Jump to content

Oppussingstråd Nidelv 24


N24 Md17

Recommended Posts

Det rives. Eindel fukt, lekkasje i tak v/håndrekke + rundt vinduer. Vifteovn, tørking. Planen er å få ut alt, så skrape/rengjøre skrog innvendig før maling. Men det er såpass fuktig og kjIMG_20201029_212547.jpg.d23d6f115cd13916922fb0acf31b346d.jpgipt klima inni båten nå at den skal få en periode med vifteovn nå først. Fytti grisen så det stinka bak skrogtrekket!! 

Link to post
Share on other sites

Dette er - 72 modell, med VP mD17c. Båten er grei men lekkasje, sannsynligvis langvarig, har skapt fukt og dermed lukt. Vinduer samt håndrekke på taket på overbygget er årsak, så det utbedres nå pkt 1. Men som sagt noe tørking nå i forkant for å bedre innemiljøet før eg fortsetter

Link to post
Share on other sites

N24 Md17 skrev for 5 timer siden:

Dette er - 72 modell, med VP mD17c. Båten er grei men lekkasje, sannsynligvis langvarig, har skapt fukt og dermed lukt. Vinduer samt håndrekke på taket på overbygget er årsak, så det utbedres nå pkt 1. Men som sagt noe tørking nå i forkant for å bedre innemiljøet før eg fortsetter

:thumbsup: Hadde en 74-modell selv inntil påsken i fjor.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden passer fint :) Har i høst hentet hjem en 1972 Nidelv 24 med Penta MD2B som jeg holder på å bytte topp pakninger på bla. Denne båten var også noe våt inni, så det meste av løse deler er tatt ut og tørkeprosessen er kommet i gang. Blir spennende å følge tråden din og se hva som skjer fremover. Målet vårt er en tørr og noenlunde komfortabel båt som fungerer i første omgang, så får vi se hva tiden bringer videre.

Nidelv 24.jpg

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med positive tilbakemeldinger. Virker til å være mange hyggelige folk innpå her. 😉 Skal prøve å legge ut bilder fortløpende. Det overordna målet er å få en tett og frisk funksjonell båt, og sannsynligvis ikke sette verdensrekord mtp utseende. Får sjå. Minst mulig byttes ut, i den forstand at defekte ting må jo byttes, men det blir tatt hensyn til kostnad, blandt annet. Å jobbe og bruke tid går bra, men å mangedobble kjøpesummen med oppgraderinger er vanskelig å motivere seg for. Det er absolutt noe sjarmerende med - 72mod-look, etter min meining. Er fersk båteier så her kan alt justeres underveis. 

Link to post
Share on other sites

Impeleren skrev On 1.11.2020 at 15.11:

Denne tråden passer fint :) Har i høst hentet hjem en 1972 Nidelv 24 med Penta MD2B som jeg holder på å bytte topp pakninger på bla.

Hva legger du til grunn for bytte av toppakninger? Lekkasje? Vurderer også å bytte, hadde vært interessant med info på hvordan du feilsøkte 🤪

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båten med motorfeil i form av at den gikk dårlig og var vanskelig å starte. Tenkte det kunne være noe med dieseltilførselen, og så ikke så mørkt på det.

Mellom kjøpstidspunktet og henting var det en kjenning av selger som hadde tittet og lyttet litt til den og tipset selger om at det kunne være dårlig topp pakning. Selger var lite teknisk interessert og kunne dermed ikke si noe mer om hva som lå til grunn for dette. Båten ble bla solgt nettopp pga motorproblem og liten interesse for å for å fortsette prosjektet. De hadde hatt båten i 17 år og var forsåvidt fornøyd med det hele.

Når jeg fikk den hjem se jegr nokså snart at det er vann i oljen (den blir majones aktig) Når det kommer til vann i oljen, så kan det være topp pakningene eller selvfølgelig en sprekk i kjølekanalene i sylinderforing, topper eller lignende, men ide fleste tilfeller vil topp pakningen være det svakeste leddet, før man begynner å anta sprekker i ting. Men noe må demonteres før man kommer videre i feilsøkingen når man er kommet til dette stadiet. Vi skrudde av toppdekslene for å se litt nærmere på saken ser vi også at det er 2 ventilfjærer som er knekt på den ene sylinderen. Nå etter å ha demontert litt så ser vi at det er godt gjort av motoren å i det hele tatt starte og svive. Den ene sylinderen drakk vann pga defekt topp pakning og den andre hadde lekkasje og lav kompresjon pga knekte ventilfjærer. 

Ettersom toppene er av så benytter vi også anledningen til å rengjøre kjølevannskanaler i topper , sylinderforinger og eksosmanifolden: Båten har gått i ferskvann i 20 år så det var ikke helt håpløst, men greit å få tatt når anledningen bød seg. Nå venter jeg bare på nye ventilfjærer og litt pakninger og knask før motoren blir satt sammen igjen.

Ser fortsatt ikke mørkt på det selv om det ble litt mer jobb enn først håpet :)

 

Redigert av Impeleren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt videre: glassfiberarbeid.IMG_20201107_193754.jpg.939ee436be4b3caaa72269ca4d0d2152.jpg Med på kjøpet av båten var ein skade i bauen, båten har gnissa mot betongkai. Jaja. Har aldri prøvd meg med glasfiber før, så det var artig. Støypte baug frå inn- og utside, trur det blei ok. Så gjenstår sparkel og puss, samt gelcoat/maling(?) IMG_20201107_170043.jpg.9bacf4d5c4f2cad032cef6b63c88dc94.jpg. Tar gjerne imot tips mtp sluttfinish! Kunne egentlig tenkt å male heile skroget, men er det smart? Eller er det mulig/vanlig prosedyre i heile tatt? Det finnes saktens eindel hakk og riper, båten er 48 år, hehe. Skriv innpå om du har gjort liknande! 

Link to post
Share on other sites

Impeleren skrev On 6.11.2020 at 13.07:

Jeg kjøpte båten med motorfeil i form av at den gikk dårlig og var vanskelig å starte. Tenkte det kunne være noe med dieseltilførselen, og så ikke så mørkt på det.

Mellom kjøpstidspunktet og henting var det en kjenning av selger som hadde tittet og lyttet litt til den og tipset selger om at det kunne være dårlig topp pakning. 

 

Takk for tips! Har klargjort motor for å heise denne ut, den er nå einaste som står igjen i båten så går den ut kan eg reingjere ALT, male opp innvendig og starte på ny frisk. IMG_20201108_213926.jpg.3c38135ed2835533b4cc7353104a666b.jpgNår motor er ute blir det ny lekkasjetest, skifter slanger, reingjere klølesystem etc. Og som sagt kanskje toppakningsbytte. Motor funker bra men var ikkje fritt for oljesvett. Jobber med slikt til daglig (landbruksmaskinar) så det er ok utfordring. 

Redigert av N24 Md17 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Også et lite prosjekt 😉 Blei litt gira på glassfiberstøyp, så rauk på å bytte ut trekant-plate i baug. Denne var rett og slett pill råten.IMG_20201107_135552.jpg.02e26bd859359b4d7867d092f2877b73.jpg Saga vekk med bajonettsag, laga ny og støypa fast. Denne plata skal fungere som støtte for dekk framme, den har svikta og dette fører til svikt i dekk når folk hopper inn på dekk. Dermed blir det små sprekker rett i framkant av vinduene. Kurant å få det fiksa, dekk er stabilt nå og lekkasjen kan utbedres. 👍

IMG_20201107_193846.jpg

Link to post
Share on other sites

Nedre Vats, korrekt? Etne her. :)

 

Kjekt med slike tråder! Lykke til. Her går du grundig til verks, så sluttresultatet blir nok veldig bra.

 

Når det gjelder maling: Tja, hvorfor ikke? Om du går over hele skroget og sparkler opp og pusser over det, vil det jo bli skikkelig fint. Når du først er i gang med såpass omfattende jobb, koster det ikke alt for mye i lakk og arbeid å få båten strøken. I den store sammenhengen blir det cashewnøtter.

I sin tid malte jeg opp en Rana 15 DC utvendig med tokomponent. Vi var 2 stykker; en rullet på og en gikk over med fordriver. Godt lys på skrå, ha selvtillit (ikke gå over en ekstra gang der det ser bra ut, det har en ikke tid til) og arbeid raskt. Så får en akseptere at det ikke blir 100%. 98,76% er egentlig veldig bra, det også...
PS: bruk åndedrettsvern. En får så mange rare ideer og tanker når en står i tokomponent-tåka....:sweat:

Link to post
Share on other sites

Nesten riktig, Øvre Vats. Båten ligger i Åmsosen i Nedre Vats om sommeren. Nå står den i garasjen.. 

Ang maling, går og lurer litt på dette.     

-Hvilken type maling brukes, hvor kjøper eg det?

-Og sikkert et idiotisk spørsmål: fordriver? Hvilket redskap er dette? 

-Er det mulig å framskaffe fargekode? 

- Har lest om gelcoat, topocoat, etc. Hva er fremgangsmåte? Sparkle opp og male, rett og slett??? 

 

MVH Amatør 😉

Link to post
Share on other sites

Maling: 2-komponent. Biltema eller fargehandler. Søker du her inne, får du masse meninger og erfaringer om temaet. ;)

Fordriver er en veldig fin pensel som er bred og flat. Den dras over malingen etter at den er rullet på for å jevne den. Kalles kanskje utstryker.

fargekode: spør hos forhandler. De kan ha fargekarusell du kan låne. Er som ei bok med fargeprøver.

gelcoat og topcoat er samme greia, men topcoat  har mer voks i seg. Topcoat brukes som regel bare i form. Det holder å bruke gelcoat på dine reparasjoner. Smør på, la herde, puss fint og lakker.

 

ellers er lang- og korthåret glassfibersparkel fra Biltema gull verdt. Så fort den er herdet nok til ikke å klebe, kan du slipe den til. Når den er ferdig herdet, derimot, blir slipejobben langt verre. :) Les igjennom tråden min om oppfiksing av en Rana 17, så får du en del tips. Se også etter prosjekttråder. Mye nyttig info å finne innimellom all galskapen. :)

 

Så får du stikke over osen og høre om Hatteland & co har noe navigasjon liggende igjen i en krok. 😎 42’’ kartplotter skulle passe...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...