Jump to content

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv?


Duvel

Recommended Posts

rebop skrev 6 minutter siden:

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Takker og bukker.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler ikke de wiretaljene der til motormontering eller annet presisjonsarbeid, med mindre det er veldig stramt budsjett eller som nødløsning. En kjettingtalje er jo så mye mer praktisk, og da kan man stå i behagelig høyde å gjøre ørsmå finjusteringer opp og ned. Ingen dødgang, strekk eller sig heller. Når man har justerert inn noe, så kan det henge en time eller en uke, uten at det flytter seg en milimeter.v02_A8FC4E680362892F9A0C4E20393D490E.jpg.7bf4d4de8247790bcdf332737500387a.jpg

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
PolarLi skrev 13 minutter siden:

Jeg anbefaler ikke de wiretaljene der til motormontering eller annet presisjonsarbeid, med mindre det er veldig stramt budsjett eller som nødløsning. En kjettingtalje er jo så mye mer praktisk, og da kan man stå i behagelig høyde å gjøre ørsmå finjusteringer opp og ned. Ingen strekk heller. Når man har justerert inn noe, så kan det henge en time eller en uke, uten at det flytter seg en milimeter.v02_A8FC4E680362892F9A0C4E20393D490E.jpg.7bf4d4de8247790bcdf332737500387a.jpg

Jo det er sant det, hvis jeg trykker på knappen til 4 tonns vinsjen min så kjører den med en gitt hastighet uansett hva som står i veien.

Redigert av Duvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

blueline skrev 1 time siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg


Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

pberg skrev 6 minutter siden:

Funker som sagt fint med en talje til en hundrelapp... 

 

 

En sånn? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/loftetaljer/reptalje-150-kg-2000017018

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 1 minutt siden:


Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

 

Ja, disse er ikke til å løfte med selv om det faktisk går bra det også. Iallefall den ene veien, altså opp.

 

Skal man heise noe både oppover og nedover så er det nok løftetalje, kjettingtalje eller jekketalje som er tingen.

Eller elefantkran hvis man mangler tak....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
rebop skrev for 2 timer siden:

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Hadde jeg hatt 250000 i lommeboken hadde det ikke vært noe problem.

Redigert av Duvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men for meg er det ikke aktuelt å kjøpe brukt, en Øien 530 med styrekonsoll langt fremme på styrbord side og sitte i halv åtte med 15 graders vinkel å kjøre båt aleine. Med skruefester i hytt og pine og et skrog som vitner mer om menneskers natur enn vi vil vite - og en motor som fritjof hermansen skrudde litt på og tenkte det måtte være en bra service for han hadde jo klart å skifte olje på hva det nå var og satt skruen på plass igjen med svensk øyemål... - nei takk, så da koker det ned til hva man har råd til - inkludert finansiering.

Det er lett å anbefale en båt til 500 tusen hvis det er årslønnen, men hvis man må nøye seg med en tredel og har hus og hage så blir det ikke så enkelt.

Redigert av Duvel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

deerhunt skrev 57 minutter siden:

Denne kan også være kjekk til å løfte motoren. 

 

 

Holder lenge med denne 

 

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/verkstedskran/verkstedkran-1000-kg-2000039788

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har gammel båt og ny motor. Lever fint med det, og prisnivået kan en trygt si er heeelt annet enn det du skisserer her. Dersom en er litt handy så kan en jo fikse ting på båten til det bedre også, uten at det nødvendigvis trenger å koste skjorta. Ifht motor så følte jeg at bruktmarkedet skulle ha alt for mye penger for en brukt motor, men båter kan en gjøre vesentlig bedre kjøp med. Eksvis kjøpe gammel båt med gammel motor, selge gammel motor og kjøpe ny motor. Sålenge skrog er ok (ikke vasstrukkent ol) så kan en komme greit ut av noe slikt.

Redigert av rebop (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 9 timer siden:

Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

Jeg har selv godkjent min for løft . . :wink:

Vel å merke så lenge ingen står under og ingen stor skade kan skje dersom den skulle svikte. Den har sikker tannsperre mot å glippe.

 

Det er lett å finne mange typer løfteanordninger som sikkert er mer praktiske og sikrere. Men man tar hva man har . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev 1 time siden:

Men det er åpenbart ikke en umulighet å montere en 100kg motor selv.

 

På ingen måte.   Har vært med flere ganger å løftet på motorer på 100kg med håndmakt.  Utrolig hva man får til på ren trass med litt ungdommelig pågangsmot :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Duvel skrev for 3 timer siden:

Men det er åpenbart ikke en umulighet å montere en 100kg motor selv.

 

Det er jo faktisk nærmest umulig å gjøre selv, hvis du er alene og ikke har noen løfteanordning.

Med mindre du er i denne klassen da :giggle:

 

strongman.jpg.f9a9a4ea243b14f8cf87136e976eb8db.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja nå heter ikke jeg Bodybirger men jeg kan fint løfte sånne gråmalte isoporkuler jeg.

 

Ellers så etter omsider å ha snakket med en imøtekommende forhandler så er jeg nok på vippen til å la dem montere den for meg, jeg har skjønt at jeg ikke sparer noe på å montere den selv og jeg går ut ifra at de klarer å montere den ihvertfall nesten like fint som jeg ville gjort det. Hvis det da viser seg at jeg ikke må nøye meg med en 25hk av økonomiske grunner, kan fint leve med det jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte 90hk på rundt 120kg med stor jekkestropp i taket en gang, finjusterte med nesehjulet på hengeren. Men hverken dette eller trekktalje er å anbefale, løsner det, enten med vilje eller ikke, så går det i bakken.. Kjettingtalje beregnet for løft koster vel fort ikke mer enn 500, hadde kjøpt en slik om jeg skulle gjort det samme idag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...