Jump to content

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv?


Duvel

Recommended Posts

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv når båten står på henger, jeg vet at jeg kan klare det med en 70kg 25hk og litt hjelp.

Men hva gjør dere når dere skal gjøre dette, bjelke i taket i garasjen og kjettingtalje eller inviterer man hele slekta til å være med i å løfte?

Link to post
Share on other sites

En slik motor har vel en løftebøyle som standard? Sjekk inder lokket...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja det dreier seg ikke om 70 hestekrefter aldså, jeg bare vurderer om jeg må nøye meg med en Yamaha 25hk dersom jeg absolutt vil gjøre monteringen selv, eller om jeg bør spare litt ekstra (leve på vann og brødsmuler) og gå for en 40hk hvis jeg skal bestille en Øien 530 uten konsoll som jeg kan bygge selv med midtkonsoll sånn som jeg ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok ut motoren av tresnekka med mastekrana på Skøyen Båtopplag. Til helgen skal den tilbake ibåten igjen, også med mastekrana. Motoren veier 200 kg, akkurat på grensen for lovlig vekt i krana. Har sjekket vekten ved veiing hjemme.

 

Jeg gjør dette mens båten ligger på vannet. Men det ville vært like lett å løfte ut og inn fra båt på henger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 4 minutter siden:

Jeg tok ut motoren av tresnekka med mastekrana på Skøyen Båtopplag. Til helgen skal den tilbake ibåten igjen, også med mastekrana. Motoren veier 200 kg, akkurat på grensen for lovlig vekt i krana. Har sjekket vekten ved veiing hjemme.

 

Jeg gjør dette mens båten ligger på vannet. Men det ville vært like lett å løfte ut og inn fra båt på henger.

Mener du at 25hk på en Øien 530 er helt greit? I så fall blir jo drømmen ihvertfall ett hakk nærmere realistisk med min svært begrensede økonomi.

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 1 time siden:

En slik motor har vel en løftebøyle som standard? Sjekk inder lokket...

 

standard på noen merker (feks yamaha) , ekstrautstyr på andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev for 1 time siden:

Mener du at 25hk på en Øien 530 er helt greit? I så fall blir jo drømmen ihvertfall ett hakk nærmere realistisk med min svært begrensede økonomi.

Det har jeg desverre ingen formening om . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 1 time siden:

 

standard på noen merker (feks yamaha) , ekstrautstyr på andre.

Ja, husker min gamle Yamaha 30 hadde det. Var veldig greit.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Var ikke noe problem å løfte en Yamaha 70 med en billig talje-sak fra Biltema eller hvor det nå var, fire-dobbelt med tau, så ble det bare 25kg drag i tampen. Hele sulamitten festet i en fransk treskrue forankret i en takbjelke i garasjen.

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/reptalje-150-kg-2000017018

 

 

Redigert av pberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 8 minutter siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen.

Nøyaktig en sånn brukte jeg til å løfte motoren ut av garasjeloftet og opp på hengeren under carporten hjemme. Min er også mer enn 20 år gammel og brukes stadig når jeg feller trær. (Hammer og sigd over døra er til mnne om gamle svigers som ellers var en hedersmann) . . .

 

IMG_9198.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 3 minutter siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg

Mange takk, det gir inspirajon til å spise mindre mat og gjøre bedre bruk av myglet brød - for å spare til en Yamaha 40hk.

For å drikke mindre øl eller kutte tobakken er uaktuelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...