Jump to content

Fusking Johnson 70hk 3syl 2000mod


Quattro

Recommended Posts

Hei på dere båtfolk,

har noen spørsmål her.
Jeg har en Johnson 70hk 3syl 2000mod (grå)


spørsmål 1
Di siste turene med båten nå i høst så begynte motoren å fjuske ved pådrag når motor var kald og lunk i temperatur, når motor ble driftsvarm var motor helt fin og merket ikke noe fjusking. Kjøpte 3 nye champion plugger og dette hjalp heller ikke. Tegn på at den trengs forgasserrens ? 

spørsmål 2

turteller(orginal) fungerer ikke, kontrollert kobling mellom fjernkontroll og motor, dette er ok.

alle kontrollampene fungerer. 

batteri lader bra(14,4v) 

så da kan det ikke være likerettern? 
tyder da på elektrisk feil?
noen som vet hvor man kan finne strømskjema ? 
 

spørsmål 3 

 

Ser ut som det mangler en del på topplokket på motoren ? 
i følge delefilm jeg finner så skal det bære en temp.sensor, men den sitter på andre siden(?)  noen som vet hva som mangler her ? Er fingjenget. 
 

 

Takker stort for all hjelp 

85E66646-F8AD-4F5D-83A3-A67E39AE135D.jpeg

ED16E9C9-78F6-47A8-8A3C-5B9D0203642E.jpeg

Redigert av Quattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer

Spm 1: alltid lurt å rense forgassere en gang i blant men sjekk CDI om det er sprekker i epoxyfyllingen på baksiden. Juksing er ofte tegn på fukt i CDI. Er det sprekker så det bare å bytte den, den kommer til å bli defekt innen kort tid uansett. Koster ca 3-4000 kr avhenig av hvor du kjper den.

Spm 2:  prøvd å dunke litt på instrumentet? Om CDI er defekt så kan dette også være en følgefeil. Tror ikke det ligger noe skjema for omc 3-cyl 1998-2001 ute på nett. Er det krise så har jeg original servicebok for 2000 modellen av 70hp.

Spm 3: Alternativ plassering for sensor. Kan også brukes til OMC sitt originale temp.instrument.

 

CDI-feil min 1995 (er identisk mekanisk, kun noe elektriske endringer frem til og med 2001). Kjøpte den som rep.objekt og selger beskrev symptomer likt som hos deg. Til slutt ville ikke motor starte i det hele tatt pga ingen gnist. Det var da jeg tok over. Kortversjon: defekt CDI  

1995 Johnson 70 hk, ingen gnist. Hjelp til feilsøking. - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

 

Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev 1 time siden:

Mine erfaringer

Spm 1: alltid lurt å rense forgassere en gang i blant men sjekk CDI om det er sprekker i epoxyfyllingen på baksiden. Juksing er ofte tegn på fukt i CDI. Er det sprekker så det bare å bytte den, den kommer til å bli defekt innen kort tid uansett. Koster ca 3-4000 kr avhenig av hvor du kjper den.

Spm 2:  prøvd å dunke litt på instrumentet? Om CDI er defekt så kan dette også være en følgefeil. Tror ikke det ligger noe skjema for omc 3-cyl 1998-2001 ute på nett. Er det krise så har jeg original servicebok for 2000 modellen av 70hp.

Spm 3: Alternativ plassering for sensor. Kan også brukes til OMC sitt originale temp.instrument.

 

CDI-feil min 1995 (er identisk mekanisk, kun noe elektriske endringer frem til og med 2001). Kjøpte den som rep.objekt og selger beskrev symptomer likt som hos deg. Til slutt ville ikke motor starte i det hele tatt pga ingen gnist. Det var da jeg tok over. Kortversjon: defekt CDI  

1995 Johnson 70 hk, ingen gnist. Hjelp til feilsøking. - Båtforumet - baatplassen.no. Din hjemmehavn på nettet!

 

 

Tusen takk for et godt svar ! 
 

Ang rens av forgassere på denne motoren, er det noen justeringsskrue for drivstoff?  eller lignende ? Evt hva må til for å justere disse forgasserene ? Har tidligere renset mindre forgassere. 
skal ta å sjekke cdi for sprekker og få målt litt...leste tråden din, veldig god tråd, og lærerikt !

ja, har prøvd å dunke i instrumentet, dette hjalp ikke. Har også prøvd å bevege ledninger til instrument, dette hjalp heller ikke. Men når jeg koblet ut stikke til fjernkontroll så datt  "måleviser" ned og ved tilkobling av kontakt, så gikk den litt opp til 0. 
Ny powerpack er relativt dyre ser jeg, men får ta å kontrollere den først.

 

Åja, men er det vanlig at det ikke er lakkert her ? 

Link to post
Share on other sites

Angående rensing av forgassere så er det et par ting som er veldig viktig.

- Aldri leke strongman, skru med lett hånd 

- Ikke bruk skarpe gjenstander for å gjøre rent noe inne i en forgasser. Om du kan få lånt deg en ultralydvasker så er det best. Om ikke så får man forgasserrens på sprayboks og bruk en liten pensel, fiskesene og trykkluft (fås også på boks om du ikke har kompressor)

- Det er kun en justering på disse forgasserene og det er lufteskruen. Før du demonterer, skru den forsiktig inn mens du merker deg antall omdreininger. Noter dette, forgasser for forgasser. Merk forgasserne med tusj,  fks 1,2,3 da de er helt like.  Veldig viktig at du ikke skrur  lufteskruen hardt til, da ødelegger du setet til luftkanalen og forgasseren forblir ødelagt. På dårlig husk mener jeg at grunninnstillig på lufteskruene er 2 og 3/4 turn ut. Pakningene er av god kvalitet så ikke nødvendig å bytte de men med overhalingssettene får du også med nye nålventiler til flottøren. Om du ikke bytter disse, sjekk at de ikke har hakk/spor.

- Justering av stagene er viktig slik at forgasserne blir synkronisert

- Tomgang justeres av tenningtidspunkt og ikke noe annet. IKKE still opp tomgangen med justerskruen til gassvaieren. Om tenning er riktig, det samme med stagene og lufteskruene så skal motoren går rent. Mest sannsynlig har du Quick start funksjon som justerer tenningen høyere på kald motor og senker tenning (og dermed turtallet) når motoren når en viss temperatur. Derfor termokontakt på topplokket.

 

Har du sjekket alle kontakter og jordingspunkter for korrosjon/irr eller dårlig kontakt? 

Om det alternative festepunktet på topplokket så husker jeg ikke om de er lakkert på mine motorer.

 

Vet det finnes en del videoer og info på nettet for disse robuste motorene men en god service bok er gull verdt.

 

Og sjekk plugghettene dine. De originale har en tendens til å ruste på de stålviklingene som er inne i selve gummihettene.

Redigert av xr4ti
skriveleifer rettet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tkb skrev for 8 timer siden:

Sjekk ledninger/hette fra cdi inn på coil. På min 2000 mod var det rust og irr her.Samme symtomer som hos deg.

Turteller er en svakhet på disse og tåler lite.

Sannsynligvis defekt.

Ja så det var en del irr på ledning på den øverste coilen. Skal få rengjort og sjekket mer 

 

hvor da kan man måle turteller for å finne ut om denne er gåen ? 

Link to post
Share on other sites

 Pluggledningene ser bra ut, ser ut som gammelt fett som har liggi på ledningene til coilen fra cdi og korridert
kan også få kikket mer over jordingspunkter. 
Her er bildene fra cdi. 

På cdi så er det en grov sprekk og et område med luftbobler + det er åpent rundt ledningene som man kan se på bildene.

 

et bilde fra ledning fra cdi til coil. 

0CB69B80-C76D-4141-8E48-B8A8EEA61EF4.jpeg

38964D8E-61E7-4E62-B359-C963613FA8F1.jpeg

B7FC4319-901A-4397-AEB8-583EF47F8D9A.jpeg

Link to post
Share on other sites

Er den mulig å demontere så ta den inn i varmen og la den tørke noen dager på et varmt sted. Så fuger du alle ledninger og sprekker med sikaflex eller tec7. 

EN over nevnte å sjekke alle jordingspunkter. Skal særs lite til før du får litt fusk pga dårlig jording. Hadde en Yamaha som var akkurat lik. Der var det en irret skjøt på jording til coil.

Er pluggledninger gammel så skift de om mulig. De varer ikke evig....... (Du kan jo være tøff å ta på kabler mens motor går så merker du fort overslag).....

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev for 15 timer siden:

Er den mulig å demontere så ta den inn i varmen og la den tørke noen dager på et varmt sted. Så fuger du alle ledninger og sprekker med sikaflex eller tec7. 

EN over nevnte å sjekke alle jordingspunkter. Skal særs lite til før du får litt fusk pga dårlig jording. Hadde en Yamaha som var akkurat lik. Der var det en irret skjøt på jording til coil.

Er pluggledninger gammel så skift de om mulig. De varer ikke evig....... (Du kan jo være tøff å ta på kabler mens motor går så merker du fort overslag).....

 

Da skal jeg få gått over det, og kontrollere kontakter og ledninger bedre. 
di så forsovet bra ut, men 3 nye kan vell ikke skade uansett.

jeg stussa bare så over di feltene på cdi boks som var mer boblete og sprekker, men skal få demontert den i morgen og la den få tørke godt en stund for så å fuge igjen. 

Link to post
Share on other sites

Angående CDI. Den virker eller så virker den ikke er min erfaring. Nytter ikke å tørke den. Har den først fått korrosjonsskader innvendig så mener jeg den er evig ødelagt, dessverre. Men, ikke la noe være uprøvd.

Bytt til originale tennkabler eller noen som har lik motstand, eller med andre ord uten nevneverdig resistans slik de originale har.

Ellers er det mulig å feilsøke for å finne ut om CDI er ødelagt. Troubleshooting Guide | CDI Electronics

Redigert av xr4ti (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...