Jump to content

Nå hopper jeg i det og oppgraderer til Litium !


dennrick

Recommended Posts

Herlig lesning! Vi klarte vel å bruke 405 Ah av 600 på to døgn med mye sløsing, men her har du virkelig fått testet installasjonen din.

 

Litt samme observasjon vi gjorde om det med lading. Her roer ladingen seg fort til 80-85 Ah. Jeg har noen motorromsvifter som jeg tror drar masse strøm. Ser ut som 30-35 A.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"I helgen skal vi forsøke å være litt forsiktig med strømforbruket, sa kapteinen". Det sa han fordi vi var nysgjerrige på hvor lenge vi kunne ligge.

 

Haha :lol: sier jeg bare. Ingen planer tåler "første skudd avfyrt." Her kommer en statusoppdatering på 600 Ah innstallasjonen:

 

Det begynte med overskyet imorges som vedvarte så det var ikke noe fres på taket og solcellene, det fortsatt med kaffe via inverteren til gjemmekontoret, lading av PC, to kjøleskap og en kjøleboks, lys som alle glemte å skru av - selv når solen kom - og nymontert stereo som fikk DAB modul idag etter at guttungen og jeg demonterte  hele styrbord side innvendig etter at vi borret hull i taket til antennen. Denne konkurrerte etterhvert med to TVer fordi noen skulle se nyheter, mens matrosene skulle se film, og jeg bare mutet stereoen og glemte å slå den av. I tillegg varmtvannsbereder selvsagt, for admiralen er av den oppfatning at matrosene ikke tåler saltvann på 20C. De må dusjes hver gang de er ferdige, før de 30 minutter senere får lyst til å bade igjen, og så er det samme visa om igjen. Ikke mulig å dusje de i ferskvann som holder ca sjøtemperatur må vite. I tillegg er badeplattformen kjørt opp og ned like mange ganger siden det er høyt ned til vannet i denne båten. Glemte å nevne dieselvarmeren som jeg fyrte opp nede idag for å tørke opp båten etter alt badevannet jeg ikke fikk skylt ut ungene med. Den går forresten enda, men nå er det på sin plass med åpen kalesje i finværet.

 

Anyway: Godt fornøyd. Vi er nede på 46% etter litt over et døgn, har brukt 325 Ah, 13.07V.

 

Et spm: Har satt "Discharge floor" til 10%. Er det noenlunde ok? Når Victron 712 dingsen forteller meg %, er det da mot 10% eller mot absolutt 0 ?

 

 

Lindholmen.jpg

Link to post
Share on other sites

Det der innlegget høres nesten ut som om du nå har fått på plass en sponsoravtale med Victron😜😂

 

Gratulerer til en omsider vellykket installasjon og takk for at du har delt med og motganger!

 

Det høres vel ut som at det virker så pass bra at behovet for monitorering er minimalt, bedre å legge pengene på større batteri og inverter kapasitet. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding @Almvik Ingen avtale - bare en "satisfied customer". Syntes de har bra produkter. Men det har nok andre også da :wink: Det er litt moro nå når alt virker - bank i bordet. Det er moro å dele litt, for selv har jeg lurt på dette i flere år, og det har for meg vært forbundet med litt mysteri. Så jeg tenkte en status med erfaringer var ok å dele - håper det blir satt pris på og kanskje kan være til nytte/inspirasjon for andre kapteiner. Men jeg syntes dette har vært som forventet - og veldig bra ! Det er ganske nære bekymringsløst.

 

Vi slet litt med dette elleville sløseriet @lurvetass med AGM banken på 700Ah. Det hadde jo vært game over idag tidlig med den da vi reiste avsted i formiddag med 37% igjen (ca -380 Ah). Mannskapet ville finne en ny øy etter to netter på samme sted.

 

Ladingen roet seg ganske raskt fra 105A til 90-95A, og der lå det underveis i ca en times tid idag før vi var i en ny uthavn. Der "landet" vi med 58% på banken, og den steg til ca 60% pga solcelleladingen som det var mer fart over idag. Den ladingen der nuller ut forbruket på dagtid der forbruket stort sett er kjøleskapene og kjøleboksen, ser det ut til - produksjonen legger vel faktisk til noen Ah faktisk. Solcelleanlegget har idag tilført 1.36 kWh og det betyr vel ca 110A. 2x100 Sunwind fastmontert, samt et 100W sammenleggbart fra Seasea som jeg er litt usikker på om tilfører så mye - Peak på 146W idag, og det var med solen rett opp (omtrent).

 

Status nå på lithiumbanken er 56%, 13.12V, og -268Ah. Solcellene kjøler seg ned med skyene som har seget innover Tjøme og gir 10W. Grunnet det fine været kan det hende vi drøyer hjemreisen til mandag. Det blir jo spennende med den statusen vi har på banken nå.

 

Hadde vi blitt der vi var, så hadde det gått helt fint med et døgn til. Kanskje to med så mye lading som solcellene gav. Så der jeg håpet på 3 døgn, så klarer vi glatt 2 med ellevillt sløseri med fullt mannskap og overskyet. Sannsynligvis fint 4 døgn med litt motorlading og bra vær. Hadde vi hatt stekovn ombord som @Sequoia, så hadde jeg kanskje vurdert 200Ah til. Han har vel 800 Ah. Enn så lenge tror jeg vi er i mål. Det går med litt vann også (50% på tanken idag etter to døgn), og septiktanken tror jeg eksploderer og tømmer alt innholdet inne i båten min etter 4 døgn :nonod:

 

Fin dag på sjøen idag i det flotte været. 

Kjøre båt.jpg

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 26.6.2021 at 0.15:

Anyway: Godt fornøyd. Vi er nede på 46% etter litt over et døgn, har brukt 325 Ah, 13.07V.

 

Et spm: Har satt "Discharge floor" til 10%. Er det noenlunde ok? Når Victron 712 dingsen forteller meg %, er det da mot 10% eller mot absolutt 0 ?

 

Herlig å lese :lol:, - og jeg tror jaggu familiene våre slekter på hverandre. Jeg er omringet av tre hunkjønn pluss en hund (jaggu hundkjønn den også faktisk), og jeg har bare gitt opp dette med å slå av dieselvarmer om man skal ha åpen kalesje, slå av lys om man forlater kabinen midt på dagen osv. Hender jeg slår av lyset med hovedbryteren oppe i cockpit men jeg klarer ikke å følge med på alt hele tiden. 

 

Jeg fulgte ikke sånn supernøye med i helgen, men fra fredag ettermiddag til lørdag ettermiddag hadde vi klart å bruke over 400 Ah i alle fall. Så vi var vel et sted mellom 40 og 50% SoC etter 24 timer. Fant frem isbitmaskinen vi kjøpte i fjor og den har stått på fra vi har våknet til vi har lagt oss. Trekker kun 100 watt men det er jo fort 8-9 A fra batteriene + tap i inverteren.

 

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/kjokkenmaskiner/tillagingsapparater/is-ismaskiner/isbitmaskin-002204/

 

Jeg har også satt Discharge floor til 10%. Jeg er ganske sikker på at SoC som displayet eller appen viser er faktisk SoC for hele batteribanken, uavhengig av hva du har programmert. Jeg endret Discharge floor til 30% og da forandret ikke SoC seg. Da konkluderte jeg med det i alle fall. Rop gjerne ut om du finner ut noe annet. :thumbsup:

 

 

lurvetass skrev On 26.6.2021 at 14.14:

Da har du brukt mer på ett døgn enn brutto agm kapasitet hos oss. Veldig bra at det nærmer seg bekymringsløst hos dere. Men med det forbruket er det 2 til 3 netter i uthavn før dere må lade. Er det som forventet?

 

Om vi bruker strøm like åndsfraværende som i helgen så klarer vi oss nok ikke 2 døgn engang. De store forbrukerne på 12V-siden hos oss er to relativt store kjøleskap og en kjøleboks. Så ser jeg det omtrent konstant er to-tre telefoner eller nettbrett til lading. Disse alene gjør at vi nok ligger på 15-20A gjennomsnittlig strømtrekk gjennom døgnet. Så har vi en keramisk koketopp, kombinert mikro og stekovn, elektrisk grill og tre TVer på 230V-siden, og ikke minst varmtvannsberederen. Har en 3 kW inverter som stod på konstant gjennom helgen, og f.eks varmtvannsberederen har bare stått på som om vi hadde ligget med landstrøm. All matlaging som steking, koking og grilling har gjennom helgen blitt gjort med strøm fra inverteren.

 

Vi kan ikke bruke strøm som nå i helgen om vi har tenkt til å ligge mer enn 1,5 til 2 døgn i uthavn, uten å måtte kjøre strømgeneratoren i lang tid for å lade opp igjen. Vi kommer derfor til å forsyne "hvitevarene" fra strømgeneratoren ved hovedmåltidene, og alt annet småkjafs gjennom dagen kan inverteren ta.

 

dennrick skrev On 26.6.2021 at 20.14:

Men jeg syntes dette har vært som forventet - og veldig bra ! Det er ganske nære bekymringsløst.

 

Ladingen roet seg ganske raskt fra 105A til 90-95A, og der lå det underveis i ca en times tid idag før vi var i en ny uthavn. Der "landet" vi med 58% på banken, og den steg til ca 60% pga solcelleladingen som det var mer fart over idag. Den ladingen der nuller ut forbruket på dagtid der forbruket stort sett er kjøleskapene og kjøleboksen, ser det ut til - produksjonen legger vel faktisk til noen Ah faktisk. Solcelleanlegget har idag tilført 1.36 kWh og det betyr vel ca 110A. 2x100 Sunwind fastmontert, samt et 100W sammenleggbart fra Seasea som jeg er litt usikker på om tilfører så mye - Peak på 146W idag, og det var med solen rett opp (omtrent).

 

Hadde vi blitt der vi var, så hadde det gått helt fint med et døgn til. Kanskje to med så mye lading som solcellene gav. Så der jeg håpet på 3 døgn, så klarer vi glatt 2 med ellevillt sløseri med fullt mannskap og overskyet. Sannsynligvis fint 4 døgn med litt motorlading og bra vær. Hadde vi hatt stekovn ombord som @Sequoia, så hadde jeg kanskje vurdert 200Ah til. Han har vel 800 Ah. Enn så lenge tror jeg vi er i mål. Det går med litt vann også (50% på tanken idag etter to døgn), og septiktanken tror jeg eksploderer og tømmer alt innholdet inne i båten min etter 4 døgn :nonod:

 

 

Jeg er selv veldig glad jeg ikke begynte å surre med nye dynamoer eller eksterne regulatorer uten å først teste hvordan det orginale opplegget ville gå. Etter to helger har jeg absolutt null bekymring rundt dynamoer og de er fremdeles lang fra en situasjon hvor de vil bli overbelastet og brenne slik jeg har lest mye av. Da jeg har strømgenerator og 100A lading på LFP-banken + 45A på start (hvor overskudd rutes til LFP) så har jeg tenkt at jeg dropper solceller. Men har du fått tilført 100Ah en dag fra solcellene så begynner det jo virkelig å monne. Det tilsvarer jo at jeg kjører generatoren 1 times tid. Har du noe bilde av hvordan panelene er installert?

 

Swingswong skrev for 11 timer siden:

Neste prosjekt må bli å få enda flere batterier og bygge båten om til hybrid😜

 

Blir kanskje 400 Ah til neste år. Nå er det ferie fra torsdag førstkommende så rekker ikke mer i år :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for innlegget @Sequoia Humret og lo litt her. Rekker desverre ikke så mye nå siden første møte er tidlig imorgen.

 

Tok et bilde av solcellepanelene. De ligger bare flatt på taket uten mulighet for regulering. Det andre pleier jeg også å bare legge på taket. Var med på en solcelletråd som @VannTro hadde, og der var det faktisk et innlegg fra en som postet en graf som viste at solvinkelen ikke hadde såååå mye å si. Jeg vet ikke.

 

Mannskapet mitt sine veier er uransakelige. Med skyer inne i båten da vi sto opp idag, så ville alle plutselig til Tønsberg. Banken er nå i "Absorption" stadiet og 99%.

solcelle.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...