Jump to content

Nå hopper jeg i det og oppgraderer til Litium !


dennrick

Recommended Posts

Så lenge jeg har hatt båt, har batteriteknologi og strøm i båt vært både et interessant og litt mystisk tema jeg har forsøkt å lese meg opp på. Både her på forumet og andre steder. Det later til at det egentlig ikke er så vanskelig, men meningene er delte, løsningene er mange, og alternativene enda flere.

 

Forbruksbanken min med AGM 2x350 Ah, på vei inn i sin sesong nr 8, later til å slite med å forsyne oss som bruker strøm som "fulle sjømenn" med nettopp strøm, så ila de siste ukene har jeg hatt dialog med et anerkjent firma i nærheten av Oslo om å oppgradere til Litium.

 

Planen min er 3x200AH - planen til gutta som skal utføre jobben er å gå over båten for å sjekke hva annet som må oppgraderes. Jeg tror dette vil bli meget bra !

 

Andre med erfaringer? Jeg har også 200W solceller, og ser jo for meg å kunne få et nytt båtliv i uthavn. Flytte litt på oss innimellom og lade vilt mye mens det skjer, evt starte opp motorene litt også.

 

Bildene er fra turen fra Tjøme idag forbi Oscarsborg på vei til verkstedet. Gitt dagen idag, så tenkte jeg på slagordet til Forsvaret: "For alt vi har, og alt vi er".

 

For et mesterverk av et slagord.

 

 

IMG_6162.jpeg

IMG_6160.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Hatt Lifepo4 siden 2015, helt fantastisk.  De gamle batteriene var bare styr, nå til å stole på. Med 3 unger med duppedingser og en gubbe med masse til, så er det helt påkrevd.  Dette kommer til å bli veldig bra. Første jeg ville oppgradert på enhver båt!

 

Lykke til!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg bytter selv til lithium i år. Har bestilt 4x 200Ah batterier som skal utgjøre ny forbruksbank. Vi har ikke gass i båten og bortsett fra 2x kjøleskap og 1x kjøleboks som går på 12V går alt annet (grill, komfyr, mikro, grill + vvb) på 230 V. I tillegg er det 3x TVer på 230V (+ AppleTV til alle) og stor mengde med nettbrett, telefoner, droner og andre ting som konstant skal lades. Med andre ord bruker også vi strøm som "fulle sjømenn".

 

Jeg har også bestilt en 3 kW inverter som skal drive 230 V forbrukere når vi ikke ønsker kjøre generator. Ser for meg at generatoren fremover primært vil bli brukt til å lade, i tillegg til å varme varmtvann siden den allerede da går. Sånn sett får den et bedre liv og får godt seg skikkelig varm, sammenlignet med i dag hvor den kan startes og går 4 minutter fordi ungene vil ha popcorn.

 

Gleder oss til et liv med strøm i forhåpentligvis overflod. :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Bitteliten said:

Hva gjør dere med startbatteri og baugpropell?

 

Jeg har eget batteri og lader til baugthrusteren. Hvordan det blir nå med ankervinsjene skal de se på ila de to dagene de skal ha båten. Jeg vet ikke foreløpig hvilen løsning de velger.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 21 timer siden:

... ser jo for meg å kunne få et nytt båtliv i uthavn. Flytte litt på oss innimellom og lade vilt mye mens det skjer, evt starte opp motorene litt også.

Ehhm, du mener selvfølgelig ikke at du skal starte motorene når du ligger i uthavn for å lade :wink:

 

Sequoia skrev for 2 timer siden:

2x kjøleskap og 1x kjøleboks som går på 12V går alt annet (grill, komfyr, mikro, grill + vvb) på 230 V. I tillegg er det 3x TVer på 230V (+ AppleTV til alle) og stor mengde med nettbrett, telefoner, droner og andre ting som konstant skal lades.

La meg gjette; du er lærer, og pleier å feriere med hele klassen ute i båten din? (:giggle:)

 

Bitteliten skrev 28 minutter siden:

Hva gjør dere med startbatteri og baugpropell?

Gjør som @offpist. Dersom banken er stor nok har den ingen problem med å drive truster, vinsj osv:

https://baatplassen.no/i/topic/115400-prosjekt-bygge-lifepo4-batteripakke-for-bruk-i-båt/page/4/

 

Fra den tråden:

offpist skrev On 15.3.2015 at 13.10:

Nå har jeg byttet den andre batteri pakken ombord til Lifepo4 også.

Den driver start motor, start generator, ankervinsj og baugpropell.

Totalvekt 30 kg.

 

Erstatter 2 stk AGM 111AH batterier med totalvekt 64KG.

 

Halv vekt, dobbel utnyttbar kapasitet.

Og bedre sterkstrøm egenskaper, så mindre spenningsfall ved bruk av baugpropell for eksempel.

 

 

Men ikke minst gjør det enklere for meg å ikke ha 2 batteri typer å ombord, siden alle laderne er satt opp for Lifepo4.

 

bilde

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

La meg gjette; du er lærer, og pleier å feriere med hele klassen ute i båten din? (:giggle:)

 

Hehe, nei det er kun sammen med de tre samme hunkjønnindividene jeg også deler adresse med på land (og dessverre varmtvannsbereder). :crazy:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Hva gjør dere med startbatteri og baugpropell?

 

Startbanken forblir blysyre. Sitter også blysyre ved baugpropell som jeg beholder. Andre forbrukere som vinsjer baug/akter, start av generator, samt vinsj til davit/jolle er langt innenfor hva BMSen til lithiumbatteriene er komfortabel med så det blir lagt på forbruksbanken.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

 

Jasså, du er på glid ? :-)

Egentlig ikke. Men en gang  i fremtiden kan det bli lithium  Og da er det fint å lære underveis 😊 De siste 4 årene har det ikke skjedd noe vesentlig med de to store utfordringene som er dynamostyring og baugpropell. Begge er løsbare teknisk, men krever omfattende tiltak. BMS er en svakhet mtp lynnedslag

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nytt av året er at det akkurat nå er kommet en ny iso-standard for lithium-installasjoner i fritidsbåt.  Tidligere har det vært fritt fram.  Bakgrunnen er blant annet brannfaren som lithium kan representere. De fleste fikk vel eksempelvis med seg ulykken med "Brim" i Oslofjorden tidligere i vår.

Man kan derfor regne med at for eksempel forsikringsselskapet ditt vil stille krav til at hele lithium-konfigurasjonen er i henhold til den nye iso-standarden dersom det skulle skje en hendelse hvor batteriene er involvert.

Link to post
Share on other sites

Må nevnes, når man begynner snakke om lover og regler rundt spesifikke kjemier, at lithium ofte blir brukt som et samlebegrep for mange forskjellige kjemier med forskjellige egenskaper med tilhørende styrker og svakheter. Det vanlige i fritidsbåt er LiFePo4 (lithium iron phosphate) som er en meget trygg blanding. Li-Ion (Lithium Ion) er ikke det samme som LiFePo4, og har en annen kjemi. Det er vanlig, om man bygger bank fra f.eks. gamle el-biler at man bruker Lithium-Ion, men de fleste leverandører i Norge som leverer nye batteribanker leverer LiFePo4 til fritidsbåt.

 

ISO-standarden som er nevnt over gjelder da Li-Ion.

Ellers har det vært LiFePo4 som startbatteri i båten jeg har nå siden 2016. Fungert som en drøm. Winston LYP 40Ah/12V.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått at den nye standarden omfatter begrepet "Litium" bredt, herunder også LiFePo4. Ut fra TS ISO/23625 er det blant annet på gang "Guidelines for bruk av litium-batterier i fritidsbåt" for båtbyggere, m.m., men som også vil gjelde privatpersoner som f.eks.  bytter batteribanker i "vanlige" fritidsbåter.  Altså ikke nødvendigvis profesjonelle installasjoner som går på batteriframdriftssystemer og andre rene litium-installasjoner.

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Bitteliten said:

Hva gjør dere med startbatteri og baugpropell?

 

Så at jeg ikke svarte på startbatterier. Det er bly/syre idag, og jeg antar de blir i båten på egen lader, og at de muligens setter inn en dedikert lader til den nye litium forbruksbanken. Men dette er som nevnt blandt de tingene de skal kartlegge før de setter igang.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Noen som har kjøpt den iso standeren som kan gi noen høydepunkter?

 

Jeg ser den gjelder for anlegg større enn 600ah, men det er vel greit å forholde seg til de generelle rettningslinjene nå når jeg først oppgraderer.

 

Jeg synes det er rart at båtliv/båtmagasinet ikke nevnte denne standarden i sine gjentatte reportasjer om litium de siste mnd. Det siste jeg leste var ar det ikke kom noen nye standarder på 3 år, så det virker ikke som de har fått meg seg denne iso standarden. Kan være det var NS-EN standard som kommer da.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er mest for fremdriftsbatterier som nevnt over. LiFePo4 har ikke vekt til kapasitetsforhold som er godt nok for fremdrift. De er tenkt til forbruksbanker. Dersom man skal ha en el-båt med elektrisk fremdrift må man over på Lithium-Ion, og da må man også brannsikre på en litt mer omstendelig måte. Jeg ser at standarden også gjelder dersom man benytter Lithium-Ion til forbruk, men slik jeg forstår trådstarter så planlegger han med LiFePo4. 

 

Jeg skal prøve å se om jeg kan få tak i nevnte PDF gjennom litt kontakter for å se om jeg kan få mer detaljer. 

 

Bitteliten skrev for 15 timer siden:

Hva gjør dere med startbatteri og baugpropell?

 

Jeg har lurt på å kjøre thruster på eget batteri men siden jeg har 5 stk 100Ah batterier med over 150A BMS per batteri så skal jeg kunne levere 750A strømtrekk som er mer en nok til en thruster. Har aldri hatt noen problemer med å kjøre thrusteren så lenge jeg vil selv uten at motoren gikk. Hadde bl.a. en krisesituasjon hvor jeg fikk motorstopp på 17 mai for nå straks ett år siden. Svigermor måtte kjøre baugpropellen uforholdsmessig mye for å holde oss på langs med trafikken i en liten krise. Da fikk batteriene kjørt seg og de gjorde en knalljobb. Er så utrolig glad for at jeg hadde de små kraftpluggene i kjelleren. Men det er et poeng å ha nok batterier. Du skal ikke gjør dette uten å ha minst 3-4 batterier tenker jeg. Gjerne flere :) 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss skrev 1 time siden:

Jeg ser at standarden også gjelder dersom man benytter Lithium-Ion til forbruk, men slik jeg forstår trådstarter så planlegger han med LiFePo4. 

 

Jeg skal ikke insistere på dette uten å ha lest dokumentet, men Litium-ion er samlebetegnelsen for alle Litium baserte batteri teknologier, også inkludert LiFePo4 og LitiumCobolt etc.. 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Litium-ionbatteri

 

Ellers ser jeg frem til hvis du får tak i dokumentet. :-)

 

Link to post
Share on other sites

I min Scand Atlantic har jeg 4 forbruksbatterier, det ene i baugen sammen med baugpropell, og et startbatteri. Alle sammen er tradisjonelle blybatterier kjøpt på Maritim (110 Amp). Jeg fyrer masse dieselvarmer, lader diverse telefoner og nettbrett og bruker inverter til pc og AppleTV. Jeg har også et lite solcellepanel på 50 watt. 

 

Jeg har aldri hatt for lite strøm og ser ikke at jeg har behov for noe mer. Jeg hadde faktisk heller aldri for lite strøm med 3 forbruksbatterier, men jeg satt inn et foran sammen med baugpropellen for å få bedre effekt på denne. 

 

Jeg har altså totalt fem batterier. Disse koster vel til sammen ca kr 6500,-, eller da ca kr 1300,-/stk. Skulle jeg få behov for mer strøm kan jeg jo bare utvide med et til. Ett slikt https://seatronic.no/ritar-12v-100ah-lifepo4-litiumbatteri-med-bluetooth koster jo prisen av hele min batteribank

 

Mitt spørsmål blir derfor: Hva mer kan jeg få ved å oppgradere til Litium? Og hva koster det? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...