Jump to content

Gåen rattpumpe? Bytte?


pAndahug

Recommended Posts

Hei,

 

Har over en lengere periode hatt et problem med styringen min, som har gjort at den gradvis har begynt å dra mer og mer til høyre. Ifjor ble det så ille at jeg måtte ratte konstant, og jeg bestemte meg for å prøve å fikse det før jeg la båten på vannet iår. Gjorde litt research og hadde noen som tittet litt, og de mente det kunne være styresylinderen. Etter mye jobb fikk jeg byttet denne, og startet motor på land. Alt virket greit, og styringen sto stille de 10 minuttene jeg prøvde. 

 

Da jeg idag løftet båten ut på vannet var det ikke like gøy. Styringen siger, og jeg finner ingen tegn på lekasjer i motorrom, eller ved rattpumpe. Dog virker det som at styringen siger hvis rorindikatoren er på høyre side, dvs pekende litt over midten til høyre, eller mer. Hvis styringen går til venstre virker det ikke som den siger, uten at jeg tør påstå dette 110%.

 

Jeg begynner å tro at det kan være i rattpumpen min problemet ligger, og har vurdert å skru av slangene til rattpumpen, og blokkere disse i enden for å se om styringen fortsetter å dra til høyre da. Høres dette ut som en god ide for noen andre også? Eneste er vel at jeg ikke får styringen i rett posisjon, og luftet.... 

 

Ellers lurer jeg på om det er noen som har noen andre gode tips itl hvordan dette kan feilsøkes, og hvis jeg skal gå i gang med å bytte rattpumpe, hva det er jeg må se etter når jeg kjøper en ny. 

 

Kjapp info om oppsettet mitt: 

 

2x KAD 42, DP-E drev. 

Hydraulisk styring, 1 påfyllingsreservat. Servopumpe på motor. 2 slanger fra styresylinder bak til rattpumpe.

Rattpumpen er en Hydraflex LD42. 

 

Setter veldig stor pris på all hjelp her, da jeg er grønn i hodet og har en båt det er veldig vanskelig å kjøre..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
1 hour ago, Roger jo said:

Forstår jeg deg rett har du Dette

image.png.b5a4ed9e5b65badc131cb3e31e035800.png

 

Eller Denne

image.png.427be65a0f92f3020ac12e3b5ee43826.png

 

rusk i tilbakeslagsventilen  (kula)

image.png.587d3623bff12dc9474e48eb40723667.png

 

Hei Roger! 

 

Jeg har noe ala det der ja, men det er en servopumpe og et påfyllingsresorvat også inni bildet hos meg. At det er noe med den ene kulen der høres jo absolutt ut som noe som kan være aktuelt. 

 

Kan jeg åpne opp hele pumpen og rense den? Er det noe rep-kit lignende jeg trenger? Er det noe jeg trenger å vite når jeg åpner opp dette? Har aldri demontert en styring før, men antar jeg må lufte etterpå. Når jeg byttet styresylinder så har jeg luftet ved å fylle olje i resorvatet, også fylle på rattpumpen, ved å koble på en slange som skrus rett i rattpumpen, og i oljeboksen, og helle mens jeg vir rattet helt om. Er dette riktig, eller skal det gjøres på andre måter? 

 

Tusen takk for tips, dette hjelper meg et steg videre.

 

Edit: Alternativt, som kanskje er lettest, og best -  kan jeg kjøpe en ny rattpumpe? Hva ser jeg etter når jeg skal se etter en ny? Noen eksempler kanskje? 😁 Har Volvo penta styrestylinder

Redigert av pAndahug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fins rep kit til de flest pumper.

Har du hydraulisk pumpe også så er det tilbakeslagsventiler i den og som kan lekke.

Da er det to muligheter for feil hydraulisk pumpe  eller ratt pumpe..

Viktig med kjøp av ny ratt pumpe få samme gjenger som det du har.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
7 minutes ago, Roger jo said:

Det fins rep kit til de flest pumper.

Har du hydraulisk pumpe også så er det tilbakeslagsventiler i den og som kan lekke.

Da er det to muligheter for feil hydraulisk pumpe  eller ratt pumpe..

Viktig med kjøp av ny ratt pumpe få samme gjenger som det du har.

 

Det skjer kun når servopumpen på motoren går (Motor på) , men jeg tror det er fordi da er trykket høyere. Likevel virker det som om det ikke skjer hvis styringen peker til venstre, så jeg vil jo tro det kan være rattpumpen, men jeg er ganske blank på alt dette. Hvor leter jeg etter repkit for rattpumpen? Virker som om den jeg har er litt gammel.  

 

Er det noen mulighet for å teste hva det er som kan være feil, eller må jeg bare bytte del etter del? (🤑.....) Er jo ikke lite kostbare disse delene ser jeg, hehe. 

Redigert av pAndahug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fant noen gamle tråder på Baatplassen som ikke var til nytte,

men jeg tok opplegget ditt, servopumpa gjør det lettere å styre.

På dette systemet melder jeg pass, må nesten ha rep.manualer  for å se.

Vil tippe at der det er en tilbakeslagsventil så  er   feilen der. 

Hadde det  samme problemet  da  den ene styreposisjonen svikta da satte jeg inn kiker i slangene fra to styreposisjoner og ut av hydraulikk  pumpa, så nå er det lett å feil søke og seile videre med en styreposisjon mindre.

Her må de som har dette systemet  komme på banen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vært på Telmo med styresylinderen min nå, dessverre var den de hadde 3cm lenger enn den jeg har, og jeg har ikke mer enn max 1cm å gå på. (På den grå delen med slangetilkoblingen)

 

Må prøve å ringe rundt til forskjellige steder imorgen for å finne en styresylinder som passer

xQRhklJ.png

 

Redigert av pAndahug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Roger jo said:

Hva er galt med den?

Kontakt et hydraulikk servicesenter  er mange av de i Oslo.

De kan teste den og skifte o-ringer om nødvendig avtal pris for å sjekk  om den er ok.

De og skaffer ny sylinder.

Vet jo ikke om det er noe galt med den, men er denne de aller fleste tror det er noe galt med - så tenkte å starte her. Skal ringe litt rundt 👍

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ringte litt rundt idag, og kom over Haugstulen mekaniske. Dro innom de, og de så kjapt på sylinderen, og sa kjapt at denne var sliten, og at den slapp trykk. De skulle skru den opp og prøve å overhale den. Holder tråden oppdatert. 

Link to post
Share on other sites

pAndahug skrev for 1 time siden:

de så kjapt på sylinderen, og sa kjapt at denne var sliten, og at den slapp trykk.

Kan gå med på at sylinderen er sliten,  men spør hvorfor den bare var sliten til en side, noe som jeg ikke helt forstår.

pAndahug skrev On 20.5.2021 at 18.23:

Styringen siger, og jeg finner ingen tegn på lekasjer i motorrom, eller ved rattpumpe. Dog virker det som at styringen siger hvis rorindikatoren er på høyre side, dvs pekende litt over midten til høyre, eller mer. Hvis styringen går til venstre virker det ikke som den siger,.

 

 

PS. da jeg byttet O-ringer på min sylinder hadde jeg delene i en pose,   mekanikeren brukte 5 min på å måle og hente O-ringene og spurte om han skulle sette de på og monterer sammen sylinderen , noe jeg sa ja Takk til det tok så lang tid at det ble kr.100  med O-ringer.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...