Jump to content

Hva er det jeg kan ha kjørt på her?


Mastiff

Recommended Posts

@snekkerbod:

 

Mastiff skrev On 24.3.2021 at 14.27:

@Komodo Det blir nok ikke aktuelt. Jeg fikk nettopp telefon fra forsikringsselskapet, og det var ikke noe problem. De dekker undervannshus og propell. Jeg lurer sterkt på å få tak i et brukt og montere selv, det vil jo absolutt lønne seg.

 

@fs Søren også, det var det jeg visste at jeg ikke skulle spøkt med å kalle skuta Titanic II...  Men hvis det var alvorlig ment, er det nok lite sannsynlig i Mandal nå. Jeg har sett snerk et par ganger i januar, men det er alt.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev On 23.3.2021 at 19.45:

Milde måne, må være noe av det mest komplette propell og finne-havari jeg har sett :eek:

 

Når finnen er knekt så langt oppe, og det vel fortsatt er en Mercury (ikke så dyre girhus som div. andre merker) så får du nok nytt girhus vil jeg tro. Har sett noen som har fått nytt girhus for nesten ingen skade sammenlignet med dette. Men kan jo ha vært kast i propellakslingen også da.

Tror absolutt ikke det er tilrådelig med noen form for sveising så langt opp uansett (og billig blir det iallefall ikke om det skulle være mulig profesjonelt).

Men forsikringen dekker vel slikt (har aldri brukt båtforsikringen min på snart 20 år men det er vel vanlig prosedyre).

 

Jeg har sett girhus med enda mindre finne enn det der som har blitt sveisa, prisen på finnebytte er heller ikke så ille, trur vi tar 5000kr for å sveise på finne med litt lakk og grunning 

Link to post
Share on other sites

Tullet ikke med isflaket 😁

Antar det har vært brukbart med is i bukter og viker også i Mandal i løpet av vinteren? Noe av dette kan nå være å finne drivende midtfjords. Dette skjer, jeg har ihvertfall vært svært overrasket over å treffe på isflak langt senere enn hva jeg trodde var mulig

 

Link to post
Share on other sites

 

Mastiff skrev 52 minutter siden:

Nei, egentlig ikke noen isflak på sjøen. Som sagt, bare litt snerk. Det var is oppe i Mandalselva, men den levde nok ikke lenge i sjøen, det har vært rundt 3 grader på det kaldeste 20 cm under overflaten, der ekkoloddet mitt sitter.

 

 

Vi har iallefall kost oss masse på snerken i vinter:giggle:

Her fra Landekilen.

 

 

Skjermbilde 2021-03-26 kl. 10.12.21.png

Skjermbilde 2021-03-26 kl. 10.13.30.png

Link to post
Share on other sites

Det er jo nesten Lyngdal! Mandalsskjærgården stopper ved Mannefjorden. :giggle: Nordfjorden har hatt snerk helt innerst i buktene, men det var ikke mange dagene av gangen. Men vannet inne i Landekilen står vel ganske stille om vinteren, så da legger det seg lettere.

 

Edit: Det kan vel kanskje ha lagt seg noe på Skogsfjorden også, men så langt vest drar jeg ikke, det blir for nær Rogaland... :lol: Og uansett har det vel ikke vært mulig å kjøre på vannet uten å være Jesus den siste halvannen måneden?

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 9 minutter siden:

Det er jo nesten Lyngdal!

:lol:

 

Var bra is i Skogsfjorden, og hele rona.

Vi målte 35cm i Landekilen, og isen lå lenge. Kort tid siden den siste isen brøt opp og forsvant, så en teoretisk mulighet for at du kan ha truffet et flak er det jo.

 

Edit: Hvor var det det smalt hen egentlig?

Redigert av larsern87 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev On 25.3.2021 at 11.59:

Jeg liker jo Suzuki veldig godt fordi de ikke har den fordømte regreima, så jeg kan ta alle sørvisene selv... :giggle: Bytte av regreim er ikke noe jeg ville tatt sjansen på, jeg har erfaring med puslespill som er satt galt sammen fra før av!

 

 

Her kan du drømme om å ta service på din Mercury V6 eller V8 i framtiden :smiley:

Disse motorene har gått over 500 timer på 3 mnd ifølge kommentarfeltet.

Neppe nødvendig å bytte dynamoreima, men de får iallefall vist prosedyren. Går sikkert greit uten det spesialverktøyet også. Den gamle reima kan jo bare kuttes av, og med tennpluggene ute er det lett å tørne motoren.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvilket område du kjørte i når uhellet skjedde, men det ble sendt ut "navigational warning" fra Kystradio Sør både fredag 19.mars og mandag 22.mars. Jeg hørte det på VHF`n i ytre oslofjord, men hva det gjaldt, og for hvilket område, fikk jeg ikke med meg.

 

Dersom det var drivgods i ditt område er det jo relevant for deg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Trekk-opp motor blir nok bare for yrkesbruk og seilbåter. Ikke for oss som skal kose oss på havet en gang innimellom :smiley:

Men i biler, ferger og gravemaskiner funker det jo.

 

I mellomtiden kan man jo planlegge for framtiden. Kanskje jeg skulle stikke innom den lokale Sea-Ray forhandleren og høre på pris :giggle:

Tror at disse motorene kan være verd å høre på, bokstavelig talt.

 

 

doble-v12.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, stålfjær! Og så må man sveive opp fjæra selv, med sykkelteknikk. Så blir MDG fornøyde... :giggle: Jeg står langt fra FrP og SPs "alt uten forbrenningsmotor er for pyser" (av frykt for å benytte et mindre politisk korrekt ord...), men det går an å ha litt økonomisk realisme i miljøpolitikken også.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Frp er fanatiske motstander av elbiler. Kanskje bare dette med fullt momsfritak for million-elbiler ala Porsche Taycan, Model S/X og forøvrig et lite skred av luksus elbiler som kommer veltende over oss i år. Vet av flere freppere som har elbil. Og jeg har jo bestilt en :giggle: Til under den halve ja.

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, bompengene gjelder jo stort sett bare fossilbiler (som min Volvo XC60), og dem er de jo veldig motstandere av. Og utslippsfrie soner i byen (som egentlig er mer bymiljø enn klima). Og før du kjøper elbil, ville jeg byttet ut mopeden med noe ordentlig! :lol: Jeg har en småtrimmet Honda Blackbird som står på stallen og venter på å få luftet seg litt i påska... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg foretrekker langturer, den der syns jeg blir litt for mye som R1, med masse aks og ubehagelig å kjøre med i 4-5 timer i tysk motorveifart. Marsjfarten vår er runt 160 med full oppakning, da kan vi snakke i Sena-settet uten å rope.

 

Men tilbake til temaet, sånn noenlunde. Jeg var ute og målte, og det var komplett umulig å måle som på bildet uten dykkerdrakt. Jeg fikk dette til omtrent 90 cm, 30 tommer, fra fingeren til midten av propellakselen. Men jeg har en mistanke om at det ikke dermed betyr XXL, for det er garantert feil målemetode. Men jeg skal ha den inn et annet sted i morgen for å sette på den nye propellen (håper at jeg ikke oppdager med en gang at akselen er skev som en tenåring i Slottsparken i 1969), så da kan jeg få målt andre måter litt greiere.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

 

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...