Jump to content

Mercury 120 XR2 - kjølevann i krankhus (selve motor er vel som Optimax)


Odyssevs

Recommended Posts

Da båten ble tatt opp sist høst gikk motor greit, men det var en mindre eksoslekkase, verst med kald motor. 

 

Motor ble flushet i ti minutter med hageslange tilkoblet kjølevannsslange (inntak), utført etter manualen som tidligere år. 

 

Da jeg tok av forgassere og membranblokker (reed blocks) var det flere desiliter vann i veivhuset. (Har ikke tatt ut plugger ennå for å sjekke sylindrene.) 

 

Hvor er den mest sannsynlige lekkasjen? Det er underlig at så mye vann kunne lekke inn i veivhus når motor tilsynelatende ikke hadde problemer sist sommer. 

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Kjørte kompresjonstest i går. Alle sylindre lå mellom 10 og 12. Max 1 bar mellom laveste og høyeste gjelder vel også for totaktmotorer? Men en sylinder lakk ned så jeg hørte det. Vanligvis når man kinner pp starteren med alle plugger ute og kompresjonsmåler på en sylinder stanser den med stempelet nær topp på den målte sylinder. Husker dessverre ikke om akkurat den sylinderen bare fikk en runde med test. Spørsmålet er om en lekkasje i toppakning som kan slippe mye vann inn vil kunne gi en kompresjon over 10? Virker litt merkelig på meg. 

 

Det var litt rust på en tennplugg, men ikke den sylinderen der jeg hørte sus og den lakk ned. Og det var litt overflaterust på motvektene pp veivakesen på sylinderen med rust på tennpluggen. Det var sylinderen med 10 så lavest kompresjon på denne. Men den lakk ikke ned. 

 

Så usikker på hvor og hva problemet er. Har bestilt pakningssett, det er vel ingen vei utenom litt nedplukking :-( 

Redigert av Odyssevs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Lurer på om det er pakningen til eksosmanifolden som er synderen. Det er en lekkasje av eksos inn i motorrom, så en lekkasje mellom kjølekanaler er ikke usannsynlig? Så når motoren ikke går under flushing kan vannet gå inn i eksoskanalen og derfra inn sylinder og veivhus. Tror det er på tide å ta av eksosmanifold også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...