en være forberedt på snekkefart. Trolig er det bedre å kjøpe en brukt motor som ikke er i alt for dårlig stand 30-40hk eller så. 9.9hk har vel ikke dynamo slik at du kan ha elektrisk start og lade et batteri tipper jeg, da må en trolig noe opp i motorstørrelse.

- Tilstand på skrog på båt betyr mye. En båt med f.eks akterspeil som har fukt i seg er noe du bør styre unna.

 

Noen tips ifht min båt, en rana 530 ht

Selv om båten ikke er selvlensende så kan den være helt tørr innvendig på tross av at det regner hunder og katter her på vestlandet ( i det siste). Stikkordet er impregnert kalesje og tette små hull, som topplanterne hvor det kom dryppende vann inn. 

Husk også at i en selvlensende båt vil dekket som du står på være høyere. Mao lenge ned til sjøen og en litt annen følelse enn en får i en båt som ikke er selvlensende. Selv savner jeg ikke det å ha selvlensende båt da kalesje og elektrisk lensepumpe i praksis gjør samme jobben for meg. En må uansett se etter båt. Selvlensende båt kan synke de også (legger seg rusk og skit i utløp for vann, når disse går tett så synker båt til slutt). For meg er min båt fungert godt til dagsturer, fisketurer, dykkerturer, vannski og  familieturer (veldig fint å ha tak fremme som gjør at unger kan være mer skjermet for vær og vind). Mao en allsidig båt, og mye for pengene. Jeg tror andre båter i samme klasse kan være like god for deg. Rana har jo fått et dårlig rykte siste åra, men de gamle båtene er noe helt annet enn de nye, og dårlig rykte gir gode priser. Kan også legge til at jeg er godt fornøyd med min motor. Nyere 4t motorer er veldig stille på tomgang / lavt turtall og bråker lite, så det vil nok være et solid hopp for deg i opplevd kvalitet, men de er ikke gratis... De beste kjøpene jeg har hørt folk har gjort er ikke gjort på finn. De er gjort med naboen  / bekjente / folk som oppsøker eier med båt som har lagt ubrukt lenge etc. Men da må en vite litt hva en går til og det blir litt mer lotto om en finner gull eller gråstein.

Takk for utfyllende svar. 9.9 hesteren jeg har er nok som du sier ikke laget for elektrisk start, men etter hva jeg kan se på nettet så skal det være mulig å hente ut strøm til lading av batteri til lanterner osv. Jeg er ikke avhengig av å beholde motoren, men jeg vet bare med meg selv hvor lei jeg er av gammal drit som det er noe skruing på hele tia. Var derfor jeg handla spell ny motor :D . For vår del så er det nok båt på henger som dere aktuelt en stund til fremover. Vi har ikke lyst til å binde oss til noen fast havn enda. ( kommer vel med snekka jeg har lyst på, når jeg vinner i Lotto) 

 

 

Er ingen hast for oss å få tak i noe større, Meen vil være litt frampå så jeg kan sanke litt info.

 

 

Redigert av VCL (see edit history)

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Mørebasen er nok ikke så dum den. Men 33 år gammel motor er jo gammelt da, slikt lever ikke evig. Min Mariner fra 1995 er Mercury, men jeg ser tidligere modeller ofte er Yamaha. Og det er jo ikke dumt, Yamaha er jo kjent for holdbarhet og pålitelighet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 3 minutter siden:

Mørebasen er nok ikke så dum den. Men 33 år gammel motor er jo gammelt da, slikt lever ikke evig. Min Mariner fra 1995 er Mercury, men jeg ser tidligere modeller ofte er Yamaha. Og det er jo ikke dumt, Yamaha er jo kjent for holdbarhet og pålitelighet. 

Nei det er nettopp alder på

motor som bekymrer meg i det tilfellet. Evt få fatt på en litt nyere 25-30 hester å henge på. 
Vi får se. Først må en bli kvitt det en har for å frigjøre kapital🤔

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Det er et alternativ ja. Båten i seg selv virker praktisk, med luke i front og pulpit som gjør det enkelt å komme seg i land. Og den lille kalesjen på midten er lur, man kan stå med hodet ut i dårlig vær uten å måtte åpne hele båten opp. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Igjen, glem den motoren du kjøpte. Du kan sikkert hente ut strøm til å drive lanterner, men det er også det hele. Jeg har mine sterke tvil på at den leverer strøm nok til noe som helst anna.

 

Når det gjelder båtstørrelse, vekt osv. i forhold til den hengeren du har: du bør ikke ha for tung båt på en så spinkel og enkel henger. Vi hadde en litt for liten henger til 17-foteren, og det var ikke alltid like kjekt. Det gikk fint, det var innafor, hengeren tålte det bra - men det var ikke optimalt. Når det er sagt, er nok din henger i en mye bedre liga enn den vi hadde - men ha det i bakhodet. Å makse kapasiteten betyr at du er i grenseland av hva som går an å få til på et fornuftig vis.

Samtidig var det kjekt med liten og lett henger - jeg kunne lett tre hengeren inn under båten helt alene! Når den skulle av, måtte jeg ha litt hjelp til å holde igjen mens jeg røska den ut under båten (jeg la slak på vinsjbåndet, låste vinsjen og dro hengeren ut til båndet var stramt. Rinse and repeat til balja var av).

 

Ang. 30/40 hk på Rana 17DC: vi hadde 30hk 2-takt og kjøpte 40hk 4-takt. Natt og dag, på så mange områder. 4-takteren var jo en god del tyngre, men fart og gange ble noe helt anna. I ruskevær går en uansett ikke for full pupp - det blir litt for interessant. :)

 

Lykke til med valg av båt! Mitt råd er å tenke nøye over den bruken du ser for deg å ha, og velge en båt som passer til det. Ikke heng deg opp i alskens finesser du TROR du trenger. Selvlensende båt trenger du når båten er åpen, du skal drive aktivt fiske eller du bor på et sted med myyye regn. Da er det kjekt å ha. Samtidig skjedde det aldri at den gamle hansviken vår gikk ned, selv om den hadde regna halvfull av vann. Ble bare veldig mye jobb å ause den. Vi hadde den i dragfortøyning på en temmelig vindutsatt plass, og det gikk HELT fint. Etter at vi fikk båt med telt, opphørte problemet helt og holdent.

Å sørge for tett kalesje, tette smålekkasjer osv. er fortsatt viktig for å holde båten tørr. Siste sesongen vi hadde 17-foteren tømte vi vel kjølsvinet for rundt 5-10 liter vann da vi tok båten opp for vinteren - altså var båten tørr. Og det etter en nordnorsk sommer i Ofoten. Sørvest og regn er regelen.

Når det gjelder maks motor: her er det slingringsmonn, så ikke heng deg for mye opp i det. På Rana 17 var det maks 30. Jeg hadde glatt hengt 50 hester bakpå der; vekta ville avgjort begrensningen, for båten var mer enn sterk nok. Men så klart alt med måte og omtanke. Det hadde sikker gått fint med 150 gamper også, inntil man røsker revers litt hardt og kun motor og akterspeil er med på den manøveren. Da kan du snakke om "behov for godt auskar"...

 

Finn deg en båt med nyere motor (ikke noe fra forrige årtusen, bokstavelig talt!), 15-17 fot, ikke dobbeltskrog, fin kalesje og vindskjerm. Hardtop er nettopp det: hard mot toppen. Altså hodet. Helt unødvendig. Søskenbarnet mitt har en rana 17 HT av samme årgang som den vi hadde. Med kalesje hadde vi LANGT mer høyde over hodet. Og på godværsdager var det FANTASTISK å legge ned kalesjen helt og stå lent inntil vindskjermen i 7-8 knop fart og bare nyte livet! Slik:

 

 

 

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Mørebasen er ein fin båt. Meiner det er skum i bunnen, noko som kan vege ein del. Har ein Mørebas 15 der eg har fjærna skummet. Denne båten hadde fleire hol under vannlinja, og skummet var fullstendig vanntrekt. Trur båten halverte vekta etter eg fjerna skummet. Ellers så er timebetalinga svært dårleg om du vel å gjere ein slik jobb, men du lærer no litt av det😀Trur det lønner seg å leite litt, så kan du gjere veldig gode kjøp av litt eldre båtar.

Du kan også gjer kjempekjøp på små snekker, som t.d. Albin Siesta 18 eller Saga 20. Du får kanskje trøbbel med å bruke hengeren din, om du er avhengig av å få båten på land.

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 1 time siden:

Mørebasen er ein fin båt. Meiner det er skum i bunnen, noko som kan vege ein del. Har ein Mørebas 15 der eg har fjærna skummet. Denne båten hadde fleire hol under vannlinja, og skummet var fullstendig vanntrekt. Trur båten halverte vekta etter eg fjerna skummet. Ellers så er timebetalinga svært dårleg om du vel å gjere ein slik jobb, men du lærer no litt av det😀Trur det lønner seg å leite litt, så kan du gjere veldig gode kjøp av litt eldre båtar.

Du kan også gjer kjempekjøp på små snekker, som t.d. Albin Siesta 18 eller Saga 20. Du får kanskje trøbbel med å bruke hengeren din, om du er avhengig av å få båten på land.

Snekke hadde vært fint det. Men med de prisene som er på båtplasser her på solkysten( Vestfold) så blir nok det en stund til. Men drømmen er der. 
 

vi får bare fortsette å holde utkikk.  Er som sagt ingen hast🙂

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...