Jump to content

Comfort 26 info, bilder, mulig prosjekt tråd!


cptKydd

Recommended Posts

Ahoy medskippere, redere og rederinner!

Etter mange års hiatus fra båtlivet har jeg valgt og venne tilbake og har gått til innkjøp av min første "store båt".

Det er en Comfort 26, en seilebåt lagd i 1978. Har saumfart det meste av nettets sider og har kommet frem til at den er designet av Albin og er en av de maange svenske klasikkerene som finnes der ute. Men mye info er det ikke. 

Derfor lurer jeg på om det er noen av dere o store vise menn/kvinner som har noe bra info, anekdoter, historier osv angående denne modellen. 

Jeg kommer også til og legge ut bilder av det jeg gjør med min så langt det lar seg gjøre.  

 

 

kan begynne med dagen jeg kjøpte den.

Comfort 26 1978 med en innebyget vire 7hk bensin motor. Storseil, Genoa og spinnaker. 

Båten har ligget i ro i 2 år og motor sikkert noen år til. 

 

Kommer i år bare til og kjøre med en påhenger, men vil enten fikse viren eller handle brukt VP eller Yanmar etterverdt. 

 

 

PS: Dette er første forum innlegg noensinne så beklager litt rotete innhold og dårig staving

162301515_1376108796074573_6660697173969154281_n.jpg

tesgrd.jpg

Link to post
Share on other sites

grattis med morsomt prosjekt!  Ser ut som en artig båt. Fine linjer og mye seil, da er det gøy inne i skjærgården.

Jeg brukte påhenger på hekken på vår første seilbåt.  Det fungerte greit, men en propell som er beregnet for å dra tunge båter og dermed passer til lavt turtall er en bedre løsning enn standardpropellen.  Særlig når du skal stanse båten.  Det løser seg med litt planlegging og ved å være litt forsiktig når du skal inn i trange havner, men skifte av propell gir litt lavere puls :)

 

Ellers er det alltid et godt råd å bruke båten litt mens du finner ut hva du skal prioritere av arbeid.  Da får du mye glede av den mens du arbeider.

Redigert av ToreSB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg tar utgangspunkt i at jeg ikke har strøm i båten. finnes det noe kart over hvilket rekkefølge med hva jeg trenger ? 

skal hovedsaklig ha strøm til lanterner, kartplotter og lading av duppeditter. 

lading gjør jeg helst i havn eller med solcelle av noe slag. 

20210429_202053.jpg

Link to post
Share on other sites

ingen her inne som har vært borti comfort 26? 

 

har nå tenkt og bytte ut fall. uten og ta ned masten. må også gjøre noe muffens med der storseilet festes i masten. vil helst slippe og fly opp på dekk for og "mate" seilet inn i sporet! noen tips? 

Screenshot_20210508-164451_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har nye duel thrust propellen ankommet så plukker den opp til uka. 

MEN.. var ute på fredag på min første solo tur. Da valgte påhengeren brått og kutte ut. 

Mini panikk i 2 sek før jeg satt den i fri og prøvde og starte den. gikk ikke på første så prøvde med Choke, startet! slo av Choke og den gikk fint.. I ca 20 min, så samme igjen. dette skjedde 4-5 ganger på vei in. må legge til at dette var i Glomma, mot strømmen og mot vinden. til slutt gikk motoren hele veien, men da på halv gass. så gikk i 2 knop.. ikke gøy! hva kan dette skyldes? 

 

legger ved bilde av båten under seil 

received_181973843692534.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert være 1000 grunner til at motoren stopper, men hvis den har stått en stund er det ikke uvanlig med skitt/avleiringer i forgasser, tank eller drivstoffslanger. Sot på tennplugg kan også være en greie, særlig hvis den får for fet oljeblanding, men da ville den kanskje hatt problemer med å starte i det hele tatt. 

De to tingene er hvertfall enkle å gjøre noe med selv, så var det meg ville jeg starta der selvom jeg må legge inn et forbehold om at andre her på forumet kan de motorene bedre enn meg..

Vær også nøye med oljemengden i bensinen, for mye er ikke bra det heller..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Share on other sites

takker for tilbake melding :-) fikk tips av mekaniker kompis om og rett og slett kople bensinslangen rett i motor for han mente at den kunne dra falsk luft i hurtigkoblingen. den har vært stein hard og sette på og har ristet en god del under kjøring. så gjorde det i dag. startet super lett, satt den i gir og null problem. så får ta en ordentlig test til uka når jeg setter på nye propellen. 

 

ordnet også en tau stomp så jeg kan heise og senke braketten uten og ha rumpa i været og knuse ribbeina mine på pushpitten 

 

20210516_172942.jpg

20210516_171139.jpg

Link to post
Share on other sites

cptKydd skrev On 3.5.2021 at 11.59:

Noen som veit om pullpiten kan bøyes tilbake i riktig form eller om det lønner seg og kjøpe ny (få ny laget) ? 

..ser ikke så galt ut å bildet.., la det være. Om du vil bøye på den, så ta den av først, så du ikke dytter og drar i dekks-festet og lager lekkasje der.

cptKydd skrev On 4.5.2021 at 16.56:

skal hovedsaklig ha strøm til lanterner, kartplotter og lading av duppeditter. 

jeg seilte express noen år. Lanterner er viktig i mørket. Bytt til LED-pærer, så drar de ikke mye strøm. Kjøp et LiFePo4 batteri, noe slikt: https://www.sparelys.no/lithium-batteri-lifepo4-12v-24ah-ms?gclid=CjwKCAjwhYOFBhBkEiwASF3KGaTxY3WOJ3TfAD0FlETNgazrPVGoGdsKJESHfKStpPmPw1m--fr6mhoCTdAQAvD_BwE

og lad det med en batterilader. Har du strøm på brygga så slipper du ta med hjem. Holder en natt eller tre..., det finner du ut av. Batteriet må festes skikkelig ombord, båten er ikke alltid horisontal.

cptKydd skrev On 10.5.2021 at 12.32:

vil helst slippe og fly opp på dekk for og "mate" seilet inn i sporet! noen tips? 

..løste det seg med å sprøyte i sporet..? Jeg er ikke glad i silikonspray, møkk fester seg i sporet..., jeg bruker teflonspray / PTFE McLube, Drylube el. lign.

Påhenger må man bare lære seg..., jeg hadde tenkt å spørreom lufteskruen på tanken var oppe, men skjønner du har fått gang på den igjen. Sommeren står for døren, ønsker deg mange flotte turer (har sansen for de som begynner i 26 fot, ikke 46 fot).

Link to post
Share on other sites

tusen takk for fine svar :-) 

 

pulpitten blir nok demontert og mulig jeg lager en "jigg" som den kan festes i, dermed kan jeg rette den opp uten og tenke på at jeg ødelegger båten. 

 

silikonspray funket bedre en jeg trudde :-) men skal se på alternativene du nevnte ;-) 

 

strøm skal jeg få hjelp til, så håper det kommer på plass før sesongen starter for alvor. takker for gode ideer der også. 

 

Motoren lærer jeg meg mer og mer om, så kan ikke bli dårligere ivartfall. Har heldigvis gode venner med ferdighetene i orden så lærer også mye av dem.  Håper nå bare at det var det som var problemet og ikke bensinpumpe eller lignende. Virker som den er i orden nå, men 100 % blir jeg først når jeg får kjørt den et par timer. 

 

ellers utrolig fornøyd med båten. utrolig lettseilt, rask(ere) en jeg hadde trudd. og tar sjøen ganske godt i forhold til det slanke skroget. Eneste jeg savner er nok ståhøyde under dekk og toalett. MEN jeg er ikke høye fyren så lider ingen nød og portapottiene nå til dags er jo luksus i forhold til de man har brukt for 20 år siden 

 

legger ved et stemningsbilde fra 8 mai. 

fredagshølet (hvaler) osv skimtes bak de to fine seilerne jeg møtte 

20210513_121640.jpg

Link to post
Share on other sites

Et tips, ser det er et rev i storseilet. Du bør tre i reveline og øve på å reve, snart så trenger du det plutselig. Du har en line frem og tilbake på bommen, mulig det er rigget for en- line reving, at samme tau går gjennom revemaljene fremme og bak. Du får sjekke det. Mye seilglede å seile med godt revet seil i kuling. Du kan google ‘one line reefing system‘ og se om det er slik det er rigget hos deg.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 45 minutter siden:

Et tips, ser det er et rev i storseilet. Du bør tre i reveline og øve på å reve, snart så trenger du det plutselig. Du har en line frem og tilbake på bommen, mulig det er rigget for en- line reving, at samme tau går gjennom revemaljene fremme og bak. Du får sjekke det. Mye seilglede å seile med godt revet seil i kuling. Du kan google ‘one line reefing system‘ og se om det er slik det er rigget hos deg.

dæsken gode råd er alltids godt :-) tusen takk, skal sjekkes ut og øves inn 

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har en motorbåt og kan så godt som ingenting om seilbåter, men synes det er veldig gøy at folk er ivrige og tar på seg slike prosjekter som dette, og best av alt oppdaterer her. Stå på! Husk at mye lar seg gjøre å fikse uten at det nødvendigvis må koste så mye. Eksvis å rette opp rekken fremfor å kjøpe ny rekke. Når det kommer til led og lanterner så kan du trolig bare kjøpe nye led-pærer og komme unna mye rimeligere. Det elektriske i eldre båter har somoftest veldig godt av en gjennomgang og opprydding. Ved å ta en gjennomgang, rydde opp i dårlige slitne kabler, eksvis klippe litt sliten rusten kabel-ende og feste ny kabelsko el i enden sørger du for bedre elektrisk kontakt og har allerede fikset et problem og kan på den måten få fikset ting som ikke fungerer. Husk og prøv å bruk båten så mye som mulig mens du reparerer og fikser og ikke bare har et prosjekt som blir et ork. Lykke til på ferden videre.

Link to post
Share on other sites

takker for fin tilbakemelding :-) 

er ute så mye jeg kan :-) alt som ikke MÅ fikses nå tar jeg gradvis. Så får jeg ta alt av større projekter til vinteren. Målet er og ha en "relativt" strøken båt til neste år så jeg kan oppgradere etterverdt om det blir nødvendig. 

 

Var ute en tur i går og fant ut at sliderne til storseilet fortsatt hoppet ut av sporet ved platen jeg prøvde og forme bedre. så må finne en løsning der. ut igjen i dag for og prøve og fikse det samtidig som man skal kose seg litt i samme slengen.  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen. blitt myye seiling og mye kos. Hatt min første overnatting og det gikk utmerket!!  

Har endelig funnet en løsning for slliderne i storseilet som består av litt tau rundt masten så sliderene ikke kommer nedenfor platen som gjør at de sklir ut. 

 

Fikk en motorstopp som gjorde at jeg måtte seile meg inn til brygga for første gang (stor respekt til de som gjør det for "morro skyld" 

 

visste seg at jeg har vært litt for rask på Choke og bensin Bergen som har gjort at den har druknet og blitt sur. 

 

Ellers har jeg montert tiller tamer som jeg gleder meg til og prøve muligens i morgen. 

 

 

20210607_200303.jpg

20210604_231405.jpg

received_1131630887330165.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...