Jump to content

Nå hopper jeg i det og oppgraderer til Litium !


dennrick

Recommended Posts

Fordelen for meg er at dyamo og solceller lader batteriene superlett. Er ikke noe seig suppe å lade litt sånn som bly kan være. Og som nevnt, man kan lade de nesten ut før det er behov for lading.

 

Thomas_h skrev for 19 timer siden:

 

Jeg skal ikke insistere på dette uten å ha lest dokumentet, men Litium-ion er samlebetegnelsen for alle Litium baserte batteri teknologier, også inkludert LiFePo4 og LitiumCobolt etc..

 

 

Det tror jeg ikke er tilfelle, spesielt ikke i en ISO standard, men jeg kan ta feil. :)

 

LiFePo4 er Lithium-Iron og Lithium-Ion er LiCoO2 (vanligvis). Førstnevnte overvarmer seg ikke ved overlading. Det har en kjemi som er termisk stabil, og beholder lav temperatur uansett. Lithium-Ion kan bli termisk ustabil og varme opp raskere under lignende ladeforhold. Det stiller helt andre krav til lader og overvåkning, men vekt / effekt forholdet på Lithium-Ion er mye bedre og mer egnet bl.a. til biler og fremdrift (også for båt).

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen !

 

Da er installasjonen utført, og jeg var i båten i ettermiddag for å inspisere. Utifra kommunikasjonen med leverandøren de siste 24 timene, så har de gjort en grundig jobb, og de høres veldig samvittighetsfulle ut. God oppfølging. Lagt ved noen bilder under

 

Nytt utstyr:

  • 3x 200Ah Gylling Litium LiFePO 200Ah/2560 Wt
  • 2 stk Victron Argofet batteriskillere
  • Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12/50 – dedikert til den nye forbruksbanken
  • Victron BMV-712 batterimonitor (byttet ut 702).
  • Litt skinner og stash + kryssfiner og stropper til batteriene
  • Ordentlig kabling

 

Utstyr jeg hadde fra før:

  • Solcellelader MPPT 100/30 (200W på taket)
  • Victron Phoenix Inverter Compact 12/2000
  • Liten lader til thruster batteri foran – denne er fortsatt dedikert til thruster batteriet
  • Tideligere «hovedlader» til start- og tidligere forbruksbank. Denne er nå dedikert til 2 stk startbatterier.

 

Utførelse / Observasjoner:

  • De har ryddet i all hovedkabling som har med dynamoer og landstrømlading å gjøre. Bl.a. tok de ut to ulike batteriskillere får å få to like fra Victron. De oppdaget også et par feil som hadde blitt gjort.
  • «Doblet effekten» av thrusteren – den skal visstnok nå få all tilgjengelig strøm fra dynamo(er) ved bruk. Jeg vet ikke hva de har gjort her, men dette høres bra ut, for thrusteren har vært litt slapp i trange havner i 10 m/s.
  • Forbrukslader, solcelleregulator og batterimonitor er nå på Bluetooth.
  • Timeforbruk: Ikke fått faktura foreløpig, men anslagsvis 14-16 timer +/- (sikkert +)
  • Han nevnte at dynamoene sannsynligvis kommer til å lade med 100A+
  • Spart 75 kg vekt (fjernet jo 2x350 AGM som har vært med oss i 8 sesonger).

 

Vi drar ut på tur i langhelgen i morgen. Da går turen ut fra Høvik og til Tjøme der vi har hjemmehavn. Forsøker noen uthavner der i helgen. Det skal bli spennende å se hvordan dette vil fungere.

 

Bavaria 39SportHT fra 2013:

IMG_6175.jpeg

 

Oversiktsbilde: Et batteri sammen med to start i kassa, to ved siden av kassa til høyre:IMG_6181.jpeg

 

Som nevnt over

IMG_6188.jpeg

 

To nye Argofet

IMG_6182.jpeg

 

To batterier utenfor kassa

IMG_6183.jpeg

 

Solcelleregulator

IMG_6184.jpeg

 

Inverteren jeg hadde. Ikke på Bluetooth dessverre

IMG_6185.jpeg

 

Screenshot fra Appen på telefonen min

IMG_6186.PNG

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir bra det dette. Er litt på gli selv med lithium også. 

Du har ikke noe reduksjon av ladespenning fra dynamo da, når batteriene er fulle? 

Hvilken spenning lader dynamoen dine med maksimalt. 

Hvis du kjører lenge og batteriene er fulle , vil BMS koble de ut da? 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Ihht innstallatør, så er opplegget jeg nå har "tut og kjør" med originale dynamoer. Da jeg hentet båten hos de på Høvik og dro ut til Tjøme, så var det en tur på et par timer (45 NM). Batteriene hadde da ligget på landstrøm i en natt og var fulladet. Spenningen på batterimonitoren viste 14.1-14.2V på turen utover, mens ladestrømmen på batterimonitoren viste kun noen få Ampere. Har ikke noe særlig erfaring med ladingen her foreløpig.

 

Enn så lenge har vi ligget halvannet døgn i uthavn, og vi har brukt strøm som "fulle sjømenn" (litt bevisst for å teste dette opplegget), inklusive en times kjøring av varmtvannsbereder. Har dratt ut 250Ah (av 600 Ah) av batteribanken og samtidig fått inn ca 80 Ah idag fra solcellene. Spenningen på batterimonitoren viser litt over 13V hele tiden - selv når jeg kjører kaffetrakter via inverteren. Den elektriske dassen har blitt skummelt sprek. Ellers er det to kjøleskap og en kjølebag ombord, lys, dieselvarmer, lading av tlf/ipads, to TVer. Vi er fire personer, men det er nok ikke strømmen som er begrensningen lengre i uthavn - for vi kan strupe forbruket mye sammenliknet med det siste døgnet - men det er septiktanken.

 

Vi flytter oss til en annen uthavn imorgen, så da blir det litt lading underveis.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten: 

 

Har fulgt langtur tråden din med stor interesse. Har en lignende båt selv riktig nok med 24 volts system. Har installert Victron lifpo4 batterier hos meg på 4 året! Kjører baugpropell, wincher og alt du kan tenke deg på dette systemet. Det finnes utallige måter å bypasse BMS, releer og så videre i nøden. Dette er ikke noe å være bekymret for lenger. Når en først har byttet ser en seg aldri tilbake.

 

Link to post
Share on other sites

@dennrick Interessant dette. Strøm har jo alltid vært en knapp faktor i uthavn. Mine forbruksbatterier runder fem år nå, så det vil bli behov for å investere i nye i løpet av tre-fire år. Da blir spørsmålet om jeg skal ta spranget over til Lithium. 

 

Hva er kostnaden med investeringen du har gjort? Om mulig gjerne skille mellom innkjøpskost batterier/utstyr og arbeidspenger. 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 3 timer siden:

@dennrick Interessant dette. Strøm har jo alltid vært en knapp faktor i uthavn.

 

Ja, jeg tenkte i samme baner før jeg fikk solcelle ombord...

Men etter det ser jeg ikke lengre samme behovet...vi har alltid nok strøm i godværet....blir det regn går vi til gjeste havn...

 

Link to post
Share on other sites

@Brigg Det ble desverre ikke heeelt billig, men var jo klar over det på forhånd. Ville heller ha orden på 12V systemet enn «enda en» generator i motorrommet med fortsatt slitne AGMer.

 

48k for utstyret, ref innlegget mitt tidligere i tråden.

29k for 16.5t arbeid og el. materiell og kabling. Mange småting i sistnevnte kategori som dro opp prisen litt.

 

Mannskapet ville i gjestehavn idag istedet for en øde øy. La ut med 35% SOC. Batterimonitoren viste ca 110A lading på tomgang som så raskt stabiliserte seg på omkring 80-85A, selv i 27 knop.

 

Opplevde et par ganger at laderen gikk i storage modus selv om det var et par hundre A å lade. Mulig solcelleladeren forstyrret litt da sola kjørte på full fres i noen minutter? Restartet hovedladeren og fikk full lading igjen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har LifePo4 som forbruksbatterier i 2 båter. Via innebygd bluetooth i Skanbatt og en Victron shunt med bluetooth på Maxpower i båt nr 2 har jeg veldig god kontroll på gjenværende strøm. Men, ettersom de dør brått når de er tomme, som en batteridrill, hva skjer da om dieselvarmeren er i gang. Det blir jo ingen nedkjølingsperiode for denne. Så om jeg låner bort båten til noen som ikke bryr seg så mye om eller ikke gidder å sjekke SOC, hva da ?

 

Link to post
Share on other sites

Gammern skrev 12 minutter siden:

atteridrill, hva skjer da om dieselvarmeren er i gang. Det blir jo ingen nedkjølingsperiode for denne

Blir ikke dette det samme som for blysyre batterier? Hvis de ikke sjekker volt eller SoC så stenger den vel ned når den når en gitt V uansett?

 

Eller stenger varmeren kontrollert ned ved en gitt Volt?

Link to post
Share on other sites

Jeg skrudde av strømbryteren på dieselvarmeren en gang ved et uhell. Men satte den så på full gass med bare vifte. Jeg antar at de må tåle dette med plutselig strømbrudd?

 

Hjemme igjen, og selv om det har vært en overraskende bra helg værmessig med mye strøm, så er jeg ikke helt fornøyd.

 

Det er et par ting jeg lurer på hva gjelder mulige bugs i innstillingene på lader (Victron Phoenix Smart IP43 12/50). Ihht batterimonitoren (BMV-712) var batteriene tappet ned med 407 Ah (av 600Ah) da vi dro fra uthavn. Kom i gjestehavn og fikk landstrøm, og da kjørte laderen "bulk" lading i ca et minutt, før den gikk over til absorption i nøyaktig 2t og 1 minutt. Deretter gikk den over i "Storage" modus. Har også en solcelle regulator som jeg trodde forstyrret, men dette gjentok seg på natten også. Måtte skru av laderen og sette den på igjen for å få full gass - i nøyaktig 2t og 1 minutt.

 

Jeg la også merke til at da vi nærmet oss oppladede batterier, så stoppet ladingen på 97% med -20.5 Ah i forbrukt strøm. Fyrte opp motorene, og etter en tur på 45 minutter til hjemmehavn, så viste batterimonitoren 97.1%. Jeg antar at den ikke er stilt inn helt 100% riktig, og at det har noe med synkronisering å gjøre, men vet ikke. Fortsatt litt læring å få unnagjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...