Jump to content

Prosjekttråd Maxi 68 bo- og turbåt "Valkyrja"


Valkyrja

Recommended Posts

 

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Følger denne tråden og synes det er utrolig artig å lese om hvordan du klarer deg med lite og skal ut på tur.

Lykke til i uthavner fremover og husk å oppdatere oss da :smiley:

Takk :smiley: Hatt mye glede av å lese andres tråder, så på tide å bidra med mitt :smiley: Tenker å legge ut litt kosebilder og erfaringer jeg gjør meg også, og ikke bare rene prosjektinnlegg.

Link to post
Share on other sites

Havgap skrev for 3 timer siden:

Bildet av lampene du bytter pærer i: Har du lakket eller gjort noe annet med overflatene i saøongen?

 

Nei, det er som du ser endel fuktskader der. Jeg har fått tettet alle lekkasjene fra området rundt masta, så det får bli et prosjekt når det meste av det praktiske er på stell. Tenker å begynne med salongbordet for å se hvordan det blir, før jeg gyver løs på resten. Kom gjerne med tips!

Link to post
Share on other sites

Da var nok en pakke panel fra sparelys ankommet, og til broren min sin store frustrasjon var denne batchen hvit, og ikke svart som det første :giggle: MC4-pluggene hadde rett polaritet, så det var bare å plugge i på babord side. Fikk 1 til 2 kobling stedenfor 1 til 3, men pytt pytt, er lov å gjøre feil. Skal sende mail til kundeservice på mandag, så det ordner seg nok. 

 

Nå blir det montering av paneler på styrbord side, da er jeg oppe i 120W. Så får tiden vise om jeg slipper diode eller ei. Y-koblingen mellom styrbord og babord er 30cm fra mppt-regulatoren, så skal forhåpentligvis endel til for at skyggesiden skal stjele strøm.

20210319_163725.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 1 minutt siden:

Da var nok en pakke panel fra sparelys ankommet, og til broren min sin store frustrasjon var denne batchen hvit, og ikke svart som det første :giggle: 


Hehe, det har jeg også vært ute for fra Sparlys. Jeg skulle hatt 4 like paneler, men alle har forskjellig størrelse og farge, ganske teit.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 3 minutter siden:


Hehe, det har jeg også vært ute for fra Sparlys. Jeg skulle hatt 4 like paneler, men alle har forskjellig størrelse og farge, ganske teit.

Størrelse, V og A er lik da, ellers hadde det blitt retur, da alt skal på samme kontroller, samt passe på rekka. Men blir jo litt sirkustelt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ja, V og A er like, men de fysiske målene er ikke det samme som står på hjemmesiden. Det første jeg fikk stemte alt, de neste ble større og større samt blanke i stedet for sorte, men de virker som bare det. Nå har vi ligget for anker siden 8 mars og har bra med strøm hver dag :thumbsup:

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev On 19.3.2021 at 17.41:

Ja, V og A er like, men de fysiske målene er ikke det samme som står på hjemmesiden. Det første jeg fikk stemte alt, de neste ble større og større samt blanke i stedet for sorte, men de virker som bare det. Nå har vi ligget for anker siden 8 mars og har bra med strøm hver dag :thumbsup:

 

Det er jo det viktigste! Hvor mange watt har dere, og batteribank? Har nå 120w på rekka mot sola (2 anker, babord fast mot syd), og merker batteribanken med fordel kan utvides for å gjøre nytte av når sola skinner. Får bare rundt 1Ah når det er overskyet.

 

Link to post
Share on other sites

Nå som strømforsyningen er i boks, er fokuset nok engang tilbake på dieselvarmeren. Monterte som tidligere nevnt alt i "smugglerommet", dessverre var eksosslangen 25cm for kort når den var trukket igjennom. Det pga lyddemperen som var lenger enn forventet, og det kombinert med at halve lengden gikk under styrbord luke akter gjorde at jeg feilberegnet. Kjøpte så litt ekstra slange løst med tilhørende varmeisolasjon, før jeg til min store ergrelse innså at ferdigslangen min allerede var maks lengde ihht manualen... :blush: 

 

Måtte dermed tenke nytt, og endte med babord luke. Der måtte jeg derimot demontere hele kjøkkenet, noe som innebar å bli konfrontert med min største frykt; nemlig ventilen til vasken, med undervannsgjennomføring. Den later jeg somregel som at ikke finnes, utenom i mareritt med ujevne mellomrom... Men fæl som den er, så holder den tett, og jeg fikk festet braketten, varmeren, og saget et hull og trukket varmeslange før batteriet gav opp. Nå er det tank og strømforsyning neste!

20210323_191411.jpg

20210323_191346.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev for 2 timer siden:

Det er jo det viktigste! Hvor mange watt har dere, og batteribank? Har nå 120w på rekka mot sola (2 anker, babord fast mot syd), og merker batteribanken med fordel kan utvides for å gjøre nytte av når sola skinner. Får bare rundt 1Ah når det er overskyet.

 


Vi har 4 x 100W hengende 2 stk. på hver side av rekka. Vi har 1 stk.  Ritar 260 amp AGM til forbruk. Det har holdt bra for oss, vi ligger nå på 16 dagen for anker uten at det har vært manko på strøm til både dieselvarmeren på kjølige ettermiddager, og 2 kjøleskap med øl og hvitvin. Nå er det mye sol her vi er nå :cool:.

 

Hjemme så har vi kjørt aggregat på lengre vinterseilinger. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 17 timer siden:


Vi har 4 x 100W hengende 2 stk. på hver side av rekka. Vi har 1 stk.  Ritar 260 amp AGM til forbruk. Det har holdt bra for oss, vi ligger nå på 16 dagen for anker uten at det har vært manko på strøm til både dieselvarmeren på kjølige ettermiddager, og 2 kjøleskap med øl og hvitvin. Nå er det mye sol her vi er nå :cool:.

 

Hjemme så har vi kjørt aggregat på lengre vinterseilinger. 

Da så! Skal snoke litt i trådene dine ser jeg, så slipper du å gjenta deg her :smiley: Men et siste spørsmål; hvorfor agm fremfor lithium? Jeg heller mest mot sistnevnte, men ser endel om at agm er et bedre valg i solfylte strøk mtp varme.

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig montert og testkjørt varmeren igår! All ære til dere som er håndtverkere av yrke, jeg bøyer meg i glassfiberstøvet for frustrasjonstoleransen dere innehar i det daglige :giggle:

 

Monterte alt i babord luke akter som tidligere nevnt. Fueltanken går langsmed måten, slik at den ikke skal påvirkes for mye ved krenging, og drivstoffet har ikke lange veien å dra til brenneren. Eksosslangen hang jeg over rekka, så blir neste steg å montere gjennomføringen.

Den startet på første forsøk, så 10 tommeltotter til tross, så har jeg utrolig nok klart å montere alt riktig!

 

Når det er sagt, så har jeg endel utfordringer jeg trenger råd til:

 

Når jeg kjørte den igang, bredde det seg raskt en lukt av svidd gummi. Etter noe feilsøking så jeg at det kom en svak røyk ut av eksosrøret, altså det sorte med glava rundt selve metalrøret. Det luktet ikke diesel, og roet seg etterhvert, så mulig det bare må gå seg til? Vurderte å demontere slangen for å se om jeg hadde klønet til festet til lyddemperen, men hele ytterslangen var bare lunken, så vidt det var.

 

Dernest var det å feste selve eksosslangen til brenneren et rent helvete; uansett hvor mye jeg strammet til, så kan den fortsatt bare skli rett av med håndmakt. Skiftenøkkel er definitivt ikke rett verktøy på trange steder, men selv når jeg prøvde å skru klemmen til alt jeg hadde med slangen løst, så gikk det fortsatt ann å tre den på og av brenneren. Det kom derimot ikke eksos utav, og flyten ut andre enden (over bord) var god, med en røyksky der i starten, og intet nedi luka. Skal få meg eksospasta, så også at enkelte sager et lite hakk i slangen. 

 

Drivstoffslangen er jo også ubehagelig nær eksosslangen, men her tenker jeg å bare kjøre på med alufolie, det har aldri sviktet meg på tidligere prosjekter der strålevarme er et problem. Billig å bytte er det også.

 

Alle råd er velkomne, især mtpå stramme den f#rdømte slangen.. :headbang:

20210325_110216.jpg

20210325_110233.jpg

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 14 minutter siden:

Da så! Skal snoke litt i trådene dine ser jeg, så slipper du å gjenta deg her :smiley: Men et siste spørsmål; hvorfor agm fremfor lithium? Jeg heller mest mot sistnevnte, men ser endel om at agm er et bedre valg i solfylte strøk mtp varme.


Vel båten er satt opp med AGM fra vi kjøpte den. Å bytte til Lithium medfører antagelig en del ekstra kostnader og ombygginger foruten svinedyre batterier. Jeg har heller ikke satt meg inn i hva som skal til så det er mulig at det er mindre arbeid / kostnad enn jeg ser for meg. Er vi i en marina som har god kunnskap neste gang vi må bytte så skal vi vurdere det. Det hadde vært deilig å bytte ut de tunge klumpene...

Link to post
Share on other sites

Hei 🙂 gøy å følge tråden din! Har aldri sett eksosslange med plast på, er du sikker på at det ikke er lyddemper til forbrenningsluftinntaket? Eksosrør til min D4 er rør i rør metall 🤔 Bare en tanke.. Stor forskjell på støy med og uten lyddemper på både eksos og luftinntaket 

Redigert av Capt.Yorgoz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Capt.Yorgoz skrev for 4 timer siden:

Hei 🙂 gøy å følge tråden din! Har aldri sett eksosslange med plast på, er du sikker på at det ikke er lyddemper til forbrenningsluftinntaket? Eksosrør til min D4 er rør i rør metall 🤔 Bare en tanke.. Stor forskjell på støy med og uten lyddemper på både eksos og luftinntaket 

Eksosslangen er metall, så er det glava rullet rundt, så det sorte røret med et slags aluinnlegg på innsiden. Lyddemperen er inni herligheten, helt i starten etter varmeren. Kjente på hele røret igår etter en halvtimes fyring, det var ikke stort varmere enn romtemperatur. Metallet ved varmeren derimot... 

 

Har fått mekket litt til nå, skal få lagt ut bilder etterhvert :smiley:

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 5 timer siden:


Vel båten er satt opp med AGM fra vi kjøpte den. Å bytte til Lithium medfører antagelig en del ekstra kostnader og ombygginger foruten svinedyre batterier. Jeg har heller ikke satt meg inn i hva som skal til så det er mulig at det er mindre arbeid / kostnad enn jeg ser for meg. Er vi i en marina som har god kunnskap neste gang vi må bytte så skal vi vurdere det. Det hadde vært deilig å bytte ut de tunge klumpene...

Ser den. Prisen er egentlig veldig lik nå per brukbare Ah (50Ah lithium 2999 vs 2000ish for 95Ah agm fra biltema), det er dersom man har landstrømanlegg osv det fort blir veldig mye dyrere, slik jeg forstår.

 

Jeg har heldigvis en mppt-sak som skal kunne lade lifepo4 uten å drepe dem, så planen er å kjøpe nevnte 50Ah som testbatteri til sommeren, og dersom det er en løsning som fungerer, så kjøper jeg 2-300Ah med varmeelement (og 10x prisen...) til vinteren.

 

3000 har jeg iverstefall råd til å tape, og om det batteriet overlever, så tenker jeg å kapsle det inn, og ha det permanent tilkoplet en automatisk lensepumpe med nivåvakt nedi kjølsvinet.

Link to post
Share on other sites

Å sage hull fra jolla var ingen enkel oppgave, selv om jeg nærmest halte balja iland på lesiden av en holme for å slippe bølgene. Men det gikk til slutt, og med litt kreativ bruk av tauverk mistet jeg heller ingenting i vannet. Glad gjennomføringen aldri skal av igjen...

 

Brukte rikelig med tec7, noe man tydelig ser at tyter litt vel godt ut, men pytt pytt, da er det i det minste tett. Får skrape bort det overflødige når det har størknet. 

 

Nå gjenstår bare å montere eksosslangen, så har jeg sytalaus varme ved et knappetrykk! (For finpussen haster ikke, den tar jeg senere :giggle:)

20210325_135528.jpg

20210325_135522.jpg

20210325_172433.jpg

20210325_172457.jpg

Link to post
Share on other sites

Vi har 3 batteribanker (baugpropell, forbruk og start) skilledioder, solcelle regulator, landstrøm lader. Den ene drar gjerne med seg det andre, og jeg lan legge til at strøm er ikke min sterke side :rolleyes:. Om vi treffer på en guru som kan gi oss en grei pris på fungerende opplegg, så får vi vurdere det. Så langt er det tryggest og billigst å bytte ut gammelt med samme type som passer rett inn.

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 3 minutter siden:

Vi har 3 batteribanker (baugpropell, forbruk og start) skilledioder, solcelle regulator, landstrøm lader. Den ene drar gjerne med seg det andre, og jeg lan legge til at strøm er ikke min sterke side :rolleyes:. Om vi treffer på en guru som kan gi oss en grei pris på fungerende opplegg, så får vi vurdere det. Så langt er det tryggest og billigst å bytte ut gammelt med samme type som passer rett inn.

Huff, det skal ikke være lett å ha sjørøverskute! :giggle: Det fine med jollestørrelse på skuta er at både baugpropel og start er strømfritt og fjernstyrbart, iform av at lillebroren min er ufrivillig fokkeslask. Men nå som balja har vært byggeplass en periode skal jeg ærlig inrømme at jeg missunner dere; om du noensinne føler at du lever trangbodd, så kan vi byttelåne en helg...

Link to post
Share on other sites

Valkyrja skrev 57 minutter siden:

Huff, det skal ikke være lett å ha sjørøverskute! :giggle: Det fine med jollestørrelse på skuta er at både baugpropel og start er strømfritt og fjernstyrbart, iform av at lillebroren min er ufrivillig fokkeslask. Men nå som balja har vært byggeplass en periode skal jeg ærlig inrømme at jeg missunner dere; om du noensinne føler at du lever trangbodd, så kan vi byttelåne en helg...


Det enkle kan noen ganger være det beste, men det skal være levelig også. Med det så mener jeg at man skal holde ut over tid. Syntes du at det er trangt første gang du går ned i båten så kan jeg nesten love deg at du ikke syntes den blir større med tiden. Jeg har bodd i båten siden mai 2012 og vi føler oss ganske «innbodde», men det er fremdeles ting jeg ikke har satt nevneverdig inn i rett og slett fordi det ikke har vært nødvendig. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...