Jump to content

Gjennbruk - Draco 2000DC Gt - En metamorfose fra daycab til skjærgårdsjeep.


eapett

Recommended Posts

eapett skrev 3 minutter siden:

et er slipt ut mye.. kanskje det meste av glass i steglistene. mange steder helt ut til topcoat. så noe glass må det bli før sparkelet. :p

 

det er nok en fordel ja

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Komodo skrev On 1.7.2021 at 20.23:

Da bør du kjøre drillen sakte, hvis ikke pisker du mye luft inn i sparkelen. 

 

Jepp, jeg ble litt overrasket over hvor mye som gikk med til det der gitt. Det var derfor jeg begynte å blande opp sparkel av polyester og flis istedenfor å bruke vanlig glassfibersparkel. En annen årsak er at jeg ville ha litt mer tid på meg til å sparkle for hver gang jeg blandet. 

 Etter å ha prøvd litt med  drillen kom jeg til at det var enklere med rørepinne. Heller holde batcene på rundt literen med polyester og litt mer kremete konsistens. 

 

Har fått inn et par økter til; 

 

20210703_010429.jpg.776cf90d6cd271e62018b0554dcca69b.jpg

Første runde ble sparkling av det siste som  var klargjort. 

 Prøvde også en batch uten qcel, bakerst  til høyre, bare cab-o-sil og kuttet glassfiber, virker som den blandingen ble hardere , i allefall hardere å slipe. 

Runde 2, sliping av sparklet og mattslip av resten  som var klart til sparkel. 

 

Fant litt missfarging i de områdene der sparkelet er tykkest... Hva tror  dere? Slipe ut og sparkle på nytt igjen?  :headbang:

20210703_010547.jpg.473f6086bc673d708fcdb9374b923fef.jpg

Neida. Det blir ikke slipt ut igjen.. 

 

Veien videre er mer sparkel og mer slip.. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Litt kjedelig å poste det samme bildet hele tiden.. men her er jeg alså kommet til at steglistene er plastet, sparklet og slipt klart til plasting igjen. En ekstra runde med sliping på et område ble det også. En flaske med herder jeg hadde fra tidligere fungerte heller dårlig. Ekstrarbeid er jo alltid velkommen når tid er mangelvare. :yesnod: 

 

 

20210731_011043.jpg.b6deb5c922bdee318284e97c58b36401.jpg

 

Link to post
Share on other sites

eapett skrev for 2 timer siden:

Litt kjedelig å poste det samme bildet hele tiden.. men her er jeg alså kommet til at steglistene er plastet, sparklet og slipt klart til plasting igjen.

Begynner du å få en idé om at det tar litt tid å bygge opp fra bunn når det skal gjøres på en skikkelig måte? :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

dobbeltarbeid = dobbelt så bra :giggle:

 

Haha.. Ja minst.. spesiellt når det var av den værste finpussingen i steglistene. :crazy: det ble heldigvis bra runde 2.

 

 

 

Komodo skrev 26 minutter siden:

Begynner du å få en idé om at det tar litt tid å bygge opp fra bunn når det skal gjøres på en skikkelig måte? :giggle:

 

 

Vel, jeg hadde ingen formening om at det skulle være gjort over en helg.. Men nå har jeg dratt pussingen en del hakk forbi det nivået jeg trodde jeg trengte.

Da går timene fort,  men har byttet til en kraftigere bånd/fingersliper selv den værste slipingen går litt fortere. bortsk

 

Og ja.. At det må gjøres ordentlig, det må jeg bare holde på.. så får det ta den tiden det tar.

 

Men jeg er ikke helt demotivert enda. Har faktisk anskaffet et lite prosjekt til.. ikke i nærheten av samme omfang, men en liten Gh11 som trenger litt rep på innerliner.. Båten bør deles for å få det ordentlig..Og det blir nok slik. :sailing:

 

224472534_331635985357800_5860024487397323145_n.jpg.002099d9cf88da2746ded763be0fd971.jpg

Link to post
Share on other sites

Tok lengre tid enn forventet dette også.  :giggle:

2 lag med 600g matte over nesten hele bunnen(4lag i kjølen, overlapp).. Den siste biten blir sammen med speilet. 

Overlappingen mellom lagene burde vært fordelt bedre. Men det ble nå slik av praktiske årsaker. 

 

20210801_184214.jpg.165c1115d3a12561e81e995123b4118b.jpg

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 8/2/2021 at 9.14:

Dette blir bunnsolid! Godt å vite at skroget er skadefritt, helt og solid i bunnen. Skjer det noe senere blir det veldig mye lettere å reparere fra utsiden.

Absolutt.. men det blir nok en runde utvendig men tenker å få stringere og skott i skroget først.. slik at det kan håndteres.

 

 

Siste nytt:

 

Treverk fjernes fra speilet, "enkel" jobb., jeg snitter/ruter opp finerplaten med sirkelsaga, så er det bare å meisle ut delene med tappjærn og hammer. Speilet består av to lag finer, med ett mellomsjikt glassfiber.

 

ca halvveis:

230666728_573581207354341_6540080248158360418_n.jpg.80cd4d553e2c275206f93c7eff5eb8d1.jpg

 

Etter noen timer bannskap og svette, resten blir tatt med slipemaskinen..

 

229903570_2708283076137034_2730896054842494337_n.jpg.56b1e696b79ab41b0a581d0f26ee6321.jpg

 

Neste steg blir sliping av hele speilet så det blir klart for ny kjerne og forsterkninger. og selvfølgelig tetting av drevhullet..

 

 

Her vises såvidt ett blyantmerke som er ca høyden på speilet til xl stamme, oppgitt til 635mm i brosjyren til suzuki, mens mål-tegningen viser 628mm fra undersiden av kavitasjonsplate til anlegg i motorbraketten. hva velger man da? 

 

228716972_857748221500805_8065398442116282500_n.jpg.62bd27e823b254fb69dc715a11e0f30d.jpg

 

 

Til kjerne har jeg handlet inn noen biter med Mycell 130kg/m3, 15mm tykkelse, Planen er 2lag,   ytterlaminat- mycell- mellom laminat - mycell -innerlaminat. 

Det må da bli tilstrekkelig for den lille hjulvispen jeg skal ha bakpå. Speilet skal selvfølgelig knyttes til stringerene som går fremover i båten, men også motorbrønn og dekk på tvers, det skal bli sterkt nok tenker jeg.

228095327_153599336884300_4522697832790146120_n.jpg.0f6ed6293661a6851aee02538d7202d6.jpg

 

 

Som en liten kuriositet dukket denne opp i posten, jeg liker selvfølgelig fart, og vil ha motor i riktig høyde. Manuell "lift" 6" setback og 4" justering opp/ned. 

 

210791741_176154901205784_1633820962583504309_n.jpg.821a16b5f25400787a7623cbb96617dc.jpg

 

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

eapett skrev 43 minutter siden:

Til kjerne har jeg handlet inn noen biter med Mycell 130kg/m3, 15mm tykkelse, Planen er 2lag,   ytterlaminat- mycell- mellom laminat - mycell -innerlaminat. 

 

Litt usikker her men såvidt jeg har lest om sandwich konstruksjon så vil det være bedre å heller lime sammen mycellen og heller ha tykkere laminat på begge sider..?

 

eapett skrev 46 minutter siden:

Her vises såvidt ett blyantmerke som er ca høyden på speilet til xl stamme, oppgitt til 635mm i brosjyren til suzuki, mens mål-tegningen viser 628mm fra undersiden av kavitasjonsplate til anlegg i motorbraketten. hva velger man da? 

 

ville vel regnet med at mål-tegningen har størst sjanse for å være riktig..? 
Spørsmålet her blir vel hvor høyt skal du montere braketten, slik at du får gjort best mulig bruk av justeringsmulighetene.
Jeg tror jeg ville startet med kav.plata ca 1" over bunn.  (setback gjør oftest at man kan heve litt mer)

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

eapett skrev for 2 timer siden:

Her vises såvidt ett blyantmerke som er ca høyden på speilet til xl stamme, oppgitt til 635mm i brosjyren til suzuki, mens mål-tegningen viser 628mm fra undersiden av kavitasjonsplate til anlegg i motorbraketten. hva velger man da? 

Jeg ville valgt laveste høyde, da kan du evt løfte motoren. Motsatt blir værre.

 

eapett skrev for 2 timer siden:

Til kjerne har jeg handlet inn noen biter med Mycell 130kg/m3, 15mm tykkelse, Planen er 2lag,   ytterlaminat- mycell- mellom laminat - mycell -innerlaminat. 

Glassfiber mellom hadde jeg droppet, det har ikke noe for seg. Men 2x15mm gir deg 30mm kjerne. Det synes jeg høres litt knapt ut. 

 

 

eapett skrev for 2 timer siden:

Som en liten kuriositet dukket denne opp i posten, jeg liker selvfølgelig fart, og vil ha motor i riktig høyde. Manuell "lift" 6" setback og 4" justering opp/ned. 

 

210791741_176154901205784_1633820962583504309_n.jpg.821a16b5f25400787a7623cbb96617dc.jpg

 

Hvor bestilte du, og hva kostet den? Lurer på om det kunne vært en mulighet for meg, min motor står litt høyt...

Link to post
Share on other sites

 

ivar skrev for 3 timer siden:

 

Litt usikker her men såvidt jeg har lest om sandwich konstruksjon så vil det være bedre å heller lime sammen mycellen og heller ha tykkere laminat på begge sider..?

 

 

ville vel regnet med at mål-tegningen har størst sjanse for å være riktig..? 
Spørsmålet her blir vel hvor høyt skal du montere braketten, slik at du får gjort best mulig bruk av justeringsmulighetene.
Jeg tror jeg ville startet med kav.plata ca 1" over bunn.  (setback gjør oftest at man kan heve litt mer)

 

 

-Hmm ja det virker som det ikker er verdt å legge så mye glass mellom. 

 

-Standard xl speil høyde er 25" eller 635mm +-13mm, etter standarden fant jeg..  Så om da Suzukien er bare 628 skiller det bare 7mm, som er nesten uvesentlig. Det er ikke på så små marginer jeg kommer til å justere.

Riktig høyde er viktig men helt  ræserbåt blir det ikke.  Jeg må se litt på innfesting av braketten. Og braketten mot motor. Kavitajonsplate tett over bunn er nok et godt utgangspunkt.. Kanskje så mye som 1". Men det er jo 4" opp i justering, det skal uansett være nok tenker jeg. 

 

 

Komodo skrev 1 time siden:

 

Jeg ville valgt laveste høyde, da kan du evt løfte motoren. Motsatt blir værre.

 

Glassfiber mellom hadde jeg droppet, det har ikke noe for seg. Men 2x15mm gir deg 30mm kjerne. Det synes jeg høres litt knapt ut. 

 

Hvor bestilte du, og hva kostet den? Lurer på om det kunne vært en mulighet for meg, min motor står litt høyt...

 -4" justering opp bør være nok, så noe i området "standard" montering er nok et godt utgangspunkt

 

-Det er nevnt muligheten for ett "bonding" layer for bedre sammenføying av plater fra diab. og det er jo greit nok. men noe annet enn hva jeg hadde sett for meg. etter du postet dine betenkeligheter rundt tykkelse gjorde jeg ett lite dypdykk i google rundt "divinycell" som kjerne i speil. Og der gikk jeg på en liten blemme. Det virker som tettheten bør være rundt 200-250kg og tykkelsen omtrent 2x 3/4 som da er ca 38mm, 30mm 130kg blir kanskje litt lite da. 

 

Tenker jeg får bite i eplet og handle litt mer. 2x 20mm 200kg/m3 plater får det bli.

https://www.kompositthuset.no/produkt/pvc-kjerne/pvc/mycell-200kg-20mm-ps-750mm-x-1020mm

 

-Braketten er bestillt fra produsenten, Vance, via ebay. prisen ble ca 4000kr med frakt og mva. Det er også en på Finn.no som selger disse i Norge til litt høyere pris. Min er en "Vance Jack Plate JPL4500"

Dette er jo en enkel sak, du med dine ferdigheter og maskinpark snekkrer da fort sammen en slik?

Link to post
Share on other sites

index skrev for 4 timer siden:

Hvorfor har du valgt slisset divinycell til er rett flate som dette? 

Hovedsakelig var det snakk om tilgjengelighet/pris, da jeg valgte denne, i tro om at 130kg/m3 var tilstrekkelig itl speilet. 

At den er rutet gjør den jo bedre egnet til kruvede arbeider, men det er jo ingen problemer med flate heller.. og en fordel med rutet er at under lamineringen fylles alle sporene med polyester, så denne platen mettet med polyester er nok mer "trykkfast" enn en tilsvarende u-slisset plate. Nå skal jeg uansett ta ut laminatet i de områdene det skal boltes igjennom.. men men. Satser på en enda tettere og litt tykkere utgave til speilet.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke hvilken hardhet jeg brukte i aktespeilet på Dracoen, men det var i alle fall 40mm divinycell. Det som har minst like mye å si er jo hvor tykt laminat du lager på hver side. Og hvis du borer ut kjerner og sparkler opp massivt slik jeg gjorde der motoren skal boltes, tror jeg det med tetthet i kjernen er en smule opphauset. Hvis jeg var deg hadde jeg kanskje bare kjøpt ei plate til av de du har slik at du får 45mm. Det er avstanden mellom laminatene (tykkelsen på kjernen) som bestemmer stivheten i sandwichkonstruksjonen. Så kommer selvsagt skjærkrefter osv. i tillegg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

Jeg husker ikke hvilken hardhet jeg brukte i aktespeilet på Dracoen, men det var i alle fall 40mm divinycell. Det som har minst like mye å si er jo hvor tykt laminat du lager på hver side. Og hvis du borer ut kjerner og sparkler opp massivt slik jeg gjorde der motoren skal boltes, tror jeg det med tetthet i kjernen er en smule opphauset. Hvis jeg var deg hadde jeg kanskje bare kjøpt ei plate til av de du har slik at du får 45mm. Det er avstanden mellom laminatene (tykkelsen på kjernen) som bestemmer stivheten i sandwichkonstruksjonen. Så kommer selvsagt skjærkrefter osv. i tillegg. 

 

hmm ja med nok laminat så tengs det  jo ikke kjerne til slutt..  :cool: men ja.. mengde laminat og avstand mellom laminatene er avgjørende. 

 

Jeg har sansynligvis nok av de platene jeg skal bruke til stringere/skott og dekk til å avse ett lag i hekken. (30mm 60kg/m3) men siden jeg trenger et par småting utenom, så har jeg bestillt 200kg/m3 plater, 2stk.  så får 15mm platene finne nytt liv i en dekksluke eller noe lignende.. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nesten total stillstand om dagen. En ny matros er kommet i hus så naturlig nok er alle prioriteringer endret. 

 

 

Men det siste som ble gjort var at speilet var 98% ferdig slipt, det gjennstår bare litt justering av trappingen til hullene som skal fylles .  

 

236322424_4885318614815602_6126093725274978144_n.jpg.3bd43a65f452bff19595cfe4d75a4ceb.jpg

 

236958466_1216564858813351_6589715667114150863_n.jpg.90e404491881b14954818637f08983c6.jpg

 

 

Etter som muligheten for litt garasjetid har dukket opp har jeg begynnt siste innspurt på bensintanken, siden denne snart trengs i prosjektering av stringere og skott.

 

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å lage "hånd-hull" men jeg ombestemte meg etterhvert.

 

Flens og lokk kappes ut i 5mm plate.

 

 

235832704_215868227161277_6014624569653986776_n.jpg.ac34af47714c620a2a50d437123c3974.jpg

 

Tankgiver felles ned i lokket, for å gi mest riktig måling mot bunnen.                                                            

 

236167015_355201412901549_8165795308544543613_n.jpg.8597df880b23972608565548bef65e57.jpg

 

"pinnbolter" sveises fra undersiden av flensen, muligens litt mange, halvparten hadde sikkert fortsatt vært mye, men men.

 

237149435_143093247915133_3923704578271989343_n.jpg.adb01c556a7abb8832eda6846a4c252e.jpg

 

Flens er festet og høyden på giveren justerers før jeg skal gjøre ferdig lokket. 

 

Jeg oppdaget også at gjengehylsen jeg hadde brukt på bensinrøret var for liten, indre diameter på slangenippelen ble under 10mm, byttet denne. 

 

Bare resten igjen nå. :crazy:

 

236580791_974284846740674_1227828380631313676_n.jpg.f5914567f8a2f24d471c381691c393dd.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lite til ingen fremdrift på båten  her om dagen. Noen andre prosjekter har bøllet seg inn i prioriteringslisten. 

 

Men om ikke annet er tanken sveist og trykktestet. Påfylling og lufting mangler enda. Men jeg har ikke helt bestemt hvor/hvordan det skal bli. 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1631562705908_6843269983643086076.jpeg.c135ce4697f1330f715de6b09dad11f4.jpeg

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1631563010011_6843271259143631286.jpeg.10399bdabc0c1e98c27a768d77fa95b2.jpeg

Redigert av eapett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Voy. 3 og en halv måned siden siste oppdatering.. og det kommer vel av at det ikke har skjedd så mye.. :nonod: med Sportlingen i det minste. 

 

 

Gh11n har blitt delt. Utpedret og montert sammen igjen. Gjennstår litt men det får vente til sommeren.

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1629995914216_6836698382982219006.jpeg.17c979b514a22137f429c8650d397d2f.jpeg

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1633035297493_6849446480420086848.jpeg.a2e2524051bec0e1d946fce05f4fa14b.jpeg

 

Det handles enda til Sportlingen, Spylepumpe og stativer til stolene. Må utnytte tilbudene når de dukker opp. 

20211207_231414.jpg.30885641d1778cdcb259109f37451821.jpg

 

20211129_223759.jpg.e71ca6633e69d5e08c9a226d52a45184.jpg

 

Over til hva som faktisk er gjort.  Speilet ble slipt. Gradert rundt drevhull og div skruv hull. 

20211008_233158.jpg.c935036effb04046807e146cf97496fe.jpg

 Drevhull igjennstøpt samt flere runder med mindre forsterkninger/fyllinger.

20211013_001705.jpg.d00ea5faf99717c7cfd6c954aa1caf69.jpg

 Ellers er jobben med mal og tilpassning av ny kjerne til speilet igang. 

 

20211231_113115.jpg.a944ec726c1b300d07ef1a3ca78c1ccf.jpg

 

 

2 lag 20mm h200 lycell ble valget. Plater grobkappet. Neste steg prøvemontasje og ev endringer. Det er også en runde med sliping og prepp før platene kan støpes inn.

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1640948749030_6882637901853127353.jpeg.2868cbb44687402bbd252558c8a35582.jpegUSER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1640950521500_6882645336133524761.jpeg.9260378cd6f106f5626512a824a9b8b9.jpeg

 

 

 

 

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1640947898428_6882634334169373446.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

En liten rask oppdatering. Det går enda i rykk og napp. Men er det fremdrift så er jeg fornøyd.

 

*- Speil og siste del av bunnen har her fått 2x lag , 600+225g kombimatte. Greit med godt overlapp i svake områder.

 

 

20220207_003550.jpg.d028bba4f283b26990a8ddcc74e327ba.jpg

 

*- Kjerne støpes fast med fortykket polyester, to lag med 20mm plate. To runder. Et lag i gangen.

20220413_000701.jpg.a2856481f367ec9d0fdf9ae4ab76cb56.jpg

 

*- Kanter og glipp mellom bunn og speil er her sparklet og avrundet. Kunne nok gått ned på herderen og kanskje fått mindre/ingen missfarging der det ble mye sparkel. Med to runder sparkling hadde jeg nok også unngått 

 

20220418_233142.jpg.f8f8ace2324f17411236985ee14b64c8.jpg

 

20220418_233217.jpg.3299872d374229562ec4805081b2a0f0.jpg

 

*- Ferdig slipte radier, uttak av kjerner rundt motorboltene neste. 

 

20220425_001245.jpg.6a49338f20b62b6c63b4b10ce21ffd73.jpg

 

*- Litt ambisiøs plasting, speil runde 1, når matta er 825g/m3 kan det gi ufordringer om radiene er litt knappe. Ble litt utfordringer med luft på den ene siden. Så det blir litt slip og reperasjon. Det blir uansett en runde til med flere lag duk i speilet. 

 

20220428_002753.jpg.13378fe520147212954a00c068b1bb25.jpg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Siste nytt. 

Det er alså her det ble litt luft i laminatet. :

received_663861071371663.jpeg.90d5b1196712de73448f8fe2f4617c20.jpeg

 

Det er en enkel løsning. Slip ut og prøv igjen. 

 

20220505_224054.jpg.bf6b928215040876168d32275d8072c5.jpg

 

Siste runde med støp direkte på speilet. 

 

20220509_005542.jpg.c11b57e27ada934fe278399afc967fac.jpg

 

Måler ut centerlinja i skroget. I forkant er skroget rettet og vatret i lenderettning, langs kjøl. Og hver halvmeter i bredden. Så det er rimelig rett.. 

I tillegg til centerlinje tegner jeg inn dekkshøyden jeg ønsker meg. Og to linjer til langsgående skott 

 

20220510_221130.jpg.551009597f55e4ae876c654dc88f49f1.jpg

 

Endelig over på neste steg.  En jobb som gir mer synlige endringer i bildet. 

Litt produksjon av maler og kapping av plater til skott. 

20220512_103825.jpg.1889b952fd67484339b438858416f3fe.jpg

 

Langsgående skott kappet og klar til hulkiler og polyester om litt. 

 

20220512_204501.jpg.d173d86e4b0efdcf5cc0a3f417f2a0d7.jpg

 

Skottene er nå tatt ut av skroget igjen. Det må preppes til neste steg, dvs mattslipe over alt jeg skal støpe. Slipingen er startet igjen.. 🤪

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her kommer en kjapp liten oppdatering på hva som skjer om dagen,

 

- Plater til skott er limt/fuget inn med fortykket og armert polyester, hulkiler formet.

 

281135899_10166643204505454_7473934766292327520_n.jpg.7974cd228ecd4e443cc9602ac9aca1f4.jpg

 

 

- støp med tre lag, 450g csm, 600g csm og 450g biaxial. Første og siste laget går helt ut på rekka. Det midterste er bare ned platen og 10-15 cm ut på bunnen. her måtte jeg la en bit av matten henge over kanten på platen for at glasset og polyesteren skulle henge på plata. 

 

290164474_10166763915470454_2280602857891662474_n.jpg.47c56cc8e639f8dd9f1f4dbe8b97f4ed.jpg

 

- da er begge utsidene laminert, toppen av skottet avrundet på begge sider, mattslipt og klart til siste etappe. duken skal fra kjølen og og over toppen av skottet på begge sider.

 

290265753_10166763916190454_2709045321589751116_n.jpg.dc765febc242a052a4ac05c0dbcc193c.jpg

 

litt begrenset hva man rekker over på en økt, det ble bare dette, men det var varmt og det ble litt vel godt med herder i første batch, måtte ta ned mengden i de neste bøttene, alt etter hvor mye duk jeg skal legge og hvor mye krinker og kroker det er så måler jeg opp mellom 1 og 3 kilo pr bøtte, når det er enkle jobber.

 

289802718_10166763916545454_334781586994998583_n.jpg.a2def333006f4a0e31b16e641a1281a4.jpg

 

- Her er plastingen ferdig, tanken er løftet ned for å vurdere plassering av skott og vektfordeling i båten. 

tegner inn tver-skott og gjør klart til å lage maler.

 

 

290137487_10166763917040454_2279621342734792007_n.jpg.c1eab4235021bc8401fdc0d319ee074f.jpg

 

- påbegynt form til drenert lukekant i dekk,

 

290178396_10166763918970454_7755735982460011833_n.jpg.e322e03cf0e0d4621014db5f6ea06d2b.jpg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev On 28.6.2022 at 21.48:

Gøy å følge med! Håper du holder koken, også med oppdateringer her!

Satser på å få gjennomført denne ja. Er lagt ned alt for mye tid i sliping til å gi opp  :giggle:

 

Det jobbes med tver-skott, her er nesten alle skjert til. 

20220701_225610_remastered.jpg.3b5dd3c0d34066341b143bb2f568a946.jpg

 

Videre lages drenering fra de avstengte skottene og ut i "kjølen"

Neste oppgave nå er mattsliping for fuging/plasting av alle skottene. 

 

20220704_224602.jpg.c45748cd6291fd156acbb9fb45eadbb8.jpg

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er imponert over jobben du gjør… stå på og håper vi på baatplassen får ta del i resten av prosessen gjennom postene dine :thumbsup:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...