Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

pero skrev for 10 timer siden:

Nå var det generelle oppdateringer som ble gjort med den. Byttet til rullefokk som ble innkjøpt, seil fra Gran. Dette ble trukket til cockpit selvsagt. Så monterte vi Jazyjacks for storseilet og da var mye gjort. Vi hadde en låsing av rorkulten som "autopilot" men det var enkelte spennende episoder rundt håndteringen av det. Vi var ofte to ombord, så det meste løste seg.

Hvor mange båtlapper endte dere på totalt der? Rullefokk hadde kanskje ikke vært en dum idé dagen jeg uansett skal bytte alle vant og stag, samt kjøpe nytt forseil. Og trakk dere til cockpit selv, evt hvor stress var det? Som nevnt er jeg bekymret for belastningen på dekket der.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 7 timer siden:

"Pictures or it never happened" :-) Vi må få bilder, og gjerne lyd og bevegelige bilder etterhvert :-)

Selvsagt! Her er en veldig fuktig julimorgen, fra bakken kai i lysefjorden. Kom meg helt inn til lysebotn for seil, men ble putring ut igjen. 

20200718_071618.jpg

Link to post
Share on other sites

Idet jeg passerte Ryvarden ut mot Sletta for en ukes tid siden døde vinden jeg hadde hatt ut Bømlafjorden helt, og jeg endte opp med å dra til Haugesund for motor over sølvfarget hav. Uendelig mye mer behagelig enn første gangen jeg passerte det strekket (beholdt lunsjen denne gangen), og en kjærkommen avveksling fra fallvindene i Hardanger.

20201006_154852.jpg

20201006_154420.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 15 timer siden:

Hvor mange båtlapper endte dere på totalt der? Rullef...

Ser du fikk svar på pris enkelt opplegg. Jeg husker ikke prisen, men mener det var under 10 lapper for hele systemet med seil. Dette var 18-20 år siden, så prisene har nok endret seg noe.

Vi satte taljer på rekkestøttene bakover, så det var ikke noe problem å rulle inn seilet. Ellers gikk det i løygangen som var til fokka fra før.

Redigert av pero (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang solceller og plassering. 100W er et ganske stort panel og kan være vanskelig å plassere. Se om du har plass til et panel bak på hver side, hengende på rekkewirene. Da fungerer de også som greie rekketrekk for å fjerne litt innsyn og ta litt trekk/vind fra cockpit. Mener at BT har rimelige flexipanel som muligens passer, de har også regulatorer. Jeg heller mot å heller ha "nok" eller "for mye" solceller der det er mulig fremfor å ha akkurat nok med optimal plassering. 

 

Kjekt med sånn prosjekt. Du må ta noen bilder nedi båten også :-)

Link to post
Share on other sites

Hper skrev for 19 timer siden:

Ang solceller og plassering. 100W er et ganske stort panel og kan være vanskelig å plassere. Se om du har plass til et panel bak på hver side, hengende på rekkewirene. Da fungerer de også som greie rekketrekk for å fjerne litt innsyn og ta litt trekk/vind fra cockpit. Mener at BT har rimelige flexipanel som muligens passer, de har også regulatorer. Jeg heller mot å heller ha "nok" eller "for mye" solceller der det er mulig fremfor å ha akkurat nok med optimal plassering. 

 

Kjekt med sånn prosjekt. Du må ta noen bilder nedi båten også :-)

Ser det nå, planen var stativ, men det fikk jeg beskjed fra forhandler om at ikke holdt. Tenker noe slikt som du foreslår, dog blir det vanskelig å finne et sted som ikke blir i veien ift genoa/fokkeskjøtet.

Skal prøve å feste et på 50W ish over utenbordsmotoren, ellers er jo dekk mellom sprayhood og ventil en mulighet. Men må vente til jeg har trukket fall til cockpit først.

 

Har allerede MPPT regulator, så alt skal på den :smiley:

Link to post
Share on other sites

pero skrev On 13.10.2020 at 13.52:

Ser du fikk svar på pris enkelt opplegg. Jeg husker ikke prisen, men mener det var under 10 lapper for hele systemet med seil. Dette var 18-20 år siden, så prisene har nok endret seg noe.

Vi satte taljer på rekkestøttene bakover, så det var ikke noe problem å rulle inn seilet. Ellers gikk det i løygangen som var til fokka fra før.

Det er jo overkommelig, husker du hvilke produsent/forhandler dette var? Ved reving blir det vel fort endel krefter i rullen, rekkestøttene tålte det fint?

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev On 14.10.2020 at 19.45:

Slik ser en ventil ut, etter 40 år. Fått byttet hele sulamitten, både på inn og utsiden nå. Skal få tatt bilder av resultatet når det blir lyst.

20201013_093828.jpg

Må skifte en slik selv. Litt nervøs for å begynne på jobben så godt å se noen tør😅 Redd for å ikke få det tett igjen... 

Link to post
Share on other sites

abro skrev 15 minutter siden:

Så veldig bra ut. Måtte du kjøpe hele ny eller går det an å kjøpe alt utenom det blanke dekselet? 

Man får begge deler, jeg visste ikke engang at den "kulen" skulle være der :giggle: For min del blir det uansett ikke mer lekk enn det var, så slipper den bekymringen... Eneste jeg ville gjort annerledes er å bruke hansker (og ikke svart tec7...), da det muligens gjør det lettere å smøre jevnt uten å søle. 

 

Blir spennende å se neste gang det regner, om dette viser seg å være siste taklekkasjen blir det oljing av teak i mørketiden.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått etterspurt tilbud på nytt storseil, fra gran i første omgang:

 

Tasker Offshore Storseil kommer på kr: 11 970,- inkludert mva

Tilbudet inkluderer:

  1. Design: Crosscut på 11m2
  2. Seilduk: Challenge 6,88oz Fastnet Dacron
  3. 2 Fullspiler og 2 korte
  4. Vinyl sleider langs forlik
  5. 2 Rev
  6. Cunningham
  7. Lus
  8. Trimliner
  9. Seilpose
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 2 minutter siden:

1000kr/m2 inkl mva er nok der det ligger. Jeg handler mine seil hos Gran på Fornebo. Da får du service om det er noe.

Ser de andre jeg har fått inn ligger noe høyere, men så har jeg da også bedt om ekstra forsterket duk til langtur.

Hva synes du om seilet, og gran forøvrig?

Link to post
Share on other sites

Da var regnet på plass, og selvfølgelig er ting langtifra tett :giggle: Men takventilen er i det minste i orden! 

 

Fikk meg derimot en ubehagelig overraskelse når jeg åpnet opp "kledningen" ved babord vindu, iform av totalrustet festeplate til stagfestet! Genoaskinnen lekker også, men den er i det minste en smal sak å ordne med en dæsj tec7.

Skal sjekke styrbord side imorgen.

 

Heller mer og mer mot å utsette alle andre oppgraderinger til fordel for riggen, dvs ta ned masten, bytte alle trinser, fall, stag og vant + innfestninger, for å slippe mareritt om havari i ulik grad..

 

Noen som har erfaring på denne fronten, særlig ift kostnad på stående rigg?

20201019_223024.jpg

Link to post
Share on other sites

Har tidligere hatt lite problemer med lekkasje ved mastefestet, men inatt rant det omtrent inn, med en halv dl i timen. Takluka over forpigg var heller ikke tett lenger. 

Det har regnet endel (men har opplevd verre, inkludert sjø over dekk), men hva som gjør at det plutselig skjer nå aner jeg ikke...

Eneste alternativene må vel være lavere temperatur ift metallet, evt at jeg har kjørt riggen hardt i endel vind siste uken.

20201020_115039.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Beklager lite oppdateringer i det siste, båtbudsjettet har nemlig blitt sprengt pga. innkjøp av nytt storseil! :smiley:

 

Endte opp med tasker offshore fra gran, som leverte hele 2 mnd raskere enn forventet! Ble helt tatt på sengen da jeg plutselig fikk hentelapp, og måtte låne båtlapper for å betale siste delbetaling :giggle:

 

Seilte i noen timer idag, og må si skilnaden er helt enorm...! Maxien er jo underrigget, men nå slipper jeg å ha 9ms + vind for å vinne høyde, og krengingen er halvert. Fartsøkningen på kryss anslår jeg til nesten 2 knop (noe jeg skal få målt neste gang), og avdrift er minimert. Kan også gå mye mer mot vinden uten å miste fremdrift.

 

Om noen der ute lurer på om å bytte ut seil fra 1980 er verdt investeringen, må jeg bare si at jeg anbefaler det på det varmeste :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...