Jump to content

Bergtatt på tokt - 2021


Pequod

Recommended Posts

Da har jeg forfattet noen linjer om dagene på Kambo. Er hjemme nå. men drar tilbake til båten i løpet av ettermiddagen med det siste "flyttelasset"...

 

Blant de tingene som skal om bord er to ekstra bein - et reservebein og et dusjbein - det regner jeg med er en heller sjelden reservedelsvariant om bord i de fleste båter... :lol: Ser et glimt av trommeprotesen min også på bildet, men den har jeg ikke med meg! Men jeg har et tredje bein også - piratbeinet! Så totalt har jeg nå fire bein om bord - i tillegg til det som fortsatt sitter fast på kroppen...

 

IMG-2692.jpg.a0c277743d617018c80b8f8f7ddc0f66.jpg

 

For de som ønsker å lese blogginnlegget: https://pequod.nesodd1.no/?p=21946

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 1 time siden:

Stas å høre at du begynner å bli klar til langtur. Ser frem til å følge deg! Og bare så du vet det, så er du medskyldig i at jeg har konvertert og kjøpt meg snekke! Men det er vel en lett skyld å bære!

Hehe, det er vel langt verre ting jeg kan være medskyldig i, ja! :giggle:

 

Takk for gode ord, selv om jeg ikke lenger har snekke, så koser jeg meg fortsatt mest når jeg går i rask snekkefart på rundt 7-8 knop, men det er greit å ha den ekstra motorkraften når det er nødvendig!

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 55 minutter siden:

Takk for gode ord, selv om jeg ikke lenger har snekke, så koser jeg meg fortsatt mest når jeg går i rask snekkefart på rundt 7-8 knop, men det er greit å ha den ekstra motorkraften når det er nødvendig!

 

Ja det skjønner jeg godt med de distansene du legger bak deg! 

Riktig god tur!

Link to post
Share on other sites

Da begynner det virkelig å nærme seg - i morgen sjøsettes skuta på ettermiddagen og årets fire måneders lange tokt er i gang!

 

Første etappe blir dog kun fra Kambo til Moss på grunn av drittvær og mye vind. Der låner jeg plassen til Bonus før jeg setter over fjorden på torsdag.

 

Har tre nattevakter fra natt til fredag før fem dager fri.

 

Blir i båten i natt og i morgen skal det ryddes, vaskes og klargjøres om bord.

 

Nå i kveld tester jeg at det nye opplegget med ekstra skjerm fungerer, og det gjorde det absolutt!

 

3767D954-F359-4C08-A693-B54FED5AA787.jpeg.822305b012472f60f1ea31e4e5e09d51.jpeg

 

Må bare takke @Solbris II for all hjelp og støtte! Han har vært helt uvurderlig!

 

9669DC80-BA50-4817-911E-4F92C84D91B5.jpeg.7ebd9b450a4d9e508133e5ca2c65a272.jpeg

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
TideRace skrev 17 minutter siden:

Hvor går turen i år, @Pequod? Har du en seilingsplan, eller blir reisen til underveis?

 

Ja og nei. Jeg liker ikke å planlegge altfor mye, men jeg skal jo være utpå i ganske nøyaktig fire måneder og har bestemt meg for at om jeg når Trondheim skal jeg snu der...

 

Hoveddelen av turen vil nok dreie seg om Vestlandet og Møre og Romsdal, hvis været er på min side og jeg får rundet Stadt uten store problemer. Har selvsagt tenkt på noen steder jeg har lyst til å besøke, men mye av reisen og ikke minst rutevalget blir nok bestemt underveis.

 

Må være tilbake i hjemmehavna 3. oktober. Skal også ta en to ukers pause de to siste ukene i juli, og legge igjen båten på et dertil egnet sted før jeg fortsetter.

 

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 9 timer siden:

Da begynner det virkelig å nærme seg - i morgen sjøsettes skuta på ettermiddagen og årets fire måneders lange tokt er i gang!

 

Første etappe blir dog kun fra Kambo til Moss på grunn av drittvær og mye vind. Der låner jeg plassen til Bonus før jeg setter over fjorden på torsdag.

 

Har tre nattevakter fra natt til fredag før fem dager fri.

 

Blir i båten i natt og i morgen skal det ryddes, vaskes og klargjøres om bord.

 

Nå i kveld tester jeg at det nye opplegget med ekstra skjerm fungerer, og det gjorde det absolutt!

 

3767D954-F359-4C08-A693-B54FED5AA787.jpeg.822305b012472f60f1ea31e4e5e09d51.jpeg

 

Må bare takke @Solbris II for all hjelp og støtte! Han har vært helt uvurderlig!

 

9669DC80-BA50-4817-911E-4F92C84D91B5.jpeg.7ebd9b450a4d9e508133e5ca2c65a272.jpeg

 

 

Bare hyggelig å hjelpe til @Pequod! Jeg vil bli med på turen dun! Enkelt og greit!☺️☺️☺️
 

Tom Rør skrev for 9 timer siden:

Da det ikke blir noe skikkelig tur på "Mon Bijou" i år, ser jeg ekstra fram til å følge deg på toktet👍😊

Du har jo farter rundt kysten her @Tom Rør, har du noen «må se» steder? Jeg har jo sagt at han må til Værlandet😁😁😁
Jeg husker jo et ganske så spesielt museum dere var innom. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Solbris II skrev for 1 time siden:

Bare hyggelig å hjelpe til @Pequod! Jeg vil bli med på turen dun! Enkelt og greit!☺️☺️☺️
 

Du har jo farter rundt kysten her @Tom Rør, har du noen «må se» steder? Jeg har jo sagt at han må til Værlandet😁😁😁
Jeg husker jo et ganske så spesielt museum dere var innom. 

Værlandet er absolutt noe han ikke må gå forbi. 
Museet om måløyraidet bør han få med seg, og hummermuseet i Espevær var verdt besøket. 
Ellers er Trandal noe for en musikkelsker som Pequod. En helt utrolig plass, med en særdeles kul historie😊

Hvis han skumleser tråden min fra i fjor, ligger det nok et og annet tips der.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 1 time siden:

Værlandet er absolutt noe han ikke må gå forbi. 
Museet om måløyraidet bør han få med seg, og hummermuseet i Espevær var verdt besøket. 
Ellers er Trandal noe for en musikkelsker som Pequod. En helt utrolig plass, med en særdeles kul historie😊

Hvis han skumleser tråden min fra i fjor, ligger det nok et og annet tips der.

Han har fått beskhed om å bruke den som sengelektyre og oppslagsverk!:giggle::giggle::giggle:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

A9536DCF-193E-4ED5-9A50-DA6FC553865A.jpeg.ba0bef4f0c3a6f69479b4038d4fcdcd2.jpeg

 

Godt fortøyd hos Bonus etter en kort etappe fra Kambo. Nå skal det provianteres litt og vaskes litt om bord, så blir det avgang i morgen over fjorden. 
 

Ble så begeistret over å se båten på sjøen igjen at jeg helt glemte å ta bilder av den i sitt rette element! 
 

Men her er i alle fall et bilde av den på Bonus-plassen! Bonus og frua er dessverre ikke hjemme, så jeg får «stemple inn» her på returen i høst!

 

3BC594CD-9148-4EDA-88F0-D08E36C40485.jpeg.457b2da0341246471a70d3e80ec3432e.jpeg

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 12 timer siden:

Godt å se at du er i gang 😊

Godt være i gang også! Skal så absolutt friske opp tråden din - husker spesielt det Måløymuseet siden jeg er veldig interessert i andre verdenskrig - spesielt om okkupasjonen av Norge.

 

@Solbris II-De bøkene du så i stua var utelukkende om andre verdenskrig  og 90 prosent av dem handlet om Norge, så da forstår du vel hva jeg mener...

 

Nå er frokosten inntatt, så nå er det vel ikke lenge før jeg drar ut fra Moss.

Link to post
Share on other sites

Da var Stavern i boks - fortøyd og fornøyd! Nok plass her!

 

B642ACAE-B32A-4A9A-B942-2A6ADEAF4565.jpeg.a33c29917a25d7b16d15d9e127d04b64.jpeg

 

Ringte på forhånd, slik de ber om og det var ikke noe problem. Jeg er jo vaksinert med første dose for over tre uker siden, og er å regne som beskyttet ifølge smittevernloven.
 

Nydelig tur over fra Bolærne i perfekt vær!

 

8A351D0A-D88A-45F5-8A2A-E81E565838DE.jpeg.88429648f56d70c9300bf055d7d1889f.jpeg

 

Nå skal jeg ta noen timer i horisontalen før det blir fiskesuppe på Smak og deretter nattevakt.

 

B41072CC-3174-4813-AE76-209263046BCA.jpeg.509b6be8fa71b68ee59a18c1fa43a43e.jpeg

 

I morgen tenker jeg litt på Risør - vi får se. I alle fall ikke lenger enn det.

Link to post
Share on other sites

Se det, ja. Forsøkte å følge deg på Marine Traffic, men der kom og gikk du. Siste rapporten der var lenge før Stavern for 1 time siden. Noe bedre er det ikke på vesselfinder.com heller.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Se det, ja. Forsøkte å følge deg på Marine Traffic, men der kom og gikk du. Siste rapporten der var lenge før Stavern for 1 time siden. Noe bedre er det ikke på vesselfinder.com heller.

On Course til MT er blitt helt umulig å bruke, så jeg bruker Boat Beacon.

 

Men mye til og fra med den også. Mulig det blir mer stabilt hvis jeg bruker det mobile bredbåndet istedenfor 4G. Skal teste det i morgen.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et lite dikt.            Når natt går mot dag, og når vi andre sover. Da sitter den enbente på sin vakt og gjør som han lover. Han tar sin tørn og lytter til bølgene som i skutesiden stille slår, jeg håper han på sin lange ferd, mange nydelige stunder får.     Go vakt. 

IMG_20210524_061743.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...