Jump to content

Mulig å hente ut mer fart av Hurrycane 470 med 60hk?


Risormannen

Recommended Posts

Akkurat kjøpt meg en 470, utrolig gøyal båt. Med fotgass og hydraulisk styring er den en drøm å kjøre. Nå med mercury 60hk 2 takt får jeg 43 knop, er ikke dårlig det, men en båt går vell aldri fort nok? 😂 Sitter en halveis cleaver fra winrace propeller på nå, og motoren er heva. Sikler på 90hk, men det blir neste sesong. 

Link to post
Share on other sites

Morsommere med større båt :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 3 minutter siden:

Grattis med ny 470, jeg går ut ifra at det er en 4,7m lang båt :thumbsup:

 

Du kan lese mere om båttypen her :smiley: 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tre ting; skrog, motor og propell.

Du kan sjekke skroget at det er rett. Enhver liten bøying inn i skroget gjør at det suger seg fast. Så når båten er på land går du over og sjekker at skroget er stivt og at det er rett. Med et langt rettholt sjekker du og fyller i der det er feil. Sjekk at det er stivt nok til ikke å bli presset inn.

Sjekk at steglister er perfekt rette.

 

Slip hele skroget under, glem bunnstoff. Men poler det glattest mulig. Overflaten skal ha en viss ujevnhet ift fart, men over 40 knop er den kornstørrelsen langt under 4000 slipepapir. Så bare poler i vei.

 

Så setter du på eget vanninntak til motor på skroget eller nosecone med vanninntak helt under torpedoen på motor. Og får deg en motorheis som gjør at du kan kjøre motor så høyt at du kan få girtorpedoen ut av vannet. Velg gjerne med setback som gir renere vann for propellen, men det er avhengig av balansen i skroget. Dvs ikke sett motoren så langt bak at båten blir baktung.

 

Du skriver ikke noe om motorens alder eller type, men den kan alltids endres - ved å få opp turtallet får du mer fart ut av propellen. Den blir mere effektiv. 

 

Så får du deg en blueprintet propell. Med heving av motor så er det bare å slipe angrepskanten på bladene så de går maksimalt lett i vannet. Du skal kunne skjære deg på den eggen. Hvilken propell du skal begynne med er avhengig av hvilken motor du vil ha, mhp vekt og effekt. Men smalere blad som en cleaver kan fungere men det er avhengig av  motstanden i skroget. Propellen må ha en viss evne til å skyve - så helt smale blad gir ikke nok skyv. Men elefantører er for mye areal ift evne til å flytte vann - som gir skyv. Andvik propeller kan slipe og banke propell.

 

Så det er litt ulikt man kan gjøre for å få opp farta. Med båt og motor som du har...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er en mercury 60 hk 2 takt fra 98, tre sylindra og en liter i cc. Sitter en winrace stålpropell, ligner nesten er cleaver og er anbefalt for den båten av winrace. Får se om jeg ikke får hekta på en 90 Yamaha iløpet av neste år. Takk for svar:) Kan presse båten opp i 5500 rpm aleine i båten

Redigert av Risormannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er temmelig heftig propell på fra før av, gir god fart på 43 GPS knop. Får til og med 40 knop med tre mennesker i! :) Hadde vært tøft å prøvd cleaver, men kjøpte båten for kosekjøring og herjing. Går super fint i vannet, og en drøm å hoppe i:) Planer om større motor neste sesong:) 

Link to post
Share on other sites

Risormannen skrev for 10 timer siden:

Snapchat-30213900.jpg

Takk for fine bilder!

Du kan bytte til større og tyngre motor eller bytte til overvannspropell, er ikke så vanskelig; heve motoren og lage til kjølevann. (halve propellen stikker nedi vannet som på løps båter).

Sikker på at Eika kan gi deg detaljene dersom han gidder å melde seg...

Redigert av Duvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 4 minutter siden:

Takk for fine bilder!

Du kan bytte til større og tyngre motor eller bytte til overvannspropell, er ikke så vanskelig; heve motoren og lage til kjølevann. (halve propellen stikker nedi vannet som på løps båter).

Sikker på at Eska kan gi deg detaljene dersom han gidder å melde seg...

Har du noen tanke på diameter og vridning på en eventuell cleaver på båten? Må nok kjøpe meg motorheis hvis jeg skal heve den mer. Takk for svar:) 

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 1 minutt siden:

Du har vel spenning nok som det er allerede eller? den videoen jeg ikke viser er hvordan den flotte røde djevelen og piloten endte sine dager...

10k hester blir nok litt heftig for meg😂 60hk er gøyal når du får tilta opp. Fotgassen bidrar også veldig te morrofaktor 😎

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 22 minutter siden:

Ja jeg skjønner hva du sier, jeg drømmer om en Øien 530 med 25hk og 17 knop...

 

 Da må du vel nesten ha trimplan :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...