Jump to content

Separate kjølesløyfer - hvilken varmeveksler er best?


Frivakt

Recommended Posts

Jeg vurderer å skille motorens kjølevannssløyfe fra den eksterne sløyfen (vv-tank, vannvarmer og defroster). Da trenger jeg en varmeveksler for å utnytte motorvarme til varmtvann og defroster under kjøring. Er det noen som har erfaringer (både gode og dårlige) med ulike varmevekslere?

 

Her er jo både effektiv varmeoverføring og sikkerhet mot lekkasjer viktig.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en liten, brukt varmtvannsbereder som jeg bruker som varmeveksler. Motorens kjølevann går gjennom denne, samt berederen for tappevann. I varmeanlegget har jeg berederen som fungerer som varmeveksler, defroster, 10kw Webasto og radiatorer rundt i båten. Webastoens pumpe brukes til sirkulasjon, den kan kjøres uavhengig av varmeren. En fordel med å gjøre det slik er stort magasin som webastoen kan jobbe mot, samt at berederen har 230v element som faktisk er tilstrekkelig for å gi en behagelig lunk i båten. Bakdelen er at med stort vannvolum tar det litt tid å få systemet skikkelig varmt, fort en liten time før defrosteren varmer skikkelig. Som varmeveksler er den nok heller ikke særlig effektiv sammenlignet med en plateveksler f.eks. noe som er årsaken til at jeg har holdt bereder for tappevann direkte på motor.

 

Om du ble klokere vet jeg ikke :giggle:

Jeg er i alle fall godt fornøyd med oppsettet :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 10 timer siden:

En liten platekjøler er veldig effektiv. 

Slik som for eksempel denne.

I likhet med de andre platekjølerne jeg finner på nett, blir også denne annonsert til bruk i forbindelse med øl-brygging.

 

Her er et annet eksemplar: https://www.olbrygging.no/kegland/102830/chillout-mkiii-platekjøler-30-plater-med-1-2-slangenippel-inn-ut?gclid=Cj0KCQjwo-aCBhC-ARIsAAkNQitDoYGiE1eWfH-sVUn_Xcb70gYAHY1owY5gh1mYds4SHUtarxC2MQYaAnnUEALw_wcB

 

Hvordan kan jeg vite om disse er tilstrekkelig robuste til å tåle båtlivet? 

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 6 timer siden:

Hvordan kan jeg vite om disse er tilstrekkelig robuste til å tåle båtlivet? 

Det er egentlig et godt spørsmål. Linken jeg la ved var bare et eksempel, men jeg tror selger kan svare på det. Men jeg ser at den er laget av 304-stål som er det samme som rustfri kvalitet A2. Det er en stålkvalitet som fint burde kunne brukes til din løsning. Hva den tåler av trykk står der ikke noe om, som jeg klarte å finne i farten, men det trykket som oppstår i en lukket kjølekrets burde ikke være noe problem. Jeg fant også en tilsvarende kjøler på AX i 316L kvalitet og den var oppgitt til et trykk opp til 3Mpa.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hva som er best, men jeg har brukt en slik en i to år nå.

 

IMG_4329.JPG.40ff52aed25cabf59317b81b3025acde.JPG

 

Den har fungert utmerket.

 

Vil likevel råde deg til å legge mye innsats i å få ting tett i alle koblingene mot varmeveksleren. (Det blir gjerne mye koblinger, slanger og ventiler.) Jeg har litt lekkasje i mitt rørsystem -- 0,5 dl i løpet av en dagsetappe omtrent. Det er mulig at det er kondens forresten -- det vet jeg ikke helt. Ser mange varmevekslere kan selges med tilhørende "eske" som skal redusere kondensproblematikken. Tror jeg ville valgt å ta med dette om jeg skulle kjøpt på nytt.

 

Mvh

 

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ingen idé Frivakt. Men mens jeg drev på med planleggingen fikk jeg forståelsen for at alle disse her hadde plenty kapasitet i ren varmeoverføring. Det som gjorde at jeg gikk opp et hakk fra minimum (jeg bestilte med 24 plater) er at det gir litt mindre belastning og en mer robust løsning. Prisen på min var heller ikke svimlende -- tror det var omtrent £110 den gangen.

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev On 23.3.2021 at 8.09:

Hvordan kan jeg vite om disse er tilstrekkelig robuste til å tåle båtlivet? 

Hvis jeg har forstått opplegget ditt riktig, så skal du ha frostvæske i begge kretsene? I så tilfelle er det ikke noe problem med 304. Men skulle den vekslet mot sjøvann ville jeg gått for en i 316. 

 

 

Frivakt skrev On 25.3.2021 at 15.09:

Vet du hvor mange kW den overfører?

Jeg ser i den som Grand Banks linket til at effekt ikke er oppgitt, så det må man nok regne ut selv på grunnlag av arealet som er oppgitt i annonsen (ca 2 m2). Effekten vil avhenge om man veksler vann mot vann, vann mot damp osv, sikkert derfor effekten ikke er oppgitt. Effekten vil også avhenge av flow i begge kretser og temperatur inn. 

 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 21 timer siden:

Bør man isolere disse varmevekslerne? Det må da bli en del varmetap i disse metallklumpene?

Ja, både den, slanger og koblinger må isoleres for å få fram varmen dit man vil ha den. I industrien er alltid store varmevekslere isolert, hvis ikke blir varmetapet helt uakseptabelt. Når det er snakk om veldig store varmevekslere ville det også blitt en varme i rommet som hadde blitt helt uutholdelig. 

Link to post
Share on other sites

Ble plutselig litt skeptisk til kobberloddede platevarmevekslere etter å ha lest denne tråden: 

Virker som det ikke er helt uproblematisk å ha kobber i motorens kjølesløyfe med tanke på korrosjon i motorens aluminium. 

 

Ser ut til at denne er kun består av rustfritt stål: https://www.vidaxl.no/e/8718475918240/basseng-varmeveksler-355-x-134-mm-40-kw?utm_source=vidaxl_finn&utm_medium=classified&utm_campaign=no_webshop&utm_term=8718475918240&utm_content=Hjem_og_hage

 

Noen som har erfaring med disse?

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev for 4 timer siden:

Ble plutselig litt skeptisk til kobberloddede platevarmevekslere

Loddeforbindelse i en slik veksler vil ha et veldig lite eksponert areal mot elektrolytten (kjølevæsken), så jeg tviler på om det vil ha den helt store effekten. Du kan ikke sammenligne det med en varmeveksler som har plater eller rør av kobber. Både elektrisk potensialforskjell areal spiller en rolle for tæring i en slik krets.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 15 minutter siden:

Bare vær obs på det er UFG (ut-fjorden-garanti) på det rådet 

Det er notert :pray:

 

Men jeg ser jo at bruken av slike varmevekslere er nokså utbredt. Hadde tæring vært et stort problem, hadde det nok vært tråder om dette av plastpestdimensjoner her på forumet :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg endte opp med å bestille en Zilmet PT 30-20 plateveksler fra Heiz24 i Tyskland. Kjøpte også tilhørende isolasjon. Dette fungerer utmerket. Prøvekjørte for første gang i går. Temperaturen i ekstern sløyfe ligger bare et par grader lavere enn kjølevannstemperaturen. Veldig greit å slippe å åpne og stenge ventiler etter hvorvidt jeg kjører motor eller vannvarmer. 

 

 

 

insulation-epp-for-pt-30-10-up-to-30-30-plmax-110c-new.jpg

plate-heat-exchanger-pt-30-20-new_2.jpg

20210509_155320.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...