Jump to content

Prosjekttråd Hansvik 16.5 Family


VCL

Recommended Posts

Vidar F.H. skrev for 1 time siden:

Igjen, glem den motoren du kjøpte. Du kan sikkert hente ut strøm til å drive lanterner, men det er også det hele. Jeg har mine sterke tvil på at den leverer strøm nok til noe som helst anna.

 

Når det gjelder båtstørrelse, vekt osv. i forhold til den hengeren du har: du bør ikke ha for tung båt på en så spinkel og enkel henger. Vi hadde en litt for liten henger til 17-foteren, og det var ikke alltid like kjekt. Det gikk fint, det var innafor, hengeren tålte det bra - men det var ikke optimalt. Når det er sagt, er nok din henger i en mye bedre liga enn den vi hadde - men ha det i bakhodet. Å makse kapasiteten betyr at du er i grenseland av hva som går an å få til på et fornuftig vis.

Samtidig var det kjekt med liten og lett henger - jeg kunne lett tre hengeren inn under båten helt alene! Når den skulle av, måtte jeg ha litt hjelp til å holde igjen mens jeg røska den ut under båten (jeg la slak på vinsjbåndet, låste vinsjen og dro hengeren ut til båndet var stramt. Rinse and repeat til balja var av).

 

Ang. 30/40 hk på Rana 17DC: vi hadde 30hk 2-takt og kjøpte 40hk 4-takt. Natt og dag, på så mange områder. 4-takteren var jo en god del tyngre, men fart og gange ble noe helt anna. I ruskevær går en uansett ikke for full pupp - det blir litt for interessant. :)

 

Lykke til med valg av båt! Mitt råd er å tenke nøye over den bruken du ser for deg å ha, og velge en båt som passer til det. Ikke heng deg opp i alskens finesser du TROR du trenger. Selvlensende båt trenger du når båten er åpen, du skal drive aktivt fiske eller du bor på et sted med myyye regn. Da er det kjekt å ha. Samtidig skjedde det aldri at den gamle hansviken vår gikk ned, selv om den hadde regna halvfull av vann. Ble bare veldig mye jobb å ause den. Vi hadde den i dragfortøyning på en temmelig vindutsatt plass, og det gikk HELT fint. Etter at vi fikk båt med telt, opphørte problemet helt og holdent.

Å sørge for tett kalesje, tette smålekkasjer osv. er fortsatt viktig for å holde båten tørr. Siste sesongen vi hadde 17-foteren tømte vi vel kjølsvinet for rundt 5-10 liter vann da vi tok båten opp for vinteren - altså var båten tørr. Og det etter en nordnorsk sommer i Ofoten. Sørvest og regn er regelen.

Når det gjelder maks motor: her er det slingringsmonn, så ikke heng deg for mye opp i det. På Rana 17 var det maks 30. Jeg hadde glatt hengt 50 hester bakpå der; vekta ville avgjort begrensningen, for båten var mer enn sterk nok. Men så klart alt med måte og omtanke. Det hadde sikker gått fint med 150 gamper også, inntil man røsker revers litt hardt og kun motor og akterspeil er med på den manøveren. Da kan du snakke om "behov for godt auskar"...

 

Finn deg en båt med nyere motor (ikke noe fra forrige årtusen, bokstavelig talt!), 15-17 fot, ikke dobbeltskrog, fin kalesje og vindskjerm. Hardtop er nettopp det: hard mot toppen. Altså hodet. Helt unødvendig. Søskenbarnet mitt har en rana 17 HT av samme årgang som den vi hadde. Med kalesje hadde vi LANGT mer høyde over hodet. Og på godværsdager var det FANTASTISK å legge ned kalesjen helt og stå lent inntil vindskjermen i 7-8 knop fart og bare nyte livet! Slik:

 

 

 

Har vel innsett at 9.9 hesteren blir å kvitte seg med ja. Nei å henge på no 150-hester på noe som har oppgitt maks på 50 var kanskje ikke helt det jeg tenkte. Så glad i øsing av vann er jeg ikke😂
 

får bare følge med litt. Som nevnt i kommentar fra sunnmøre såer nok ei snekke noe jeg kunne tenkt meg med tiden. Men da må en vite at en har plass, og penger til plass. Her på solkysten i vestfold er ikke det veldig billig🙂

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

sunnmøre skrev for 21 timer siden:

Trasig at båtplass er så dyrt. Ein av fordelane med ei lita snekke er drivstofforbruket. Ein liten dieselmotor koster ikkje mange kronene PR nautisk mil i drivstoff. Ein stor, og kanskje gammal påhengsmotor er mildt sagt kostbar å drifte. 

Må nok saumfare områdene rundt her for ø finne en båtplass. Verste er et evt innskudd/ kjøp av plass, og venteliste på plass. «Gudskjelov» tildeler ikke kommunen plasser til de som ikke har tilknytning her. 
 

sett litt på HB21(Hortensnekke), Fram 19, Comet, Sjømann 22. Som virker å være en del gode eksemplarer til en hyggelig pris. Gjerne da med ensylindra Sabb Diesel eller Volvo Diesel. 
 

 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Sabben er jo legendarisk, men støy og komfortmessig så ville jeg nok heller gått for noe med en 3sylindret yanmar eller mitsubishi i kjelleren 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 21 timer siden:

Sabben er jo legendarisk, men støy og komfortmessig så ville jeg nok heller gått for noe med en 3sylindret yanmar eller mitsubishi i kjelleren 


handler jo litt om penger å da. De som eier en Yanmar vet å ta betalt for den 🙈


har sett litt på denne.... 
https://www.finn.no/191039640
 

 

 

Redigert av VCL (see edit history)

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Da er ihvertfall Askeladden og Mercuryen solgt. Så får en se hva en ender opp med. 
Blir vel til å ta Bastøbalja over fjorden og se på den Mørebasen en dag. Men er skeptisk iforhold til motoren.  

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Det ble ikke Mørebas. Likte ikke løsningene med sitteplasser osv, og den targabøylen passer ikke for en på 1.85. 
endte med et «spontankjøp» i Stathelle. Hansvik 16 med en 28hk Yamaha 2 takter. Motoren «fulgte med». Får jeg liv i den er det fint, hvis ikke så finner jeg på noe annet. Prosjektbåt i vinter. Må ha nye puter osv

A23ACD56-941B-43E8-98AC-A6F8C9506E6A.jpeg

218F859C-EEE3-412C-93A5-8603AE51F12D.jpeg

21B1339B-A37E-4D3B-8D37-34BB7BBD9467.jpeg

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Liten update: Pakka inn båten, og tømt den for vann og en del «møkk». Blanda opp litt olje og bensin, og satte på et nytt batteri. Jaggu starta motoren. Så får prøve å skifte plugger, impeller osv i vinter. Bør sikkert ta ut forgasseren og overhale den også. Men var ihvertfall greit å finne ut at det var liv 🙂

 

det elektriske ( det lille som er) må ses over, og bensinslangen har nok gjort sitt. Men skulle gå an å få båt ut av dette. 
 

kalesjen er søppel. Men har nå en mal å gå ut fra hvertfall. Dessverre står det ikke noe malnummer på lappene fra Helly Hansen. Noen her som vet hvilket nummer som er rett? 

30C081AF-C29C-45E4-8372-2B06107D520A.jpeg

BAD23EC2-8C09-45AE-B5DD-6E7EADED34B7.jpeg

412FE3FD-8047-4ADE-A59E-FD3ED1694CBB.jpeg

C97F8E6E-F649-4F03-88CF-7C99B8C89EAC.jpeg

284AA18F-7EBA-47E6-838F-19524370DF38.jpeg

53DFD5A3-AB63-4E25-8C61-F80F92298986.jpeg

62496C07-7FB5-4569-AF01-17EF8F6502EE.jpeg

8046650C-46B4-457F-8A6B-E180B185BBD5.jpeg

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Bra utgangspunkt det der, det burde absolutt være mulighet for å få en fin båt. Flott at det er liv i motoren. Skulle ikke forundre meg om du får tynt noen sesonger til ut av den. 

Minner en del om slik båten min var ved kjøp i vår. Kalesjen her var enda mye dårligere, men jeg kjøpte ny. Det utgjorde mye, både for utseende og bruksverdi. Fremover skal jeg ordne opp i skadene i interiøret etter at båten er brukt uten kalesje i lengre tid, samt legge opp et lite El-anlegg, lanterner ++

 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev 21 minutter siden:

Se der ja. Bra utgangspunkt det der, det burde absolutt være mulighet for å få en fin båt. Flott at det er liv i motoren. Skulle ikke forundre meg om du får tynt noen sesonger til ut av den. 

Minner en del om slik båten min var ved kjøp i vår. Kalesjen her var enda mye dårligere, men jeg kjøpte ny. Det utgjorde mye, både for utseende og bruksverdi. Fremover skal jeg ordne opp i skadene i interiøret etter at båten er brukt uten kalesje i lengre tid, samt legge opp et lite El-anlegg, lanterner ++

 

Hvor mye måtte du ut med for ny kalesje? Fått pris på ca 9-10tusen på Hansvik’n. 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte 10990,- for kalesjen, Hansen Protection kjøpt gjennom Seilmaker Iversen i Bergen. Var i kontakt med mange leverandører. Av de som kunne levere, var Hansen billigst. Passformen var bra, og den har vinduer bak og på begge sider, slik at det slipper inn godt med lys. 

Link to post
Share on other sites

Havner vel fort på den prisen her også da. HP skulle ha 9100, sendt forespørsel til Agder kalesje, Alf Hansen Og noen lokale firmaer. Ingen vinduer i denne kalesjen. Så blir kanskje noen kr billigere?

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Spander vinduer. Få satt inn ei dør på ene siden (eller begge) på en meters bredde. Kjekt å kunne rulle opp og stikke stanga ut der når det pissregner. Verdt kostnaden!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 2 timer siden:

Spander vinduer. Få satt inn ei dør på ene siden (eller begge) på en meters bredde. Kjekt å kunne rulle opp og stikke stanga ut der når det pissregner. Verdt kostnaden!

Enig! Jeg kan rulle opp bak og på siden, og sitte under tak ved f.eks fiske (eller bare surt vær), eventuelt kneppe helt igjen og fortsatt ha god utsikt pga vinduene. IMG_20200718_195202.jpg.ab73e684b52c2fce1aab5d17a2ef93ba.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er kalesjen på forrige båt (Rana 17 DC):

 

30052011296.jpg

 

Kalesjen er todelt, rett foran vinduet på siden. Satte bare inn en glidelås der stanga kommer ned. Måten dette ble gjort på gav oss fint leskydd om det var litt trekk i lufta siden frontkalesjen går såpass langt bak, samtidig som vi fikk mye bedre takhøyde enn om båten hadde hatt hardtop. En skal ha seriøse vertikale utfordringer for å takle en så liten båt med hardtop...
Den sideluken var i alle fall veldig kjekk å ha. Enkelt å komme seg inn i båten; glidelåsen i forkant av luka er den som holder de to kalesjedelene sammen, så en kan åpne sideluken "innover" i båten for ombordstigning. Samtidig var det ikke nødvendig å åpne kalesjen så voldsomt mye om det regna litt. Kjekt å kunne slenge sekken med kaffe og niste baki "salongen" mens man stod på utriggeren.

 

Vinduene på siden gjorde det også veldig oversiktlig og greit når vi skulle bakke ut av båsen, så jeg ville ikke vært de foruten. Kosta ikke så forferdelig mye å få tilpasset disse detaljene når kalesjen ble laget. Vi forlenget bakluka med drøyt 30 cm fordi den plutselig skulle over et høyt ryggstø (se tråden min for detaljer). Det var ikke noe problem å få til. Kjøpte kalesje fra Alf Hansen / Helly Hansen (husker ikke hva som stod på skrytelappen).

 

 

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Går litt smått om dagen. Høsten er her for fullt, brrrr. Men idag fikk jeg om ikke annet plukka ned undervannshuset og tatt ut impelleren, og tatt ut termostaten. 0EB9A646-447C-49B5-84D4-D171E54F53B2.jpeg.e54dd982da320c4a27d81c929b4005ba.jpeg56A4E26B-1EDC-4E85-8387-B60148190FC5.jpeg.7b74a77eae9d0954da5b8baf82c211c0.jpegDe har nok begge gjort sitt.
Satse på å få spylt gjennom kjølesystemet skikkelig til uka, og sette sammen alt ( med ny impeller og termostat), og få i frostvæske. 
spent på å se hvordan girolja ser ut. 09B08AC9-2D1E-4ABB-94DF-865B51B4227D.jpeg.d66cdd6c8b0935f61ea6d4d5d9c61c07.jpeg34AF9DBE-30ED-41D7-A4E4-EEB912883825.jpeg.ce4f2ab07717c94088dc9813fa0665bf.jpeg


 

 

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ikke fått gjort stort nå som det er sur nordavind og minusgrader. Men forsøke å få tak i deler til den gamle Yamahaen viser seg å være utfordrende. Impeller er visst en enkel sak for Yamaha-forhandlerne, men termostat feks fins ikke på lager hverken i Europa eller i Japan. Surfer litt på Facebook-market og Finn for å se om det fins en pent brukt billig delemotor en kan ha i bakhånd. Men så er spørsmålet;

 

motoren jeg har har elektrisk start, passer feks forgasser fra en motor med snorstart? Choken på min er jo bare startknappen på panelet som dras ut. 
 

har funnet en mulig motor som kan brukes. Riktig nok står det Mariner på den, men er jo samme motoren. Men igjen, det er ikke elektrisk start på den. Er det mye deler jeg da ikke får brukt?🤔

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Jeg kan vanskelig forestille meg at forgasser skal være forskjellig med og uten elstart. Mulig du har en liten solenoid på choken, men den kan i så fall flyttes over. 

 

En annen sak er at det skjelden er stort annet enn impeller og tetninger du trenger, så hvor mye deler du får bruk for er uvisst. Men det skader aldri å ha noe på lur da;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

😀

motoren jeg fant var solgt, bare nok en selger som ikke greier å fjerne annonsen når noe er solgt:headbang:

 

men var mest for å ha feks en propell i reserve, undervannshus, gasser, termostat( selv om den er gammel så er den ikke lettmå få tak i, slitt termostat er vel bedre enn ingen termostat), motordeksel osv i bakhånd når det skjer noe. Fot det skjer jo alltid når en ikke har tilgang på noe, at en trenger det😅

 

men får bare fortsette letinga

Hansvik 16.5 Familie, Evinrude 20 Fastwin

Hedrum, Larvik

 

"Det som ikke går bra, det går over"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...