Jump to content

Levetid - Påhengsmotor/utenbordsmotor


Fenderr

Recommended Posts

Hei,

Det er mange tidligere tråder om levetiden til eldre påhengs. Hva er din erfaring frem til 2021?

 

Jeg ser i dag på en rimelig båt fra Skibsplast, årsmodell 1989. Med den følger en Evinrude 70 påhengsmotor fra 1989. Er dette noe å leve videre med hvis man pleier den godt, eller bør jeg se etter en ny?

 

Mitt spørsmål, som jeg enda ikke har fått et godt svar på, er om levetiden til båtmotorer varer lenge hvis man er flink med vedlikehold?

Link to post
Share on other sites

En påhengsmotor med 30 år på nakken har vel gjort jobben. Den kan fortsatt være med en stund, men jeg tror du skal ta hvert år fra nå av som en bonus. Vedlikeholdet motoren har hatt spiller selvsagt en rolle her. Du skriver at båten er rimelig, og ja, prisen ville vært helt avgjørende for om jeg ville gått for en handel. Ha med i budsjettet at innkjøp av motor kan tilkomme. Ikke sikkert du trenger å kjøpe helt ny motor heller, du finner helt sikkert brukte motorer på Finn.no til en overkommelig pris. 

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

 

Fenderr skrev 20 minutter siden:

om levetiden til båtmotorer varer lenge hvis man er flink med vedlikehold?

 

Er du overdrevent flink med vedlikehold, ferskvannsspyler etter hver tur, motor lagres innendørs, aldri over 2/3 throttle, vil jeg tro en utenbords fint kan holde 50 år.

 

Et slikt spørsmål er selvfølgelig umulig å svare på. Det er alt for mange faktorer inne i bildet... 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er godt vedlikehold, er det å bytte ting etterhvert som de går i stykker eller er det å bytte deler før de går i stykker?🤷 På veteran motorer så blir det fort rett og slett delemangel og det får gå så lenge det er delemotorer tilgjengelig eller det går til det står. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Evinrude 60 hk totakt fra 1991. Har hatt den i ca 5 år. Ikke ett feilslag. Får den god bensin så går den. 

 

Helt i starten var den tungstartet.  Dvs startet lett men kvelte seg fort. Håpløs å få start på hvis halvvarm. 

 

Byttet til originale tennplugger som kostet nesten 250 per stykk, og etter det så fungerer den som bare det. Bruker en del bensin, men bare fungerer. Har altså kostet meg under tusenlappen siste 5 år. (Byttet impeller i fjor og tennplugger for 5 år siden.)

 

Brukes mest i den kalde sesongen. Står på land om sommeren. Men dessverre stått på land i hele vinter pga for mye annet å gjøre, så har ikke fisket på lenge. Tok den på vannet I går. Startet på første.

 

Har også eldre 4 hk Yamaha. Fungerer fint den også. Og en Yamaha 9,9 fra slutten av 1990 tallet. Starter på første drag og går som bare det.

 

Eldre firetaktere er jeg mye mer skeptisk til. Har hørt mye trøbling med dem.

 

Ref. sikkerhet så har jeg en 4 eller 6 hk som backup maskin. Rett og slett fordi jeg fisker utaskjærs og i fralandsvind. Derfor vil jeg ha maskin nr 2 ombord. Det hadde jeg hatt uansett hvor ny hovedmaskinen hadde vært. Alle motorer kan få bensinproblemer eller noe som bare svikter.

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å kjøpe/opperere eldre motorer, enten til lands eller til vanns, er for spesielt interesserte. 

 

Det triste er at det blir færre og færre som er spesielt interesserte. Skal du kjøpe en slik motor bør du være en av de. Da har du kunnskap til å vurdere om dette er noe å satse på. Du har kunnskap til å rense

 forgasser, sjekke at den sviver rett, kunnskap til å sjekke at den kjøler som den skal oa. 

 

Hvis argumentet for å kjøpe denne motoren er at prisen er rett, eller du ikke er spesielt interessert med gode kunnskaper, så blir det nok mer frustrasjon og dyre verkstedregninger(hvis du i det hele tatt får motoren på verksted når du trenger det, i juli..).

 

Lykke til med båtdrømmen 👍

Link to post
Share on other sites

Tja. Som flere skriver er det avhengig av en rekke ting. Har du ikke greie på den tekniske vurderingen av om motor er ok eller - og ikke skrur selv - bør du vel uansett styre unna.  Kompresjon, slark i gir, vibrasjonsoppheng, tenning, power-trim osv bør testes/sjekkes.  Generelt er en ny/nesten ny dorgemotor en billig forsikring når noe er gammelt. og at gammelt er utslitt er ikke nødvendigvis tilfelle. Men heller ikke sporbart (som med f.eks. timeteller og gangtid på forskjellige turtall på nyere motorer). Ser den veldig fin ut utv/innv. uten å ha vært lakket av "jalla-mek" er også det en indikasjon på bruk(stid). 

Lurer på om ikke den 3-syl. grunnkonstruksjonen for Evinrude/Johnson 70 er ganske lik fra 1974-1999. Her kan du identifisere rett årgang om du fremdeles vurderer båten;
https://www.maxrules.com/models/OMC_models_files/1980_1999/40_70.html


 Kjøpte selv en båt (20 fot) for ca. 15 år siden med en 1975 Johnson 85 hk V4. Hadde masse glede av den i 5-6 år og opplevde aldri en feil. Men vedlikeholdte forebyggende og båt og motor var åpenbart lite brukt.  han som kjøpte den ringte senere samme dag og lurte på om jeg hadde hatt problem med at den røykte "infernalsk" og gikk som en geit. Nope. Skjønte ikke hva som hadde skjedd helt til han fortalte de nettopp hadde bunkret på vei hjem; tankanlegget hadde fylt på diesel....:giggle: Gikk som den skulle etterpå med rett lake. 

 Brukerfeil er også en kilde. Samme hvor gammelt eller nytt. Men når en først MÅ begynne å skru på noe veldig gammelt er det sjelden rett frem. Bolter knekker, ting sitter fast osv. Men en slipper all "moro" med moderne elektronikk som fort koster en billig båt inkl motor. 45 båtlapper for hjerne til en 275 verado hørte jeg nettopp.... 

Vel, vel. Enten kan en gjøre ting selv og kan komme rimeligere fra båtlivet, eller så er det å kjøpe "nytt" og la det stå til. 

Elsker gammel design, robusthet, mulighet for å bruke uten å være redd for alt mulig og plassutnyttelse så her hos oss står en Mørebas 7200 med en 1999 Suzuki DT200. Og en 15 hk Mercury 4-t fra 2017 på siden. Billig, trygt, og timevis med snekkefart til en billig penge når vi føler for det med den lille. Med el-start og kontroller fremme. Og en liten bunke hundrelapper i timen om sukien får fritt utløp (men det skjer ikke). :smiley: Tull at båt "bare" er "ubrukelige"  fancy-schmancy 20 fotere til 4-500.000. Bare se på finn. 

Det viktigste er å ha kunnskapen til å være trygg på sjøen med den båten en har (teknisk siden vi er inne på det). For mange er det en 2017+ motor. For noen en 1989. Eller 1999. 

Lykke til med båtkjøp! 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
"Mathilde" skrev On 3.5.2021 at 13.21:

En påhengsmotor med 30 år på nakken har vel gjort jobben. Den kan fortsatt være med en stund, men jeg tror du skal ta hvert år fra nå av som en bonus. Vedlikeholdet motoren har hatt spiller selvsagt en rolle her. Du skriver at båten er rimelig, og ja, prisen ville vært helt avgjørende for om jeg ville gått for en handel. Ha med i budsjettet at innkjøp av motor kan tilkomme. Ikke sikkert du trenger å kjøpe helt ny motor heller, du finner helt sikkert brukte motorer på Finn.no til en overkommelig pris. 

 

Lykke til :wink:

Tusen takk for godt svar, "Mathilde" :) 


Jeg skal ta hvert år som en bonus, samt pleie den hver høst og vår. Og ja - det er mange greie motorer som selges på Finn til en overkommelig pris :)

 

Det ble en Skibsplast 490 HT fra 1989 med en Evinrude 70 hk fra 1997 til en prislapp på 40 000 kr. Snart 25 år! Da har jeg trolig fem år å gå på ;) Båten satt overraskende bra i sjøen. 

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev On 4.5.2021 at 14.10:

Kan være god butikk i å kjøpe en so har gått i ferskvann. Det er jo saltet som tar rotta på motorene som oftest.

Salt er ikke bra for verken bil eller båt! Hvis eier har vært flink med normal vedlikehold, eks kjørt ferskvann gjennom og til slutt ferskvann og frostvæske før vinteren - vil det ha noe å si?

Link to post
Share on other sites

Jeg må takke alle sammen for både gode og utfyllende svar! Det fikk meg til å gjøre research, samt at jeg gikk for en noe nyere modell. 
 

Har nå gått for en eldre Skibsplast 490 HT fra 1989 med en totakter Evinrude 70 HK fra 1997. Den går som en klokke - men er skikkelig tørst! God lukt, støy og gir den sjarmen jeg husker med båtlivet fra jeg var en liten gutt på 90-tallet. 
 

Som en ny, amatør skipper er dette en båt som vil gi glede i noen år frem til jeg blir mer sjøvant. 
 

Jeg har lest mye på dette forumet nå og fått til en del ting med både motoren og båten. Det er veldig kjekt med at så mange av dere svarer utfyllende og kommer med deres erfaring / kunnskap. Det er veldig kjekt for oss andre som ikke deltar i diskusjonen. Takk! 😎👍🏼

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev On 3.5.2021 at 13.23:

Hva er godt vedlikehold, er det å bytte ting etterhvert som de går i stykker eller er det å bytte deler før de går i stykker?🤷 På veteran motorer så blir det fort rett og slett delemangel og det får gå så lenge det er delemotorer tilgjengelig eller det går til det står. 

Haha, du har rett i det der! Det går helt til det ikke er deler å oppdrive, eller at motoren i verste fall skjærer seg. Mange faktorer som flere skriver. 

Link to post
Share on other sites

Fenderr skrev for 2 timer siden:

Salt er ikke bra for verken bil eller båt! Hvis eier har vært flink med normal vedlikehold, eks kjørt ferskvann gjennom og til slutt ferskvann og frostvæske før vinteren - vil det ha noe å si?

 

Frostvæske før vinteren er det kanskje noen som gjør, men vil tro at de i antall utgjør en promille, hvis så mye/mange! 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si ca 15år, etter dette så er det ren bonus hvis den fungerer etter dette, verdien på motoren er liten ved en slik alder.

Før hylekoret starter så må vi være klar over at dette er saltvannskjølte motorer med blokk laget av aluminium denne har begrenset levetid uansett alle fancy konserveringsmetoder vi benytter...

Link to post
Share on other sites

Litt enig med Verado her, men kommer litt ann på størrelse og type. Har en 9.9 hk Mariner fra 80-tallet som starter på første draget hver gang, også etter å ha stått over vinteren. Den har fått impellerbytte og oljeskift på drev sånn ca. hvert 10. år. Den virker mer eller mindre udødelig.

 

Større motorer, spesielt større og nyere 4-taktere forventer jeg at lever 15 år med mye bruk på høyt turtall. 20 år med godt vedlikehold og fornuftig bruk der resten er bonus.

 

Min erfaring er også at 2-taktere lever lengre enn 4-taktere så lenge man er påpasselig med å sørge for at de får riktig oljeblanding.

Link to post
Share on other sites

Så er det vi som bruker båten hele året. Ingen ferskvanns kjøring eller konservering. Påhengsmotorer blir for oss litt bruk og kast desverre.. husker for en del år siden så ble noen motorer kalt for seapro  m mer.  Disse skulle være mer saltvann bestandige trodde vi,..men synes ikke dei levde lenger av den grunn. Fleste manualer sier man skal ferskvann kjøre/ spyle Påhengsmotorer etter bruk i forurenset/saltvann etter hver  tur....opp med henda til alle som gjør det !! Unntak for dere som avslutter turen i elv eller innsjø. 

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 2 timer siden:

Større motorer, spesielt større og nyere 4-taktere forventer jeg at lever 15 år med mye bruk på høyt turtall. 20 år med godt vedlikehold og fornuftig bruk der resten er bonus.

 

Det er vel kanskje rundt 15-20 år siden disse motorene kom i noe antall så da burde vi vel snart høre fra alle de som har opplevd at deres motor nå fungerer utmerket som moringer? Solgte forresten en 2007-model 90hk Suzuki ifjor, og i følge den nye eieren så har han ikke hatt et eneste problem med denne i fjor hvilket jeg heller ikke opplevde i mine tretten år som eier. Solgte i år en 9,9hk totakter, en Tohatsu, for omtrent hva den kostet ny i 2007 så markedet stoler åpenbart på slike motorer og at de skal vare en stund!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Det er vel kanskje rundt 15-20 år siden disse motorene kom i noe antall så da burde vi vel snart høre fra alle de som har opplevd at deres motor nå fungerer utmerket som moringer? Solgte forresten en 2007-model 90hk Suzuki ifjor, og i følge den nye eieren så har han ikke hatt et eneste problem med denne i fjor hvilket jeg heller ikke opplevde i mine tretten år som eier. Solgte i år en 9,9hk totakter, en Tohatsu, for omtrent hva den kostet ny i 2007 så markedet stoler åpenbart på slike motorer og at de skal vare en stund!

 

I 2007 hadde vel Suzuki fått delvis bukt med tæringsproblemene, men ganske mange tidlige 90-140 hestere er nok skrotet pga. dette, eller har fått dyre reparasjoner. Er vel ikke så mange DF60/70 fra sent 90-tall igjen på markedet heller, men de var iallefall markedets første 4-taktere med innsprøytning

Samme gjelder jo Mercurys F50/60 fra tidlig 2000-tall der tæringsproblemer har vært relativt vanlig.

Men kjøper man en 4-takter eller Optimax/E-tec fra etter ca 2008 så er det rimelig bra kvalitet over hele fjøla.

For Honda og Yamaha til og med litt tidligere enn det.

Link to post
Share on other sites

Kjekk lesing! 

Hittil ingen problemer med 1997 Evinrude 70HK. Starter og går som en kule. Litt fusking på lavt turtall, men det er nok bensinpumpa som bør skiftes / renses. 

 

Det var som en klok eldre mann sa en gang: Det er bare tidsspørsmål før ting går i stykker 

Link to post
Share on other sites

Det er veldig mange faktorer som spiller inn som fks:

 

1. Kvalitet på motor. Noen motorer lever i 50 år uten problemer i saltvann. 

 

2. Dimensjon på motor i forhold til båt. En 70 hk motor på en båt som trenger 70 hk for å plane vil nok gå på 100% mye mer enn en 100 hk på samme båt som går på 70-80% mesteparten av tiden. 

 

3. Hvor mange timer den er i bruk, og det er et litt interessant tema for en motor må også brukes for at den ikke skal få problemer, men den blir jo også slitt jo flere timer den går.

 

4. Hvordan den brukes. En motor som brukes på en vannskibåt i en klubb vil sannsynligvis bli kjørt mye hardere enn en motor på en privat båt.

 

5. Vedlikehold eller mangel på vedlikehold.

 

Min oppfatning er at 20 år forventet levetid på en utenbords motor er realistisk selv om noen lever lengre. Noen lever også mye kortere.

 

Selv om det er litt utenfor tema har jeg selv en innenbords motor fra 1986 som jeg anser som "oppbrukt". Dette visste jeg når jeg kjøpte båten og har lagt inn i budsjett at denne sannsynligvis må byttes om 1-10 år. All ekstra tid jeg får er bonus(så langt har den oppført seg veldig fint).

Link to post
Share on other sites

Har lest mange plasser at forventet levealder på moderne motorer er 15-20 år.  Jeg har for tiden en Yamaha f115 som er 16 år og har antagelig gått i saltvann fra den var ny frem til 2019 ( Nå går den i ferskvann ). Denne går uten feilslag og med fin olje enda, men tiden vil vise hvor lenge den går.  Det som overasker meg er prisen på bruktmotorene som er såpass gamle,  vist dem virkelig synger på siste verset.  Jeg ser at det blir lagt ut 15-16-17 år gamle yamaha motorer (100-150 hestere) til bortimot 40,50,60 tusen på finn.  Syns det er rart at folk betaler såpass mye for dem vist dem er helt mot slutten av levetiden :confused:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis det tekniske på motoren som er problemet , en utenbordsmotor kan gå 4-5000 timer uten nevneverdige problemer, men den er direktekjølt med sjøvann som i motsetning til en motor med lukket kjølesystem der saltvann aldri kommer i kontakt med selve motorblokken kan en slik motor gå i 50 år uten tæringsproblemer.

 

Den eneste muligheten for å kontrollere kjølekanalene på en utenbordsmotor er å plukke av toppen for å inspisere, så en 15 år gammel motor er verdt svært lite etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...