Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Ser at andre båtbloggere poster linker til sine innlegg her, og jeg har jo gjort det litt sånn tilfeldig, men jeg kan jo prøve det. Ser jo at jeg får flere besøk på bloggen når jeg poster linker, så hvorfor ikke?

 

Men slapp av, jeg kommer fortsatt til å legge ut bilder og beskrivelser fra turer og slikt her! Jeg vet ikke gvor mange av dere her på forumet som leser bloggen min, men jeg varierer litt med hva jeg legger ut. Her i denne tråden legger jeg vanligvis ut flere bilder enn på bloggen. Og på bloggen kommer det gjerne noen bilder som ikke ligger her innimellom...

 

For de av dere som er på Facebook, så har jeg også en side for båten der, der legges innleggene i bloggen automatisk ut, men også bilder, noen direktevideoer og annet. Dere er velkommen til å følge meg der også: https://www.facebook.com/pequod63

 

Jeg er også på Instagram som @bergtatt63 

 

Uansett, foreløpig siste innlegg på selve bloggen ble lagt ut på fredag: https://pequod.nesodd1.no/?p=21230

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 17 timer siden:

Da har jeg tatt min andre koronatest. Fortsatt ikke noe snev av symptomer.

Håper å kunne ta meg en helgetur, kanskje med overnatting, får se hva jeg velger å gjøre.

 

Ellers har jeg tenkt litt høyt om mine framtidsplaner: https://pequod.nesodd1.no/?p=21546

 

Spennende planer.

Husker vi pratet sammen på toget da du skulle til Horten for å se på nybåten. Jeg har trodd at du skulle slite denne Tressfjorden helt ut siden du brukte den gamle båten så mye. Og denne nye er jo mye større og bedre, men skjønner at trefotsyken slår ut. Eller er kanskje ikke så mye større du trenger, men fast tak og bakvegg med dør så du kan få det skikkelig lunt. Lykke til med planene :thumbsup:

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 20 minutter siden:

Spennende planer.

Husker vi pratet sammen på toget da du skulle til Horten for å se på nybåten. Jeg har trodd at du skulle slite denne Tressfjorden helt ut siden du brukte den gamle båten så mye. Og denne nye er jo mye større og bedre, men skjønner at trefotsyken slår ut. Eller er kanskje ikke så mye større du trenger, men fast tak og bakvegg med dør så du kan få det skikkelig lunt. Lykke til med planene :thumbsup:

 

Hehe, jeg har store planer om å slite Tresfjorden ut så mye som jeg kan . men om jeg skal bli helårs båtboer så må jeg nok innrømme at den kanskje ikke er den mest perfekte kandidaten...

 

På den annen side, så har jeg møtt båtboere, blant annet i Arendal, som bodde i en kalesjebåt og fikk det til å fungere, så man skal aldri si aldri...

 

Link to post
Share on other sites

I dag er det faktisk seks år siden jeg ble amputert første gang - selve hovedamputasjonen. Jeg har ikke skrevet noe innlegg om det denne gangen, men jeg må jo si at ting har gått mye bedre enn det jeg så for meg for seks år siden!

 

Og fremdeles savner jeg stortåa på venstrefoten mer enn høyrebeinet!

 

Jaja...en annen ting:

 

Sjefen på jobben sender hver fredag ut et slags "ukebrev". I går skrev han at selv om vi begynner innflyttingen i de nye lokalene i mai, så ser det ut som ett av de siste smittetiltakene som forsvinner er oppfordringen om å ha hjemmekontor. Han regner egentlig ikke med at den anbefalingen blir fjernet før etter sommeren.

 

For meg kan det da bety at jeg ikke behøver å dra hjem i juli likevel, bortsett fra den siste uka når jeg og ungene skal til jobbhytta Skeikampen - for jeg vil ha med meg den uka. Den er en tradisjon.

 

Det er riktig nok det som er avtalt med jobben, at jeg skal ta noen vakter fra jobblokalene i fellesferien, men siden jeg jobber turnus så er det ikke mange dagene det er snakk om. Den første uke skal jeg jobbe på dag- og kveldstid fra mandag til fredag. Så er det fire nattvakter fra natt til mandag, så seks dager fri, og tre nattvakter fra fredag til søndag, og deretter skal jeg på fjellet før retur til båten.

 

Strengt tatt er det bare de fem dagene med dag- og kveldsvakter som er grunnen til at jeg skal tilbake, fordi jeg da jobber sammen med en del sommervikarer. På nattvaktene er vi maks to stykker og på dem er det uansett ikke sommervikarer.

 

Siden jeg i tillegg er i en risikogruppe. så tror jeg det er store muligheter for at det blir hjemmekontor på meg i juli også - jobben kan jo ikke forlange at jeg skal komme hjem for å ta de vaktene på hjemmekontor fra leiligheten!

 

Men jeg bruker jo vanligvis å unngå å dra ut på overnattingsturer i fellesferien, fordi det er stappfullt over alt, noe jeg ikke er veldig glad i.

 

Er det slik på Vestlandet og i Møre og Romsdal i fellesferien også, slik som det er på Østlandet og Sørlandet? Eller er det mer rolige forhold? Kanskje jeg da kan få tips om rolige steder å legge meg? 

Link to post
Share on other sites

 

 

Sitat

Er det slik på Vestlandet og i Møre og Romsdal i fellesferien også, slik som det er på Østlandet og Sørlandet? Eller er det mer rolige forhold? Kanskje jeg da kan få tips om rolige steder å legge meg? 

 

Joda, der er større trykk der vest også i ferien...serlig mellom Stavanger og Bergen, men ikke på langt nær slik jeg husker det fra sørlandsturene...er noen år siden sist nå......

Et stykke nord for Bergen er det betydelig mindre båter...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ble det en tur utpå i dag også. Ikke lange biten, men til Håøya. la til i Tåjebukta for å prøve de nye bryggene der. Måtte jo ta en titt!

 

171891846_10157754540227032_2752064128002064423_n.jpg.b8e29e8d31482b8b3b14d934d9b64a82.jpg

 

Hadde litt problemer både med å komme meg opp og ned igjen her, da trappa ikke er ferdig bygget, men med en krykke til hjelp gikk det greit!

172334232_10157754540597032_3850605255752695918_n.jpg.e1274cfe3c7234762b22baf05a780d0a.jpg

 

Ser ut som det skal komme noen utriggere der.

 

IMG-2139.jpg.a2c2d744ad3001ffd6d6710065588cca.jpg

 

En annen vinkel (var bare meg og en flott sværing der).

 

172639686_10157754541002032_6233249998662475974_n.jpg.837abe89f373c2c491e6d3a587161e44.jpg

 

De gamle bryggene skal visst rehabiliteres ogdå.

 

IMG-2141.jpg.4d5d818abd78ad6a18a2d64c16de75e3.jpg

 

Er vel en stund til de blir helt ferdig, tenker jeg.

IMG-2142.jpg.46fcaa920f26d9ebebaa70439757000f.jpg

 

Tok en rusletur over på den andre siden også, ved denne brygga har jeg ligget et par ganger med snekka.

172758723_10157754540242032_9008628952102652827_n.jpg.5ccf78727af566047cd12e9da63f29fd.jpg

 

Håøyas eldste hus, i alle fall deler av det skal stamme helt tilbake fra 1600-tallet!

 

173065929_10157754540522032_8547674000221104233_n.jpg.97d882108d7f39fd23226ae54b0b79d6.jpg

 

Denne er noe nyere. Skal etter sigende opprinnelig vært bygd som badstue for Quisling på slutten av krigen, men han rakk aldri å ta den i bruk. Nå er den innredet som en enkel hytte med køyeseng og et skikkelig 50-60-talls kjøkken med respatex-bord og røde stålstoler! Kan leies fra Oslofjorden Friluftsråd.

 

172150122_10157754540422032_5655967931919218267_n.jpg.450b6a58e76586802155780f12f51464.jpg

 

Flere bygninger her har fått en real oppløfting siden sist jeg var i land her, ikke minst toalettene i det røde huset.

 

172179384_10157754540867032_8453332521653601482_n.jpg.db4d1beea575fc6120f92a65aed631d6.jpg

 

Så det så!

 

172758723_10157754540832032_2157562184526921912_n.jpg.c397ffeab89bd616894151d82963ecc3.jpg

 

Deilig at det er lyst lengre nå, så man rekker hjem før det blir mørkt! Gleder meg til det begynner å bli skikkelig tosifra med blå himmel og sol etter hvert... Måtte sette på varmeapparatet på hjemturen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev On 10.4.2021 at 9.16:

På den annen side, så har jeg møtt båtboere, blant annet i Arendal, som bodde i en kalesjebåt og fikk det til å fungere, så man skal aldri si aldri...

 

 

Tenkt litt på det med kalesje og å kunne utvide sesongen jeg også.

Hadde det vært mulig å lage en type vinterkalesje med kraftiger duk eller kasnkje tilogmed isolert duk? 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 14 timer siden:

 

Tenkt litt på det med kalesje og å kunne utvide sesongen jeg også.

Hadde det vært mulig å lage en type vinterkalesje med kraftiger duk eller kasnkje tilogmed isolert duk? 

Hmm, det har jeg ikke tenkt over. Mulig det kan finnes noe slikt? Vet ikke om det er noen her på forumet som bor i kalesjebåt?

 

Jeg har jo et par båter i sikte som jeg tror kan passe, men det kan fort forandre seg. I alle fall i løpet av de årene jeg har satt som et slags mål. 

 

Hvis noen har forslag til båter som kunne egne seg (og nei, jeg er ikke på kjøpemarkedet ennå!) så tar jeg gjerne imot forslag. Vil uansett kose meg med den jeg har nå framover og har det ikke travelt.

 

Noen punkter som er viktige for meg med tanke på hva jeg kan vurdere som en bobåt:

 

  • Lommeboka. Jeg er ingen millionær, så det blir en bruktbåt. Jeg er ikke villig til å sette meg i stor gjeld heller, jeg skal ha et ukomplisert båtliv, ikke minst økonomisk. Jeg tenker maks 700.000-800.000.
  • Det må være en delvis lukket båt slik at jeg kan oppholde meg om bord om vinteren uten å fryse ballene av meg under en kalesje...
  • Det MÅ være mulighet til å kunne være ute i det fri fra førerposisjon, med takluke og gjerne et sidevindu/dør som kan åpnes. Evt. flybridge, men da må vi antakelig opp i en prisklasse jeg ikke er komfortabel med.
  • Dører som kan lukkes slik at det blir godt og varmt inne også når det er kaldt ute.
  • Jeg vil ha strak aksel, ikke drev
  • Jeg vil ha en båt med kun én motor, to motorer kompliserer og fordyrer - jeg vil ha et sunt drivstofforbruk og er ikke avhengig av/har lyst på mye fart (men greit å ha noe ekstra å gå på)
  • Motoren bør helst være av nyere dato
  • Båten bør ikke ha store umiddelbare oppussingsbehov
  • Det må være en glassfiberbåt - med mine manglende praktiske ferdigheter er det det beste!
  • Jeg vil ha en fast lugar som ikke behøver å ommøbleres til sofakrok hele tiden
  • Gjerne en stikklugar/gjestelugar samt mulighet til å skaffe soveplass i salong ved behov
  • Dusjmulighet inne på toalettet
  • Bysse ute i cockpiten, ikke nede i en salong
  • Badeplattform, gjerne med dør/luke
  • Ståhøyde for meg, i alle fall i cockpiten (jeg er 1,94 høy)
  • Jeg vil ha en båt med klassiske linjer, den skal se ut som en ordentlig båt!
Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Saga 29, Saga315 og andre Saga-varianter i LS versjon? Da får du en klassisk kvalitetsbåt som vel oppfyller de fleste kravene dine.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Saga 29, Saga315 og andre Saga-varianter i LS versjon? Da får du en klassisk kvalitetsbåt som vel oppfyller de fleste kravene dine.

Nå vil jeg ikke skrive hvilke båter jeg har tenkt på/sett på, for å ikke begrense hva folk foreslår, men du har nok allerede vært inne på en av de jeg har vurdert som passende...:giggle: Har allerede et ferdigskrevet innlegg på båtbloggen om det, men det blir ikke publisert ennå.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 5 minutter siden:

Nå vil jeg ikke skrive hvilke båter jeg har tenkt på/sett på, for å ikke begrense hva folk foreslår, men du har nok allerede vært inne på en av de jeg har vurdert som passende...:giggle: Har allerede et ferdigskrevet innlegg på båtbloggen om det, men det blir ikke publisert ennå.

Enig med de du har vurdert.

I tillegg kan kanskje Riviera 925 være alternativ?

 

Men isolert kalesje kunne jo uansett gjort livet bedre i den du har allerede vinterstid.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Vinterisolert kalesje lar seg ordne. 
Men som fulltids båtboer må jeg si det er behagelig med fullstendig lukket hytte. 
Det utgjør veldig stor forskjell på inneklima. Og ikke minst den store forskjellen i de periodene det er veldig fuktig ute!

Men at du finner en du liker er jeg sikker på!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg fant ut at det for meg ikke er noen vits i å ha sommerhavn i hjemmehavna i år. Jeg blir jo borte fra 18. mai til rundt 26. september, og sommerhavna er fra 1. mai til 1. oktober.

 

Det betyr at for de 18 dagene i mai ville jeg ha betalt rundt 639 kroner i døgnet for den plassen! Kunne ha ligget i Son gjestehavn med en båt over 60 fot for en hundrelapp mindre i døgnet!

 

Så dermed har jeg fått en avtale med havnesjefen om at jeg ikke leier plass i sommerhavna nå, men kun betaler for de 18 dagene i mai og evt. for noen få dager i september. På den måten sparer jeg tusenvis av kroner (som kommer gått med til diesel og gjestehavnsavgifter i sommer!) og en lykkelig båteier på venteliste får sikret seg en plass i sommer!

 

Jeg beholder plassen jeg har nå til den 18, og kan etter alle solemerker legge til på den samme når jeg kommer tilbake.

 

Med andre ord en vinn-vinn-situasjon for alle parter!

 

Skriver mer om dette her: https://pequod.nesodd1.no/?p=21608

 

Link to post
Share on other sites

Med det fine været som var i helgen så ble det selvsagt et par turer utpå i det fine vårværet. Man må jo benytte sjansen mens man har den!

 

På lørdag slo jeg to fluer i én smekk. Hadde kjøpt noen LP-plater på finn.no, og avtalte med selgeren at vi kunne møtes på Aker Brygge. Fant da ut at jeg like godt kunne ta båten bort til Aker Brygge, der seks LP-plater med J. Geils Band, Ian Hunter, David Lindley og Rough Diamond ble overlevert. Noen av dem har jeg hatt før, men så har de forsvunnet opp gjennom årene, så det var en gledelig gjensyn. Rough Diamond-skiva får man bare hørt på YouTube, finnes ikke på CD eller strømmetjenester, men bandet mitt spiller en låt derfra, så det var fint å få den i hus!

 

Masse folk på Aker Brygge og på Tjuvholmen og en god del båter utpå også.

 

Etter å ha hentet platene satte jeg kursen mot Oppegård båtforening for å foreta årets første tankfylling! Sist gang jeg tanket - på samme sted - var i slutten av november! På grunn av været ble det ingen turer på meg hverken i desember eller januar, så den tanken har holdt lenge!

 

IMG-2193.jpg.3b7e224865ca2b750c71afd6eb059bb4.jpg

 

Prisen dog, var ikke noe hyggelig... Oppegård bruker å være en av de rimeligste i indre Oslofjord, og lå i fjor stort sett rundt ni kroner, bortsett fra i november, da jeg vel betalte 10,29. Nå måtte jeg ut med 10,53. Har også sett at en del andre andre steder stort sett ligger på mellom 11 og 12 kroner, så det kan vel bety at dieselprisen i år kanskje blir noe dyrere enn i fjor?

 

Fikk litt trøbbel under fyllinga forøvrig. Det var lavvann og jeg måtte bruke krykke for å komme meg opp på kaia. Måtte rett og slett legge meg ned på magen på kaikanten og deretter bruke krykka for å reise meg opp. Må minne meg selv på at jeg fyller her ved høyvann neste gang...

 

IMG-2197.jpg.50f1d25c74663f31b8d4cf9393ab7caf.jpg

 

Men det gikk i helt knirkefritt for seg - jeg valgte først pumpe 1 og begynte å fylle, men synes den var veldig stille og kunne ikke høre at det kom så mye ut. Den stoppet da til slutt, og det viste seg at jeg kun fikk fylt 1,55 liter... Så da prøvde jeg på nytt og brukte pumpe 2. Det funket bra, men jeg kom i skade for å legge krykka litt dumt på kaikanten, så for å gjøre en lang historie kort, så falt den ned i sjøen... Heldigvis sto jeg på dollbordet da det skjedde, så jeg kunne gå tilbake inn i båetn og hente den krykka som alltid er om bord.

 

Krykka som falt hadde jeg nemlig brukt på vei ned til båten fordi jeg må gå ettersom den elektriske scooteren min ikke virker og den neppe blir fikset før i løpet av denne uka som kommer.

 

Da klarte jeg i alle fall å komme meg opp på kaia igjen og sette slangen på plass. Forsøkte deretter å fiske opp krykka, både med håv og med båtshake, men manglet akkurat de siste centimetrene for å få det gjort. I tillegg fløt vannet inn i hulrommet inne i krykka, slik at den plasserte seg fint inne ved kaikanten i loddrett stilling...

 

Hadde jeg hatt en båtshake med teleskopfunksjon kunne jeg kanskje fått den lang nok til å rekke fram, men ikke sikkert at jeg ville klart å fiske den opp uten problemer uansett.

 

Men skulle det flyte i land en grå krykke i Hvervenbukta eller omegn, så er det bare å si ifra! 

 

Etter dette tok jeg en liten svingom i fjorden mellom Osloøyene ettersom jeg ikke hadde lyst til å dra rett hjem...

Passerte først Color Magic som var ute på sin sedvanlige luftetur mens Color Carrier lånte kaiplassen. Så passerte jeg sistnevnte på vei ut.

 

IMG-2211.JPG.8d365a2ef2e12244a6d5537260bfd8b8.JPG

 

Deretter lå jeg og duppet og slappet av litt i Bunnefjorden før jeg dro inn til båsen.

 

IMG-2216.jpg.9425a1cc7af0e5ed665ef70169ce6e5c.jpg

 

Søndag ble det ny tur. Da startet jeg med å nok en gang kjøre innover mot Oslo for å hente eldstedatter Sunniva og samboeren på Tjuvholmen for en ny fin tur i det herlige vårværet.

 

Siden det var lenge siden jeg hadde vært inne mot Asker og Bærum, så satte vi kursen dit. Vi dro inn Snarøysundet og lurte litt på om vi skulle legge til ved Storøyodden på Fornebu ettersom det var ledig ved flytebrygga. Men det var så fullt av folk der at vi mistet lysten.

 

Deretter dro vi innover mot Høvikodden og Sandvika. Dro nesten helt inn til brua før vi snudde (kommer ikke under med nybåten), men ville se hvordan det var blitt der med den nye stranda og stupetårnet. Har ikke vært der siden jeg leide plass sommeren 2019 på Lakseberget.

 

IMG-2255.jpg.0407fd553c2c523b07287626fbdd5398.jpg

 

Deretter dro vi rundt Kalvøya og inn Slepenrenna, og ut Hestesund. Kjørte litt innover mot Vendelsund for å se om det var åpent der, men det var fremdeles vinterstengt med overgang og ingen kabelferge. Vurderte å dra gjennom Middagsbukta, men ungdommene hadde med seg lunsj og ville vi skulle legge til et sted for å spise, så da endte vi opp med å dra til Vollen - ikke minst fordi jeg hadde litt lyst til å se på de nye gjesteplassene som er bygget der.

IMG-2239.jpg.619ae961652b5f92dc370c3c25d9ac3b.jpg

 

De åpner egentlig ikke før 1. mai, men det var en seilbåt som lå der allerede, så da dro jeg inn og la meg til i en av de splitter nye båsene. Anlegget så veldig bra ut. Særlig utriggerne falt i smak for en amputert skipper med litt dårlig balanse. Solide og mye mer stødige enn jeg er vant til.

IMG-2242.jpg.a3594fac6270c54d0c2620cc9f70d251.jpg

Serviceanlegget var ikke ferdig ennå og derfor heller ikke åpnet. Skal komme både toaletter, dusj, vaskemaskiner og tørketromler der. Vet ikke om strømmen var tilkoblet da jeg ikke brukte den. Men dette ser veldig bra ut, og gjør at Vollen nok blir enda mer attraktivt for båtfolk framover – hvis de da ikke priser seg helt bort. 

IMG-2244.jpg.70bdf30d07eb1a7d62eab6239671e36f.jpg

 

Havnesjefen var på plass...Ble dessverre litt uskarp, brukte mobilen på lang avstand...men tanken var god...

IMG-2251.jpg.8b0e30c18096d15e241e7fe7c29e7f81.jpg

 

Deretter dro vi hjemover via Middagsbukta (som nå ved 17-tiden begynte å bli ganske romslig) og deretter først inn Store Ostsund og deretter ut Lille Ostsund før vi kjørte mellom de to Vassholmene og på innsiden av Geitholmen før vi drover over Lysakerfjorden.

 

IMG-2259.jpg.0cb8a871cca2ccbc2bfe58a3b48c69a7.jpg

 

Avleverte to fornøyde ungdommer på Tjuvholmen - som nå var full av folk - til og med noen som badet! 

Deretter dro jeg hjemover med en liten svingom mellom Osloøyene.

 

IMG-2265.jpg.29a27959be56d8e5b30dd201d18a7d45.jpg

 

En tur på over sju timer totalt - vi lå vel rundt halvannen time i Vollen. Rakk såvidt halvannen time på øyet for nattvakta!

 

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur!

 

IMG-2270.jpg.a9f1c5235437dc7114dfbd87b8b84690.jpg

 

IMG-2258.jpg

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir det ikke veldig mye sjø og svell ytterst i havna på Vollen? Er jo egentlig et veldig 

hyggelig sted, men har vært håpløst å ligge på gjesteplassene som lå helt innerst i havna

nettopp pga sjø. Det kommer og går 2 hurtigbåter hele tiden som drar med seg halve 

Oslofjorden.

Er spent på erfaringer fra disse nye plassene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...