Jump to content

Levetid - Påhengsmotor/utenbordsmotor


Fenderr

Recommended Posts

Gamle motorer er tydeligvis verd sin vekt i gull, så gleder meg til om 10-15 år, da har jeg en verdifull motor til salgs :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 9 timer siden:

Gamle motorer er tydeligvis verd sin vekt i gull, så gleder meg til om 10-15 år, da har jeg en verdifull motor til salgs :giggle:

 Ja, det er ganske ville priser på mye gammelt.  En litt større (150-200 hk) 10 år gammel motor er ikke veldig mye billigere enn en ny. Da ville valget vært lett for min del.  En 10 år eldre enn det igjen i samme str. kan lett koste 25-50 lapper. Noen mer (Yamaha v-max i god stand f.eks.). Det er markedet for tiden... 

 Suki'en får stå på så lenge den er så frisk og fin som den er. Men ikke noe jeg ville lagt ned mye penger i om noe større skjedde. Kjøpt som rep.objekt men med noen timer på skifte av powertrim-motor, brente ledninger, switch og et startrelè (forrige eier prøvde "spiker-trikset" på sikring) har den gjort det den skal. Sålangt. For under 7% av en ny.  Servet begge motorer og testet i går så senere i dag blir det sjøsetting. Så nå er alt opp til Murphy. :giggle:  Men. Forebyggende vedlikehold har holdt den karen unna det jeg har eid med forbrenningsmotor hittil i livet, så det er da noe. :wink:

 Men. Det finnes noen 150 HO igjen i landet, så jeg skal ikke legge meg ned og hyle OM noe skjer. :lol: Båt koster. Enten i form av egeninnsats og litt penger men mer drivstoff (gammelt), eller mye penger og full pakke på service, lagring, klargjøring, verditap osv. 

Hvor en finner kosen er opp til enhver. Båtlivet er uansett det en søker til. 

Link to post
Share on other sites

Høsten 2019 forhørte jeg meg med en forhandler på Østlandet mht innbytte av en 90hk Suzuki firetakter fra 2007 (tolv år gammel, tretten sesonger brukt), og hvis forventet levetid på en slik motor er 15-30 år så er jeg noe forundret over hvor mye jeg ville få i innbytte for denne gamle motoren. Forhandleren var/er merkeverksted for SUzuki og vet trolig litt om disse motorene og hva man kan forvente av disse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Interessant! Det er som Wr3cker skriver merkelig at de selges til så høy pris dersom de ikke er verdt det. Men! Som Verado skriver, så kan disse vare i 50 år dersom saltvann går i lukkede kanaler og aldri kommer i kontakt med saltvann. Er dette som biler egentlig ?

Vanskelig å spå levetid? Ingen er like, selv om det er samme modell. Noen kan være uheldige sett ut i fra ulike forutsetninger? ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...